M Golf Ml Pro FB järnset.

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Tobbegubben

M Golf Ml Pro FB järnset.

Inläggav Tobbegubben » lör 04 nov 2017, 09:34

Köpte ett järnset för några dagar sedan då jag tyckte det såg lite udda och ändå trevligt ut på olika sätt. :)
Gillar den raka sulan och tunna topplinjen.
Dock har jag ingen aning alls vad klubborna har för bakgrund. Vet att det var M golf ända set för att ta sig in på bladmarknaden.
Någon som har bättre koll på detta set?
Om hur gamla de är, varför de slutade tillverkas osv.
Tacksam för hjälp....
Slå bollen platt..

Tobbegubben

Re: M Golf Ml Pro FB järnset.

Inläggav Tobbegubben » lör 04 nov 2017, 09:57

Slå bollen platt..

Egon

Inläggav Egon » lör 04 nov 2017, 11:21

Tillräckligt bra klubbor då.
Med dagens mått mätt är de lite för ”små” (mid Size).

Vi hade några killar som var sponsrade på klubben men trots det fick märket aldrig något fäste. Idag finns det några få klubbor kvar i utlåningshögen.

I mitt tycke är det inget att hänga i granen.. eller, där passar de iaf. bättre än i bagen.

Såhär skrev en upplyst person 2002:
”Having seen M Golfs offerings I would rate them as cheap looking, massively overpriced and plain ordinary. They have Swix shafts, big deal, no one else seems interested. Karlson's irons look like a poor copy of a Miura or Mizuno head..give them six months and this company will cease trading.......”

Egon

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » lör 04 nov 2017, 11:47

Det var ju inga upplyftande ord direkt. :(
I dessa jag har köpt sitter det något TT lösvikts skaft. Skall iallafall bli skoj att testa dem. Tycker att de ser riktigt trevliga ut vid adressering. Hittade en kommentar på nätet om dem:

Got these -04 from local pro. Had 18hcp at that time. Played these two years and hcp went down to 13. ( I play about 20-24 times/year, so not too often.
Changed to Taylormade 300 forged and after that tried Mizuno, Ping, Wilson, titleist,srixon, macgregor,,etc. These are still in garage and I try them time to time.. and always score well. Hcp is now down to 7.
These clubs are very solid to hit. Maybe a hint too much offset, but low trajectory, accurate and long. ( Wilsons DR Tour has been the longest so far and Macgregor M685 the shortest)
Always when I take them to my hand, they feel like I`m home. And they are absolutely most beautiful clubs I`ve had. Thats why I`ll keep them until end of my days.
Slå bollen platt..

Egon

Inläggav Egon » lör 04 nov 2017, 12:12

Svårt att nämna fakta och åsikter i samma mening.
Fakta är att de var extremt hypade och blev en rejäl flopp.
Min åsikt är att det berodde både på att det var lite skräp-känsla över klubborna och att företaget försökte med nåt som få lyckats med.

Mizuno mp-33 är samtida och betydligt bättre, erkända och... ja, möjligen allt det du letar efter i ett köp.
Även de kan du idag köpa för en spottstyver och det är bara så det är.

Nej, du har inte gjort något klipp med dina mgolf... :(

Egon

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » lör 04 nov 2017, 14:25

Ok. Har ju inte sagt att jag gjort något klipp utan köpte de enbart för att de såg trevliga ut. :)
Personligen har jag lirat med Mizuno järnen du omtalar men då är ju dessa betydligt trevligare, utseende mässigt.
Kan ju inte yttra mig gällande känslan då de inte testats än.
Personligen tycker jag att man kan blanda fakta och åsikter. Inte alla tycker om en klubba bara för att den får högsta betyg.
Men men, skall ut och testa dessa för att se om de hamnar i bagen eller utanför..
Slå bollen platt..

