Språklig degeneration

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Big Berra

Språklig degeneration

Inlägg av Big Berra » tor 01 feb 2018, 13:31

Även om jag inte alltid är så noga med språket, blir jag alltmer irriterad över medias språkliga förfall.
I varje papperstidning och på varje tidnings hemsida staplas felaktiga meningar på hög.

Senast läst rörande snöovädret i södra Norrland:

"I Hälsingland har polisen förberett sig för snöovädret genom att med en bandvagn. "

punchfade

Re: Språklig degeneration

Inlägg av punchfade » tor 01 feb 2018, 13:38

Håller med till 100% men tänker sedan på att jag endast läser gratisversionerna av tidningarna på webben och tänker att då får jag stå ut med att det ser ut så här. Men visst är det bedrövligt att de stora tidningarna inte har större ambitioner att det som publiceras faktiskt är korrekt.
Hio: 2
Albatross: 1

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tor 01 feb 2018, 15:38

Till och med i SvD heter det nuförtiden att man backar någon eller något när man stödjer någon eller något.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tor 01 feb 2018, 17:56

Gör som jag : klaga!
De rättar faktiskt rena felaktigheter efter ett mail. :) De brukar tacka dessutom!

Skippern

Inlägg av Skippern » tor 01 feb 2018, 19:51

Sawgrass skrev:Gör som jag : klaga!
De rättar faktiskt rena felaktigheter efter ett mail. :) De brukar tacka dessutom!
Fel väg.
Media ska banne mig klara av god svenska utan hjälp. Bojkotta istället.
Arne Anka hade rätt.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tor 01 feb 2018, 22:32

Nä, jag är ju språkpolis. :P

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » fre 02 feb 2018, 01:11

I love it när en läkare (som enligt def skall vara smart och kunnig) säger -------- Magnetröntgen Boahaha.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Egon

Inlägg av Egon » lör 03 feb 2018, 11:22

Besserwizzer skrev:I love it när en läkare (som enligt def skall vara smart och kunnig) säger -------- Magnetröntgen Boahaha.
Det är en fingertoppskänsla som avgör när man ska ”tala med bönder på bönders vis”.
Var det dig de talade med? :lol:

Egon
Senast redigerad av 1 Egon, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 03 feb 2018, 11:33

Egon skrev:Egon
Bild
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

raggesteros

Inlägg av raggesteros » lör 03 feb 2018, 11:46

När den nya generationen på Ekot intervjuar varandra och den tillfrågade "journalisten" i studion inleder var och varannat svar med: "Ja men precis!"
Nuclear-powered vacuum cleaners will probably be a reality in 10 years

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 03 feb 2018, 14:43

Egon skrev:
Besserwizzer skrev:I love it när en läkare (som enligt def skall vara smart och kunnig) säger -------- Magnetröntgen Boahaha.
Det är en fingertoppskänsla som avgör när man ska ”tala med bönder på bönders vis”.

Egon
Jovisst. Undrar vad de skulle säga till dig. Kanske Jo du Egon lille. Det här är en sk kallad röntkelirönk appajat - ur den kommer de små mystiska saker som är så små så små lika små som teskedsgumman fast mindre. De är så små att man inte kan se dem och de är så små att man inte känner dem, Nej Nej Egon det gör inte ont - jag lovar.
Allt sagt med Kapten Klännings sätt att tala.

Skämt åsido. Nu talar ju alla läkare på bönders vi då de som ofta inte vet bättre när det gäller mig.
Det brukar iofs inte ta många sek innan de inser att det inte är en average joe de har framför sig - ffa inte om magnetröntgen kommer på tal.

Egon

Inlägg av Egon » lör 03 feb 2018, 15:11

Besserwizzer skrev:
Egon skrev:

Egon
Jovisst. Undrar vad de skulle säga till dig. Kanske Jo du Egon lille. Det här är en sk kallad röntkelirönk appajat - ur den kommer de små mystiska saker som är så små så små lika små som teskedsgumman fast mindre. De är så små att man inte kan se dem och de är så små att man inte känner dem, Nej Nej Egon det gör inte ont - jag lovar.
Allt sagt med Kapten Klännings sätt att tala.

