Stökigt på jobbet

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
pstenman

Re: Stökigt på jobbet

Inlägg av pstenman » tor 08 mar 2018, 20:53

Vilket förbund är du medlem i?
Linköpings GK - 16.6
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inlägg av Egon » tor 08 mar 2018, 21:00

pstenman skrev:Vilket förbund är du medlem i?
Unionen.

Egon

pstenman

Inlägg av pstenman » tor 08 mar 2018, 21:05

Egon skrev:
Unionen.

Egon
Om det inte outar dig för mkt så vilken branch/avtal?
Linköpings GK - 16.6

Egon

Inlägg av Egon » tor 08 mar 2018, 21:45

pstenman skrev:
Egon skrev:
Unionen.

Egon
Om det inte outar dig för mkt så vilken branch/avtal?
Inget.. dvs. mer ett påhittat slavavtal som inte har någon koppling till kollektivavtal eller las för den delen.
Få rätt kommer att bli svårt och när det nämndes att det kanske inte var helt korrekt avtalat så kom den sidan fram som minner om en viss ”ubåtskapten”.
Vi behöver kanske inte diskutera det mer ingående än så men det går inte att freda sig mot dessa människors sneda verklighetsbild.

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 09 mar 2018, 09:30

Fast hur det än ligger så finns det ett avtal som gäller eller så gör det inte det, rent krasst.
Har de ett "hittepåavtal" som stipulerar något oegentligt så åker de dit på det ändå.
Problemet är ju rätt minimalt, du som anställd kommer ju att sluta hursomhelst, och ju mer de tjafsar, desto mindre produktiv kommer väl du att bli din sista tid, oavsett längd, antar jag?

Om en anställd blir uppsagd däremot, då är det ju lite annorlunda.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » ons 14 mar 2018, 11:30

Då rann droppen över...
Jag talade om att det inte går längre och gick hem.

En reflektion som kommit den senaste tiden är hur man kan tillåta andra att utsätta en för det här. Från början var det nog mest chock men när andra slutade likt 10 hrm..pojkar så blev jag hackkyckling nr1.
Lite gås har man alltid varit så mycket rinner av, men intellektet förstår likväl att något är gravt snett med situationen.
När man känner sig handlingsförlamad så har det gått för långt.

Nåja, vill inte outa för mycket och jag kan inte begära att någon härinne ska förstå det horribla i situationen. Jag vet att det finns 50-60 personer som gått samma väg som jag de senaste 3 åren. Hade jag haft Facebook så skulle jag bilda en grupp.

Egon

pstenman

Inlägg av pstenman » ons 14 mar 2018, 11:58

Egon skrev:Då rann droppen över...
Jag talade om att det inte går längre och gick hem.

En reflektion som kommit den senaste tiden är hur man kan tillåta andra att utsätta en för det här. Från början var det nog mest chock men när andra slutade likt 10 hrm..pojkar så blev jag hackkyckling nr1.
Lite gås har man alltid varit så mycket rinner av, men intellektet förstår likväl att något är gravt snett med situationen.
När man känner sig handlingsförlamad så har det gått för långt.

Nåja, vill inte outa för mycket och jag kan inte begära att någon härinne ska förstå det horribla i situationen. Jag vet att det finns 50-60 personer som gått samma väg som jag de senaste 3 åren. Hade jag haft Facebook så skulle jag bilda en grupp.

Egon
Bra gjort.
Linköpings GK - 16.6

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 15 mar 2018, 10:50

Egon skrev:Nåja, vill inte outa för mycket och jag kan inte begära att någon härinne ska förstå det horribla i situationen.
Why not, du ska ju ändå sluta?
Och har du tur hjälper du någon till att inte ta anställning på din snart f.d arbetsplats.

Oavsett, lycka till!

Egon

Inlägg av Egon » tor 15 mar 2018, 11:25

Nordan skrev:
Egon skrev:Nåja, vill inte outa för mycket och jag kan inte begära att någon härinne ska förstå det horribla i situationen.
Why not, du ska ju ändå sluta?
Och har du tur hjälper du någon till att inte ta anställning på din snart f.d arbetsplats.

Oavsett, lycka till!
Tack!

Det finns klausuler för sånt!
Nåja, vi väntar isf. med det tills det är slut på riktigt.
Mitt mål är att lägga det hela bakom mig och inte ödsla mer energi på en människa som uppenbarligen är störd.

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 15 mar 2018, 11:30

Egon skrev:Mitt mål är att lägga det hela bakom mig och inte ödsla mer energi på en människa som uppenbarligen är störd.

Egon
Inte en dålig målsättning...

Egon

Inlägg av Egon » mån 19 mar 2018, 14:25

Nordan skrev:
Egon skrev:Mitt mål är att lägga det hela bakom mig och inte ödsla mer energi på en människa som uppenbarligen är störd.

Egon
Inte en dålig målsättning...
Det låter iaf. bra... synd att inte hjärnan funkar på samma sätt. Förhoppningsvis är det snart över och då blir det väl eufori ist.
D-day imorgon. Wish me luck!

Egon

punchfade

Inlägg av punchfade » mån 19 mar 2018, 19:36

Egon skrev: D-day imorgon. Wish me luck!

Egon
Lycka till!
Hio: 2
Albatross: 1

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 20 mar 2018, 10:45

Lycka till!

Egon

Inlägg av Egon » tis 20 mar 2018, 14:32

Tack!
D-Day övergick till VE-Day (Victory Egon). :D
Skönt!

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 20 mar 2018, 14:43

Härligt!

