Vilken bollsport är svårast?

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Nordan

Re: Vilken bollsport är svårast?

Inlägg av Nordan » ons 25 jun 2014, 16:27

Rille skrev:
Nordan skrev:
Rille skrev:Vet inte vad han menar med elitspelare och kan bli men sätter du någon 10årig att träna 10h golf per dag med bra förutsättningar i 20år tror jag att 50% kan stämma. Då har jag definierat elitspelare som spelare får skapliga resultat på Challangetouren eller bättre.
men kom igen... under dem förutsättningarna påstår jag faktiskt att 50% låter lågt...
Vilken sport skulle du inte bli bra på (elit) om du som 10 åring började träna 10h om dan i 20 år?
jag påstår att du kan dra ner träningsdosen ganska rejält och ändå hamna i "elit"skiktet, i ALLA bollsporter
Vad definierar du som elit? I många sporter klarar inte kroppen att träna så många timmar per dag och då får du ingen fördel mot övriga utövare. Dessutom finns det många sporter som det knappt spelar någon roll hur mycket du tränar om du inte har de fysiska förutsättningarna som tex volleyboll,handboll och basket. You can´t teach size.
heyhey hey,
Det är du som har definierat elit, och jag har faktiskt redan skrivit att jag inte tror att det krävs 10h utan mindre men även bli riktigt bra.
Om med träning är inte allt av fysisk påfrestande karaktär, inte när du skall upp i "elit"nivåer i alla fall.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 25 jun 2014, 16:29

Rille skrev:You can´t teach size.
Tror att du får en del mothugg från ex John Stockton eller Ljubomir Vranjes... Bland MÅNGA andra

Wolfsheim

Inlägg av Wolfsheim » ons 25 jun 2014, 16:34

Köttbullen Vranjes. Gudabenådad liten mittnia. Vilka genombrott å linjeinspel den mannen hade.
Instagram: kewinbertilsson

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 25 jun 2014, 16:52

Hajjas var inte sådär vansinnigt stor han heller.

Wolfsheim

Inlägg av Wolfsheim » ons 25 jun 2014, 16:54

Nordan skrev:Hajjas var inte sådär vansinnigt stor han heller.
Gammal hederlig kantlirare. Snabb som vinden å grymma å luriga avslut.
Instagram: kewinbertilsson

Iarwain

Inlägg av Iarwain » ons 25 jun 2014, 18:03

Old-T skrev:
Iarwain skrev: Tar man 100 slumpmässiga vuxna skulle man inte få ihop tillräckligt många som klarar de regler för orena slag som finns för att få två lag.
.
Eh? Va?
Finns det regler för sånt?
Lång beröring och dubbelslag, vilket amatörspelare sällan känner till.

Primus

Inlägg av Primus » ons 25 jun 2014, 18:06

Egon skrev:
Primus skrev:... så chansen fortfarande väldigt liten att någon av dom blir så pass bra att dom kan leva på sin sport (vilket är min definition för "elit" i den här diskussionen).
Rätt enkelt att bli elit i Hockey och fotboll då vs Golf.. eller?
Vääldigt svårt att bli elit i Triathlon .. om vi nu vågar öppna den dörren. ;)

Egon
Nu var det ju inte det vi diskuterade den här gången men det kanske du missade.

