Att börja spara i aktier

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Nils77

Re: Att börja spara i aktier

Inlägg av Nils77 » ons 27 feb 2019, 00:33

Toppspinn skrev:
tis 26 feb 2019, 23:55
Tjaa,
min börs, jag som sparar, har nu gott upp några 100ksek.
Nice
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 27 feb 2019, 00:43

Dumpade Swe igår, samt Telia, liten vinst på bägge.
En del hamnade på Nordea,resten som löst kapital.
70% Aktier 15% TO 15% Löst kapital.
15% TO är mycket, bitvis är portföljen av modell sky hög risk vilket skulle ge div sparekonomer magknip.
D. Hume

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 28 feb 2019, 19:49

Fin Amarone beställt :) .
D. Hume

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tor 28 feb 2019, 23:35

Tjaa,
Amarone, jag har hittat ett vin som jag tycker om, Heartwood Zinfandell.
Italienskt vin.
Har ju inget speciellt att fira, men det smakar bra.
Vi har nu haft 4:a 70-års fester, så nu får det vara bra.
Börsen går upp och ned som vanligt.
Men + än så länge, men bara några 100Ksek.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 11 mar 2019, 10:41

Dagens tänkta affärer

Sälj

Telia

Köp

ABB
Atlas Copco
Securitas
SKF
Stora Enso

Nils77

Inlägg av Nils77 » mån 11 mar 2019, 22:47

Big Berra skrev:
mån 11 mar 2019, 10:41
Dagens tänkta affärer

Sälj

Telia

Köp

ABB
Atlas Copco
Securitas
SKF
Stora Enso
Telia, gapet stängdes idag,( är inne igen o räknar med lite mer +)
D. Hume

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 12 mar 2019, 12:04

Dagens köp:

Investor B och SAAB.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 13 mar 2019, 13:43

Dagens affärer:

Sålt Beijer, Köpt Wallenstam.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 18 mar 2019, 11:43

Senaste affärerna

Torsdag: Sålt SKF B
Fredag: Sålt Atlas Copco A, Wallenstam B, MQ Holding, hälften av Avanza Zero fondinnehavet.
Idag: Sålt Trelleborg, Investor, Köpt Vostok New Ventures

Aktuell fördelning

Kontanter: 58%
Fonder: 24%
Aktier: 14%
Obligationer: 3,5%
Certifikat: 0,5%

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 18 mar 2019, 12:37

Big Berra skrev:
mån 18 mar 2019, 11:43
Senaste affärerna

Fredag: Sålt Atlas Copco A, Wallenstam B, MQ Holding, hälften av Avanza Zero fondinnehavet.

Aktuell fördelning

När du säljer, är det som daytrader eller kan det också hända att kursen "i absolutvärde" är hög för den aktuella aktien?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 19 mar 2019, 13:23

Anders skrev:
mån 18 mar 2019, 12:37
Big Berra skrev:
mån 18 mar 2019, 11:43
Senaste affärerna

Aktuell fördelning

När du säljer, är det som daytrader eller kan det också hända att kursen "i absolutvärde" är hög för den aktuella aktien?
Som nämnt tidigare i tråden är jag inte day-trader, snarare week-trader.
Det finns ett antal olika situationer då jag säljer:

- När en uppgång verkar vara avslutad. För att avgöra detta använder jag mig av RSI https://www.investopedia.com/terms/r/rsi.asp
Genom regelbundna simuleringar försöker jag bilda mig en uppfattning om optimala värdet på parametrarna i denna formel.

- För vissa aktier kan man se att kursen under en kortare tidsperiod sällan går över en viss nivå, ett s.k.motstånd. Då säljer jag när kursen närmar sig detta motstånd. Typiskt uppstår detta för aktier där det finns ett antal storägare, företrädesvis fonder som sätter sätter en kursnivå där de börjar att sälja av innehavet. För många svenska fonder är detta en nödvändighet då de har regler som styr hur stor andel av fondens värde som får vara i en viss aktie. Stiger en aktie mycket måste de börja sälja. För små aktier kan motstånd uppstå av andra anledningar, ofta beroende på småsparares känslomässiga beteende.

- Om det kommer ett ras säljer jag vid en viss procentnivå minus. Jag använder inte stop-loss funktionen hos avanza då jag tycker den är lite för trubbig. Jag har istället manuell hantering för detta. Även här gör jag simuleringar regelbundet för att hitta optimal stop-loss nivå.

- Om kursen är alltför stillastående så säljer jag efter ett visst antal dagar, typisk 25-30 börsdagar. Även här gör jag simuleringar.

