Bästa kaffet

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Bästa kaffet

Inläggav Anders » tor 15 mar 2018, 09:40

Det blir ju aldrig vår, så nu måste vi prata kaffe. Tror vi håller det här med espressomaskin och hemodlade kaffebönor från egen plantage i Kenya ifrån den här tråden, hugad kan ju starta en, utan koncentrerar oss på det kaffe som dricks av kreti och pleti till vardags.

Jobbar numer på ett litet ställe, och fick ta över kaffeinköpen efter kollega som alltid köpte Gevalia Mellan. Har stor ICA bredvid, så jag köpte alla möjliga kaffesorter för utvärdering. Vi blev förvånade över hur pass mediokra Zoegas olika sorter var. Mollbergs blandning var inte fel, men det finns godare.

Vi kom fram till följande: Arvid Nordkvists Festivita eller, faktiskt, Gevalia Mellan. De skiljer sig åt så, att de första klunkarna av Gevalia inte är något vidare, men det blir godare ju längre ner i koppen man kommer. Första klunkarna av en Festivita är som godis. Underbart gott. Men sen avtar det lite.

Era erfarenheter olika kaffesorter?

På hemmaplan blir det nescafe (mellan) eftersom det bara är jag som dricker. Ungarna visade lovande tecken då de var i 15-16 årsåldern men de har hamnat i nåt jävla latteträsk.

Hur dricker ni ert kaffe hemmavid? (Här tillåts hemodlade bönor i diskussionen....)
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

pstenman

Re: Bästa kaffet

Inläggav pstenman » tor 15 mar 2018, 09:42

Hemma dricks det med en skvätt mjölk, för jag sveper oftast koppen, det är lite småtungt när det är kokhett.

Helst hade jag bara druckit kokkaffe, men är för lat så kör en nespressomaskin med starkast möjliga sorter.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 15 mar 2018, 09:55

Hemma:
Gevalia snabbkaffe och Dolce Gusto med olika Zoegasorter. I båda fallen med en liten skvätt mjölk. När vi har gäster brukar bryggaren åka fram - den laddas vanligen med Gevalia mellanrost. Inget fancy med andra ord. Jag testar sällan olika kaffesorter - jag känner ändå ingen skillnad...

Nu väntar jag med spänning på Besserwissers inlägg... :roll:
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 15 mar 2018, 10:01

Jag dricker bara svenskt kaffe.
"I´m, like, really smart."

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 15 mar 2018, 10:13

Etiopian harare. Men stöt omöjligt att få tag i nuförtiden :(

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 15 mar 2018, 10:20

Det som är billigast för tillfället. Har nog 5pkt löfbergs hemma sen sist. Känner ingen markant skillnad mellan sorterna och dricker svart.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

pstenman

Inläggav pstenman » tor 15 mar 2018, 10:32

AlbertS skrev:Det som är billigast för tillfället. Har nog 5pkt löfbergs hemma sen sist. Känner ingen markant skillnad mellan sorterna och dricker svart.

Momsfritt? ;)
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
08an
Kontakt:

Inläggav 08an » tor 15 mar 2018, 11:10

Trevlig tråd.

Dricker av Zoegas alla mörkrostade sorter för variation och för att jag alltid har mjölk i 80/20. Det blir lite för svagt med mellan rost då man har mjölk i. Har börjat dricka perkulatornkaffe vilket smakar bra och håller värmen utan att brännakaffrt i botten som vanlig bryggare gör. Är otrogen med andra kvalitets kaffen men för tillfället är det mycket Nescafé gold.
A winner is always a winner and the man finishing second is the first loser. .

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 11:24

Jag kan inte dricka kaffe längre. Får hjärtklappning, skitskumt. Drack väldigt många koppar/dag tidigare. Slutade helt i 3 år och sedan dess har jag haft svårt att komma igång igen. MEN.

Det godaste kaffet jag någonsin druckit var på The Munks i gamlastan i Sthlm. Kan låta konstigt på ett sånt ställe men killen som vann Brasilianska mästerskapet i kaffebryggning det året, hans brorsa var på besök och gjorde kaffet till oss efter middagen när vi var där. Det var i särklass det godaste kaffe jag druckit och jag har letat som en galning efter det igen men inte lyckats. Kommer dock inte ihåg vilken sort det var nu men det är verkligen skillnad på kaffe och kaffe. Det sorliga nu är att jag endast kan dricka koffeinfritt kaffe och det är inte ens i närheten av ett äckligt vanligt kaffe.

Viktigt är också att man har rätt temp på vattnet när man brygger. Moccamaster är ganska bra på det här (om man vill ha något enkelt hemma). Man behöver även ha rätt typ av kvarn för att få den rätta storleken. Skära eller krossa bönorna.... Rätt mängd vatten/kaffe. För mig räcker det inte att bara köpa ett kaffe om man vill uppleva en hög nivå på smaker. Det krävs lite nörd för att nå dit.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 7620 träningsbollar slagna

bib

Inläggav bib » tor 15 mar 2018, 11:35

Det ska vara riktigt varmt, dvs från en bryggare med bra tryck i. Alternativt kokt vatten - filter i tratt. Och så någon skopa extra så det blir svart. Känner ingen skillnad mellan sorterna, billigast är bäst. Ibland drabbas jag av miljöansvar och tar något ekologiskt.

