Coronan kommer - vi har läget under kontroll

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Re: Coronan kommer - vi har läget under kontroll

Inlägg av Besserwizzer » tor 11 jun 2020, 16:39

Puttaren skrev:
tor 11 jun 2020, 07:46
Besserwizzer skrev:
ons 10 jun 2020, 23:59
Pudling (hel/halv) eller förberedelse med att kratta upp lite inför kommisionen: https://www.dn.se/nyheter/sverige/johan ... var-radar/

Jag tror inte på "full" sanning. Österike, Iran och Spanien. Ngt tuff ngt afrikanskt land med transit i wien? Näää! Så tuffalär de inte vara.
Spelar ingen roll vilka länderna var när ingen karantän påbjöds och ingen kontroll gjordes på flygplatser. Försiktighetsprincipen som borde vara ledstjärnan märktes aldrig.
De körde med den fega linjen märker jag.
Med den vanliga risken i debatten SE (för sneförståelse från godhetsknarkarna) så förstår jag att de inte vill vara för ärliga.

Nu är ju rådatan publik så jag får roa mig själv lite med att mappa upp lite DNA i helgen.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Kotte

Inlägg av Kotte » tor 11 jun 2020, 16:53

Besserwizzer skrev:
tor 11 jun 2020, 16:36
Kotte skrev:
tor 11 jun 2020, 10:23
På riktigt, om du funderar på vilka jobb som finns och inte bara din värld, hur stor andel av kontorsarbetande tror du behöver vara på plats? Jag sitter i andra änden av skalan, tung processindustri. Mitt arbete går inte att sköta hemifrån. Precis som du säger så blir man mer effektiv om man har möten över digitala plattformar, men en väldigt stor del av mitt arbete innebär att jag behöver ha koll på vad som händer i processen eller att testa processen. Det sköts inte hemifrån.
Styrs inte det tunga med joystick numera? Den borde man med lite AI och remote access kunna styra - allt uppfunnet av de sk pappersvändarna :)
Nu har jag troligen varit lite otydlig. Det är sant att allt det tunga sköts av maskiner, oftast med en joystick. Mitt jobb är dock inte som processoperatör, det är som processingenjör. Lägg inte jannes ord i min mun. Vi må bo i samma landsände men utöver det ser jag inte många likheter.

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 12 jun 2020, 00:23

Big Berra skrev:
tor 11 jun 2020, 11:18
Enligt mig är en av de väsentliga Corona-frågorna framöver, hur mycket kommer resten av världen isolera sig från oss ?
Kommer det till och med vara så att det kommer att drabba de svenska exportföretagen den närmsta tiden ?
Kommer företagen att förlora affärer när det står och väger mellan att köpa från ett svenskt företag och ett företag i länder där Coronan är hanterad ?
Klart intressanta frågor.

janne64

Inlägg av janne64 » fre 12 jun 2020, 06:48

Coronan är inte hanterad ännu,i något land.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 12 jun 2020, 07:36

janne64 skrev:
fre 12 jun 2020, 06:48
Nya Zeeland? Ok, en ö.
"I min maggrop bor sanningen"
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » fre 12 jun 2020, 09:24

Besserwizzer skrev:
tor 11 jun 2020, 16:32
Snacka om att BLM flugan falnade snabbare än flamman Greta. har inte hört eller läst ngt på hela dagen om det.
Brinntiden för såna här grejor är numera otroligt kort. Nån slags tröst kanske kan vara att det verkar som att ju ytligare, hetsigare och mer korkat överdriven frågan är, desto snabbare verkar det blåsa över.

Det handlar snarare om dagar än veckor eller månader. Greta. Paolo. BLM. Palmemords-"lösningen".
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 12 jun 2020, 09:26

Nick_Corey skrev:
fre 12 jun 2020, 09:24
Besserwizzer skrev:
tor 11 jun 2020, 16:32
Snacka om att BLM flugan falnade snabbare än flamman Greta. har inte hört eller läst ngt på hela dagen om det.
Brinntiden för såna här grejor är numera otroligt kort. Nån slags tröst kanske kan vara att det verkar som att ju ytligare, hetsigare och mer korkat överdriven frågan är, desto snabbare verkar det blåsa över.

