Vilken bollsport är svårast?

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Nordan

Re: Vilken bollsport är svårast?

Inlägg av Nordan » tor 21 apr 2016, 13:43

Big Berra skrev:Vilken bollsport är lättast ?

Själv håller jag på bowling, där även hobbyspelare ibland får till 300-poängsserier.
Definiera hobbyspelare, please...
Jag kollade igenom ett antal matcher i ELITSERIEN i bowling, och jag skulle påstå att det är ganska anmärkningsvärt om man gör över 250p. Ett mer normalt gångbart resultat i den högsta svenska serien är kanske runt 220p.

Här kommer alla som gjort 300-serier http://www.swebowl.se/ImageVaultFiles/i ... rdning.pdf

Det visar sig att jag faktiskt känner en riktig bowlare, som har spelat i typ hela sitt liv, men på allvar i över 20 år, han spelar i elitserien, man kan ha sett honom på eurosport i internationella matcher, och visst, han klämmer till med en 300-serie då och då, men speciellt ofta tror jag inte att det är?
Och då är han vad man bör anse som ett "proffs" mer än hobbyspelare.

Så, jag håller inte med dig om någon missade det!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 21 apr 2016, 13:46

Yokozuna skrev:
Nordan skrev:
Yokozuna skrev:Jonglering med fyra bollar är det inte många som klarar av.
Sport?
Ja va då, sport, bollar som bollar är väl alltid sport. ;)
haha, ja definierar man det så, visst!
Men svårt är det definitivt. Jag "kan" jonglera med tre bollar, men inte någon längre stund...
4 är inte ens att tänka på, men jag tror att det går fortare att lära sig jonglera med 4 bollar än att göra 300 i bowling.

Orlimar

Inlägg av Orlimar » tor 21 apr 2016, 14:01

Nordan skrev:

Själv håller jag på bowling, där även hobbyspelare ibland får till 300-poängsserier.
Jag kollade igenom ett antal matcher i ELITSERIEN i bowling, och jag skulle påstå att det är ganska anmärkningsvärt om man gör över 250p. Ett mer normalt gångbart resultat i den högsta svenska serien är kanske runt 220p.

Här kommer alla som gjort 300-serier http://www.swebowl.se/ImageVaultFiles/i ... rdning.pdf

Det visar sig att jag faktiskt känner en riktig bowlare, som har spelat i typ hela sitt liv, men på allvar i över 20 år, han spelar i elitserien, man kan ha sett honom på eurosport i internationella matcher, och visst, han klämmer till med en 300-serie då och då, men speciellt ofta tror jag inte att det är?

Undrar vilken av mina vänner du känner? ;-)
It's good sportsmanship to not pick up lost golf balls while they are still Rolling - Mark Twain

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 21 apr 2016, 14:30

Nordan skrev:

Jag har ingen uppfattning om vilka 300-serier som läggs in i denna lista.
21:a Januari var jag i Bålsta där det spelades bowling i någon lägre stockholmsserie/korpserie eller vad den nu kan ha varit.
Under kvällen gjordes det två stycken 300 serier.
Ingen av dessa är med i din lista.

JG76

Inlägg av JG76 » tor 21 apr 2016, 15:00

Hästpolo

Orlimar

Inlägg av Orlimar » tor 21 apr 2016, 15:20

Big Berra skrev:
Nordan skrev:

Jag har ingen uppfattning om vilka 300-serier som läggs in i denna lista.
21:a Januari var jag i Bålsta där det spelades bowling i någon lägre stockholmsserie/korpserie eller vad den nu kan ha varit.
Ingen av dessa är med i din lista.
I den listan som det hänvisas i länken till läggs de 300-serier in som är spelade under sanktionerat tävlingsspel.
It's good sportsmanship to not pick up lost golf balls while they are still Rolling - Mark Twain

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 21 apr 2016, 16:11

Big Berra skrev: Själv håller jag på bowling, där även hobbyspelare ibland får till 300-poängsserier.
Källa på det tack?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Primus