Egon

Inläggav Egon » lör 04 nov 2017, 18:23

Det är alltid svårt med klubbor som borde vara bra men som egentligen inte är ett dugg bättre än andra. Swix-skaftet kom i en tid då gemene man fick upp ögonen för toleranser. Det snackades om handrullade vs maskintillverkade skaft och kickpunkter hit och dit. Swix var grejen med mgolf och det ”bakfyrade” väl rätt rejält.
Det första man gör som företag/säljare är att höja statusen på produkten och swix var ett led i det. Problemet var väl att skaften var dyra (och inte fullt så bra som folk trodde) samt att alla huvud inte var så j-a bra de heller.

Top-flite x2000 kom väl i samma härad och maken till utskällda järn har jag sällan skådat. Det visade sig att de inte var så tokiga iaf. och där ser man vad tro/förhastade slutsatser kan ge.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 04 nov 2017, 18:41

MiFB med de steppade SWIX grafitskaften tycker jag var kanon, men jag har ju dels bara spelat med dem i två säsonger och sedan verkar jag ju (åtminstone om man ska tro Egon) inte fatta mycket när det handlar om klubbor så fäst inget avseende vid vad jag säger...
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » tis 07 nov 2017, 23:55

Har testat detta M golf set nu. Måste säga att jag är överraskad över hur sköna de är.
Dock inte så förlåtande, men kan bero lite på att bollträffen inte är den bästa vid denna årstiden. :)
Slå bollen platt..

Egon

Inläggav Egon » ons 08 nov 2017, 20:26

Det första jag tänker på när du recenserar är vad ”förlåtenhet” skulle innefattas av? Jag gissar att du tänker på längdavvikelse/bollbana vid träffar off-center men rätta migbom jag tror fel. Jag kan isf. länka till en alldeles utomordentlig ”fysik-lektion” (när jag är tillbaka i SE) som förklarar detta begrepp och hur missbrukat det är.

Det andra är mer hur många av dessa ”sämre lottade” märken det finns/har funnits, som hävdar/s vara bättre än OEM. Själv har jag spelat/testat bl.a Raven, Kenneth Smith (nya designer), Wishon och kzg ... vilka alla överglänser mgolf och dess satsning/resultat med råge.
Tar vi sen in alla, i våra ögon, obskyra märken från Japan så finns det en oändlig källa att ösa ur på den fronten.

Mgolf var en satsning som gick förbi hantverket och bara skulle erövra marknaden. Som jag skrev tidigare, skaften var gimmicken som ”borgade” för bättre kvalitet än andra. Självklart var inte huvudens olika design kattskit... men inte var de nåt nämnvärt heller. Materialen var desamma som andras och det var massproduktion som var intentionen och det bakomliggande för företagsmodellen. Det fanns inte samma substans bakom designen som den de flesta av ovanstående märken har/hade och där sket det sig. De såg den enklamatematiska lönsamheten, trodde sig helt enkelt kunna överglänsa OEM med samma materialval (exkl. gimmicken i någon mån) och struntade därmed i det grundläggande arbetet.

Jag har varit på vippen att plocka hem egendesignade set från välrenommerade fabriker för xx antal år sedan. Marginalen på så lite som 100 set hade, med ett pris på under tusenlappen/set, vida överstigit det en svensk tillverkare har oavsett kat. på produkten. Det finns Mao en orsak till att aktörer som NG kan ta halva priset, sälja betydligt färre klubbor och likväl ha en större marginal. Den lilla orsaken är vad som initierade mgolfs försök och bidrog stort till deras fall.

Utöver det... självklart funkar skiten hyggligt. ;)

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 08 nov 2017, 23:13

Tobbegubben skrev:Har testat detta M golf set nu. Måste säga att jag är överraskad över hur sköna de är.
Dock inte så förlåtande, men kan bero lite på att bollträffen inte är den bästa vid denna årstiden. :)

Funkar klubborna för dig och känns sköna så kan du lugnt strunta i vad Egon skriver.

Egon

Inläggav Egon » tor 09 nov 2017, 06:03

Hofnar skrev:
Tobbegubben skrev:Har testat detta M golf set nu. Måste säga att jag är överraskad över hur sköna de är.

Funkar klubborna för dig och känns sköna så kan du lugnt strunta i vad Egon skriver.