LaSt

Inlägg av LaSt » tor 21 mar 2019, 12:58

Visst ligger man, svagt, minus i en del affärer, men känns hyfsat bra att, sen köp för två månader sen ligga +126% i Sereno Scientific. :)

(med tanke på riskerna i forskningsföretag så har jag sålt av hälften)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 23 mar 2019, 19:05

Big Berra skrev:
tis 19 mar 2019, 13:23

- När en uppgång verkar vara avslutad. För att avgöra detta använder jag mig av RSI https://www.investopedia.com/terms/r/rsi.asp
Genom regelbundna simuleringar försöker jag bilda mig en uppfattning om optimala värdet på parametrarna i denna formel.

- För vissa aktier kan man se att kursen under en kortare tidsperiod sällan går över en viss nivå, ett s.k.motstånd. Då säljer jag när kursen närmar sig detta motstånd. Typiskt uppstår detta för aktier där det finns ett antal storägare, företrädesvis fonder som sätter sätter en kursnivå där de börjar att sälja av innehavet. För många svenska fonder är detta en nödvändighet då de har regler som styr hur stor andel av fondens värde som får vara i en viss aktie. Stiger en aktie mycket måste de börja sälja. För små aktier kan motstånd uppstå av andra anledningar, ofta beroende på småsparares känslomässiga beteende.

- Om det kommer ett ras säljer jag vid en viss procentnivå minus. Jag använder inte stop-loss funktionen hos avanza då jag tycker den är lite för trubbig. Jag har istället manuell hantering för detta. Även här gör jag simuleringar regelbundet för att hitta optimal stop-loss nivå.

- Om kursen är alltför stillastående så säljer jag efter ett visst antal dagar, typisk 25-30 börsdagar. Även här gör jag simuleringar.
Högre skolan... man kan ju hitta RSI för en viss given aktie genom att bara googla. Hittar det dock inte på Avanza. Beräknar du det själv?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 24 mar 2019, 00:16

Anders skrev:
lör 23 mar 2019, 19:05
Big Berra skrev:
tis 19 mar 2019, 13:23

Högre skolan... man kan ju hitta RSI för en viss given aktie genom att bara googla. Hittar det dock inte på Avanza. Beräknar du det själv?
Nej, använder mig av metastock www.metastock.com
RSI finns på avanza också.

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 24 mar 2019, 09:15

LaSt skrev:
tor 21 mar 2019, 12:58
Visst ligger man, svagt, minus i en del affärer, men känns hyfsat bra att, sen köp för två månader sen ligga +126% i Sereno Scientific. :)

Nice, sådana rusningar har man inte fått i år.
D. Hume

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 24 mar 2019, 09:38

Har övervikt på olja fortfarande i portföljen, dock fundersam på hur mycket div makrostatistik kommer påverka efterfrågan samt hur mycket kommer det att investeras i framtida oljeprospektering...

Portföljen som helhet har tuffat på hyggligt.
Kortsiktig trading i SWE har varit framgångsrik.
Nordea en besvikelse hittills. Bör varit effekter av SWE som givit motvind.
Telia, gapet stängt för vidare färd..samt lite politiskt om man greppat det rätt att staten skulle avyttra delar av Telia. Behåller tillsvidare.

Totalt okunnig,har inte greppat varför börsen har tuffat på så mycket som den har gjort detta kvartal...
D. Hume

LaSt

Inlägg av LaSt » mån 25 mar 2019, 12:37

Nils77 skrev:
sön 24 mar 2019, 09:15
LaSt skrev:

Ibland studsar det rätt. Dippa lite (efter halva försäljningen) men kan möjligen komma i en ny våg nu.

(Såg att jag stava fel om det nu var någon som tänkte titta på företaget, Cereno Scientific, stavas med C.)

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 25 mar 2019, 14:30

LaSt skrev:
mån 25 mar 2019, 12:37
Nils77 skrev:
LaSt skrev:

Ibland studsar det rätt. Dippa lite (efter halva försäljningen) men kan möjligen komma i en ny våg nu.

(Såg att jag stava fel om det nu var någon som tänkte titta på företaget, Cereno Scientific, stavas med C.)
Är ett sådant där småbolag som är utanför min snäva bevakningshorisont.