Inlägg av Primus » tor 21 apr 2016, 16:20

AlbertS skrev:
Big Berra skrev: Själv håller jag på bowling, där även hobbyspelare ibland får till 300-poängsserier.
Källa på det tack?
Jag ställer mig också frågande till detta. Jag känner ett par spelare som spelat i seriespel och ingen av dessa har varit i närheten av 300. Jag har själv spelat mycket på "hobby-nivå" och har aldrig varit över 220 poäng.
Det är nog betydligt vanligare med hio i golf för vanliga amatörer än 300 poäng i bowling. Men bara för att vem som helst kan göra hio så innebär det inte att golf är lätt...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 21 apr 2016, 16:28

https://www.youtube.com/watch?v=tyPeze3Vx40" onclick="window.open(this.href);return false; - om bowling.. hur man spelar med strategi beroende på hur banan "slits" under rundan.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 22 apr 2016, 11:12

AlbertS skrev:
Källa på det tack?
De enda två källor jag har är dels den tidigare nämnda händelsen 21:a januari i år i Bålsta,
dels en före detta arbetskamrat som spelade en hel del bowling. Han spelade i näst högsta serien, tränade 5-6 timmar
i veckan och under sina cirka 10 år inom bowlingen hade han gjort 3 stycken 300-serier.

Dock kan ju dessa källor vara tillfälligheter och inte stämma överens med hur det egentligen förhåller sig.
Men man ser man ju i listan att det gjorts 25 st 300 serier under sanktionerade tävlingar i Januari i år.
Hur många görs det under träning och icke-sanktionerade tävlingar per månad ? 100, 200, 500, 1000 ?
Några av dessa görs säkerligen av hobbyspelare som inte tränar mer än 5-10 timmar i veckan.

Själv spelar jag inte bowling mer än extremt sällan, har nog fått ihop 15 speltillfällen under mina 54 levnadsår.
Har gjort 4 strikar i rad vid ett av dessa tillfällen och gjorde då bedömningen att det inte borde vara omöjligt för
någon som spelar mer regelbundet att göra 12 i rad.

Min bedömning av svårighetsgraden på en 300 serie i bowling och dess tänkbara motsvarighet i golf är; 12st 4-meters puttar i rad från samma position där det är lite lutning fram emot hålet.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 22 apr 2016, 11:27

För att cementera min åsikt så tog jag de tre nedersta namnen på den officiella 300 listan och kollade deras ranking.
De hade ranking 298, 519 respektive 277 (I Sverige)

Med 30 000 aktiva bowlare i Sverige så skulle jag dra gränsen för hobbyspelare någonstans kring dessa spelare.

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 22 apr 2016, 13:03

Big Berra skrev:De enda två källor jag har är dels den tidigare nämnda händelsen 21:a januari i år i Bålsta,
dels en före detta arbetskamrat som spelade en hel del bowling. Han spelade i näst högsta serien, tränade 5-6 timmar
i veckan och under sina cirka 10 år inom bowlingen hade han gjort 3 stycken 300-serier.
jag tycker att du talar emot dig själv lite. Å ena sidan tar du din fd arbetskamrat, som tränade 5-6 timma i veckan som under 10 år gjort 3 st 300 serier.
Å andra sidan sitter du och kollar på lägre sthlmsserier/korpserier
Och där gjordes det uppenbarligen 2 st sådana serier, något som jag inte ens kan hitta bland de matcher som jag tittade på ur ELITSERIEN.
Där var det mer normalt med serier runt dryga 220, och vid några enstaka serier +250.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 22 apr 2016, 13:56

Det tycks dock vara så, att den som är bra på något med boll är bra på allt med boll. Ungefär lika bra på allt, beroende på hur mycket tid du lägger på det.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 22 apr 2016, 14:32

Anders skrev:Det tycks dock vara så, att den som är bra på något med boll är bra på allt med boll. Ungefär lika bra på allt, beroende på hur mycket tid du lägger på det.
Givetvis inte, men vad är mest troligt, att den som tränar 5-6 timmar i veckan eller den som drar tre serier då och då, gör 300?

Återigen, när de som lägger BETYDLIGT mer tid än 5-6 timmar/vecka gör 300 serier då och då, då blir det troliga än mindre.
Sorry, men jag är övertygad, Bowling är INTE en lätt sport, om vi talar om att kunna prestera något, för visst, min 8-åring kan spela bowling, det är "lätt" i det hänseendet, men det är inte så att han gör strikar stup i kvarten.