Håller naturligtvis med om det och skrev även det i inlägget.
Nu har du både fakta och min åsikt. Hoppas du ser vad som är vad. Att sen Hofnar bara läser det han vill och struntar i allt annat.... är en annan sak.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 09 nov 2017, 11:03

Egon skrev:Nu har du både fakta och min åsikt. Hoppas du ser vad som är vad. Att sen Hofnar bara läser det han vill och struntar i allt annat.... är en annan sak.

Oroa dig inte. Jag är en stor pojke.

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » tor 09 nov 2017, 11:45

Härligt o läsa era åsikter. Har testat järnen ytterligare nu några hål. Kommit fram till att de får nog söka sig till någon mer erfaren lirare än mig.
Eller så behåller man dem för att skåda dessa skönheter. :)
Slå bollen platt..

Peter Parker

Inläggav Peter Parker » tor 09 nov 2017, 12:24

Tobbegubben skrev:Härligt o läsa era åsikter. Har testat järnen ytterligare nu några hål. Kommit fram till att de får nog söka sig till någon mer erfaren lirare än mig.

Kommer ihåg att jag suktade efter ett sånt set många år sedan. De var hypade. Vad kan ett sånt begagnat set gå på idag, Tomtegubben ;) ?

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 09 nov 2017, 13:11

Tobbegubben skrev:Härligt o läsa era åsikter. Har testat järnen ytterligare nu några hål. Kommit fram till att de får nog söka sig till någon mer erfaren lirare än mig.

Så du vill inte utveckla ditt spel utan byter hellre till nybörjarklubbor?

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » tor 09 nov 2017, 19:29

Hofnar skrev:

Nej fan. Inga nybörjarklubbor utan kör på ett nyare bladset.
Plus att man har inte lika bra bollträff som för 20 år sedan. Men den skall förbättras nu med dessa järnen.
Slå bollen platt..

Egon

Inläggav Egon » fre 10 nov 2017, 03:34

Tobbegubben skrev:
Hofnar skrev:

Nej fan. Inga nybörjarklubbor utan kör på ett nyare bladset.
Plus att man har inte lika bra bollträff som för 20 år sedan. Men den skall förbättras nu med dessa järnen.

Suck...
Det är inte lätt att vara ödmjuk när du postar sånt här.

Jag vet faktisk inte om det går att säga att det är vetenskapligt bevisat men det är iaf. ”knows facts” i inom fitting. Det tar bara 3-4 slag att anpassa sig till nya klubbor.

Så..
Endera är du kass öht. eller så passar inte klubban dig på långa vägar.

Disclaimer: för att vi pratar om var/hur bollen träffar på bladet och inget annat.

Egon

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » fre 10 nov 2017, 10:06

Wow, då har du talang Egon.

Tar mig några fler slag än 3-4 för att anpassa mig till klubborna. Men tror du har rätt för, jag är kass.
För är det vetenskapligt bevisat så stämmer ju allt.
Slå bollen platt..

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 10 nov 2017, 10:08

Ibland har Egon rätt när han säger "läs igen"...
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 10 nov 2017, 13:29

De allra flesta är ju så pass kassa att fitting är till hjälp. I varierande grad givetvis. Finns nog ingen så "ickekass" att de spelar och träffar lika bra med vilken klubba som helst.
Iron Byron då kanske..

Jornhona

Inläggav Jornhona » fre 10 nov 2017, 13:31

Har ett set mi tour förresten. Sköna slag, men fula sedda ifrån ovan.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 12 nov 2017, 15:47

M-golfbladen är, vad huvudena beträffar, OK men inte särskilt märkvärdiga (men det är ju få blad). Det som gjorde klubborna var SWIX-skaften (som var och är grymma). Med DGS eller andra skaft finns det roligare blad.

Egon

Inläggav Egon » mån 13 nov 2017, 20:11

Hofnar skrev:M-golfbladen är, vad huvudena beträffar, OK men inte särskilt märkvärdiga (men det är ju få blad). Det som gjorde klubborna var SWIX-skaften (som var och är grymma). Med DGS eller andra skaft finns det roligare blad.

Lite sent men .. Tack!

Egon

Återgå till "Utrustning"