Idag ...

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Hälge

Re: Idag ...

Inlägg av Hälge » lör 13 jun 2020, 22:58

jmolndal skrev:
lör 13 jun 2020, 19:14
Hälge skrev:
lör 13 jun 2020, 16:35
Sossarnas arbetarpolitik på 60-70 talet byggde på indoktrinering, jobba och håll käft så blir det bra. Vi, staten tar allt ansvar ifrån dig om du betalar in det mesta du tjänar. Fackföreningarna, inspirerade av modell östtyskland byggde på angiveri och politisk makt över tvångsanslutna medlemmar. Då och då spelade man falskspel tillsammans med Palme för att få näringslivet att förstå vem som styrde. Man hotade med strejker för 0,5% löneökningar när man kunde få 1% om man satt sig och förhandlat.
Sossarnas arbetarpolitik ger jag inte mycket för när man idag ser facit på det. Och Palme regimen i synnerhet.
Okey .Jag var ung och dum då :-)
Vi som flyttade till Sverige i slutet på 60 -talet var det nästan som paradiset.Det var hårda tider i Finland då.Hade fortvarande en stor krigsskuld o betala till ryssarna.Jag har för mig sista skulden betalades i början på 70 -talet.Jag började jobba -75 direkt efter skolan.Då tycke jag att sossarna var enda "rätta" partiet.Va fel jag hade då.Slutade o vara sosse ca 78-79.Falske palme var orsaken.
Isåfall var vi alla unga och dumma...Det var som det var, vi hade inget att jämföra med. Sanningen har kommit med åren. Det fanns ingen opposition att tala om, Moderaterna var bara en partiförlängning av wallenbergfamiljen och storfinansen. Min vändning kom när Thorbjörn Fälldin i den berömda debatten -76 sakligt malde ner Palme.

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » sön 14 jun 2020, 00:05

jmolndal skrev:
lör 13 jun 2020, 16:09
Jag tänkte att jag skulle få igång en diskusion om vänster radikala rörelser som håller på o ske i världen inte bara usa.
...
För det är bara en tidsfråga innan ni har muslimska autonoma områden i Sverige...
Du bor alltså inte i Sverige? :?:

Jag vet inte om det platsar i Idag-tråden, men kan du utveckla din tes om att det är vänsterradikalt lite överallt?
(tills vidare kan vi säga att jag inte ställer upp på det tyckandet, om du inte har goda argument för det hela).

Vilka länder i Europa anser du drivs i vänsterradikal riktning, och varför? Vilka vänsterradikala rörelser menar du, och varför är de vänsterradikala?
Vilka länder i Europa anser du drivs i en höger-riktning, och varför?
Vilka länder i Europa anser du spelar på det politiska mittfältet?

Pinis

Inlägg av Pinis » sön 14 jun 2020, 08:10

Stora Norrland skrev:
sön 14 jun 2020, 00:05
jmolndal skrev:
lör 13 jun 2020, 16:09
Jag tänkte att jag skulle få igång en diskusion om vänster radikala rörelser som håller på o ske i världen inte bara usa.
...
För det är bara en tidsfråga innan ni har muslimska autonoma områden i Sverige...
Du bor alltså inte i Sverige? :?:

Jag vet inte om det platsar i Idag-tråden, men kan du utveckla din tes om att det är vänsterradikalt lite överallt?
(tills vidare kan vi säga att jag inte ställer upp på det tyckandet, om du inte har goda argument för det hela).

Vilka länder i Europa anser du drivs i vänsterradikal riktning, och varför? Vilka vänsterradikala rörelser menar du, och varför är de vänsterradikala?
Vilka länder i Europa anser du drivs i en höger-riktning, och varför?
Vilka länder i Europa anser du spelar på det politiska mittfältet?
...och just på det här forumet vore det bra om du, jmolndal, definierar vad du menar med "vänster radikala rörelser".
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 14 jun 2020, 08:19

Pinis skrev:
sön 14 jun 2020, 08:10
...och just på det här forumet vore det bra om du, jmolndal, definierar vad du menar med "vänster radikala rörelser".
https://www.youtube.com/watch?v=vNLmn3Qe1z0
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Pinis

Inlägg av Pinis » sön 14 jun 2020, 09:15

AlbertS skrev:
sön 14 jun 2020, 08:19
Pinis skrev:
Den var för lång....
Du får gärna sammanfatta.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 14 jun 2020, 10:05

Väntar med spänning på vänsterradikalismen jag också. Hade ett rätt rejält råkurr med mer vänsterorienterad familemedlem som tyckte allt var högerpopulistiskt nu. Ingen av oss kunde, då krutröken lagt sig egentligen definiera vare sig vad vänster eller högerpopulism i landet är.

