Coronan kommer - vi har läget under kontroll

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Coronan kommer - vi har läget under kontroll

Inlägg av Anders » lör 13 jun 2020, 11:35

Ja, och jag har upprepade gånger också sagt det själv. Det får gå en tid innan vi ser hur det gått i Sverige jämfört med grannländerna. Jag påstår inget att man vet var/när/hur. Jag lägger in dödssiffror lite nu och då i jämförelse Sverige och Norge. Och ok, jag erkänner, det är svårt att inte känna Occam då man ser den groteska skillnaden. Den är grotesk. Har jag sagt mer? Tydligen efter era senaste kommentarer. Vad uppfattar ni att jag har sagt?

Ändrar det något i mitt påstående att det är bäst att jämföra oss med våra nordiska grannländer? Jag har inte sagt ett skit om hur hoppas jag.

Egon du får sen gärna utbilda mig, mitt intryck var ändå att de första fallen i Sve-No-Dan var ganska samtida och att det var en jämförbar utveckling de första veckorna. Men om det fylldes på utifrån ytterligare, varför fylldes det inte på lika mycket i vårt betydligt mer tättbefolkade södra grannland? Varför blev smitthärden större här?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/ ... all-tester
"I min maggrop bor sanningen"
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 13:15

Anders skrev:
lör 13 jun 2020, 11:35
Ja, och jag har upprepade gånger också sagt det själv. Det får gå en tid innan vi ser hur det gått i Sverige jämfört med grannländerna. Jag påstår inget att man vet var/när/hur. Jag lägger in dödssiffror lite nu och då i jämförelse Sverige och Norge. Och ok, jag erkänner, det är svårt att inte känna Occam då man ser den groteska skillnaden. Den är grotesk. Har jag sagt mer? Tydligen efter era senaste kommentarer. Vad uppfattar ni att jag har sagt?

Ändrar det något i mitt påstående att det är bäst att jämföra oss med våra nordiska grannländer? Jag har inte sagt ett skit om hur hoppas jag.

Egon du får sen gärna utbilda mig, mitt intryck var ändå att de första fallen i Sve-No-Dan var ganska samtida och att det var en jämförbar utveckling de första veckorna. Men om det fylldes på utifrån ytterligare, varför fylldes det inte på lika mycket i vårt betydligt mer tättbefolkade södra grannland? Varför blev smitthärden större här?

Vad jag anmärkt på är två liknande inlägg, bl a "78 nya döda. Vilket land har värre per capita?".

Man får uppfattningen att du menar att det den dagen dött 78 st och att du frågar dig om den siffror är, per capita, högst i världen.

Siffran stämmer ju inte, där och då iaf, för det dagen. Det är antal rapporterade dödsfall, den dagen, som sprids ut på resp dödsdag, som omfattar ca 10 dagar...

Du kanske vet det, men det verkar inte så eller att du vill sprida något som inte stämmer, men det tror jag inte.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » lör 13 jun 2020, 14:08

Gick nyss förbi en ungdomsmatch i fotboll och det var knökfullt på läktaren. Över 100 personer. Det blir nog bra det här... Vi har koll....
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 13 jun 2020, 14:34

Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 13:15
Anders skrev:

Vad jag anmärkt på är två liknande inlägg, bl a "78 nya döda. Vilket land har värre per capita?".

Man får uppfattningen att du menar att det den dagen dött 78 st och att du frågar dig om den siffror är, per capita, högst i världen.

Siffran stämmer ju inte, där och då iaf, för det dagen. Det är antal rapporterade dödsfall, den dagen, som sprids ut på resp dödsdag, som omfattar ca 10 dagar...

Du kanske vet det, men det verkar inte så eller att du vill sprida något som inte stämmer, men det tror jag inte.
Det är korrektamundo. Och jag har själv pratat om eftersläpning på helgerna osv.

Men allting börjar med iakttagelser. Som jag förstått det började man fundera på pangaea då kartorna blev bra och man såg hur väl afrika passade med sydamerika. Teorin blev starkare då man långt senare upptäckte den transatlantiska bergsryggen. Det var inget mätande som initierade det. Att gömma allting under att ”det är mätfel” kan vara missvisande.

Men ok, så här skulle jag kanske skrivit. 78 inrapporterade idag. Inte någon alls unik siffra, många rapporter ligger över 50 pers. Kan det vara så att det dör flest per capita i världen i Sverige? Skulle det vara en orimlig sak att skriva?

