Moderna MB vs retro MB!

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Användarvisningsbild
Hofnar

Re: Moderna MB vs retro MB!

Inläggav Hofnar » sön 08 okt 2017, 17:46

Av moderna blad (MB) har jag spelat med Mizuno MP68, Wilson Staff Fg59 och Fg62, samtliga med DGR300-skaft. De är samtliga bra klubbor men Fg62:orna är, åtminstone för mig, snäppet vassare än de övriga. Fg59:orna får estetiska pluspoäng och är även mycket trevliga att spela med. MP68:orna är mizunoblad, dvs hur bra som helst, men för mig gjorde de ingenting så jag blev inte alltför upprörd när Coleburn erkända att han kidnappat dem när de råkat bli stående i hans källare. Möjligen beror min svala entusiasm för dem på att inte ens Mizuno själva kan överträffa sina TP 2000 (och dem har jag inte låtit Coleburn komma nära...)?
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

harlequine

Inläggav harlequine » tis 10 okt 2017, 19:38

Är det även så att att retro MB har flackare lie jämfört med moderna dito???

Egon

Inläggav Egon » tis 10 okt 2017, 20:06

harlequine skrev:Är det även så att att retro MB har flackare lie jämfört med moderna dito???

Det är såna här frågor jag tycker är ett intressant fenomen.
Ställer man frågan så har man inte tänkt långt nog eller så vet man inte vad lie är/blir/beror på. Det är inget elakt menat och jag gillar utmaningen i en fråga som inte har nån stabil grund. ;)

Svar:
Tvärtom egentligen men det spelar föga roll eftersom alla huvud är konstruerade med en viss spec i åtanke.
Med 0.25-0.5" kortare skaft (vanligare förr) behöver du 1-2* mer upright lie för att få samma dynamiska lie som på "moderna" klubbor.

Egon

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » ons 11 okt 2017, 17:28

Hofnar skrev:Möjligen beror min svala entusiasm för dem på att inte ens Mizuno själva kan överträffa sina TP 2000 (och dem har jag inte låtit Coleburn komma nära...)?

Nä, nä...sälj skräpet åt mig bara och behåll guldkornen!
:evil:
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 11 okt 2017, 17:32

Coleburn skrev:
Hofnar skrev:Möjligen beror min svala entusiasm för dem på att inte ens Mizuno själva kan överträffa sina TP 2000 (och dem har jag inte låtit Coleburn komma nära...)?

Nä, nä...sälj skräpet åt mig bara och behåll guldkornen!
:evil:

Så lätt var det att få den torsken på kroken... :lol: Lägg ett bud, vetja! :D

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » ons 11 okt 2017, 21:43

Hofnar skrev:Så lätt var det att få den torsken på kroken... :lol: Lägg ett bud, vetja! :D

Skämt åsido, jag gillar mina MP-68:or, och bara jag orkar kapa de nya skaften till ett av mina FC200 set så har jag även bland det bästa som 90-talet kunde erbjuda.
Det som eventuellt saknas är i så fall ett set Muirfield järn och/eller ett set Redlines (de jag hade tidigare var prons, och som den Hoganfanatiker han är så säljer han dem inte).
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

harlequine

Inläggav harlequine » ons 11 okt 2017, 23:11

Coleburn skrev:
Hofnar skrev:Så lätt var det att få den torsken på kroken... :lol: Lägg ett bud, vetja! :D

Skämt åsido, jag gillar mina MP-68:or, och bara jag orkar kapa de nya skaften till ett av mina FC200 set så har jag även bland det bästa som 90-talet kunde erbjuda.
Det som eventuellt saknas är i så fall ett set Muirfield järn och/eller ett set Redlines (de jag hade tidigare var prons, och som den Hoganfanatiker han är så säljer han dem inte).

Jag har ett set Muirfield som eventuellt skulle önska sig ett nytt hem! ;)

Egon

Inläggav Egon » tor 12 okt 2017, 18:16

Parallell tip är ett och samma skaft som efter tip/trim passar i j1-w.

Taper ("koniska") kommer färdigtrimmade för montering i resp. huvud och har bara en kortare del av tippen som är parallell.
Det går att tippa lite och man bör tippa om hoseldjupet skiljer sig mellan de olika huvud man ska montera.