Men vi kanske är tillbaka lite på hur vi definierar det?
Jämfört med vad och vilken nivå är bollsporter lätta?
Om man jämför oss amatörer med Proffs, hur väl man skulle prestera?
För en amatör tar KANSKE någon poäng i någon racketsport.
Man blir slagen i golf av ett proffs som spelar med EN klubba.
Och prova med att göra ett försök i rugby, tjena!
Det är bara att inse att jmf med proffsen så är alla bollsporter svåra, men ser man till hur lätt det är att prestera något öht, ja då är ju pingis enkelt, eller badminton, men mot ett proffs tar du knappast mer än nåt lyckopoäng.
Då är ju givetvis bowling enkelt också, man tar ner några käglor här och där, men det stannar där.

Typ snooker, det är svårt att ens komma i läge att sänka en flerpoängsboll öht.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 22 apr 2016, 14:46

Nordan skrev:
Big Berra skrev:De enda två källor jag har är dels den tidigare nämnda händelsen 21:a januari i år i Bålsta,
jag tycker att du talar emot dig själv lite. Å ena sidan tar du din fd arbetskamrat, som tränade 5-6 timma i veckan som under 10 år gjort 3 st 300 serier.
Å andra sidan sitter du och kollar på lägre sthlmsserier/korpserier
Och där gjordes det uppenbarligen 2 st sådana serier, något som jag inte ens kan hitta bland de matcher som jag tittade på ur ELITSERIEN.
Där var det mer normalt med serier runt dryga 220, och vid några enstaka serier +250.
Jag råkade befinna mig i samma lokal, spelade inte bowling, kastade ett getöga åt bowlinghållet då det började tjoas väldigt mycket.

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » fre 22 apr 2016, 17:53

Tjaa,
när jag började med bordtennis, hade väl tränat ett par år?
Men det fanns en Elitspelare i bordtennis som bowlade .
Bergendorf ? Han slutade spela bordtennis och blev väl
landslagskapten för bowlarna.

Användarvisningsbild
lala

Inlägg av lala » fre 22 apr 2016, 18:15

Big Berra skrev:
För en hobbysnookerspelare är det sällsynt att få i fler än 3 bollar i rad, enormt frustrerande.
har själv någon 36-40 poängs break som högst i snooker och då det begav sig så räckte inte 10-12 timmar i veckan utan snarare 3-4 timmar/dag

Användarvisningsbild
lala

Inlägg av lala » fre 22 apr 2016, 18:27

Med det sagt så tycker jag att Snooker är klart svårast av de bollsporter jag utövat, därutöver finns det flera som jag inte provat och Jai alai verkar inte bara vara snabbt utan även svårt och livsfarligt.

Quidditch verkar också svårt! Har inte lyckats få upp kvasten i luften än men någon kanske har en manual. :o

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » fre 22 apr 2016, 19:11

Tjaa,
grannen hade ett biljardbord, som vi la en bordtennisskiva på,
men vi spelade även biljard, nummerboll. Kul, inte så svårt.
Men i biljardhallen spelade vi carambole några ggr. Svårare.
Just nu för mig så är det golf.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 23 apr 2016, 00:31

Nordan skrev:
Anders skrev:Det tycks dock vara så, att den som är bra på något med boll är bra på allt med boll. Ungefär lika bra på allt, beroende på hur mycket tid du lägger på det.
Givetvis inte, men vad är mest troligt, att den som tränar 5-6 timmar i veckan eller den som drar tre serier då och då, gör 300?

Återigen, när de som lägger BETYDLIGT mer tid än 5-6 timmar/vecka gör 300 serier då och då, då blir det troliga än mindre.
Sorry, men jag är övertygad, Bowling är INTE en lätt sport, om vi talar om att kunna prestera något, för visst, min 8-åring kan spela bowling, det är "lätt" i det hänseendet, men det är inte så att han gör strikar stup i kvarten.