Skämt åsido. Nu talar ju alla läkare på bönders vi då de som ofta inte vet bättre när det gäller mig.
Det brukar iofs inte ta många sek innan de inser att det inte är en average joe de har framför sig - ffa inte om magnetröntgen kommer på tal.
Haha, det blir lite så ibland. ;)

På nåt sätt finner jag mig inte i situationen, så ofta som jag önskar. När stunden infinner sig och jag hör det sanslösa som kommer ur munnen på en person, så stannar tiden upp lite. Tankarna vandrar mer åt varför, hör jag ens rätt och menar han verkligen det han säger på fullt allvar? Det blir tragikomiskt på nåt sätt. ;)
Jag vill ogärna rätta någon om det inte är av viktig betydelse.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 03 feb 2018, 15:15

Men just det här att välja språk efter tillfälle är en stor konst och en rolig konst.

Oavsett det : Vad det gäller medicinsk utrustning är jag så mycket bonde som man kan tänka sig. Vad var det som den där tjommen sa som var felvalt? Heter det inte magnetröntgen? Skall man säga MRT eller nåt? Eller är det Boahaha?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 03 feb 2018, 15:25

Anders skrev:Men just det här att välja språk efter tillfälle är en stor konst och en rolig konst.

Oavsett det : Vad det gäller medicinsk utrustning är jag så mycket bonde som man kan tänka sig. Vad var det som den där tjommen sa som var felvalt? Heter det inte magnetröntgen? Skall man säga MRT eller nåt? Eller är det Boahaha?
MRT är magnetisk resonans tomografi (använder "magnetism") vilket är ljusår ifrån röntgen (som använder "röntgenstrålar"). Det är helt två olika tekniker som inte har i princip något gemensamt. Att säga att en diesel- och bensinmotor är samma sak är betydligt mer sant än att blanda resonanstomografi/röntgen.

Jag tycker det bara är tragiskt att folk över lag säger att "läkare borde veta - de är ju så utbildade" när en läkare på allvar säger magnetröntgen. Det är inte "på bönders vis" utan de vet inte bättre trots att de egentligen vet.
Då blir man ju inte förvånad över att det stryker med 3 000 människor per år pga av deras okunskap.
Tacka vet jag nollvisionen i trafiken. Var finns visionen inom läkeriet.

Egon

Inlägg av Egon » lör 03 feb 2018, 15:33

Anders skrev:Men just det här att välja språk efter tillfälle är en stor konst och en rolig konst.
Jag försöker anamma det irl. men ibland blir det fel. Det visar sig ofta att vissa personer har en förutfattad mening och när den inte infriar sig blir de brydda.
På mitt förra jobb blev det lite kaos hos en del personer när de insåg att jag inte var helt synonym med den uppgift de såg mig utföra. Jag hoppade in och hjälpte till lite här och där i brist på de uppgifter jag skulle göra. Nerifrån och upp var det inga problem men åt andra hållet blev det lite komik. Som när en arbetsskygg bas ville framhäva sin kunskap inom många områden och det gick upp för honom att jag inte var den han trodde. Det visade sig att han knappt ens kunde hävda sig på sitt specialområde och slutligen fick jag strö lite extra salt i såren när han insåg att jag tom. hade mer betalt än honom. ;)

Egon

Egon

Inlägg av Egon » lör 03 feb 2018, 15:49

Besserwizzer skrev:

MRT är magnetisk resonans tomografi (använder "magnetism") vilket är ljusår ifrån röntgen (som använder "röntgenstrålar"). Det är helt två olika tekniker som inte har i princip något gemensamt. Att säga att en diesel- och bensinmotor är samma sak är betydligt mer sant än att blanda resonanstomografi/röntgen.

Jag tycker det bara är tragiskt att folk över lag säger att "läkare borde veta - de är ju så utbildade" när en läkare på allvar säger magnetröntgen. Det är inte "på bönders vis" utan de vet inte bättre trots att de egentligen vet.
Då blir man ju inte förvånad över att det stryker med 3 000 människor per år pga av deras okunskap.
Fast den här diskussionen har vi haft.
Fram till 2015 (vad jag kan hitta) så var det legitimt att säga ”magnetröntgen” om MRT. Det spelar egentligen ingen roll om det är rätt eller fel utan det är vad folket ”bestämmer” som ger normen för vad som är rätt.

Det finns så mycket motsägelsefullt i vårt språk att det på nåt sätt måste finnas en mall för när något blir ”korrekt” trots att det inte är ordagrannt korrekt i den bemärkelsen.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » lör 03 feb 2018, 15:57

Btw.
På Kunskapskanalen visas inslag om hur man ”röntgar” keopspyramiden med ”myoner”!?