Här i Uppsala minskar det inte alltför markant. Och inte bryr sig folk alltför mycket. Sitter och äter lunch tillsammans på kontor osv.

Janne, du som inte gillar pappersvändare : jag kan glädja dig med att disciplinen i pappersvändarområdet där jag bor är urusel. Särskilt hos ungdomarna. Ingen social distansiering här, precis. Att gamla gubbar och gummor dör känns för dem ”ganska abstrakt”. Samma klientel som antingen blir nyliberaler eller flumvänster, bara att välja... det har jag siffror på...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Hälge

Inlägg av Hälge » lör 13 jun 2020, 14:37

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR ... a-smittade
Fyra gånger fler sjuksköterskor. Egen smittskyddsläkare i kommunen. Provtagning av varje misstänkt coronasmittad åldring.

Resultat: Inte en enda covid-19-smittad på äldreboendena i Tromsö.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 13 jun 2020, 14:50

Pinis skrev:
Anders skrev:

Det är ju inget nytt - så har det alltid varit.

Oavsett så har vi 4 ggr fler döda än DK och 10 ggr fler än norge (per miljon invånare). Å så mycket räknefel/förskjutning fnns inte.
Att skylla på olika faser är bara billigt. När passar det att sluta skylla på det? Jag tror att när pressen inte rapporterar så mycket om coronan kommer man att tycka att då är man i fas.
Det mesta har bara handlat om att rädda sitt skinn och politik och inte att rädda medborgare eller skydda dem.
Det tragiska är ju att de flesta medborgarna har ju gått på alla rökridåer och finter som läggs ut.
Nu senast är det överdödlighetsprincipen. Innan dess var det eftersläpning och innan dess var det fasförskjutning och innan dess att smittspårning behövs inte osv.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Pinis

Inlägg av Pinis » lör 13 jun 2020, 16:08

Besserwizzer skrev:
lör 13 jun 2020, 14:50
Pinis skrev:
Anders skrev:

Det är ju inget nytt - så har det alltid varit.

Oavsett så har vi 4 ggr fler döda än DK och 10 ggr fler än norge (per miljon invånare). Å så mycket räknefel/förskjutning fnns inte.
Att skylla på olika faser är bara billigt. När passar det att sluta skylla på det? Jag tror att när pressen inte rapporterar så mycket om coronan kommer man att tycka att då är man i fas.
Det mesta har bara handlat om att rädda sitt skinn och politik och inte att rädda medborgare eller skydda dem.
Det tragiska är ju att de flesta medborgarna har ju gått på alla rökridåer och finter som läggs ut.
Nu senast är det överdödlighetsprincipen. Innan dess var det eftersläpning och innan dess var det fasförskjutning och innan dess att smittspårning behövs inte osv.
Vem svarar du ?
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Egon

Inlägg av Egon » lör 13 jun 2020, 19:28

Anders skrev:

Det är du som vill jämföra strategier och Du tar antal dödsfall som bevis... då kan du väl ta Spaniens vs Finlands!?
Det var striktare lockdown i Spanien och enl. ditt mättal (dödsfall) är det då värre med fullskalig lockdown!?
Ser du nu hur din jämförelse haltar...

Det är antal smittade som påverkar antal dödsfall, thats it!
Om det finns hjälp att få för de som drabbas värst av Covid-19 så kan du alltid dra den slutsatsen.

Alla inkl Tegnell & co. vet att en isolering av en smitthärd ger färre antal smittade. Men det antagandet bygger på att isoleringen i sinom tid kan släppas utan att det tar fart igen.
Alla vet därmed också varför Sverige har fler dödsfall. Trodde du något annat?

Egon

Egon

Inlägg av Egon » lör 13 jun 2020, 19:37

Besserwizzer skrev:
Ok, det låter oerhört skumt!
Om allt är rökridåer så har vi i Sverige genetiskt sämre förutsättningar för överleva en infektion då!?
Har du någon forskning på det eller kör du bara med politiskt pladder för att vinna lite likes?

