Språklig degeneration

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Språklig degeneration

Inlägg av Anders » ons 25 apr 2018, 10:21

Zorro skrev:'De' och 'dem' är tydligen väldigt svårt för många, men en del personer har dessutom svårt att skilja på 'de' och 'det'.
Dem hade det här uppe på "språket" i P1. Det var en kvinna som ringde in och uttryckte frustration över att hon inte kunde skilja på dem och de. Förklaringen var lång och invecklad. Hade aldrig kunnat lista ut det den vägen. Jag bara skjuter från höften och oftast funkar det.

Vad det gäller språk och degeneration så tycker jag nog i och för sig tvärt om. Mot nåt. Hursomhelst - Problemet nuförtiden är inte att folk är slarviga, eller det är de kanske men det stör mig inte, försvinner som redundans. Problemet är att alla skall låta som einsteins, både i tal och skrift, fotbollskommentatorer låter som de håller på med kvantfysik då de kommenterar laguttagningar, alla överallt i forum och sociala media försöker krydda sina argument med en massa knorvliga formuleringar de knappt fattar själva. Keep it simple och stå för vad du säger istället. Håll käften om du inte kan det. Då är rimligen sannolikheten för att det du säger är grammatikaliskt korrekt, högre.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Zorro

Inlägg av Zorro » ons 25 apr 2018, 11:36

Anders skrev:
Zorro skrev:'De' och 'dem' är tydligen väldigt svårt för många, men en del personer har dessutom svårt att skilja på 'de' och 'det'.
Dem hade det här uppe på "språket" i P1. Det var en kvinna som ringde in och uttryckte frustration över att hon inte kunde skilja på dem och de. Förklaringen var lång och invecklad. Hade aldrig kunnat lista ut det den vägen. Jag bara skjuter från höften och oftast funkar det.

Vad det gäller språk och degeneration så tycker jag nog i och för sig tvärt om. Mot nåt. Hursomhelst - Problemet nuförtiden är inte att folk är slarviga, eller det är de kanske men det stör mig inte, försvinner som redundans. Problemet är att alla skall låta som einsteins, både i tal och skrift, fotbollskommentatorer låter som de håller på med kvantfysik då de kommenterar laguttagningar, alla överallt i forum och sociala media försöker krydda sina argument med en massa knorvliga formuleringar de knappt fattar själva. Keep it simple och stå för vad du säger istället. Håll käften om du inte kan det. Då är rimligen sannolikheten för att det du säger är grammatikaliskt korrekt, högre.
Tänk jag=de och mig=dem istället så är det oftast enkelt att hitta rätt:
'Jag hade det här uppe på "språket" i P1' eller 'Mig hade det här uppe på "språket" i P1'?

Håller helt med i det du skriver.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 25 apr 2018, 11:47

Vattenmannen skrev:
Big Berra skrev:Även om jag inte alltid är så noga med språket, blir jag alltmer irriterad över medias språkliga förfall.
I varje papperstidning och på varje tidnings hemsida staplas felaktiga meningar på hög.

Senast läst rörande snöovädret i södra Norrland:

"I Hälsingland har polisen förberett sig för snöovädret genom att med en bandvagn. "
Man brukar väl ändå säga degenerering?
Substantivet degeneration funkar bra, i en ofullständig konstruktion som en forum-rubrik är torde du alla dagar i veckan kunna byta degenerering mot degeneration och vice versa.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 25 apr 2018, 15:12

Översätt till engelska. Använder du ”them” är det dem. Enkelt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Coleburn

Inlägg av Coleburn » ons 25 apr 2018, 18:31

Harry Friberg skrev:Hörde en språkforskare på radio igår, tydligen har folk svårt att skilja på "sin" resp "hans"

"Han kysste sin fru", dvs hans egen fru och

"Han kysste hans fru", dvs ngn annans fru.
Med tanke på inbrotts- och stöldstatistiken så verkar det även som jävligt många har svårt att skilja på 'mitt' och 'ditt'. ;)
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » ons 25 apr 2018, 18:33

Att skilja på var och vart är visst svårt numera. Vart vid riktning, var vid befintlighet: Vart ska du? och Var bor du?
Ska det vara så svårt? 8-)

Orlimar

Inlägg av Orlimar » tor 26 apr 2018, 07:18

Sawgrass skrev:Att skilja på var och vart är visst svårt numera. Vart vid riktning, var vid befintlighet: Vart ska du? och Var bor du?
Det heter ju "Vars är du, för H*****e!! :lol:
It's good sportsmanship to not pick up lost golf balls while they are still Rolling - Mark Twain

Användarvisningsbild
Hofnar

Inlägg av Hofnar » tor 26 apr 2018, 07:35

I gårdagens UG dök återrehabilitering upp. Ur två olika munnar.
Valfrihet är opium för folket.

