Att börja spara i aktier

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Att börja spara i aktier

Inlägg av Anders » sön 08 mar 2015, 06:05

Har en del aktier och fonder som jag lite random har köpt genom åren, i företag jag arbetat för och lite så. Men tänkte lite mer hardcore lära mig att spara i aktier. Tänkte det kanske var fler som är intresserade, och än fler som har kunskaper.

Fick i pensionsspartråden tips om denna:
Akriekunskap,nu
Ger en grund.

Sedan den uppenbara frågan : Hur hitta bra aktier att investera i? Börsen har många företag och skall man lusläsa boksluten på alla så måste man nog sluta sitt daytime job, och det vågar man nog inte. Och man fattar antagligen inte heller.
1. Men hur vet man vilka som har bokslut?
2. Finns några siter där man kan se bästa p/e tal eller nåt sånt, som funkar som stöd?
3. Skall man lita på vad tidningar skriver, och vilka skall man i så fall lita på?
4. Finns facktidningar som verkligen fungerar, vars tips är v'ärda att följa?

Hur angriper man egentligen aktiemarknaden på ett bra sätt?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Nils77

Re: Att börja spara i aktier

Inlägg av Nils77 » sön 08 mar 2015, 09:00

Anders skrev:
Hur angriper man egentligen aktiemarknaden på ett bra sätt?
För mig är det politiska/fed ecb riksbanken osv som ger riktlinjerna.
Typ exempel förra veckan om jag minns rätt.. Importtullar rostfritt från Kina. Vilket fick vissa bolags aktikurser att justeras upp. :)
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Moonhead

Inlägg av Moonhead » sön 08 mar 2015, 09:16

På 80-talet var standardverket Principles of Corporate Finance av Brealey/Myers. Om du nu vill slösa bort din tid, vilket jag inte säger för att vara dryg utan i bästa välmening. Det är nämligen busenkelt att bli en framgångsrik aktiesparare. Man köper Handelsbanken, Hennes&Mauritz, Melker Schörling, Skanska, Industrivärden och Kinnevik och lutar sig tillbaka. Punkt.
Ever wonder why fund managers can't beat the S&P 500?
'Cause they're sheep, and sheep get slaughtered.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 08 mar 2015, 09:26

Man jämförde ju en människas val av aktier med de en apa valde och det visade sig att det var 50-50 så välj en aktie med roligt namn eller så.

Hur skall du kunna slåss mot maskiner?
https://www.youtube.com/watch?v=GEAGdwHXfLQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Är väl bättre att handla i fonder hos någon som vet vad dom gör istället, men det kanske bara är jag.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » sön 08 mar 2015, 19:49

Tjaa,
på fråga 1 och 2, privata affärer eller svd näringsliv, som ett förslag .( då kan man läsa om utdelning ock X-datum, P/e osv)
Resten är upp till dig hur mycket du vill grotta ned dig. Om du klickar in på de bolag du är intresserad av kan du få mer info.
Annars så gäller det att följa med i olika tidningar och på nätet, vad som händer i världen. Har du några ideer efter det?
Men det finns ju några lugna och säkra aktier, som du kan upptäcka efter ett tag.
Du slåss ju mot datorer!

DCI981

Inlägg av DCI981 » sön 08 mar 2015, 20:11

På vilket sätt "slåss" man mot datorer förutsatt att man inte sysslar med daytrading? Menar ni att de stora aktörerna har ngn form av överlägsen teknik för att fundamentalt värdera aktier eller är det stora informationsflödet som ger dom en fördel?

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 09 mar 2015, 13:57

För kommande bokslut, delårsrapporter mm så brukar jag kolla på:

http://www.finansportalen.se/kalender/

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 09 mar 2015, 18:58

Övriga frågor:

2. Nycketal finns även det på finansportalen
http://www.finansportalen.se/nyckeltal/" onclick="window.open(this.href);return false;

3. Nej
4. Nej, knappast

Westersund

Inlägg av Westersund » mån 09 mar 2015, 19:05

Om du inte äger några aktier alls sedan tidigare skulle jag råda dig att gå in i marknaden successivt eftersom börsen är på rätt höga nivåer nu. Vore tråkigt att gå inte med allt sparat kapital och sen kommer det en sättning på 20%, det är inte alla som kan tänka långsiktigt och hantera en sådan "förlust". Börja månadsspara i en global indexfond och en svensk indexfond. Om du verkligen vill köpa aktier skulle jag råda dig att köpa något med lägre risk och ganska hög utdelning.