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 13 jun 2020, 20:25

Egon skrev:
lör 13 jun 2020, 19:28
Anders skrev:

Det är du som vill jämföra strategier och Du tar antal dödsfall som bevis... då kan du väl ta Spaniens vs Finlands!?
Det var striktare lockdown i Spanien och enl. ditt mättal (dödsfall) är det då värre med fullskalig lockdown!?
Ser du nu hur din jämförelse haltar...

Det är antal smittade som påverkar antal dödsfall, thats it!
Om det finns hjälp att få för de som drabbas värst av Covid-19 så kan du alltid dra den slutsatsen.

Alla inkl Tegnell & co. vet att en isolering av en smitthärd ger färre antal smittade. Men det antagandet bygger på att isoleringen i sinom tid kan släppas utan att det tar fart igen.
Alla vet därmed också varför Sverige har fler dödsfall. Trodde du något annat?

Egon
?

merpo

Inlägg av merpo » sön 14 jun 2020, 00:03

Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 16:08
e]
Vem svarar du ?
[/quote
Jaha. Får man inte lägga ett inlägg utan att svara någon innan Överste pinissam griper in.
Därför skriver jag detta.

Ingen har kommenterat Ann Lindes pinissamma framträdande i morgonteve. Hon blev fullständigt rabiat när Pihlblad frågad henne om omvärldens syn på Sverige. Det stämmer inte, det stämmer inte, det stämmer inte x 12.
Pihlblad gjorde ett uruselt jobb. Varför inte visa henne t.ex rubriken från från den tyska kvalitetsblaskan?
Den var nåt i stil med "Vansinne maskerat till strategi)
Jag väkomnar den pinissamme att analysera sönder mitt inlägg och hävda att Tyskarne egentligen hyllade ER strategi.

/Med vänlig hälsning, han som blir mer och mer övertygat om att Sverige är ett sjunkande skepp utan kapten som står kvar på bryggan.

Pinis

Inlägg av Pinis » sön 14 jun 2020, 06:46

merpo skrev:
sön 14 jun 2020, 00:03
Pinis skrev:
lör 13 jun 2020, 16:08
Vem svarar du ?
Jaha. Får man inte lägga ett inlägg utan att svara någon innan Överste pinissam griper in.
Därför skriver jag detta.

Ingen har kommenterat Ann Lindes pinissamma framträdande i morgonteve. Hon blev fullständigt rabiat när Pihlblad frågad henne om omvärldens syn på Sverige. Det stämmer inte, det stämmer inte, det stämmer inte x 12.
Pihlblad gjorde ett uruselt jobb. Varför inte visa henne t.ex rubriken från från den tyska kvalitetsblaskan?
Den var nåt i stil med "Vansinne maskerat till strategi)
Jag väkomnar den pinissamme att analysera sönder mitt inlägg och hävda att Tyskarne egentligen hyllade ER strategi.

/Med vänlig hälsning, han som blir mer och mer övertygat om att Sverige är ett sjunkande skepp utan kapten som står kvar på bryggan.
Det får man.
Varför frågar du ?

Egon

Inlägg av Egon » sön 14 jun 2020, 07:56

Anders skrev:
lör 13 jun 2020, 20:25
?
Okej...?
Då drar jag det en gång till.

Du vill få fram att våra nordiska länder har färre dödsfall eftersom de haft striktare lockdown.
Din slutsats ser sann ut men den är för enkel och tar inte hänsyn till alla fakta.
Antal smittade ger antal dödsfall och trots att en lockdown begränsar smittspridningen så är det en sekundär faktor. Antal smittade är den primära faktorn till antal dödsfall.

För att påvisa problemet med din slutsats ber jag dig jämföra med länder som har haft striktare lockdown än våra grannländer. Spanien och Italien är några och de har haft betydligt fler dödsfall, än våra grannländer, trots och efter sin lockdown.
Slutsats - antal smittade var redan så många.
Alltså, vi snackar inte butterfly effect här... så jag är förvånad över att du inte ser det.

Vill du sen trycka på att Sveriges ”strategi” är sämre än våra grannländers så är det fine.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 14 jun 2020, 08:42

Egon skrev:
sön 14 jun 2020, 07:56
Anders skrev:
?
Okej...?

Du vill få fram att våra nordiska länder har färre dödsfall eftersom de haft striktare lockdown.
Din slutsats ser sann ut men den är för enkel och tar inte hänsyn till alla fakta.
Antal smittade ger antal dödsfall och trots att en lockdown begränsar smittspridningen så är det en sekundär faktor. Antal smittade är den primära faktorn till antal dödsfall.