Jag ser massinvandringen som det största elitprojektet under 2000-talet, något som ni som läst mina inlägg tidigare nog insett och att jag inte direkt är odelat positiv till. Men Reinfelt och andra alliansare har hakat på. Det är skulle jag påstå är ett vänsterprojekt ändå, det största. Även om det än mer är ett elitprojekt. Farlig jämförelse men jag kör den ändå - som då välbärgade nordstatare var abolitionister. Robin hoodade istället gör att ta sin egen skit. De svarta och vita som jobbade i de fabriker som gav dessa abolitionister tid att ägna sig åt protesterande mer än eget slit hade det då inte så muntert. Läser amerikansk historia mycket nu. Härligt om jag får ett svar där jag påstås försvara slaveriet.

Feminismen, metoo? Inte själva grunden, tjejerna som gick ut och berättade. Det är fan rena självklarheter för alla hyfsat renhåriga människor. Och bland de som hamnade under luppen hittar man nog en och annan och tredje vänsteråsikt. Men det drev som drog igång - yes, där tittade fulvänstern fram med sitt lilla aktivisttryne.

Greta, miljö? Här är faktiskt tjejen som person intressant. Till skillnad från många här har jag rätt stor beundran för tjejen. Hon har stake. Hon är inte dum. Men då man läser lite mer typ intervjuer kommer standardpaketet fram, med självklar massinvandring, och de mer 68-artade formuleringarna av lösningsförslag är hela tiden på vippen. Hon är i grunden en schysst och rakryggad tjej, men man märker väldigt väl av hur hennes åsikter byggts upp av att ha premiärchampgneföräldrar Av kulturtypen, och tjusandet den aktivistvåg av Karens som ger henne har hon svårt att värja sig mot.

Entouraget, de som är ”ute på gatorna” torde ha viss intersection med de som kravallade nyligen under coviddistansieringen - ja inte är de höger i alla fall. Och det är väldigt chic hemmavid.

Men traditionell ”ropen skalla daghemsplats åt alla” - vänster är mer ovanlig. Strejker, jobben.

Sen har vi en skatt i landet som är synnerligen vänsterorienterad. Trots att majoriteten av svenskar knappast är för.

Lite svårt landskap. Globaliseringen och det.

Men Mölndal fixar nog det bättre.
"I min maggrop bor sanningen"
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » sön 14 jun 2020, 11:05

Egon.
Se mitt svar i Corona tråden.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 14 jun 2020, 20:14

Pinis skrev:
sön 14 jun 2020, 09:15
AlbertS skrev:
sön 14 jun 2020, 08:19
Pinis skrev:
Den var för lång....
Absolut.

Idioter som med våld och skadegörelse vill krossa kapitalismen så alla får det exakt lika dåligt.

Personligen kan jag hålla med om att det kan finnas bättre vägar för kapitalismen men tror i varje fall på en marknadsekonomi.
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Pinis

Inlägg av Pinis » mån 15 jun 2020, 06:53

AlbertS skrev:
sön 14 jun 2020, 20:14
Pinis skrev:
sön 14 jun 2020, 09:15
Den var för lång....
Absolut.

Idioter som med våld och skadegörelse vill krossa kapitalismen så alla får det exakt lika dåligt.

Personligen kan jag hålla med om att det kan finnas bättre vägar för kapitalismen men tror i varje fall på en marknadsekonomi.
Jo, rent allmänt så är det ju ungefär så det definieras.
Dock undrar jag, med tanke på att vi är på ett forum där flera skribenter verkar anse att allt till vänster om brunt är rött, hur jmolndal definierar "vänster radikala rörelser".

