Wedgeval? (Bounce / Loft)

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Anfänger

Wedgeval? (Bounce / Loft)

Inläggav Anfänger » ons 06 dec 2017, 09:24

Med anledning av Bounce tråden och att jag själv nyligen ändrat wedgarna jag spelar med så blev jag nyfiken hur ni andra tänker.

Har spelat 54* 60* länge, men gick för något år sedan tillbaks till 52* 58* för att bättre matcha de avstånd jag hade på banan för tillfället (PW är 46) Blev nyligen medlem i en lokal bana och har märkt nu att jag behöver ändra uppsättning igen. Kommer att plocka ut 58* och ersätta den med en 56 istället. Möjligtvis bockas den om till 60* men provar med 52/56 till att börja med. Slår Wedgar på känsla och mycket 1/2 och 3/4 slag.

52* har 12* bounce, 56:an 10* (med lite häl / tå relief)

Hur resonerar ni?

Egon

Re: Wedgeval? (Bounce / Loft)

Inläggav Egon » ons 06 dec 2017, 10:37

Jag tänker att en 52* är mer för fulla slag och även om man drar ner på hastigheten ska den funka som en förlängning av järnsetet. Det gör att bounce och sula är underordnat hur den ser ut/linar upp sig i set-up.
58 blir mer en allt-i-allo för mig. Tyvärr är inte det visuella vid set-up kompatibelt med önskvärd funktion då en 58 blir för stor i bladet.

Min scratch (8620) är guld på fulla slag o chippar och min 588 är guld på bunker/finess.

The search goes on!

Egon

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » ons 06 dec 2017, 20:02

Egon skrev:Jag tänker att en 52* är mer för fulla slag och även om man drar ner på hastigheten ska den funka som en förlängning av järnsetet. Det gör att bounce och sula är underordnat hur den ser ut/linar upp sig i set-up.
Egon

Saaaatan, andra gången i år som jag håller med Egon, skit också, måste börja tänka mer radikalt helt enkelt.
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Egon

Inläggav Egon » ons 06 dec 2017, 20:07

Maniac skrev:
Egon skrev:Jag tänker att en 52* är mer för fulla slag och även om man drar ner på hastigheten ska den funka som en förlängning av järnsetet. Det gör att bounce och sula är underordnat hur den ser ut/linar upp sig i set-up.
Egon

Saaaatan, andra gången i år som jag håller med Egon, skit också, måste börja tänka mer radikalt helt enkelt.

Du menar att det är andra gången du ids erkänna att du håller med. Mörkertalet är stort. :lol:

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 06 dec 2017, 20:13

Maniac skrev:
Egon

Tja, han har ju återupptäckt pitching wedgen....
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 07 dec 2017, 08:01

Hahaha
52 gradaren i mitt set väger 1 gram mindre än pw,klubbhuvudet alltså. Men med 4 grader mer loft. :lol:
Klockren iaktagelse Hofnar. ;)

Egon

Inläggav Egon » tor 07 dec 2017, 10:05

Jornhona skrev:Hahaha
52 gradaren i mitt set väger 1 gram mindre än pw,klubbhuvudet alltså. Men med 4 grader mer loft. :lol:

Dålig tolerens på den då?

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 07 dec 2017, 11:54

Egon skrev:
Jornhona skrev:Hahaha

Dålig tolerens på den då?

Egon

Nä,ska tydligen vara så enligt specen. Tycker det är underligt. Varför inte samma vikt iaf? :?:

Egon

Inläggav Egon » tor 07 dec 2017, 13:32

Vikten på huvudet kommer av vilken skaftlängd som är ämnad på klubban.
Först bör man vara varse om hur flex justeras i tiptrim beroende på vilken klubba som avses. Kan man det så kan man förstå ett ex. som säkert tilltalar herrarna.

Det många kanske inte inser är att j9 den sista klubban i ett järnset. Därför så är det skaft som monteras i pw ett modifierat j9-skaft och skillnaden i kaplängd är 0.25” ist.f ”normala” 0.5”.

Alltså.. huvud i ett set har en vikt-slope på 7g och för att kompensera så trimmar man 0.5” extra i tippen/+7g huvudvikt (j1-j9).

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 07 dec 2017, 18:49

Själv brukar jag bara ha en wedge i min bag. Den har oftast ett loft på 52-54 grader (dvs i princip 53 grader) och en sula utformad så att jag kan öppna den så att den funkar att slå lobbar med såväl som för bunkerslag. Klubbor med högre loft är en rysare att slå fulla slag medoch ska man ändå inte slå fulla slag så tycker jag att det är enklare och smidigare att slå litet mindre än full swing med en 53-gradare. Var, förresten, inte just 53 grader det loft Cleveland hade på sin sk Diadic en gång i tiden?

På den tiden då jag fortfarande trodde att jag skulle kunna bli en duglig golfspelare (=när jag var relativ nybörjare på väg mot singelhcp) hade jag tre wedgar. En framgångsrik uppsättning Hade loften 52-57-62 grader. Jag tror att de står i källaren någonstans. Bra sulor hade (har) de wedgar Faldo hjälpte Adams att designa och även de ursprungliga Cobra Trusty-Rusty som närspelsfantomen Phil Rogers designade.

Annars kan man använda i princip vilken wedge som helst, bara man lär sig hur den fungerar. Det är knappast rocket science.
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

Användarvisningsbild
The Bunkerman

Inläggav The Bunkerman » tor 07 dec 2017, 19:45

Bounce/ har laborerat med många wedgsar, både bounce och wedgar med noll i groves till wedgar med vassa groves
Skillnaden är faktiskt mkt intressant

Tobbegubben

Inläggav Tobbegubben » tor 07 dec 2017, 20:22

Vad är det som styr vilken typ av bounce man skall ha på sina wedgar?
För egen del hade jag tänkt att byta då mina nuvarande SM4 börjar göra sitt.
Hade tänkt att köra på 50, 54 och 58/60. Meningen är att 50 skall användas som vanlig wedge vid fulla slag. Då jag gillar att slå hårt på bollen och ta djupa tuvor. Skall man då satsa på lägre bounce?
Sedan när det gäller 54 graders är meningen att den skall användas också på samma vis vid fulla slag men ändå kunna laborera lite mer med slaget.
Till sist 58/ 60 graders wedge är avsedd för att endast användas i bunkern och typ när man skall slå en hög pitch över något jobbigt hinder.
Tycker att detta med olika bounce och grind inte är det lättaste...
Slå bollen platt..

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 07 dec 2017, 23:09

Tobbegubben skrev:Tycker att detta med olika bounce och grind inte är det lättaste...

Håller med. Olika wedgar för mjuk mark/bana eller hård mark/bana. Mycket sand i bunkrarna eller lite sand i bunkrarna. Proffsen har inte helt sällan ett par olika uppsättningar wedgar för olika banor. Inte vi.

Egon

Inläggav Egon » tor 07 dec 2017, 23:27

Gay på banan skrev:
Tobbegubben skrev:Tycker att detta med olika bounce och grind inte är det lättaste...

Håller med. Olika wedgar för mjuk mark/bana eller hård mark/bana. Mycket sand i bunkrarna eller lite sand i bunkrarna. Proffsen har inte helt sällan ett par olika uppsättningar wedgar för olika banor. Inte vi.

Fast proffs är ju experter på sitt utövande. Vi har ju mer problem med huvudet än själva utförandet .... i fysisk åtanke.
Ställer man sig i en bunker o tror på sin teknik så funkar det oavsett bounce. Nuff Said!?

Egon

Återgå till "Utrustning"