Skippern

Inlägg av Skippern » tor 26 apr 2018, 08:41

Hofnar skrev:I gårdagens UG dök återrehabilitering upp. Ur två olika munnar.
Politiker eller Läkare?
Arne Anka hade rätt.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 26 apr 2018, 13:41

Orlimar skrev:
Sawgrass skrev:Att skilja på var och vart är visst svårt numera. Vart vid riktning, var vid befintlighet: Vart ska du? och Var bor du?
Det heter ju "Vars är du, för H*****e!! :lol:
Håller nog med men blandar man in dialekter blir det nog omöjligt att hålla ordning på språket.
I den lilla inavlade byn där jag har mina rötter används formen varst, exempelvis "varst nåt" för "var någonstans"
Utvecklar men det hela kunde en korrekt dialektal mening vara:
- Varst nåt har du vart ?

Svaret kunde t.ex. bli:

- Jag vörte på dass.

Varst stavades tidigare Hvarst och fanns officiellt i svenska språket fram till 1700-talet, utvecklades dialektalt vanligtvis till vars men blev uppenbarligen kvar som varst i avlägsna byhålor.
Varianten wosch finns finns också längre norrut.

Åter till 2000-talet efter denna avstickare.

Old-T

Inlägg av Old-T » tor 26 apr 2018, 14:00

Hofnar skrev:I gårdagens UG dök återrehabilitering upp. Ur två olika munnar.
Ja?
Det är ju rehaben efter återfallet...

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » ons 06 feb 2019, 14:53

Ser idag på gårdagens "Brottsjournalen" och får rysningar. :shock:
Stölden från KB tas upp osh berättaren pratar om de "stulder" av "bucker" som 1:e biblotekarien stod för.
Även bibliotekarie Greger Bergvall pratar om "bucker".
Till råga på allt innehåller reklampausen puff för något program där en fotbollsfru talar om makens "drum".
Dessa 3 ord stavas ju med ö så jag undrar om personerna skulle säga "vi åkte till en ude u"? ;)

Kalle Vej

Inlägg av Kalle Vej » ons 06 feb 2019, 16:50

Sawgrass skrev:
ons 06 feb 2019, 14:53
Ser idag på gårdagens "Brottsjournalen" och får rysningar. :shock:
Stölden från KB tas upp osh berättaren pratar om de "stulder" av "bucker" som 1:e biblotekarien stod för.
Även bibliotekarie Greger Bergvall pratar om "bucker".
Till råga på allt innehåller reklampausen puff för något program där en fotbollsfru talar om makens "drum".
Dessa 3 ord stavas ju med ö så jag undrar om personerna skulle säga "vi åkte till en ude u"? ;)
Äsch! Saknar du "ön" är det bara vända sig mot Värmland... Finns det något bättre verktyg än en ölöppnörö? Vissa kan ju öppna flaskan med snusdosan men det har jag aldrig lärt mig. Jag har dessutom ingen snusdosa men det är en bisak i sammanhanget... :roll:

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » ons 06 feb 2019, 17:03

:lol:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 06 feb 2019, 18:51

Hur vokaler uttalas får nog sägas vara dialektalt snarare än mer eller mindre degenererat vad det gäller språkbruket, eller hur?

Men att finna vissa språkljud irriterande i andras munnar, det är väl något vi alla gör? Att säga sched istället för ched. Mes-smör, papprikka.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » ons 06 feb 2019, 20:35

Nämnda "pratare" talade rikssvenska, inte någon ö=u-dialekt. ;)

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » ons 06 feb 2019, 23:32

You ain’t seen nothing yet.

Läser man kommentarsfält och liknande på sociala medier får man ibland känslan att vi är en nation av halvanalfabeter.

Fundera sedan på hur skolan fungerar idag och vart Sveriges demografiska profil är på väg. Det svenska språket, i synnerhet skriftspråket, tror jag kommer att genomgå mycket stora förändringar de närmsta decennierna. Eller kanske snarare, det kommer att vara enorma skillnader mellan hur olika grupper uttrycker sig i skrift. Ännu större än idag, alltså.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 07 feb 2019, 11:38

Nick_Corey skrev:
ons 06 feb 2019, 23:32
You ain’t seen nothing yet.

Läser man kommentarsfält och liknande på sociala medier får man ibland känslan att vi är en nation av halvanalfabeter.

Fundera sedan på hur skolan fungerar idag och vart Sveriges demografiska profil är på väg. Det svenska språket, i synnerhet skriftspråket, tror jag kommer att genomgå mycket stora förändringar de närmsta decennierna. Eller kanske snarare, det kommer att vara enorma skillnader mellan hur olika grupper uttrycker sig i skrift. Ännu större än idag, alltså.

Jag skulle skrivit ”närmaste”.... :roll:
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @nilshultman
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 07 feb 2019, 11:58

halv-anal-fab-eter
Ögonen fastnade på det här ordet, funderade på vad det kunde vara för något, queer eye osv. Äh fan nu är jag trött, glöm den här...

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tor 07 feb 2019, 16:35

Hilding Bladh skrev:
tor 07 feb 2019, 11:38
Jag skulle skrivit ”närmaste”.... :roll:

Ja, du ser själv vart det barkar :)
"Vi har varit naiva."

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » ons 17 apr 2019, 20:27

Interpunktion! Snälla rubriksättare och artikelförfattare, kan man få önska sig lite bättre interpunktion?
Ett kommatecken här och där, så att syftningar och satsindelningar blir korrekta, räcker långt.

Skriv svar