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 15 jun 2020, 07:53

Anders skrev:
sön 14 jun 2020, 10:05
Jag ser massinvandringen som det största elitprojektet under 2000-talet,
med massinvandringen, menar du flyktingströmmarna då
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 15 jun 2020, 08:12

Nordan skrev:
mån 15 jun 2020, 07:53
Anders skrev:
sön 14 jun 2020, 10:05
Jag ser massinvandringen som det största elitprojektet under 2000-talet,
med massinvandringen, menar du flyktingströmmarna då
Nej, jag menar Sveriges mycket tillåtande mottagande av bland annat flyktingar. Vi borde följt ett EU-snitt eller ett snitt i Norden. Med de permanenta upppehållstillstånden 2015 som den största idiotin.
På samma sätt som vi borde följt mainstream i Coronahantering. Följa mainstream är en mycket god och ödmjuk strategi i det mesta, men ingen som passar ungdomar från bättre klass som växt upp i hybris.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 16 jun 2020, 14:55

installerar jag lubuntu på en gammal lap-top som legat och skräpat i en byrålåda i 10 år.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 16 jun 2020, 15:46

Frågar vi den riktigt bilkunniga hjärntrusten:

Röd lampa tänd för styrservo och den blev väldigt trög för dottern sista biten hem:

Är inte supermeck - Behöver man verkligen bärgning?

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 16 jun 2020, 16:30

Anders skrev:
tis 16 jun 2020, 15:46

Röd lampa tänd för styrservo och den blev väldigt trög för dottern sista biten hem:

Jag är inte speciellt bilkunnig men nä, det är bara att köra bilen själv till verkstaden. Dock skall man väl ta det lite försiktigt.

merpo

Inlägg av merpo » tis 16 jun 2020, 16:58

Big Berra skrev:
tis 16 jun 2020, 16:30
Anders skrev:

Jag är inte speciellt bilkunnig men nä, det är bara att köra bilen själv till verkstaden. Dock skall man väl ta det lite försiktigt.
Det går bra att köra till verkstaden.
3 felkällor
Servorem har hoppat/gått av. Då kan man t.ex få hög motortemp, eller utebliven laddning. Se upp vid färd till verkstaden. Ganska billigt
Någon slang läcker. Lite dyrare men fortfarande överkomligt.
Styrväxel eller servopump paj. Dyrt dyrt dyrt.

Moderna bilar har elektrisk servo.
Elfel. Mjukvara eller kablage eller så enkelt som en säkring. Dom löser dock ut av en anledning.
Fel på elektriska komponenter. Dyrt dyrt dyrt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 16 jun 2020, 18:29

merpo skrev:
tis 16 jun 2020, 16:58
Big Berra skrev:
Anders skrev:

3 felkällor
Servorem har hoppat/gått av. Då kan man t.ex få hög motortemp, eller utebliven laddning. Se upp vid färd till verkstaden. Ganska billigt

Elfel. Mjukvara eller kablage eller så enkelt som en säkring. Dom löser dock ut av en anledning.
Jag betalar då räkningen kommer. Alltid min taktik. Kostar det 5 kostar det 5. Kostar det 50 så gör det det.. Bilar kostar pengar. Förr tid.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » ons 17 jun 2020, 07:44

Anders skrev:
tis 16 jun 2020, 18:29
merpo skrev:
Big Berra skrev:

3 felkällor

Jag betalar då räkningen kommer. Alltid min taktik. Kostar det 5 kostar det 5. Kostar det 50 så gör det det.. Bilar kostar pengar. Förr tid.
Jag kämpar med den attityden fortfarande då jag också har nått en ålder då pengarna inte är den trånga sektorn.
Men jag tycker fortfarande att riktiga män skall skita ned sina händer plus att jag vet att det blir gjort plus att det är meditativt.
Nu skall jag byta den jävligast av de jävligaste slangarna i dotters bil - utmaning - inte svårt men den är så mycket skit att ta loss, men när jag ändå gör det så kommer jag även åt vevaxel positionsgivaren och kan byta den också (har lite sporadiska felkoder ifrån den). Då blir det liksom 2 flugor i en mek.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Westersund

Inlägg av Westersund » ons 17 jun 2020, 07:50

Anders skrev:
Om bilen är relativt ny kan reparationen gå under maskinskadeförsäkringen om bilen är helförsäkrad, värt att kolla upp.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 17 jun 2020, 08:55

Westersund skrev:
ons 17 jun 2020, 07:50
Anders skrev:
Om bilen är relativt ny kan reparationen gå under maskinskadeförsäkringen om bilen är helförsäkrad, värt att kolla upp.
Tyvärr, ett år för gammal. Första saken jag kollade. Tror den hade rullat lite för många mil också.