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tor 15 mar 2018, 11:35

Du och jag, Anders.
Körde Arvid Nordqvist på jobbet och Nescafe (mellan) hemma då bara jag dricker. 8-)

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tor 15 mar 2018, 11:42

Jag är högst okräsen, men hur man kan dircka Nescafé övergår mitt förstånd.
11,6

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tor 15 mar 2018, 11:45

Snabbare med 1 kopp i mikron än bryggaren. :)
Smaken duger, det är ju koffeinet jag vill åt.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 15 mar 2018, 11:47

Mitt alt. nu är NESCAFÉ Gold Koffeinfri. Helt ok men man ska veta att det är lika stor skillnad som mellan starköl och alkoholfritt.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 7620 träningsbollar slagna

Egon

Inläggav Egon » tor 15 mar 2018, 12:39

Rent krasst märker jag bara när kaffet är dåligt.
Det kaffe som köps på mack och som är färskmalet är min favorit.

En gång köpte jag en mellan kaffe på macken, körde 5mil innan jag ens kunde börja dricka. Efter 11mil (till en golfaffär) var det fortfarande en skvätt kvar och efter 2 timmars strosande i affären möttes jag av en solvarm bil. 2mil på väg hemåt kom jag på mig själv med att dricka det sista ur muggen. :shock:

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 15 mar 2018, 13:21

waggle skrev:Mitt alt. nu är NESCAFÉ Gold Koffeinfri. Helt ok men man ska veta att det är lika stor skillnad som mellan starköl och alkoholfritt.

Du tar det väl försiktigt?
"I´m, like, really smart."

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 15 mar 2018, 13:28

Harry Friberg skrev:Jag är högst okräsen, men hur man kan dircka Nescafé övergår mitt förstånd.

Om du med ”Nescafé” menar ”pulverkaffe” så är det en vanesak, som så mycket annat. Jag tycker numera att pulverkaffe är betydligt godare än bryggkaffe, inte minst det man får på bensinmackar...

Det är viktigt att pulvret (och ev mjölken) kommer i koppen före vattnet och inte tvärtom.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

LaSt

Inläggav LaSt » tor 15 mar 2018, 13:30

På jobbet dricker jag från en maskin som ser ut som ett rymdskepp, enligt knapparna är ingen superduper variant obeställbar. Smakar skit. Försöker ändra på det man kan ändra på varje variant, dvs mängden kaffe, med utan mjölk, med utan socker, ingenting hjälper smakar alltid skit.
Hemma har jag druckit kokkaffe bryggkaffe snabbkaffe. Dricker nu snabbkaffe, Nescafe Lyx mellan. Det fina med snabbkaffe är att man lätt kan justera om det inte känns bra. I med lite mer kaffe eller i med lite mer vatten och det blir i stort sätt alltid gott. Har provat billigare varianter av snabbkaffe och det är stor skillnad. De billigare varianterna smaker skit i jämförelse ...men dricker man kaffe med mjölk, vilket jag vanligen inte gör, så kan det med billigare varianter ändå bli hyfsat
Senast redigerad av 1 LaSt, redigerad totalt 0 gånger.

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tor 15 mar 2018, 13:32

Hilding Bladh skrev:
Harry Friberg skrev:Jag är högst okräsen, men hur man kan dircka Nescafé övergår mitt förstånd.

Om du med ”Nescafé” menar ”pulverkaffe” så är det en vanesak, som så mycket annat. Jag tycker numera att pulverkaffe är betydligt godare än bryggkaffe, inte minst det man får på bensinmackar...

Det är viktigt att pulvret (och ev mjölken) kommer i koppen före vattnet och inte tvärtom.

Tack, äntligen en till som fattat galoppen. :)

Hälge

Inläggav Hälge » tor 15 mar 2018, 17:54

Löfbergs lila Kharisma är en trevlig bekantskap på besök i min bryggare.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 15 mar 2018, 20:23

pstenman skrev:
AlbertS skrev:Det som är billigast för tillfället. Har nog 5pkt löfbergs hemma sen sist. Känner ingen markant skillnad mellan sorterna och dricker svart.

Momsfritt? ;)

Inte än, men där sa du nåt för nog fan är det så att det krävs för att utföra arbetet :D
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Skippern

Inläggav Skippern » sön 18 mar 2018, 21:42

Bästa kaffet just nu;
Brygg: Zoegas Forza!
Kok: Arvid N. Franskrost. Fantastiskt när man får till rätt mängd och metod. Givetvis kokmalet.

Har just sålt iväg den fina, dyra espressomaskinen. Dammsamlare.
Never mind the bullocks

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 19 mar 2018, 23:49

Sawgrass skrev:Du och jag, Anders.
Körde Arvid Nordqvist på jobbet och Nescafe (mellan) hemma då bara jag dricker. 8-)

Hänger på Arvid Nordqvist-tåget.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 19 mar 2018, 23:54

Måste ta en kaffehistoria från verkligheten.

På en föregående arbetsplats gjorde vi regelbundna besök på vårt USA kontor.
Efter ett tag hade vi lärt oss att det var svårt att få tag i vettigt kaffe och tog med eget.

Vi fick låna en av kaffebryggarna på kontoret för vårt svenska kaffe.

Av misstag? råkade en amerikansk kollega ta en kopp av vårt kaffe och efter någon timme var det en rejäl dödskalleskylt placerad vid "vår" kaffebryggare.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tis 20 mar 2018, 08:38

Bild
Kaffet togs fram som en specialblandning åt Hotell Mollberg i början av 1900-talet.
"Vi har varit naiva."

Återgå till "Everything but Golf"