Undrar nu om företaget gör en debriefing i ämnet "gjorde vi allt rätt här"?

Egon

Inlägg av Egon » tis 20 mar 2018, 15:05

Nordan skrev:Härligt!

Det var KU-förhör på plats... lite ”vi har gjort rätt, så vad är det för fel på dig”.
Intressant var att det ”inte alls är någon hög personalomsättning” och sen fick de bläddra 6 A4 fullklottrat med kvittenser för att nå fram till mitt namn.

Jag måste säga att jag har det svårt med folk som blåljuger. En vit lögn eller lite kreativa utsagor funkar ofta ok. Det kan vara olika tolkning etc. men ren förnekelse mot obestridbara fakta får mig att tappa fattningen. Man inser att något inte står rätt till och vilken minimal chans det är att nå framgång. Bättre då att lägga sin energi på annat.

Egon

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tis 20 mar 2018, 15:19

Grattis!
Företaget kanske inför "Lex Egon" nu? ;)

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » tis 20 mar 2018, 17:22

Egon skrev: Jag måste säga att jag har det svårt med folk som blåljuger. En vit lögn eller lite kreativa utsagor funkar ofta ok. Det kan vara olika tolkning etc. men ren förnekelse mot obestridbara fakta får mig att tappa fattningen. Man inser att något inte står rätt till och vilken minimal chans det är att nå framgång. Bättre då att lägga sin energi på annat.

Egon
Oj vad det där påminner om en pågående sak i mina trakter. Jag vet däremot att den personen inte befinner sig i södra Sverige. Kan/vill inte säga mer än så på ett publikt forum...men vi kan ta det över en öl i samband med EGO.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Egon

Inlägg av Egon » tis 20 mar 2018, 18:04

Coleburn skrev:
Egon skrev: Jag måste säga att jag har det svårt med folk som blåljuger. En vit lögn eller lite kreativa utsagor funkar ofta ok. Det kan vara olika tolkning etc. men ren förnekelse mot obestridbara fakta får mig att tappa fattningen. Man inser att något inte står rätt till och vilken minimal chans det är att nå framgång. Bättre då att lägga sin energi på annat.

Egon
Oj vad det där påminner om en pågående sak i mina trakter. Jag vet däremot att den personen inte befinner sig i södra Sverige. Kan/vill inte säga mer än så på ett publikt forum...men vi kan ta det över en öl i samband med EGO.
Blir troligen inget EGO för mig i år av olika anledningar. Än har inte skeppet seglat.. men ändå.
Vi får nog ta det på någon annan tillställning.

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 21 mar 2018, 11:08

Den amerikanska kvartalsresultatmaffian har slagit till igen.

Vi sitter i ett halvtomt kontor och 200 meter från oss sitter delar av moderbolaget i ett annat halvtomt kontor.
För andra gången har planerna på ett gemensamt kontor stoppats pga. flyttkostnaderna som slår på kvartalsresultatet.

Med lite mellanstadiematte går det att räkna ut att engångskostnaden för flytten tar ett halvår att tjäna igen på lägre
hyreskostnader och lägre adm-kostnader, därefter är det ren vinst.

Gissar att någon amerikan får en rejäl bonus för denna "besparing" av kostnader.

Nu blir det förlängning av hyreskontraktet 2 år till.

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 21 mar 2018, 12:05

Big Berra skrev:Den amerikanska kvartalsresultatmaffian har slagit till igen.

Vi sitter i ett halvtomt kontor och 200 meter från oss sitter delar av moderbolaget i ett annat halvtomt kontor.
För andra gången har planerna på ett gemensamt kontor stoppats pga. flyttkostnaderna som slår på kvartalsresultatet.

Med lite mellanstadiematte går det att räkna ut att engångskostnaden för flytten tar ett halvår att tjäna igen på lägre

Gissar att någon amerikan får en rejäl bonus för denna "besparing" av kostnader.

Jösses... :lol: :lol:

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 21 mar 2018, 12:10

Egon skrev:

Det var KU-förhör på plats... lite ”vi har gjort rätt, så vad är det för fel på dig”.
Intressant var att det ”inte alls är någon hög personalomsättning” och sen fick de bläddra 6 A4 fullklottrat med kvittenser för att nå fram till mitt namn.

Jag måste säga att jag har det svårt med folk som blåljuger. En vit lögn eller lite kreativa utsagor funkar ofta ok. Det kan vara olika tolkning etc. men ren förnekelse mot obestridbara fakta får mig att tappa fattningen. Man inser att något inte står rätt till och vilken minimal chans det är att nå framgång. Bättre då att lägga sin energi på annat.

Egon
Bara en fråga, har du lämnat nu? Dvs, din sista anställningsdag är redan gjord?

Egon

Inlägg av Egon » ons 21 mar 2018, 13:18

Nordan skrev:
Egon skrev:

Egon
Bara en fråga, har du lämnat nu? Dvs, din sista anställningsdag är redan gjord?
Nej, lämnar teoretiskt sista mars men nycklar är inlämnade så praktiskt sett är jag fri.

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 21 mar 2018, 13:40

Egon skrev:Nej, lämnar teoretiskt sista mars men nycklar är inlämnade så praktiskt sett är jag fri.

Egon
Grattis!

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 27 mar 2018, 09:47

Nordan skrev:
Big Berra skrev:Den amerikanska kvartalsresultatmaffian har slagit till igen.

Jösses... :lol: :lol:
Om en flytt nu genomförts hade besparingen blivit 3Mkr/år.
Rykten går återigen att moderbolaget hittat någon intresserad köpare av vårt bolag.

Skriv svar