Old-T

Inlägg av Old-T » ons 17 jun 2020, 09:47

eller rättare sagt igår passade jag på att filma lite när jag stod på rangen.
Skulle se var händerna var vid impact och såg något annat intressant som jag inte sett på proffsen (har de missat något?)
Visst ska väl vänster knä fladdra lite fram och tillbaka precis när man vänder i baksvingen?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 17 jun 2020, 09:53

Old-T skrev:
ons 17 jun 2020, 09:47
Skulle se var händerna var vid impact och såg något annat intressant som jag inte sett på proffsen (har de missat något?)
Visst ska väl vänster knä fladdra lite fram och tillbaka precis när man vänder i baksvingen?
Låter lite som då Freddy Flinta står och springer på stället en stund innan han springer iväg.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 17 jun 2020, 10:06

Besserwizzer skrev:
ons 17 jun 2020, 07:44
Anders skrev:
merpo skrev:

3 felkällor

Jag kämpar med den attityden fortfarande då jag också har nått en ålder då pengarna inte är den trånga sektorn.
Men jag tycker fortfarande att riktiga män skall skita ned sina händer plus att jag vet att det blir gjort plus att det är meditativt.
Nu skall jag byta den jävligast av de jävligaste slangarna i dotters bil - utmaning - inte svårt men den är så mycket skit att ta loss, men när jag ändå gör det så kommer jag även åt vevaxel positionsgivaren och kan byta den också (har lite sporadiska felkoder ifrån den). Då blir det liksom 2 flugor i en mek.
Bilarna gav jag upp med nånstans runt millenieskiftet då barnen kom och bilmotorerna blev för plottriga. Byter knappt hjul nuförtiden. Har säkert ett par manmånadere liggande under gamla 142:or och byta avgassystem, stå och byta kamaxeldrev och annat.
Men det är kul att laga grejer hemmavid. Motionscykel, gräsklippare, häcksaxar och sånt är ju roliga att skruva isär och fixa. Och känna att man sparar lite kosing på att fixa. Men ju större grejer ekonomiskt ju flegmatiskare kan jag bli. Då det liksom inte är så mycket att fundera på. Bilen går sönder, vi flyttar och behöver ett hus.
Lite annat med typ hantverkare hemmavid, som jag inte har förtroende för. Eller då det är ett val. Frugan kan hålla på och älta val, skall vi göra si eller göra så, köpa en sån eller en sån, resa hit eller dit. Det kan man bli fnoskig på. Att vi överlevde en totalrenovering på huset är en stor prestation. Att köpa huset gick tvärsnabbt, osett via mobil.

Old-T

Inlägg av Old-T » ons 17 jun 2020, 10:20

Anders skrev:
ons 17 jun 2020, 09:53
Old-T skrev:
Låter lite som då Freddy Flinta står och springer på stället en stund innan han springer iväg.
En inte helt felaktig liknelse :-)

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » ons 17 jun 2020, 11:05

Anders skrev:

Jag vänder på resonemanget: Varningslamporna har en (underförstådd) logik: Gul/orange lampa betyder att du kan köra men åtgärda snarast. Röd lampa betyder att du inte ska köra innan felet åtgärdats.

Alltså: Vet du exakt vad som är felet och ifall detta inte kan förvärras genom att köra, inga problem. Vet du inte, följ symboliken i färgen på lampan.

Parentes: Det finns några bilar som har "fullservo" (inte servoassistans), vilket innebär att det inte bara blir tungt att styra. Det blir överjävligt tungt. När bärgaren hämtade min bil tyckte han: "vafan, kunde de inte gjort det lite tyngre...". Jag har dessutom samma problem med min gamla Camaro från 1977. Ingen av dessa bilar kör jag längre än till vägkanten...

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 17 jun 2020, 11:08

Old-T skrev:
ons 17 jun 2020, 10:20
Anders skrev:
ons 17 jun 2020, 09:53
Old-T skrev:
En inte helt felaktig liknelse :-)
What? Fladdra? Vänster knä ska väl inte följa med bakåt någon gång? Tvärtom hållas stabilt i sidled och när det sedan rätas ut kommer höger knä intill det.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Skriv svar