Idag ...

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Sawgrass

Re: Idag ...

Inläggav Sawgrass » lör 10 mar 2018, 19:53

singel skrev:idag märks inte moderatorn av.

Nä, men jag märktes ju inte igår eller förrgår heller. 8-)

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » mån 12 mar 2018, 13:59

Sawgrass skrev:
singel skrev:idag märks inte moderatorn av.

Nä, men jag märktes ju inte igår eller förrgår heller. 8-)

Annat var det på den tiden då SGF anställt externa moderatorer till forumet på golf.se, då gick det inte en dag utan att man funderade på vad moderatorerna sysslade med. :lol:

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » tis 13 mar 2018, 22:40

Anders skrev:"Hemsnickrad CPU" - det låter verkligen som nåt från grunden. Vilka komponenter ingår ungefär i en CPU?

Tja, vad skall man säga...

En ALU (Arithmetic Logic Unit) och en CU (Control Unit) är vad man behöver, om man förenklar rejält. En MMU har man oftast också.

CU:n hämtar från minnet, avkodar instruktioner, etc. Här hanteras mikrokoden (det som bestämmer hur en programinstruktion skall exekveras) kan man väl säga

ALU:n utför beräkningar. Typ multiplikation, addition och sånt.

Sedan finns det en MMU som hanterar minnesgrejor som paging, virtuellt minne, etc. Jag gissar att Alberts hemma-cpu inte har ngn MMU.

Hur det sedan implementeras är nästa fråga.
Diverse register för beräkningar och adresshantering, programräknare, stackpekare, och diverse annat yada-yada är typiskt bra att ha.

Moderna CPU är rejält komplexa, med många cores, flera HW-trådar, avancerad prefetching, branch prediction,

Nej, jag är inte HW-nisse. Jag har ganska rudimentära kunskaper om såna där riktiga lågnivågrejor. Ngn på forat kan säkert både upplysa och korrigera mina felaktigheter.

Däremot kan jag en del om programmering i ganska komplexa inbyggda realtidssystem.

@Albert:
Eget instruction set, eller plankat delar av ngn gammal Motorola- eller Intel-variant?
Floats, eller "bara" int? ;)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 13 mar 2018, 23:11

Helt korrekt sammanfattning av Stora Norrland.

Jag har 8 bitars data. Sub/Add i ALU'n. Två register (A/B) på 8 bitar styck, program counter och instruktionsregister, också 8 bitar och control logic... på högersidan har jag out/display, timer och en tvåraders minnesmodul. Jag har plats för 16 instruktioner i minnet inkl eventuell datalagiring. Instruktionssettet är helt eget men jag har kodat assembler på både amiga och pc så man vet ungefär vad man behöver för sådan här enkel maskin. Programmeras av switchar.

Dock fortfarande timerproblem... men har hittat felkälla åtminstonde, skall bara bena ut det sista...
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

pstenman

Inläggav pstenman » ons 14 mar 2018, 00:10

AlbertS skrev:Helt korrekt sammanfattning av Stora Norrland.

Jag har 8 bitars data. Sub/Add i ALU'n. Två register (A/B) på 8 bitar styck, program counter och instruktionsregister, också 8 bitar och control logic... på högersidan har jag out/display, timer och en tvåraders minnesmodul. Jag har plats för 16 instruktioner i minnet inkl eventuell datalagiring. Instruktionssettet är helt eget men jag har kodat assembler på både amiga och pc så man vet ungefär vad man behöver för sådan här enkel maskin. Programmeras av switchar.

Dock fortfarande timerproblem... men har hittat felkälla åtminstonde, skall bara bena ut det sista...

Inte konstigt "du" slår mig i schack hela tiden..
Men spöar den Carlsen!?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » ons 14 mar 2018, 01:33

… (igår) sändes det allra sista avsnittet av "Veckans brott". Väldigt tråkigt tycker jag. :cry:

Orlimar

Inläggav Orlimar » ons 14 mar 2018, 09:25

pstenman skrev:
AlbertS skrev:Helt korrekt sammanfattning av Stora Norrland.

Inte konstigt "du" slår mig i schack hela tiden..
Men spöar den Carlsen!?

:lol: :lol: :lol:
It's good sportsmanship to not pick up lost golf balls while they are still Rolling - Mark Twain

Användarvisningsbild
+]Robban[+

Inläggav +]Robban[+ » tor 15 mar 2018, 12:57

... har jag precis fått reda på att farsan blivit häktad i Hua Hin i väntan på åtal. Hans brott? Stillaståendes i en högersvängfil påkörd bakifrån (no phun intended) av en schweizare. Farsans passagerare får tillbringa mer än 20 dagar på sjukhus och då blir det ett criminal case...
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » fre 16 mar 2018, 08:36

+]Robban[+ skrev:... har jag precis fått reda på att farsan blivit häktad i Hua Hin i väntan på åtal. Hans brott? Stillaståendes i en högersvängfil påkörd bakifrån (no phun intended) av en schweizare. Farsans passagerare får tillbringa mer än 20 dagar på sjukhus och då blir det ett criminal case...

Hua då.
Jag som åker dit på Tisdag (har bil i 3 veckor). Får kolla extra noga då.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » sön 18 mar 2018, 18:34

...blev det en rejäl skidtur runt kommunen, inte riktigt i toppform, 4 och en halv timme.
Föret var perfekt, rejäl skare och ett litet mjukt skikt överst.
81 golfhål passerades.