För att påvisa problemet med din slutsats ber jag dig jämföra med länder som har haft striktare lockdown än våra grannländer. Spanien och Italien är några och de har haft betydligt fler dödsfall, än våra grannländer, trots och efter sin lockdown.
Alltså, vi snackar inte butterfly effect här... så jag är förvånad över att du inte ser det.

Vill du sen trycka på att Sveriges ”strategi” är sämre än våra grannländers så är det fine.

Egon
Det spricker redan i starten. Jag vill få fram nada. Utom sanningen förstås. Jag förfäras över hur mycket mer människor som dör i Sverige jämfört med de Nordiska grannländerna. Jag är öppen till alla förklaringar till det.

Som du själv skriver så är en lockdown effektiv för begränsning av smittspridning. De flesta verkar vara överens om att fortsatt omfattande smittspårning hade varit en bra ide. Utveckling i grannländerna tycks ha varit jämförbar med Sveriges i början. Sedan hände något. Vad?

Jag vill jämföra med våra nordiska grannländer eftersom de är med oss jämförbara länder.

Jag säger inte mer än så. Om det.

Sen har jag en jävla massa att säga om svenskars beteende under Coronan men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » sön 14 jun 2020, 11:04

Från Idag tråden:
Egon skrev:
sön 14 jun 2020, 07:56
Anders skrev:
?
Okej...?

Egon
Egon. Du har också fått det hela bakom foten.

Det är inte antal smittade som är den primära faktorn utan den bara ökar en sannolikhet för dödsfall. Om du har 1 000 smittade 25 åringar och 1000 smittade 90 + så kan jag lova dig att antalet döda i 90+ gruppen kommer sannolikt vara högre än i 25 gruppen.
Lägg till att alla 1000 i båda grupperna har en eller flera bakomliggande sjukdomar - fortfarande är det inte antalet smittade som är den primära faktorn. Så det där håller inte.

Det finns bara en faktor som är intressant - ett virus behöver en värd. Utan en värd så kan inte ett virus sprida sig - det är inte svårare än så.
Allt handlar således om att bryta smittkedjorna. Just att begränsa smittspridning (bryt smittkedjorna) är ett av WHOs huvudmål i alla typer av smittor. Det här regleras av den överordnade organisationen IHRs regelverk, där WHO är "pracrical acting". IHR är en organisation som bildades på ett internationellt plan med syfte att ena alla länder gällande en smitta. De har 2 st "huvudfokus" där den ena är att hindra spridning och det andra är att begränsa de samhällsekonomiska skadorna av en smitta och därmed ha kontroll på den påverkan en kollapsad samhällsekonomi har som utfall vid en smitta.
WHO (IHR) har då utvecklat en "toolbox" för att kunna uppfylla det här.
Huvudmålet vid alla typer av smittor är att begränsa (ta bort) den för om man begränsar smittan så reduceras, de ekonomiska, effekterna på varje nations samhälle och därmed alla sekundära effekter av försämrad ekonomi.