Btw.2
Det kanske är läge för att läsa på lite om ”röntgen” och lära sig att det är ett namn på en elektromagnetisk strålning av en viss art. :oops:

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » lör 03 feb 2018, 16:20

Bara kolla golfsändningarna för att se hur det går utför med språket. Slagena och hålena är oerhört vanligt förekommande. Ett av skälen till att jag inte gillar svenska kommentatorer.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 03 feb 2018, 19:34

Egon skrev:
Besserwizzer skrev:

Fast den här diskussionen har vi haft.
Fram till 2015 (vad jag kan hitta) så var det legitimt att säga ”magnetröntgen” om MRT. Det spelar egentligen ingen roll om det är rätt eller fel utan det är vad folket ”bestämmer” som ger normen för vad som är rätt.

Det finns så mycket motsägelsefullt i vårt språk att det på nåt sätt måste finnas en mall för när något blir ”korrekt” trots att det inte är ordagrannt korrekt i den bemärkelsen.

Egon
För att vara övertydlig.

Håller med dig att för "bönderna" så kan man kalla det för vad som helst men det jag vill åt är att de flesta läkarna tror själva att det är en röntgen baserad på "gammastrålning" - det är det läskiga.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 03 feb 2018, 19:52

Egon skrev:Btw.
På Kunskapskanalen visas inslag om hur man ”röntgar” keopspyramiden med ”myoner”!?

Btw.2
Det kanske är läge för att läsa på lite om ”röntgen” och lära sig att det är ett namn på en elektromagnetisk strålning av en viss art. :oops:

Egon
Med risk för att "outa" sig själv. När jag var ung doktorand så var jag med i utvecklingen av generation 2 av MRT. Jag hade samarbete med KI då jag använde "grund" mjukvaran till in egna forskning.
De 2 som står bakom den "nya" MRTn var även mina kollegor.

Precis! Men återigen det är milsvid skillnad mellan hur man använder den elekromagnetiska strålningen och ffa med vilka våglängder man jobbar med.
I en MRT handlar det om att med hjälp av "magnetism" låsa upp en vätekärna (enkelt beskrivet). Sedan så använder man en radiopuls för att "förstärka" outputen genom att ändra riktningen på magnetismen.
När man sedan stänger av radiopulsen så återgår kärnorna till sitt "ursprungstillstånd" med olika hastighet. Magnetiseringen i det vinkelräta planet sker olika snabbt. I t.ex fett går det snabbar än i vatten.
De styrkor vi talar om i magnetiseringen ligger i T storlek vilket kan vara upp emot 1000 ggr starkare än vanliga hushållsmagneter.
En "vanlig" röntgen jobbar med kontrastskillnader i energinivåer beroende på hur mycket som tas upp i en atom.
Enkelt så skickar man ut en viss mängd energi och sedan så detekterar man hur mycket som "går igenom" skillnaden = kontrasten. Upplösningen beror mycket på själva "detekteringsmetoden" och t.ex vatten och fett tar upp för "lite" för att man skall kunna få "detekteringen" att "se" densitetsskillnaden idag.
Jag skriver idag då utvgecklingen går framåt.
Därför är MRT bättre vid "vätskor" och "vanlig" röntgen bättre med mer "solida" material.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inlägg av Hofnar » tis 06 feb 2018, 11:21

Jornhona skrev:Bara kolla golfsändningarna för att se hur det går utför med språket. Slagena och hålena är oerhört vanligt förekommande. Ett av skälen till att jag inte gillar svenska kommentatorer.
Att du inte gillar svenska?
Valfrihet är opium för folket.

Jornhona

Inlägg av Jornhona » ons 07 feb 2018, 23:46

Hofnar skrev:
Jornhona skrev:Bara kolla golfsändningarna för att se hur det går utför med språket. Slagena och hålena är oerhört vanligt förekommande. Ett av skälen till att jag inte gillar svenska kommentatorer.
Att du inte gillar svenska?
Kallar du dessa uttryck för Svenska?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 08 feb 2018, 10:30

Egon skrev:Btw.

Btw.2

Egon
Den där keopspyramidengrejen var rätt cool, även om det nu inte var "röntgen".
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

pstenman

Inlägg av pstenman » tor 08 feb 2018, 12:33

Har stålmannen då MRT-blick eller röntgensyn?!
Den här bonden är vilse.
Linköpings GK - 15.8

Användarvisningsbild
Hofnar

Inlägg av Hofnar » tor 08 feb 2018, 13:02

Men herre..., är ni helt oförmögna att genomskåda trollinlägg?
Valfrihet är opium för folket.

Skriv svar