Vilken bollsport är svårast?

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Toppspinn

Vilken bollsport är svårast?

Inläggav Toppspinn » ons 28 maj 2014, 21:22

Tjaa,
Fick idag en fråga efter golftävlingen om vilken sport som var svårarst.
Bordtennis var mitt svar. Han blev arg.
Jag svarade i bordtennis har du en motspelare som slår tillbaka bollen.
I golf ligger bollen stilla, du slår och bollen hamnar där du siktat.
Jag fick frågan om hur bra jag varit. Svarade på det.
Jag sa att det mesta handlar om hur mycket man tränar, gäller även golf.
Det gillade han inte, det handlar om bollsinne också, sa han!
Till viss del, men mest hur du placerar bollen inför nästa slag.
Det gick inte hem?
Man skall nog inte prata med de som bara har haft golf som sysselsättning?
Golf för mig är avkoppling, ibland en tävling .

BlackJim

Re: Vilken bollsport är svårast?

Inläggav BlackJim » ons 28 maj 2014, 21:33

"...bollen hamnar där du siktat". Yeah, right! :P

Jello Biafra

Inläggav Jello Biafra » ons 28 maj 2014, 22:57

Kan du inte berätta mer om hur duktig du var i bordtennis?

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 28 maj 2014, 23:55

Har mer eller mindre spelat

Bordtennis, Basket, Fotboll, Badminton, Golf, Biljard, Volleyboll
och lite Tennis och Squash.

Svårast är snooker därefter golf.

Pingis är ett så pass snabb spel att det mesta sker med ryggmärgen, man hinner inte tänka efter vad man håller på med under själva spelet.
Man tänker loop och slår en loop utan att man hinner fundera på hur man egentligen slår en loop.

Av den anledningen tycker jag att golf och snooker är svårare, där finns en mycket större mental pusselbit som måste fungera.

Egon

Inläggav Egon » tor 29 maj 2014, 10:23

Pingis är ett så pass snabb spel att det mesta sker med ryggmärgen, man hinner inte tänka efter vad man håller på med under själva spelet.
Man tänker loop och slår en loop utan att man hinner fundera på hur man egentligen slår en loop.

Av den anledningen tycker jag att golf och snooker är svårare, där finns en mycket större mental pusselbit som måste fungera.
+1
Pingis är mycket lättare än golf och Biljard.

Analys:
Hastighet, träffyta och avstånd från hand.
Pingis, biljard och golf i den ordningen.
Lägg sen till att man i golf nyttjar olika verktyg kontinuerligt så inser man att biljard och pingis blir en barnlek.

Troligtvis är ovanstående även erforderligt som argument för vad dom är lättast att bli bäst på.
I pingis och biljard är det givna situationer som ska hanteras medan det i golf handlar om nya hela tiden.

Biljard och longdriving ( eller bangolf är kanske en bättre motsvarighet ) ligger nog rätt lika i svårighetsgrad, men det är ju fortfarande inte golf. Pingis är pisslätt i jämförelse.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 29 maj 2014, 10:35

Vad innebär "svårt" rep "lätt" vad det gäller de här sporterna? Måste i alla fall säga att golf är den enda bollsport där jag inte blir bättre och bättre. I alla andra bollsporter är det bara att hålla på och man blir bättre. Men golfsvingen är så komplex att allt kraschar hela tiden, och den rörelse en korrekt sving skall ha, med rak vänsterarm är djupt ointuitiv. I de andra bollsporterna får man greppet beskrivet, om det är med klubba eller racket, och sen är det bara att slå. Biljard är däremot något man blir kontinuerligt bättre i, låt vara att det kräver precision.

Ta en fotboll och börja trixa. Även om du inte rört en boll på tre år, kommer du efter ett par försök upp i ungefär så många gånger som du kunnat innan.

För att bli "bra" är det nog jämnt skägg mellan alla bollsporter, mer beroende på vilken fysik sporten kräver.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Hälge

Inläggav Hälge » tor 29 maj 2014, 11:44

Det brukar inte regna och blåsa halv storm när man spelar pingis...

Mcduff

Inläggav Mcduff » tor 29 maj 2014, 11:54

Utan att ta ställning i grundfrågan, som jag anser omöjlig/ointressant att besvara, tror jag att man lätt underskattar hur mycket det påverkar att man har en motspelare.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » fre 30 maj 2014, 08:21

Utan att ta ställning i grundfrågan, som jag anser omöjlig/ointressant att besvara, tror jag att man lätt underskattar hur mycket det påverkar att man har en motspelare.
Ffa i suash med en kall boll med svart prick.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Ben Dover

Inläggav Ben Dover » fre 30 maj 2014, 09:31

Golf måste vara bland de absolut lättaste. Bollen ligger still, men vet till och med alla förutsättningar såsom avstånd innan slaget.

Har man spelat badminton mot någon som är riktigt bra så vet man att man är fullständigt djävla chanslös och att man inte kommer att få ett enda poäng. Jag kan utan tvekan dela ett par hål med världens bästa golfare på en runda. Givetvis är jag även där chanslös i det hela, men i många andra bollsporter finns inte ens möjligheten att dela ens ett enda poäng.