Nikke01

Inlägg av Nikke01 » ons 25 jun 2014, 19:02

Toppspinn skrev:Tjaa Nikke,
skrev utan att ändra oss från Big Berra,
varför tror du att Björn Borg, som var DM- mästare i Bordtennis i sin ålder, valde Tennis i stället?
Enklare, lägre nät i förhållande till spelyta, mindre motstånd på Elitnivå? Troligen, pga. att han hade lärt sig hur man kan dirigera spelet.
Det är svårt det här med bollsporter, Pingis bolla över ett nät några ggr., är inte bordtennis.
Om du kan tänka dig att i Kina och Japan, det räcker med dessa länder, finns det mer än Sveriges
befolkning, som spelar bordtennis i varje land. Bara de bästa 1-10 får ställa upp i Europa.edan kommer andra länder som Korea, Ryssland ,osv.
Golf är svårt medger jag, jffr. med en korpspelare i bordtennis om du har runt 5 i HCP.
Mina pingisspelare drar gränsen runt 4, men jag är ju gammal och har startat golf efter 50 års ålder.
Som sagt, det beror på hur man definierar svårast, om det är att få bollen över nät ett antal gånger, vilket pingis går ut på, så är det väldigt enkelt att lära sig, oavsett ålder. För att lära sig skruva och allt annat som har med pingis att göra, mot en motståndare som gör allt han/hon kan för att få dig att missa, svårare men inte jättesvårt. Tar man sedan steget till absoluta världstoppen, som verkar vara nästa anhalt enligt många, då spelar det ingen roll vilken sport eller idrott man har att göra med, för där är det träningsmängden (med modifikation), när du satte igång med denna satsning och din eventuella begåvning som gör allt, finns säkert undantag men vid generalisering gäller detta.

Förvisso sätter många igång med pingis och andra mindre resurskrävande idrotter redan som barn, när man lätt tar till sig saker och motoriken utvecklas fort, till skillnad från golf som man generellt börjar med i medelåldern, när kroppen inte kan eller vill lära sig nya rörelser utan större träningsdoser, är väl antagligen därför det finns så få äldre spelare som når låga hcp ifall dom startade med detta på ålderns höst.
Citat av HH+
"Stockholmare är guds gåva till mänskligheten, det är min fulla övertygelse o ståndpunkt!"

arnew

Inlägg av arnew » ons 25 jun 2014, 21:45

Rille skrev:
Nordan skrev:
Rille skrev:Vet inte vad han menar med elitspelare och kan bli men sätter du någon 10årig att träna 10h golf per dag med bra förutsättningar i 20år tror jag att 50% kan stämma. Då har jag definierat elitspelare som spelare får skapliga resultat på Challangetouren eller bättre.
men kom igen... under dem förutsättningarna påstår jag faktiskt att 50% låter lågt...
Vilken sport skulle du inte bli bra på (elit) om du som 10 åring började träna 10h om dan i 20 år?
jag påstår att du kan dra ner träningsdosen ganska rejält och ändå hamna i "elit"skiktet, i ALLA bollsporter
Vad definierar du som elit? I många sporter klarar inte kroppen att träna så många timmar per dag och då får du ingen fördel mot övriga utövare. Dessutom finns det många sporter som det knappt spelar någon roll hur mycket du tränar om du inte har de fysiska förutsättningarna som tex volleyboll,handboll och basket. You can´t teach size.
Wolfsheim skrev:i handboll kan alla bli bra oavsett fysiska förutsättningar. Om du menar längd tex??
Näää........................

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 25 jun 2014, 21:50

Dr Golf skrev:Jag läste för länge sedan att 0,5 promille av alla golfspelare når under 5 i hcp, och som jag tidigare påstått i tråden, skulle jag säga att det är jämförbart med en Div V-spelare i fotboll. Inte vad jag skulle kalla "Elit".
Ehm, inte procent då?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » ons 25 jun 2014, 22:01

AlbertS skrev:
Dr Golf skrev:Jag läste för länge sedan att 0,5 promille av alla golfspelare når under 5 i hcp, och som jag tidigare påstått i tråden, skulle jag säga att det är jämförbart med en Div V-spelare i fotboll. Inte vad jag skulle kalla "Elit".
Ehm, inte procent då?
Nej, en halv promille. Kolla bara på hemmaklubben? Och tänk på att medelhcp ligger "rätt" högt, en bra bit över 20.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 25 jun 2014, 22:33