3 stabila aktier i olika branscher:

- Castellum (Fastigheter)
- Skanska (Bygg)
- Investor (Investmentbolag)

1. https://www.avanza.se/placera/foretagskalendern.html
2. https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/index.html
3. Finns undersökningar som visar att rekommendationer oftast går sämre än vad rekommendationerna antyder (ingen kan se in i framtiden). Sen finns det banker som ger rekommendationer p.g.a. egenintresse! Dom sitter alltså själva på aktier i bolaget de rekommenderar. Det händer rätt ofta att rekommenderade aktier går bra dagen det publiceras kommer för att sedan falla tillbaka igen.
4. Nja...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 09 mar 2015, 19:22

Den svåraste frågan är givetvis den sista, hur man angriper aktiemarknaden.

Det viktigaste är att du bestämmer dig för en strategi och följer den.
Lämpligen också att du bestämmer en tidshorisont t.ex. 3,6 eller 12 månader.
Efter den tiden utvärderar du din strategi och jämför med lämpligt index och definierar
en ny eller modifierad strategi.

Strategin kan ju vara:
-att titta på nyckeltal
-att gå på känsla (bioteknik tror jag blir nåt, skogsindustrin är nog på nedgång, bostadsmarknaden i storstäderna verkar gå som tåget)
-att ägna sig åt teknisk analys, dvs. att utgående från kurs-/volym- förändringar avgöra om en aktie är köp eller säljvärd
-att välja ut ett antal bolag med lämplig slumpmässig metod
-välja de största bolagen
-välja de minsta bolagen
-välja bara "gamla" bolag
-välja bara "nya bolag"
-välja bolag utgående från vilka som ingår i styrelsen
-välja bolag utgående från ägarstrukturen
...
...

eller en mix av något, några eller alla ovanstående

bib

Inlägg av bib » mån 09 mar 2015, 20:24

Jag handlar i cykliska aktier. Bestämmer i god tid på vilken nivå jag ska köpa eller sälja. Handlar inte för några större summor men vinsten brukar räcka till golfavgift och lite till. Gott så. Sen chansar jag lite och går på känsla. Just nu är det Elekta jag ligger 110 procent plus på. Tänkte att det är många som får hjärntumör. Skulle ha gått all in där ...
Senast redigerad av 1 bib, redigerad totalt 0 gånger.

Rutger

Inlägg av Rutger » mån 09 mar 2015, 23:38

Jag ska försöka tala om hur jag gör.
Jag köper aktier i företag i en bransch som jag är intresserad av och som jag skulle följa varje dag även om jag inte hade några aktier typ data. Detta medför att jag ofta har koll minst lika snabbt som de så kallade experterna som ger aktieråd. Jag har koll på trender ofta flera månader innan den vanlige aktiespararen förstår eller vet vad som händer.
'Tvärtemot rådet att ha flera ägg i korgen så satsar jag ofta på en enda aktie vilket medför att jag då kan ha råkoll på den varvid risken minskar betydligt. Råkoll betyder att jag följer aktiekursen timme för timme när marknaden är öppen. Jag är inte rädd för att gå all in.
Jag köper aktier i branscher där det finns få företag, gärna med ett stort dominerande och ett litet uppstickar-företag. Det lilla företaget har då möjlighet att ibland när man lyckas komma ut med bra produkter ta stora marknadsandelar och aktiekursen kan både två tre och fyrdubblas. Den största ökningen jag varit med om är en tiofaldig ökning. Köper man aktier i stora dominerande företag så kan man aldrig få den utvecklingen.
Man får inte glömma att man kan tjäna lika mycket pengar på en nedgång som uppgång.
Enda gången jag köper i för mig okända företag är om jag får tips från någon som kan betraktas som insider.
War is Gods way to teach americans about geografi.