Hockey är nog bland de mesta komplicerade med tanke på väldigt hög fart, med- och motspelare, skridskor osv.

Användarvisningsbild
Emil

Inläggav Emil » fre 30 maj 2014, 10:41

Frågan beror ju helt på hur man definierar svårast, det är ju svårt att jämföra sporter på det viset då det lätt blir äpplen vs päron. Klart är iaf att golfare tränar extremt mycket, oftast mer än många andra idrottare, kolla till exempel in Tiger Woods dagliga schema som består av runt 11 timmars träning: http://www.youmotivation.com/motivation ... utine-7129

Om man ska jämföra svårigheten mellan sporter är det dessutom omöjligt att inte ta med hur stor konkurrens det finns i världseliten och i fallet golf är den stenhård då det finns miljontals golfare världen över. Det roliga med golf är dock att även en amatör kan slå ett proffs sett över ett enskilt slag och till och med hål. Igår satte jag till exempel en 21 meter lång putt för birdie, mycket flax visst, men hade världens 10 bästa golfare slagit samma putt (utan att få se linjen från de andra) så hade förmodligen ingen satt den på första försöket. Det är en av tjusningarna med golf.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 30 maj 2014, 11:13

Frågan beror ju helt på hur man definierar svårast, det är ju svårt att jämföra sporter på det viset då det lätt blir äpplen vs päron. Klart är iaf att golfare tränar extremt mycket, oftast mer än många andra idrottare, kolla till exempel in Tiger Woods dagliga schema som består av runt 11 timmars träning: http://www.youmotivation.com/motivation ... utine-7129

Om man ska jämföra svårigheten mellan sporter är det dessutom omöjligt att inte ta med hur stor konkurrens det finns i världseliten och i fallet golf är den stenhård då det finns miljontals golfare världen över. Det roliga med golf är dock att även en amatör kan slå ett proffs sett över ett enskilt slag och till och med hål. Igår satte jag till exempel en 21 meter lång putt för birdie, mycket flax visst, men hade världens 10 bästa golfare slagit samma putt (utan att få se linjen från de andra) så hade förmodligen ingen satt den på första försöket. Det är en av tjusningarna med golf.

Kan bara hålla med om att det är omöjligt att jämföra svårigheten i olika sporter. T ex golfen har ju en väldigt stor del aktiva som börjar spela i vuxen ålder dom kommer ju aldrig att påverka konkurrensen i världstoppen. Hur många timmar som krävs för att nå toppen är ju oxå relativt ointressant, om Woods tränar 11 h om dagen så innebär det ju inte att det gör det svårare bara för att t ex en fotbollsspelare tränar 2-3 h/dag. Vissa sporter kräver ju mer återhämtning än andra.

Det jag reagerar på i gällande golfen är att det tycks vara väldigt få barn som spelar. På våran klubb har vi ngt som kallas golfkul den drar väl ca 60 barn i åldern 5-8 år sen har vi kanske 5-10 st i åldern som tränar med klubben i åldern 10-16 år. Om jag jämför med fotbollsklubben så har vi ca 150-200 aktiva barn i varje årskull från 5-11 år och sedan 40-80 i varje årskull från 12-18 år.

Henkovich

Inläggav Henkovich » fre 30 maj 2014, 12:58

Svårast är den sporten där det är svårast att tillhöra världseliten, i det teoretiska scenariot att hela världens befolkning skulle sysselsätta sig med samtliga bollsporter.
Där har du receptet - jag tror inte att du får till någon kaka.
Sarkasm - för att det är förbjudet att utdela örfilar.

Henkovich

Inläggav Henkovich » fre 30 maj 2014, 13:03

Men jag måste nog säga att snooker ligger rätt bra till. I min ungdom var jag hyfsad på biljard. Spelade ofta och kunde rensa bordet i nineball lite då och då. Ni förstår nivån. När jag provade snooker under samma tidsperiod hade jag stora svårigheter att sätta två bollar i följd. Snooker är helt klart den bollsporten jag har haft svårast att "få hyfsad kläm på" på kort tid.
Sarkasm - för att det är förbjudet att utdela örfilar.

arnew

Inläggav arnew » fre 30 maj 2014, 18:13

+1

Analys:
Lägg sen till att man i golf nyttjar olika verktyg kontinuerligt så inser man att biljard och pingis blir en barnlek.

Troligtvis är ovanstående även erforderligt som argument för vad dom är lättast att bli bäst på.
I pingis och biljard är det givna situationer som ska hanteras medan det i golf handlar om nya hela tiden.

Biljard och longdriving ( eller bangolf är kanske en bättre motsvarighet ) ligger nog rätt lika i svårighetsgrad, men det är ju fortfarande inte golf. Pingis är pisslätt i jämförelse.