Det handlar snarare om dagar än veckor eller månader. Greta. Paolo. BLM. Palmemords-"lösningen".
Annat var det med Knutby.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 12 jun 2020, 10:38

Anders skrev:
tor 11 jun 2020, 14:25
Bara så jag förstår första frågan, skulle det dött tusentals gamlingar på åldringsboende i Norge som de inte redovisat, är det frågan?
Har själv framhållit den här ordningen med vinster i att driva vårdhem som en möjlig/trolig felkälla. Men att det skulle vara SÅ mycket värre här - om vi nu ändå antar (tror att Tegnell har sagt att det är så??) att de nordiska länderna rapporterar på ett sätt som inte ger oss 10X fler döda än de?
Apropå första frågan, ja det är det jag undrar, och det gäller inte bara Norge, det gäller alla som rapporterar.
Dvs, VAD rapporteras? VAD är det som statistiken bygger på? Vilka ingångsdata?
DET är hela knäckfrågan gällande jämförelser länder emellan.

Säger man att SE är sämst i klassen, men det visar sig att vi mäter ALLA avlidna med covid-19 i kroppen, medan andra undantar vissa, då blir det ju inte statistiskt tillförlitligt i antagandet.
Framförallt om man undantar den mest drabbade kategorin av människor.
Men om man tar samma data, DÅ kan du jämföra på ett korrekt sätt, men jag är inte säker på att man är där, och då faller för mig ALLA jämförelser, oavsett vem man vill få fram har varit dålig eller bra för den delen.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 12 jun 2020, 12:01

janne64 skrev:
fre 12 jun 2020, 06:48
Det är ju inte svart/vitt.
Det finns olika grader av hanterad.

De som med tämligen stor säkerhet inte har några smittade (t.ex. Nya Zeeland)
De som har fullständig koll på alla kända smittade och har en väl fungerande hantering av smittspårning (t.ex. Island, Danmark, Finland, Österrike,...)
.
De som testar så mycket som möjligt och anstränger sig för att hantera smittspridning (t.ex. Italien, Spanien)
.
.
.
.
Avsaknad av strategi, dålig testning, ingen fungerande smittspårning (Sverige)
Ingen koll överhuvudtaget (Många fattiga länder)

merpo

Inlägg av merpo » fre 12 jun 2020, 12:05

https://www.expressen.se/nyheter/corona ... andra-vag/

Tegnell ger sig inte.
Vi har goda möjligheter att hålla nere smittspridningen.
Just det……….

Jornhona

Inlägg av Jornhona » fre 12 jun 2020, 14:34

merpo skrev:
fre 12 jun 2020, 12:05
https://www.expressen.se/nyheter/corona ... andra-vag/

Tegnell ger sig inte.
Vi har goda möjligheter att hålla nere smittspridningen.
Just det……….
Immuniteten är utbredd säger han,säker på läppen som vanligt..
Det enda vetenskapen kommit fram till hittils är att den som varit smittad och tillfrisknat besitter ett visst skydd mot en andra infektion. Men även det är ett antagande baserat på fakta från andra coronavirusinfektioner. Ett rimligt antagande kanske, men ännu har ingen lyckats bevisa immunitet mot covid19 eller hur länge skyddet, om det finns, sitter i.
För övrigt finns det heller ingen säker kunskap om utbredningen av sagda immunitet. Studier gjorda i Europas hårdast drabbade länder säger tvärtom att flockimmunitet är väldigt långt borta.
Rent matematiskt är det inte svårt att fatta heller, då generella uppfattningen angående flockimmunitet ligger på siffran 40-60% av en befolkning smittade för att uppnå den immuniteten.
Kanske smittan kommer dö ut av sig självt,man kan ju hoppas det.