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tis 10 mar 2015, 01:23

Tjaa,
nu har jag inte så många olika aktier i min ISK så!
Men som jag sagt förut, jag vill ha utdelning på mina satsade pengar,
även om jag skattar bort mycket! Så jag säljer inte bara när jag behöver lite extra kontanter,
köper till ISK, när det finns läge.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 10 mar 2015, 15:50

Rutger skrev:Jag ska försöka tala om hur jag gör.
Jag köper aktier i företag i en bransch som jag är intresserad av och som jag skulle följa varje dag även om jag inte hade några aktier typ data. Detta medför att jag ofta har koll minst lika snabbt som de så kallade experterna som ger aktieråd. Jag har koll på trender ofta flera månader innan den vanlige aktiespararen förstår eller vet vad som händer.
'Tvärtemot rådet att ha flera ägg i korgen så satsar jag ofta på en enda aktie vilket medför att jag då kan ha råkoll på den varvid risken minskar betydligt. Råkoll betyder att jag följer aktiekursen timme för timme när marknaden är öppen. Jag är inte rädd för att gå all in.
Jag köper aktier i branscher där det finns få företag, gärna med ett stort dominerande och ett litet uppstickar-företag. Det lilla företaget har då möjlighet att ibland när man lyckas komma ut med bra produkter ta stora marknadsandelar och aktiekursen kan både två tre och fyrdubblas. Den största ökningen jag varit med om är en tiofaldig ökning. Köper man aktier i stora dominerande företag så kan man aldrig få den utvecklingen.
Man får inte glömma att man kan tjäna lika mycket pengar på en nedgång som uppgång.
Enda gången jag köper i för mig okända företag är om jag får tips från någon som kan betraktas som insider.
Vad gäller tjäna pengar på nedgång så är ju än så länge avgifterna rätt höga på blankning av aktier ifall man vill göra en flerdagarsblankning och ligga kvar på aktierna mer än en dag,
i mitt tycke innebär detta att det är svårare att tjäna pengar på aktier vid nedgång.

Nu talar vi inte om derivat i och med att tråden handlar om just aktier, där finns det givetvis pengar att tjäna såväl vid nedgång som uppgång.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 10 mar 2015, 16:00

Westersund skrev:Om du inte äger några aktier alls sedan tidigare skulle jag råda dig att gå in i marknaden successivt eftersom börsen är på rätt höga nivåer nu. Vore tråkigt att gå inte med allt sparat kapital och sen kommer det en sättning på 20%, det är inte alla som kan tänka långsiktigt och hantera en sådan "förlust". Börja månadsspara i en global indexfond och en svensk indexfond. Om du verkligen vill köpa aktier skulle jag råda dig att köpa något med lägre risk och ganska hög utdelning.

- Skanska (Bygg)

3. Finns undersökningar som visar att rekommendationer oftast går sämre än vad rekommendationerna antyder (ingen kan se in i framtiden). Sen finns det banker som ger rekommendationer p.g.a. egenintresse! Dom sitter alltså själva på aktier i bolaget de rekommenderar. Det händer rätt ofta att rekommenderade aktier går bra dagen det publiceras kommer för att sedan falla tillbaka igen.
4. Nja...

Håller med Westersund om börsens läge just nu, en nedgång på åtminstone 7-10 % inom den närmsta månaden är inte orimlig.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 10 mar 2015, 17:32

Nää så kan det inte bli OM FED inte justerar räntan upp.
Stark dollar inge bra när "alla" ska exportera sig till välstånd.US har en svår balansgång att gå.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Westersund

Inlägg av Westersund » tis 10 mar 2015, 19:25

Big Berra skrev:
Westersund skrev:Om du inte äger några aktier alls sedan tidigare skulle jag råda dig att gå in i marknaden successivt eftersom börsen är på rätt höga nivåer nu. Vore tråkigt att gå inte med allt sparat kapital och sen kommer det en sättning på 20%, det är inte alla som kan tänka långsiktigt och hantera en sådan "förlust". Börja månadsspara i en global indexfond och en svensk indexfond. Om du verkligen vill köpa aktier skulle jag råda dig att köpa något med lägre risk och ganska hög utdelning.

- Skanska (Bygg)

4. Nja...

Håller med Westersund om börsens läge just nu, en nedgång på åtminstone 7-10 % inom den närmsta månaden är inte orimlig.
Sen kanske vi ska tillägga att en sättning direkt efter satsat kapital skulle vara tråkigt, men om man sparar på säg 10 år så spelar det ingen som helst roll. Sen är det jävligt svårt att förutse hur det kommer gå, börsen kan lika gärna gå upp 1-2 år till. Men om man är långsiktig spelar det mindre roll, se en sättning som något positivt och spara ännu mer för att köpa "billiga" aktier. Men det är lättare sagt än gjort eftersom nerverna kan spöka till det när börsen dalar.