Egon
Tycker ni två ska kolla dokumentären om hur dom svenska pingiskillarna "rev den kinesiska muren".
Om ni efter ha sett den fortfarande anser att pingis är "pisslätt" ja då är ni bara att gratulera! Samtidigt får ju resten av nationen
sörja över att ni aldrig gav pingisen liiiite mer tid. Då hade den kinesiska muren aldrig kommit till.....

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » fre 30 maj 2014, 18:26

+1

Analys:

Egon
Tycker ni två ska kolla dokumentären om hur dom svenska pingiskillarna "rev den kinesiska muren".
Om ni efter ha sett den fortfarande anser att pingis är "pisslätt" ja då är ni bara att gratulera! Samtidigt får ju resten av nationen
sörja över att ni aldrig gav pingisen liiiite mer tid. Då hade den kinesiska muren aldrig kommit till.....
Ja, herregud hoppas ni två skojar om att pingis är pisslätt...

Egon:
Du tror alltså att bollen kommer på samma ställe med samma fart och samma skruv varje gång?

Är helt övertygad om att ni inte skulle ta en enda poäng av tex J-O Waldner i en match där han går för fullt...

Egon

Inläggav Egon » fre 30 maj 2014, 21:27

Frågan är väl vad det är för kriterier som ska vägas in.
Jag hade ingen aning om att det förhärskande var hur man klarar sig mot världsspelare!?
Löjligt resonemang om ni frågar mig... men härinne hugger man visst först i hopp om att vinna enkla poäng.

Min enkla analys var att en novis lär sig grunderna i pingis och biljard lätt medans golf är mycket svårare att lära sig. Jag tog med alla kat. i analysen... och med tanke på att folk som försökt 10-tals år inte ens kan slå 2 bra slag i rad så..

Egon

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » fre 30 maj 2014, 22:02

Frågan är väl vad det är för kriterier som ska vägas in.
Jag hade ingen aning om att det förhärskande var hur man klarar sig mot världsspelare!?
Löjligt resonemang om ni frågar mig... men härinne hugger man visst först i hopp om att vinna enkla poäng.

Min enkla analys var att en novis lär sig grunderna i pingis och biljard lätt medans golf är mycket svårare att lära sig. Jag tog med alla kat. i analysen... och med tanke på att folk som försökt 10-tals år inte ens kan slå 2 bra slag i rad så..

Egon
Ditt resonemang är förstås rätt som vanligt....

punchfade

Inläggav punchfade » fre 30 maj 2014, 22:09

Du tror alltså att bollen kommer på samma ställe med samma fart och samma skruv varje gång?

Är helt övertygad om att ni inte skulle ta en enda poäng av tex J-O Waldner i en match där han går för fullt...
Skulle en ren nybörjare i golf vinna ett hål mot Tiger ifrån vit tee då menar du? Eller en ha en chans att göra det?

Det är ett lika löjligt resonemang i så fall som ditt exempel med J-O.

Egon har inte alltid rätt men i detta fallet så är hans sätt att tänka en hygglig måttstock, i vilken bollsport tar det längst tid att uppnå en hygglig nivå?

Mitt svar: Omöjligt att svara på....
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » fre 30 maj 2014, 22:19

Skulle en ren nybörjare i golf vinna ett hål mot Tiger ifrån vit tee då menar du? Eller en ha en chans att göra det?

Det är ett lika löjligt resonemang i så fall som ditt exempel med J-O.

Egon har inte alltid rätt men i detta fallet så är hans sätt att tänka en hygglig måttstock, i vilken bollsport tar det längst tid att uppnå en hygglig nivå?

Mitt svar: Omöjligt att svara på....
Letar men ser inte att jag skrev att golf var enkelt, eller inte heller att en nybörjare skulle vinna ett hål mot Tiger...
Däremot skrev Egon att pingis var pisslätt...

Håller med dig i din sista mening: omöjligt att svara på...

alkemi

Inläggav alkemi » fre 30 maj 2014, 23:00

Golf är svårast trots liggande boll.
Enklast är pingpong det kräver absolut noll tankeverksamhet. Snabba reflexer krävs, men huvudet kan man skruva av och lämna kvar i klädskåpet i omkl rummet.

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » fre 30 maj 2014, 23:07

Enklast är pingpong det kräver absolut noll tankeverksamhet. Snabba reflexer krävs, men huvudet kan man skruva av och lämna kvar i klädskåpet i omkl rummet.
Den var för uppenbar för att gå igång på...

alkemi

Inläggav alkemi » fre 30 maj 2014, 23:21

Den var för uppenbar för att gå igång på...
Kvällen är inte slut än..

Peter Parker

Inläggav Peter Parker » lör 31 maj 2014, 08:53

Har läst för länge sedan att det enskilt svåraste momentet inom bollsporter är att träffa en fastball/ curvball i baseball.

Användarvisningsbild
Caj Platz

Inläggav Caj Platz » lör 31 maj 2014, 10:06

Frågan är om ändå inte Bowls eller lawn bowls en av de absolut svåraste bollsporter. Bowl är en brittisk precisionssport som vid större tävlingar och turneringar visas ibland på Eurosport.
NileCity 105.6 din kajplats i etern!

Återgå till "Everything but Golf"