Intressant läsning: https://www.statnews.com/2020/06/11/cor ... velopment/

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 12 jun 2020, 14:48

På måndag får alla testa sig. Varför har de väntat så länge med detta?

https://www.svd.se/virustester-for-alla ... -stockholm
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 12 jun 2020, 14:57

"It's not twist and twist, it's boom-boom"

merpo

Inlägg av merpo » fre 12 jun 2020, 15:38

waggle skrev:
fre 12 jun 2020, 14:57
Hur tänkte de nu?
https://www.svd.se/norrman-tillats-resa-till-gotland
Vem menar du? Peka ut en i det gänget som kan tänka.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 12 jun 2020, 16:15

waggle skrev:
fre 12 jun 2020, 14:57
Hur tänkte de nu?
https://www.svd.se/norrman-tillats-resa-till-gotland
Då blir det karantän när han återkommer? Eller?
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » fre 12 jun 2020, 17:17

Big Berra skrev:
fre 12 jun 2020, 12:01
Det är ju inte svart/vitt.
Det finns olika grader av hanterad.

De som med tämligen stor säkerhet inte har några smittade (t.ex. Nya Zeeland)
De som har fullständig koll på alla kända smittade och har en väl fungerande hantering av smittspårning (t.ex. Island, Danmark, Finland, Österrike,...)
.
De som testar så mycket som möjligt och anstränger sig för att hantera smittspridning (t.ex. Italien, Spanien)
.
.
.
.
Avsaknad av strategi, dålig testning, ingen fungerande smittspårning (Sverige)
Ingen koll överhuvudtaget (Många fattiga länder)
En briljant och pedagogisk sammanfattning.

Undrar om den går att använda som mall (med ungefär samma positioner) inom något annat område än hanteringen av covid 19? :o
"Vi har varit naiva."

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 05:47

Nordan skrev:
fre 12 jun 2020, 10:38
Anders skrev:
Bara så jag förstår första frågan, skulle det dött tusentals gamlingar på åldringsboende i Norge som de inte redovisat, är det frågan?
Har själv framhållit den här ordningen med vinster i att driva vårdhem som en möjlig/trolig felkälla. Men att det skulle vara SÅ mycket värre här - om vi nu ändå antar (tror att Tegnell har sagt att det är så??) att de nordiska länderna rapporterar på ett sätt som inte ger oss 10X fler döda än de?
Apropå första frågan, ja det är det jag undrar, och det gäller inte bara Norge, det gäller alla som rapporterar.

Säger man att SE är sämst i klassen, men det visar sig att vi mäter ALLA avlidna med covid-19 i kroppen, medan andra undantar vissa, då blir det ju inte statistiskt tillförlitligt i antagandet.
Men om man tar samma data, DÅ kan du jämföra på ett korrekt sätt, men jag är inte säker på att man är där, och då faller för mig ALLA jämförelser, oavsett vem man vill få fram har varit dålig eller bra för den delen.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/ ... ken-envist
Samtidigt visar S:t Petersburg upp en oroväckande statistik kring antalet dödsfall i lunginflammation.

Den 13 maj informerade stadens guvernör att nästan 700 personer har dött i lunginflammation de senaste tio veckorna. Ett antal som är nästan sex gånger fler än vanligt.

Enligt officiell statistik har hittills 80 personer dött i S:t Petersburg.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 13 jun 2020, 08:26

Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 05:47
Nordan skrev:
Anders skrev:

Samtidigt visar S:t Petersburg upp en oroväckande statistik kring antalet dödsfall i lunginflammation.

Den 13 maj informerade stadens guvernör att nästan 700 personer har dött i lunginflammation de senaste tio veckorna. Ett antal som är nästan sex gånger fler än vanligt.

Men varför inte jämföra sig med Norge, Danmark och Finland? Torde vara liknande start och borde vara liknande befolkning, sjukvårdssystem. De Nordiska länderna har i alla tabeller genom åren legat parallellt. Och rapporteringen kan inte vara väsensskild.