Egon

Nordan

Inläggav Nordan » fre 13 okt 2017, 07:51

Egon skrev:
harlequine skrev:Är det även så att att retro MB har flackare lie jämfört med moderna dito???

Ställer man frågan så har man inte tänkt långt nog eller så vet man inte vad lie är/blir/beror på. Det är inget elakt menat och jag gillar utmaningen i en fråga som inte har nån stabil grund. ;)

Svar:
Tvärtom egentligen men det spelar föga roll eftersom alla huvud är konstruerade med en viss spec i åtanke.
Med 0.25-0.5" kortare skaft (vanligare förr) behöver du 1-2* mer upright lie för att få samma dynamiska lie som på "moderna" klubbor.

Egon

Det borde väl ändå bero en del på kroppskonstitutionen?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inläggav Egon » fre 13 okt 2017, 09:11

Nordan skrev:
Egon skrev:

Svar:

Egon

Det borde väl ändå bero en del på kroppskonstitutionen?

Jo... men nu frågar du om varför man ändrar lie.
Ovan diskussion handlar om vad som var/är någorlunda standard.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 13 okt 2017, 09:19

Nu är det inte snutet ur näsan att få fram originalspecs för äldre klubbor. En fråga i sammanhanget är vad man ska jämföra. Klubbor med samma nummer stansat i sulan eller klubbor med samma loft och skaftlängd?

Nordan

Inläggav Nordan » fre 13 okt 2017, 09:46

Egon skrev:Jo... men nu frågar du om varför man ändrar lie.

Egon

Var man kortare förr?

Egon

Inläggav Egon » fre 13 okt 2017, 11:53

Nordan skrev:

Egon

Var man kortare förr?

Ja...

Egon

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » fre 13 okt 2017, 12:21

Egon skrev:
Nordan skrev:

Egon

Var man kortare förr?

Ja...

Egon

Å gräset längre.
Bråvikens GK - 16.7
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 13 okt 2017, 13:14

pstenman skrev:Å gräset längre.

Bollarna var mindre, åtminstone i Europa och den del av golfvärlden som sorterade under R&A.

Nordan

Inläggav Nordan » fre 13 okt 2017, 15:18

Hofnar skrev:Nu är det inte snutet ur näsan att få fram originalspecs för äldre klubbor. En fråga i sammanhanget är vad man ska jämföra. Klubbor med samma nummer stansat i sulan eller klubbor med samma loft och skaftlängd?

Don´t go there!

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 13 okt 2017, 15:24

Nordan skrev:
Hofnar skrev:Nu är det inte snutet ur näsan att få fram originalspecs för äldre klubbor. En fråga i sammanhanget är vad man ska jämföra. Klubbor med samma nummer stansat i sulan eller klubbor med samma loft och skaftlängd?

Don´t go there!

Why not? Om två järnfemmor har samma lie men den ena är en fyra så har ju lien ändrats, eller? Det är väl inte mer kontroversiellt än att konstatera att skaftlängden och loftet ändrats?

Egon

Inläggav Egon » fre 13 okt 2017, 17:39

Hofnar skrev:
Nordan skrev:

Don´t go there!

Why not? Om två järnfemmor har samma lie men den ena är en fyra så har ju lien ändrats, eller? Det är väl inte mer kontroversiellt än att konstatera att skaftlängden och loftet ändrats?

Håller med.
Lie, loft, skaftlängd och flex är några av de parametrar som man hyggligt lätt kan jobba med. Där är alla set så långt ifrån varandra att det blir löjligt att snacka om en standard.

Nån gång nånstans har någon kommit med idén att olika skaftlängd i en någorlunda fallande kurva kräver att de olika järnen behöver olika huvudvikt. Detta för att klubbor av olika längd (läs, t.ex en j4 vs en j9) ska få någorlunda samma balans.
Just de här olika vikterna är väl det som har legat mest likt genom åren och måste något bestämma siffran som stämplas på sulan så är det just vikten.

Allting ändras och inget består men ett huvud med j5 stämplat på sulan från 1960 väger ganska exakt lika mycket som en dito från 2007.

Egon

Återgå till "Utrustning"