Här kommer då verktygen in och det är här det blandas friskt hos gemene man dvs de förstår inte syftet med de olika "verktygen".
En lockdown har som huvudsyfte att tjäna in tid, även om en lockdown har sekundära effekter på spridning, så att de funktioner som behövs för ffa smittsspårning kan komma igång.
Jämnsides med hur man skall hantera en smitta ligger även det arbetet WHO (IHR) har bedrivit sedan dag 1 dvs prepardness. Om man som nation har en bra set up med att monitorera smitta, hantera smitta och rapportera smitta så brukar det i regel kunna vara hanterbart med en smitta i ett samhälle utan att man behöver göra något speciellt.
Här har WHO (IHR) utvecklat tonvis med hjälpmedel som står alla länder fritt att använda. Det är i huvudsak guidelines över hur man som nation kan skapa den beredskap som behövs men även mer praktiska saker som vaccinering eller testkit mm.
Om vi går tillbaka till vad som krävs för en smitta. Grundförutsättningen är en ny värd att smitta. Finns det ingen värd att smitta så kan inte smittan sprida sig (distansering). Distansering sker mha av kunskap dvs vad innebär distansering. Det är ju ganska självklart för de flesta tycker man men är det så enkelt. Givetvis inte då det kryllar av kulturer där kindpussar, ta i hand, bo med sina äldre osv är djupt rotat i kulturen så det är inte självklart att "alla" förstår vad distansering innebär. Även om de gjorde det så finns det samhällsstrukturella hinder som t.ex att man kan inte (oftast pga av kultur men även av ekonomi) t.ex upphöra med att en hel släkt bor tillsammans. Var skall de flytta någonstans, vem skall laga mat, handla och att stanna hemma är otänkbart då många lever på en inkomst.
I vissa länder som t.ex SE är det lätt då vi redan har i vår kultur att inte bo ihop med släkten och att vi även har de förutsättningar rent ekonomiska för att kunna separera familjemedlemmar (isolera).
Vaccinering är ett sekundärt sätt att stoppa en smitta, inte alltid spridning, men smittan. Om en värd är vaccinerad så kan inte viruset föröka sig och möjligheten att kunna bli spridare till nästa person minskar drastiskt. Vaccinering innebär dock inte att man är "safe" som nation då man av praktiska och ekonomiska skäl har satt en strategi som bygger på en "bästa" medelväg. Skall man köra ett effektivt vaccinationsprogram så måste den bygga på titer och inte administration dvs man ger en dos och mäter svaret. Har man inte tillräckligt bra svar så får man en dos till. Nu går det inte att göra så här då det är praktiskt svårt - tänk att sätta upp labb överallt i t.ex Afrika plus att det skulle kosta enormt mycket så man bygger hela strategin på undersökningar som av praktiska skäl inte kan göras 100% iga när det gäller att täcka in alla "genotyper".
Därför finns det en "falsk" trygghet med ett vaccinationsprogram och därför måste man ha det absolut viktigaste uppe och snurra - monitorering efter smitta.
Ju effektivare set up man har desto tidigare kan man sätta in rätt åtgärder och bromsa/hindra ett utbrott. Då är vi åter tillbaka till kärnan i det hela - bryta smittkedjor och det gör man rent praktiskt med tester och spårning.

För att då summera vissa ord:

- Prepardness.
- Testa.
- Smittspåra.
- Monitorera.
- Isolera.
- Distansera.

Här har du "key words" till en effektiv set-up gällande smittspridning och därmed lägre sannolikhet för dödsfall i ett samhälle.

Om vi då tittar på SE för resp område:

- Prepardness. Här har WHO (IHR) som sagt tonvis med information och verktyg. Här kan man bl.a hitta att en strategi man som nation bör ha är att ha en konstant riskanalys pågående oavsett nationell/internationell status på pågående smittor. Vilka risker man som nation bör ha med är upp till varje nation att avgöra men även här finns det guidelines att följa då varje nation har olika kulturell uppbyggnad och ekonomiska förutsättning. Dock så finns det en punkt som skall hanteras löpande map risk och det är "susceptible groups" för en smitta. Vilka det är beror på smitta och nation. "Baktanken" här är att utsatta/mottagliga grupper kräver olika grad av insatser dvs resursanspråk. En yngre grupp kräver i regel mindre vård än en äldre grupp. Den äldre gruppen belastar då samhället mer än yngre och högre belastning ger då resursbrist som i sin tur belastar alla andra som t.ex behöver vård.
Hur väl SEs analys har fungerat har vi ju ett bra facit på. Vi har inte haft någon löpande riskanalys gällande det här. Vi gjorde inte ens den när smittan var ett faktum. Vi hanterar det katastrofdåligt. Jag kan lova dig att om du ringer upp Löfven och ber om en kopia av riskanalysen så får du ingen för det finns ingen.
I prepardness finns det "hur mycket som helst" att adressera. En sak som saknas i SE (hör även till monitorering) är just övervakningen. Hur går den till? Enkelt - har man inget system så ..... Ett exempel är om jag frågar - hur monitorerar vi t.ex vinterkräksjukan? Genom att FoHM monitorerar antalet sökträffar på hemsidan. :)
- Testa. Det finns vissa smittor som vi enligt lag måste hantera men här går många ggr det ekonomiska intresset före kravet. En undersökning visade att läkare förordnar för en viss sjukdom test i 92% av fallen (byggda på symptom (anamnesen)). För de 8% som var kvar så berodde 95% på ekonomi.
Hur SE har hanterat Corona testning behöver vi ju inte orda om.
- Smittspåra. Say no more. Testar vi inte kan vi inte smittspåra.
- Monitorera. I corona fallet så blir det svårt då testning och smittspårning ingår i monitoreringen. En fråga jag har försökt få svar på är hur vi skall monitorera läget nu då vi inte testar fullt ut? Skall vi använda, återigen, antal IVA patienter som ett mått på smittspridning? Det kommer inte funka och då är det försent. Blir ju inte bättre av att FoHM nu skall gå på semester!?!?!?!? Vi har en situation som vi inte har haft sedan mannaminne och då skall de gå på semester?. Likaså sjukhusen - många har lämnat stabsläget för att det är semesterperiod trots att de har 4 ggr så många IVA fall som de aldrig tidigare har haft!?!??!
- Isolera. Tja. Vet du inte om du är smittad så blir det svårt att isolera.
- Distansera. Här har vi ändå varit rel bra fram till sommaren för nu hägrar semester, midsommar, smögen, gotland osv osv. så.....