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 08:42

Anders skrev:
lör 13 jun 2020, 08:26
Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 05:47
Nordan skrev:

Men varför inte jämföra sig med Norge, Danmark och Finland? Torde vara liknande start och borde vara liknande befolkning, sjukvårdssystem. De Nordiska länderna har i alla tabeller genom åren legat parallellt. Och rapporteringen kan inte vara väsensskild.
Jag jämför inte med något land, här.
Det var ett inlägg till Notdan, att det mäts olika i länderna..
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 13 jun 2020, 08:48

Rent allmänt som kuriosa kan det ju vara intressant att veta hur länder av typen Ryssland, Kina, Nordkorea rapporterar. Absolut.

Men om man skall fundera på Sveriges strategi, sveriges sjukvård och åldingsvård, elitprojekt drivna av från höger och vänster det här milleniet, och vad man skall jämföra det med, som var vad pyramiden startade i torde våra nordiska grannländer vara bättre alternativ.

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 10:08

Anders skrev:
lör 13 jun 2020, 08:48
Rent allmänt som kuriosa kan det ju vara intressant att veta hur länder av typen Ryssland, Kina, Nordkorea rapporterar. Absolut.

Men om man skall fundera på Sveriges strategi, sveriges sjukvård och åldingsvård, elitprojekt drivna av från höger och vänster det här milleniet, och vad man skall jämföra det med, som var vad pyramiden startade i torde våra nordiska grannländer vara bättre alternativ.
Minns du vem som skrev så här...?
"78 nya döda. Vilket land har värre per capita?"

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 13 jun 2020, 10:36

Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 10:08
Anders skrev:

Hur många dog i Norge, Danmark och Finland? Hur vill du mäta för att få en rättvis jämförelse jämtemot våra grannländer? Vill du undvika att jämföra Sverige med de nordiska grannländerna?

Egon

Inlägg av Egon » lör 13 jun 2020, 10:55

Anders skrev:
Rent allmänt som kuriosa kan det ju vara intressant att veta...
(Försöker mig på lite oberoende journalistik ... till skillnad från dig:)

Varför?
Det är inget snack om att smittspridningen har hanterats olika i SE kontra Norge och Finland.

Du behöver ett startvärde (antal smittade) när insatser sattes in för att kunna värdera hur dessa åtgärder fungerat.
Har du det?
.. och har du ens bakomliggande filosofi i de olika länderna?

Det vi vet är att dödligheten i Covid-19 förvisso är beräknad men likväl ganska så solid.
Det vi också vet är att antal dödsfall följer andelen smittade, oberoende av åtgärder.
(Läs igen, så du verkligen förstår innebörden av ovanstående).

Det vi inte vet är om hanteringen av smittspridning ger olika antal dödsfall på lång sikt.
Vi kan naturligtvis anta med stor realism att en snar bot (läs, vaccin) begränsar en låg smittspridning ytterligare och därmed även dödlighet. Tyvärr vet vi inte om/när ett sådant kommer.

Angående statistik så säger länken ovan det som är lite av en helig graal. Överdödlighet säger allt och slår vi ut den på ett antal månader/år så blir den rimligt säkerställd.

Knäckfrågan här på forumet är Sveriges hantering av Covid-19. Betvivla inte att ALLA i hela världen VET att en fullständig lockdown modell isoleringscell är det effektivaste sättet att hindra ett utbrott.

Sveriges hantering är liberalare än Norges och Finlands.
Spanien, Italien och Belgien har/har haft striktare åtgärder än Norge och Finland.
Vad jag vill säga är att din fråga/önskan om jämförelser är irrelevant utan alla fakta. Jag inflikar därför ovanstående mening igen ”Det vi också vet är att antal dödsfall följer andelen smittade, oberoende av åtgärder.” så att du kanske inser komplexiteten i det du frågar efter.