LaSt

Inlägg av LaSt » tis 26 mar 2019, 10:04

Big Berra skrev:
mån 25 mar 2019, 14:30
LaSt skrev:
mån 25 mar 2019, 12:37
Nils77 skrev:

Är ett sådant där småbolag som är utanför min snäva bevakningshorisont.
Det är väl inget företag jag rekommenderar någon att satsa i. Bra chans men med hög risk. Min strategi är att köpa i fler högriskföretag och hoppas något når framgång som då uppväger förlusterna, och lite till, i de andra.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 28 mar 2019, 11:16

Nu finns det möjlighet att försöka sig på att fånga en fallande kniv.
En rekyl uppåt kommer säkerligen så småningom för Swedbank, frågan är bara när.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 28 mar 2019, 11:31

Big Berra skrev:
tor 28 mar 2019, 11:16
Checkar man lite bakåt så kanske man kan se detta som en justering till normalnivå...
D. Hume

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 28 mar 2019, 12:26

Nils77 skrev:
tor 28 mar 2019, 11:31
Big Berra skrev:
tor 28 mar 2019, 11:16
Checkar man lite bakåt så kanske man kan se detta som en justering till normalnivå...
Senast kursen var nere på samma nivå som under förmiddagen idag var sommaren 2016.
Med tanke på att vinsten 2018 var mer än 50% högre än 2016 så torde aktiekursen vara väldigt låg nu.

Å andra sidan lär banken tappa massor av kunder och en hel del fonder säljer nog av sitt innehav.

Jag tror nog på att kursen skall ned 25-30% till minst.

jag tror också att utredningen inte leder någon vart, det kommer att finnas indicier men inga bevis.

Givetvis har banken precis som alla andra banker kunder som befinner sig på fel sida lagens gränser.

LaSt

Inlägg av LaSt » tor 28 mar 2019, 13:09

Först tror jag nog man måste invänta vad "Usa" som finansiell världspolis kommer att göra innan man törs agera.
Alternativen är väl i stora drag, ingenting, miljarder i böter, eller om de
stoppar Swedbank att handla med dollar. (=konkurs)

Spännande hur som helst!

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 29 mar 2019, 10:15

LaSt skrev:
tor 28 mar 2019, 13:09
Först tror jag nog man måste invänta vad "Usa" som finansiell världspolis kommer att göra innan man törs agera.
Alternativen är väl i stora drag, ingenting, miljarder i böter, eller om de
stoppar Swedbank att handla med dollar. (=konkurs)

Spännande hur som helst!
Nu är jag ju inte jurist, men av löpsedlarna kan man t.ex. utläsa följande (Från expressens hemsida)

Vare sig ansvarsfrihet beviljades eller inte riskerar nu både tidigare vd och tidigare styrelsemedlemmar att betala stora skadeståndsbelopp om det framkommer att desinformation redovisats, skriver SvD Näringsliv.

Skadeståndskrav kan då bli aktuellt med hänvisning till aktiebolagslagen.

– Jag tror att vi bara har sett början, en skadeståndsprocess är högst sannolik. Det brinner lite grann i knutarna nu, och styrelsen ligger nog lika risigt till som vd:n, säger Torsten Sandström, professor i civilrätt vid Lunds universitet till SvD Näringsliv.

”Det kan bli stora summor”
Ett exempel är bötesbelopp som bolaget påförts av amerikanska myndigheter.

– Även en aktieägare som har köpt en aktie i tron att allting var grönt och att inga större risker funnits kan kräva skadestånd för den förlust man gör på den aktien, om det visar sig att de här affärerna har fördolts eller inte meddelats i tid. Det kan bli stora summor, i princip obegränsade belopp, säger Torsten Sandström till SvD Näringsliv.

Om det nu blir rättsprocess av det hela så kan man ju gissa att den tar ett par år och inte lär det finnas några pengar till småspararna om styrelsemedlemmarna måste betala skadestånd.

Swedbank ned från 175kr i Tisdags till strax över 130kr nu.
En vild gissning är att vi kan se en kurs nära 100kr innan det vänder.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 29 mar 2019, 10:23

Big Berra skrev:
fre 29 mar 2019, 10:15
Om det nu blir rättsprocess av det hela så kan man ju gissa att den tar ett par år och inte lär det finnas några pengar till småspararna om styrelsemedlemmarna måste betala skadestånd.
Skönt dock om alla "fat cats" och sossar som roffat åt sig får betala - ointressant till vem.
Big Berra skrev:
fre 29 mar 2019, 10:15
En vild gissning är att vi kan se en kurs nära 100kr innan det vänder.
Skulle inte fånga den fallande kniven än. Känns som att det kan bli svåra konsekvenser av det här.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Skriv svar