Nåväl! Långt inlägg för ett enkelt svar - om man testar och smittspårar och isolerar så bryter man smittkedjan och därmed sannolikheten för antal döda.
Om man gör det ovan så får man ingen 2:a omgång för om viruset är borta så är det borta. Om man har kontroll så har man kontroll.
Jämför då med våra nordiska grannländer hur de har gjort och gör med oss. Svaret på antalet döda och hur länge vi kommer att ha problem ligger där.

Antal test per 1 miljon invånare:
Färöarna - 224,685
Island - 185,039
Danmark - 135,756
Norge - 51,161
Finland - 39,221
Sverige - 32,190

Antal döda per miljon invånare
Färöarna - 0
Island - 29
Danmark - 103
Norge - 45
Finland - 59
Sverige - 483
France - 450
Italy - 567
Spain - 580

Serious/critical

Färöarna - 0
Island - 0
Danmark - 11
Norge - 5
Finland -2
Sverige - 272

Min personliga åsikt är att SE borde åtalas för dråp.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » sön 14 jun 2020, 11:06

Egon skrev:
lör 13 jun 2020, 19:37
Besserwizzer skrev:
Ok, det låter oerhört skumt!
Om allt är rökridåer så har vi i Sverige genetiskt sämre förutsättningar för överleva en infektion då!?
Har du någon forskning på det eller kör du bara med politiskt pladder för att vinna lite likes?

Egon
Se ovan

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » sön 14 jun 2020, 15:17

Jag tog mig friheten att komplettera dina listor lite Besserwizzer.

Färöarna - 224,685
Island - 185,039
Danmark - 135,756
UK - 97,609
Spanien - 95,507
Belgien - 88,399
Italien - 75,484
Norge - 51,161
Finland - 39,221
Sverige - 32,190
Frankrike - 21,215

Färöarna - 0
Island - 29
Danmark - 103
Norge - 45
Finland - 59
Sverige - 483
France - 450
Italy - 567
Spain - 580
UK - 614
Belgien - 833

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » sön 14 jun 2020, 15:36

Skalman skrev:
sön 14 jun 2020, 15:17
Jag tog mig friheten att komplettera dina listor lite Besserwizzer.

Färöarna - 224,685
Island - 185,039
Danmark - 135,756
UK - 97,609
Spanien - 95,507
Belgien - 88,399
Italien - 75,484
Norge - 51,161
Finland - 39,221
Sverige - 32,190
Frankrike - 21,215

Färöarna - 0
Island - 29
Danmark - 103
Norge - 45
Finland - 59
Sverige - 483
France - 450
Italy - 567
Spain - 580
UK - 614
Belgien - 833
Tack.

(inte för jag förstår syftet med det i förhållande till mitt inlägg)

Hälge

Inlägg av Hälge » sön 14 jun 2020, 21:48

Löfven ikväll: "Sveriges strategi är inte orsaken till dödsfall på äldreboenden" Nähä, vems strategi är orsaken då?
Swedish PM fails over and over.... :roll: Och än en gång slipper han lindrigt undan i sin subventionerade nyhetsmedia.

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » sön 14 jun 2020, 22:03

Besserwizzer skrev:
sön 14 jun 2020, 15:36

Tack.