Jag avslutar med en kommentar om Oceanien:
Länder som Australien och Nya Zeeland har en fullskalig gränskontroll som är specialiserad på att förhindra ”smittspridning” av flora och fauna.
Just Nya Zeeland tas som ett ex. på effektiv hantering av Covid-19 och det kan ingen bestrida. Det som diskuteras är om det kommer att göra någon existentiell skillnad på längre sikt.

Btw.
Jag har naturligtvis åsikter om allt ovanstående men de lämnar jag därhän för tillfället. De jag kan vända mig emot är alla populistiska åsikter som skiner igenom. Många inblandade är betydligt brightare än deras kommentarer.

Egon

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 11:06

Egon skrev:
lör 13 jun 2020, 10:55
Anders skrev:
Rent allmänt som kuriosa kan det ju vara intressant att veta...
(Försöker mig på lite oberoende journalistik ... till skillnad från dig:)

Varför?
Det är inget snack om att smittspridningen har hanterats olika i SE kontra Norge och Finland.

Du behöver ett startvärde (antal smittade) när insatser sattes in för att kunna värdera hur dessa åtgärder fungerat.
Har du det?
.. och har du ens bakomliggande filosofi i de olika länderna?

Det vi vet är att dödligheten i Covid-19 förvisso är beräknad men likväl ganska så solid.
Det vi också vet är att antal dödsfall följer andelen smittade, oberoende av åtgärder.
(Läs igen, så du verkligen förstår innebörden av ovanstående).

Det vi inte vet är om hanteringen av smittspridning ger olika antal dödsfall på lång sikt.
Vi kan naturligtvis anta med stor realism att en snar bot (läs, vaccin) begränsar en låg smittspridning ytterligare och därmed även dödlighet. Tyvärr vet vi inte om/när ett sådant kommer.

Angående statistik så säger länken ovan det som är lite av en helig graal. Överdödlighet säger allt och slår vi ut den på ett antal månader/år så blir den rimligt säkerställd.

Knäckfrågan här på forumet är Sveriges hantering av Covid-19. Betvivla inte att ALLA i hela världen VET att en fullständig lockdown modell isoleringscell är det effektivaste sättet att hindra ett utbrott.

Sveriges hantering är liberalare än Norges och Finlands.
Spanien, Italien och Belgien har/har haft striktare åtgärder än Norge och Finland.
Vad jag vill säga är att din fråga/önskan om jämförelser är irrelevant utan alla fakta. Jag inflikar därför ovanstående mening igen ”Det vi också vet är att antal dödsfall följer andelen smittade, oberoende av åtgärder.” så att du kanske inser komplexiteten i det du frågar efter.

Jag avslutar med en kommentar om Oceanien:
Länder som Australien och Nya Zeeland har en fullskalig gränskontroll som är specialiserad på att förhindra ”smittspridning” av flora och fauna.
Just Nya Zeeland tas som ett ex. på effektiv hantering av Covid-19 och det kan ingen bestrida. Det som diskuteras är om det kommer att göra någon existentiell skillnad på längre sikt.

Btw.
Jag har naturligtvis åsikter om allt ovanstående men de lämnar jag därhän för tillfället. De jag kan vända mig emot är alla populistiska åsikter som skiner igenom. Många inblandade är betydligt brightare än deras kommentarer.

Egon
Precis !

Startvärde och totalen, när allt är över (total immunitet eller vaccin) kan vi förmodligen avgöra vad som var rätt strategi.

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 11:10

Anders skrev:
lör 13 jun 2020, 10:36
Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 10:08
Anders skrev:

Hur många dog i Norge, Danmark och Finland? Hur vill du mäta för att få en rättvis jämförelse jämtemot våra grannländer? Vill du undvika att jämföra Sverige med de nordiska grannländerna?
Anders, det är du som vill jämföra, hit och dit.
Det verkar ju som det mäts olika i olika länder, när allt är över kan vi jämföra och se....

Skriv svar