Men vi kanske är tillbaka lite på hur vi definierar det?
Jämfört med vad och vilken nivå är bollsporter lätta?
Om man jämför oss amatörer med Proffs, hur väl man skulle prestera?
För en amatör tar KANSKE någon poäng i någon racketsport.
Man blir slagen i golf av ett proffs som spelar med EN klubba.
Och prova med att göra ett försök i rugby, tjena!
Det är bara att inse att jmf med proffsen så är alla bollsporter svåra, men ser man till hur lätt det är att prestera något öht, ja då är ju pingis enkelt, eller badminton, men mot ett proffs tar du knappast mer än nåt lyckopoäng.
Då är ju givetvis bowling enkelt också, man tar ner några käglor här och där, men det stannar där.

Typ snooker, det är svårt att ens komma i läge att sänka en flerpoängsboll öht.
Men en och samma person som lägger säg två timmar på en ny bollsport tycks hamna på samma nivå som om denne testar en annan bollsport. Jag hamnade, just för att ta exemplet bowling i Malmö för en herrans massa år sedan tillsammans med en av de där oförskämda kompisarna man har som numer spelar två rundor golf per år och då på runt fem över. Och som naturligtvis lirade sin fotboll i division tre. Och som då det var populärt kunde ta emot en frisbee hur som helst. Han hade provat bowling ett par gånger tidigare, som mej. Och jag var glad för mina kanske två strikes på en omgång. Då han slog sin femte raka såg han nästan pinsamt berörd ut...

Och vi har väl alla kompisar som varit landslagsmässiga i ett gäng olika idrotter? Vissa föds med det, vissa inte. Jag inte.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » lör 23 apr 2016, 17:14

Tjaa,
blev aldrig så bra i bordtennis, kvalificerad till SM i nio år bland 112, men
det var roligt. Div4:a i fotboll, är väl Div 2 nu?
Men här på forumet finns det golfspelare som varit med i landsslaget,
blaa, Frenzy, i en annan idrott!
En härlig kvinna med rätt inställning.
Önskar att jag varit -25 år, då hade jag friat!
En super tjej!

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 23 apr 2016, 19:57

Anders skrev:
Men en och samma person som lägger säg två timmar på en ny bollsport tycks hamna på samma nivå som om denne testar en annan bollsport. Jag hamnade, just för att ta exemplet bowling i Malmö för en herrans massa år sedan tillsammans med en av de där oförskämda kompisarna man har som numer spelar två rundor golf per år och då på runt fem över. Och som naturligtvis lirade sin fotboll i division tre. Och som då det var populärt kunde ta emot en frisbee hur som helst. Han hade provat bowling ett par gånger tidigare, som mej. Och jag var glad för mina kanske två strikes på en omgång. Då han slog sin femte raka såg han nästan pinsamt berörd ut...

Och vi har väl alla kompisar som varit landslagsmässiga i ett gäng olika idrotter? Vissa föds med det, vissa inte. Jag inte.
Själv känner jag att jag ganska snabbt har passerat nybörjarnivån i de flesta bollsporter jag provat på, men när jag nått hygglig-nivån så tar det stopp.
Trots rejält ökad träningsmängd så har det inte blivit speciellt mycket bättre.

Användarvisningsbild
Twoflower

Inlägg av Twoflower » lör 23 apr 2016, 22:36

Kasta gris!

Bestäm kriterier först.
Sen att jämföra sporter med och utan motståndare är ju som äpplen och päron.
Dart, golf, biljard, bowling, curling mfl är du ju själv. Ingen som påverkar ditt slag/kast/stöt.
Sen om det är att bara kunna förstå sporten och kunna genomföra en "match" eller om man ska bli elit eller världsbäst.
Lite skillnad att bli elit i tex Baseball här i Sverige gentemot i staterna.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » sön 24 apr 2016, 07:21

En kollega är elitspelare i golf och han gör många 300 - han finns nte heller med på listan.

Han har en skön inställnng till det hela - bowling handlar enbart om fysik.
Efter att ha ått lite tips gicknjag från stabila 100 serier till stabila 200 serier.
Bowling är som golf - enkelt.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 24 apr 2016, 07:59

Besserwizzer skrev:...är som golf - enkelt.
Jaha, du.

Skriv svar