Besserwizzer skrev: Nåväl! Långt inlägg för ett enkelt svar - om man testar och smittspårar och isolerar så bryter man smittkedjan och därmed sannolikheten för antal döda.
Jag tyckte bara ovanstående sammanfattning var väldigt förenklad om man tittar på t.ex UK och Belgien som testat bra mycket mer än Sverige men ändå har betydligt fler döda.
Även om Sverige kunnat agera väldigt annorlunda så verkar det som att andra länder varit ännu sämre trots mer testning och lockdown.
Sen har inte jag en aning om när testningen börjat i diverse länder men uppenbarligen finns ingen direkt korrelation mellan antal testade och antal döda.

merpo

Inlägg av merpo » sön 14 jun 2020, 22:18

Hälge skrev:
sön 14 jun 2020, 21:48
Löfven ikväll: "Sveriges strategi är inte orsaken till dödsfall på äldreboenden" Nähä, vems strategi är orsaken då?
Swedish PM fails over and over.... :roll: Och än en gång slipper han lindrigt undan i sin subventionerade nyhetsmedia.
Som vanligt ingen följdfråga. "jaha, vad är orsaken då?"

Hälge

Inlägg av Hälge » mån 15 jun 2020, 00:15

Fortsätter förtroendet för Löfven och regeringen att stiga efter kvällens intervju så är det något allvarligt fel. Antingen i mätsystemen eller i folks huvud.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » mån 15 jun 2020, 08:05

Skalman skrev:
sön 14 jun 2020, 22:03
Besserwizzer skrev:

Tack.

Besserwizzer skrev: Nåväl! Långt inlägg för ett enkelt svar - om man testar och smittspårar och isolerar så bryter man smittkedjan och därmed sannolikheten för antal döda.
Jag tyckte bara ovanstående sammanfattning var väldigt förenklad om man tittar på t.ex UK och Belgien som testat bra mycket mer än Sverige men ändå har betydligt fler döda.
Även om Sverige kunnat agera väldigt annorlunda så verkar det som att andra länder varit ännu sämre trots mer testning och lockdown.
Sen har inte jag en aning om när testningen börjat i diverse länder men uppenbarligen finns ingen direkt korrelation mellan antal testade och antal döda.
Nu har jag inte skrivit om taktikval då det egentligen inte finns några val utan det är testning (med spårning, isolering), monitorering och distansering som gäller och man kan ju säga som så att om man frångår den strategin får man problem. Har man dessutom dålig beredskap är det upplagt för att det kommer att bli fel.
När det gäller UK och Belgien så ändrade de strategi och började testa. Hade de inte gjort det så ......
Nu räcker det inte med att bara testa så antal test säger inte så mycket utan det är mer i vilken kontext testningen görs.
Kolla på de länder som gjorde som WHO har som rekommendation - Sydkorea och Taiwan. Mönsterexempel vilket SE hade kunnat bli om vi hade haft kompetent folk vid spakarna.

Nu har ju som sagt lockdown ett annat primärsyfte och är nog det sista jag tycker man skall börja med.

När det gäller UK så så har de misslyckats mer pga att de inte har haft en tydlig strategi som de har följt utan de har ändrat lite längs vägen, vilket iofs var bra för annars hade det blivit katastrof. SE följde UKs strategi (av förklarliga skäl) medan UK övergav den för de såg var det barkade och nu kan vi ju se resultatet.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » mån 15 jun 2020, 08:10

Skalman skrev:
sön 14 jun 2020, 22:03
Besserwizzer skrev:

Tack.

Nu har jag ju inte skrivit att testning per se är "lösningen" utan att virus behöver en värd för att kunna överleva. Jag skrev inte heller att testning och antal döda har en korrelation (kan ju ha det om man har ett etablerat system) utan jag skrev att man kan inte korrelera dödsfall mot något egentligen.

Sedan är jag en av de mesta rabiata motståndarna till lockdown då det i regel inte fungerar om man inte kör hela racet vilket bara Kina i princip har gjort.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » mån 15 jun 2020, 09:27

Hälge skrev:
mån 15 jun 2020, 00:15
Fortsätter förtroendet för Löfven och regeringen att stiga efter kvällens intervju så är det något allvarligt fel. Antingen i mätsystemen eller i folks huvud.
Det enda motsäger iofs inte det andra.
"Vi har varit naiva."

Skriv svar