Dr Golf skrev:
AlbertS skrev:
Ehm, inte procent då?
Nej, en halv promille. Kolla bara på hemmaklubben? Och tänk på att medelhcp ligger "rätt" högt, en bra bit över 20.
En halv tusendel... så på klubben som har ~2000 medlemmar skall vi bara ha en medlem under 5 i hcp?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Rille

Inlägg av Rille » ons 25 jun 2014, 22:45

Nordan skrev:
Tror att du får en del mothugg från ex John Stockton eller Ljubomir Vranjes... Bland MÅNGA andra
Jag tror både Stockton och Vranjes håller med om att du inte kan träna på att bli längre alternativt så skolkade dom från den lektionen till skillnad från sina lagkamrater.

Men för att vara lite seriös så är Stockton,Vranjes,Hajas mfl uteliggare när uteliggarna snarare vore spelare på 2m om det skulle följa befolkningens längdkurva.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 25 jun 2014, 22:51

Primus skrev:
Big Berra skrev: Tar man 100 slumpmässiga 10 åringar, hur många av dessa kan bli elitspelare i pingis respektive golf.

Jag gissar att 50% kan bli elitspelare i golf medan kanske bara 5%-10% i pingis.
Menar du på fullaste allvar att hälften av alla juniorer som satsar på golf blir elitspelare?
Jag skulle tro att det handlar om mindre än en procent i båda fallen.
Det jag menar är att 50% av ungdomarna har tillräckliga fysiska och mentala egenskaper för att med 10000 timmars träning
och med uppbackning av föräldrar, klubb och med rätt tränare skulle bli elitspelare i golf.

Primus

Inlägg av Primus » ons 25 jun 2014, 23:28

Big Berra skrev:
Primus skrev:
Big Berra skrev: Tar man 100 slumpmässiga 10 åringar, hur många av dessa kan bli elitspelare i pingis respektive golf.

Jag gissar att 50% kan bli elitspelare i golf medan kanske bara 5%-10% i pingis.
Menar du på fullaste allvar att hälften av alla juniorer som satsar på golf blir elitspelare?
Det jag menar är att 50% av ungdomarna har tillräckliga fysiska och mentala egenskaper för att med 10000 timmars träning
och med uppbackning av föräldrar, klubb och med rätt tränare skulle bli elitspelare i golf.
Inte en chans.

Användarvisningsbild
barside

Inlägg av barside » ons 25 jun 2014, 23:37

Big Berra skrev:
Primus skrev:

Då borde ju även 50% a pingisspelarna också nå eliten med rätt tränare, uppbackning av föräldrar, 10 000 timmars träning osv.
Colchester United

www.svenskafans.com/england/colchester

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 26 jun 2014, 10:06

Toppspinn skrev:varför tror du att Björn Borg, som var DM- mästare i Bordtennis i sin ålder, valde Tennis i stället?
tror du verkligen att BB valde Tennis för att det var enklare? Skulle gissa på att han var i paritet i nivå i tennis samma period.
Pontus Kåmark var väl "lika bra" i hockey som fotboll i ungdomen, varför valde han fotbollen?

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 26 jun 2014, 10:11

Rille skrev:
Nordan skrev:
Jag tror både Stockton och Vranjes håller med om att du inte kan träna på att bli längre alternativt så skolkade dom från den lektionen till skillnad från sina lagkamrater.

Men för att vara lite seriös så är Stockton,Vranjes,Hajas mfl uteliggare när uteliggarna snarare vore spelare på 2m om det skulle följa befolkningens längdkurva.
Feltolkning å min sida, my bad.
Min andemening är att man kan bli framgångsrik "oavsett" storlek, vilket jag är medveten om är en sanning med modifikation.
Sen att det är EN FÖRDEL att vara välbyggt och lång, ja det råder det inte några tvivel om.