Långsiktighet vinner.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 10 mar 2015, 21:05

Man kanske skulle kränga av sin gamla allemansfond, låta börsen göra skuttet nedåt och börja på ny fräsch kula...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tis 10 mar 2015, 23:29

Tjaa,
det får du själv bedöma, det finns ju risker med allt.
Men öppna en ISK, köp aktier när du har råd, det är mitt råd.
Om man ser ett sparande i aktier över längre tid, så tror jag
att det går bra. Utdelning som man kan köpa fler aktier för,
aktierna brukar bli lite billigare efter en utdelning. På det sättet
kan man utöka sitt aktie-innehav.
Men se till att du har en buffert för oförutsägbara utgifter.

Westersund

Inlägg av Westersund » tis 10 mar 2015, 23:46

Anders skrev:Man kanske skulle kränga av sin gamla allemansfond, låta börsen göra skuttet nedåt och börja på ny fräsch kula...
Det är en strategi, men en chansning också. Det finns dom som förespråkar att sälja av sitt innehav efter ett fall för att på så vis få mindre vinst att skatta för. Men då ska man så klart flytta över pengarna till en ISK direkt och investera pengarna igen för att inte förlora eventuell avkastning!

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » ons 11 mar 2015, 01:30

Westersund skrev:
Anders skrev:Det finns dom som förespråkar att sälja av sitt innehav efter ett fall för att på så vis få mindre vinst att skatta för. Men då ska man så klart flytta över pengarna till en ISK direkt och investera pengarna igen för att inte förlora eventuell avkastning!
Detta verkar vara en underlig strategi enligt mig. Jag skulle hellre göra en vinst på 100.000:- och skatta bort 30.000:- jämfört med att bara göra en vinst på 50.000:- och skatta bort 15.000:-.
Nettovinsten i det första fallet blir dubbelt så stor.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 11 mar 2015, 07:18

Skalman skrev:
Westersund skrev:
Anders skrev:Det finns dom som förespråkar att sälja av sitt innehav efter ett fall för att på så vis få mindre vinst att skatta för. Men då ska man så klart flytta över pengarna till en ISK direkt och investera pengarna igen för att inte förlora eventuell avkastning!
Detta verkar vara en underlig strategi enligt mig. Jag skulle hellre göra en vinst på 100.000:- och skatta bort 30.000:- jämfört med att bara göra en vinst på 50.000:- och skatta bort 15.000:-.
Nettovinsten i det första fallet blir dubbelt så stor.
Så där skrev jag inte ;)
Men det är precis som dej jag tänker. Jobbar jag över får jag bara behålla knappa 40%, här 70. Rena julafton. Och rätt vidrigt egentligen. Men jag tror inte det är så mycket vinst på den där gamla historian.
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 11 mar 2015, 07:24

Toppspinn skrev:Tjaa,
En ISK = ett investeringssparkonto? Är som sagt inte fullfjädrad. Har fattat att man liksom bara skattar on the fly. Vad är bra/dåligt jämfört med ett vanligt VP konto? Det jag gillar tanken på är att slippa krångliga deklarationer. Men lönar det sig i längden?

Buffert, absolut. Man vet aldrig. Aktierna en liten lekstuga.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 11 mar 2015, 09:17

Anders skrev:
Toppspinn skrev:Tjaa,
En ISK = ett investeringssparkonto? Är som sagt inte fullfjädrad. Har fattat att man liksom bara skattar on the fly. Vad är bra/dåligt jämfört med ett vanligt VP konto? Det jag gillar tanken på är att slippa krångliga deklarationer. Men lönar det sig i längden?

Buffert, absolut. Man vet aldrig. Aktierna en liten lekstuga.
Skillnad mellan normal VP-depå och ett ISK konto är att du vid vinst/förlust på din depå skattar/drar av för vinst/förlust.
På ISK kontot är det en förhållandevis låg schablonbeskattning och du skattar lika lite oavsett om du gått med vinst eller förlust.

Om du går med vinst på din VP-depå betalar du 30% skatt.
Schablonskatten på ISK kontot är baserad på statslåneräntan som just nu är 0.58%.
Har du 100 000 kronor i snitt på ditt ISK kontot så får du en schablonintäkt på 580 kronor för helåret och betalar därefter 30% i skatt på dessa 580 kronor.

bib

Inlägg av bib » ons 11 mar 2015, 09:22

Någon som har erfarenhet av daytrading?

Skriv svar