Modegurun

Inläggav Modegurun » sön 18 mar 2018, 20:29

+]Robban[+ skrev:... har jag precis fått reda på att farsan blivit häktad i Hua Hin i väntan på åtal. Hans brott? Stillaståendes i en högersvängfil påkörd bakifrån (no phun intended) av en schweizare. Farsans passagerare får tillbringa mer än 20 dagar på sjukhus och då blir det ett criminal case...

Kommit ut än?

Användarvisningsbild
+]Robban[+

Inläggav +]Robban[+ » mån 19 mar 2018, 09:06

Modegurun skrev:

Kommit ut än?

Ja jag lyckades hitta en person som jag kunde lita på och skicka över borgenssumman till. Så nu är han ute och väntar på rättegången. Den 9 april ska parterna träffas och kan de göra upp då slipper de rättegången.
Efter många knapphändiga uppgifter så verkar det vara farsans passagerare som har åtalat både farsan och schweizaren för vårdslöshet i trafik för att kunna få ut så mycket pengar som möjligt från försäkringsbolaget. Vilken soppa detta har blivit.
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

Modegurun

Inläggav Modegurun » mån 19 mar 2018, 12:15

+]Robban[+ skrev:
Modegurun skrev:

Kommit ut än?

Ja jag lyckades hitta en person som jag kunde lita på och skicka över borgenssumman till. Så nu är han ute och väntar på rättegången. Den 9 april ska parterna träffas och kan de göra upp då slipper de rättegången.
Efter många knapphändiga uppgifter så verkar det vara farsans passagerare som har åtalat både farsan och schweizaren för vårdslöshet i trafik för att kunna få ut så mycket pengar som möjligt från försäkringsbolaget. Vilken soppa detta har blivit.

Åh fy. Så medpassageraren var alltså ingen vän till honom, utan en okänd?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 19 mar 2018, 13:48

Sawgrass skrev:… (igår) sändes det allra sista avsnittet av "Veckans brott". Väldigt tråkigt tycker jag. :cry:

Ja, riktigt trist! Tycker GW behövs mer än någonsin.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Egon

Inläggav Egon » tis 20 mar 2018, 22:27

... har jag varit otrogen. :oops:
Starta gärna fler trådar i utrustningsdelen.

Egon

Användarvisningsbild
+]Robban[+

Inläggav +]Robban[+ » ons 21 mar 2018, 11:24

Modegurun skrev:
+]Robban[+ skrev:Ja jag lyckades hitta en person som jag kunde lita på och skicka över borgenssumman till. Så nu är han ute och väntar på rättegången. Den 9 april ska parterna träffas och kan de göra upp då slipper de rättegången.

Åh fy. Så medpassageraren var alltså ingen vän till honom, utan en okänd?

De har varit väldigt goda vänner... men möjligheten till lite extra cash för en gubbe i Thailand blev väl för stor :roll:

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 25 mar 2018, 19:19

...var jag, efter att ha hållit mig i mediaskugga hela dagen, väldigt nära att klicka på tråden F1 2018 innan racet från Australien eftersänds om drygt enochenhalv timme.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 25 mar 2018, 20:53

...var det många vårtecken på GK.

1. Bollarna samlades in med golfbilen av PRO
2. Grusgången var fri från snö
3. Övningsgreen var hälften tom på snö
4. Jag "tränade" chippar från gräs
5. "Tränade" puttar på (en hålpipad) gräs- green
6. Endast en tröja under vind jackan/tröjan
7. 70% av bollarna på rangen låg synliga

(8. Båda bilarna handtvättade)
(9. 2h promenad i gassande solsken)
(10. Pratade vi om alla utebaden som vi vill åka till i sommar)

...var en bra dag.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10360 träningsbollar slagna

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » mån 26 mar 2018, 11:34

… får jag hem några flaskor vin. :) Det var ett tag sedan.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 28 mar 2018, 18:30

...ska det bli intressant att se på Uppdrag Granskning. I vart fall är ämnet, den norska nobelkommittén, lovande.
Valfrihet är opium för folket.

punchfade

Inläggav punchfade » ons 28 mar 2018, 19:18

...är det sista dagen att deklarera om man vill få sina pengar i april.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 29 mar 2018, 09:51

Sawgrass skrev:… får jag hem några flaskor vin. :) Det var ett tag sedan.

Känns som man saknar lite info här, man anar att mer finns att säga.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Modegurun

Inläggav Modegurun » tor 29 mar 2018, 10:05

punchfade skrev:...är det sista dagen att deklarera om man vill få sina pengar i april.

Fan. Haha. Aja, får klara mig lite längre

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tor 29 mar 2018, 10:12

Anders skrev:
Sawgrass skrev:… får jag hem några flaskor vin. :) Det var ett tag sedan.

Känns som man saknar lite info här, man anar att mer finns att säga.

Nja, jag får ju lita till sonens minne eftersom hemtjänst inte handlar på bolaget. ;)
Jag har några km dit vilket inte är så vanligt i Sthlms-området.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 29 mar 2018, 10:24

...är det torsdag, alltid lika roligt dagen då golfen drar igång. Det är dags för en svensk-vinst tycker jag :)

Återgå till "Everything but Golf"