Henkovich

Inlägg av Henkovich » tor 26 jun 2014, 10:18

Primus skrev:
Big Berra skrev:
Primus skrev: Menar du på fullaste allvar att hälften av alla juniorer som satsar på golf blir elitspelare?
Inte en chans.
Den exakta procenten är ju förstås svår att fastställa men i likhet med Big Berra jag undrar också om det finns någon bollsport som är lättare än golf att bli väldigt bra på, trots fullständig avsaknad av grundtalang?
Sarkasm - för att det är förbjudet att utdela örfilar.

Egon

Inlägg av Egon » tor 26 jun 2014, 12:25

Primus skrev:
Egon skrev:
Primus skrev:... så chansen fortfarande väldigt liten att någon av dom blir så pass bra att dom kan leva på sin sport (vilket är min definition för "elit" i den här diskussionen).
Rätt enkelt att bli elit i Hockey och fotboll då vs Golf.. eller?
Vääldigt svårt att bli elit i Triathlon .. om vi nu vågar öppna den dörren. ;)

Egon
Nu var det ju inte det vi diskuterade den här gången men det kanske du missade.
Nej, det verkar som om du missade det eftersom din definition var lite väl snäv och direkt missvisande.
Du får gärna tala om för min klubbkamrat, som hackar på hcp.+2.6, att han inte är "elit" i dina ögon. ;)

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 26 jun 2014, 13:41

barside skrev:
Big Berra skrev:
Primus skrev: ...
Då borde ju även 50% a pingisspelarna också nå eliten med rätt tränare, uppbackning av föräldrar, 10 000 timmars träning osv.
Nej, håller inte med på denna punkt.

I golf räcker det med att kunna återupprepa en rörelse med tillräcklig exakthet för att kunna bli elitspelare.

I pingis tillkommer bl.a. momenten:

-reaktionssnabbhet
-snabbhet
-bollkänsla

vilka bara till viss grad kan påverkas med träning.

Det är därför bara cirka 10 spelare kan bli världsmästare i pingis medan flera hundra har tillräckligt bra spel för att kunna vinna en major i golf.
Det är därför en talangfull golf-spelare i 15-årsåldern kan gå en bana flera slag under par och slå elit-spelare medan 99 % av alla talangfulla 15 åringar får
rejält med pisk av gamla 50+ bordtennisspelare som Mikael Appelgren.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 26 jun 2014, 14:06

Big Berra skrev:I golf räcker det med att kunna återupprepa en rörelse med tillräcklig exakthet för att kunna bli elitspelare.
Självklart...

Primus

Inlägg av Primus » tor 26 jun 2014, 16:13

Egon skrev:
Primus skrev: Nu var det ju inte det vi diskuterade den här gången men det kanske du missade.
Nej, det verkar som om du missade det eftersom din definition var lite väl snäv och direkt missvisande.
Du får gärna tala om för min klubbkamrat, som hackar på hcp.+2.6, att han inte är "elit" i dina ögon. ;)
Men definition är varken felaktig eller missvisande, däremot är den naturligtvis subjektiv. Du får gärna ha en annan definition om du vill men återigen, du verkar inte ha läst vad vi diskuterade. Det här är en helt annan fråga.

Primus

Inlägg av Primus » tor 26 jun 2014, 16:15

Nordan skrev:
Big Berra skrev:I golf räcker det med att kunna återupprepa en rörelse med tillräcklig exakthet för att kunna bli elitspelare.
Självklart...
Det är nästan så man undrar om Big Berra verkligen spelar golf...
Att kunna återupprepa en rörelse är en del av golfen men det räcker inte på långa vägar ens för att bli en hyfsad golfare, än mindre en elitspelare.

Ginto

Inlägg av Ginto » tor 26 jun 2014, 16:15

spelat hockey spelat fotboll spelat innebandy men det är ingen sport som fått mig så förbannad på mig själv som golf. helt jävla otroligt nu säger jag inte golf är svårast men det tar fram en riktig djävul innuti en i alla fall. kanske bara är jag?

Skriv svar