Ping G400 järn - era råd

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Mr Fade

Ping G400 järn - era råd

Inläggav Mr Fade » ons 10 jan 2018, 16:45

Tänkte be om synpunkter och råd gällande Pings G400 järn.

Först och främst klurar jag på skaft. I vanliga fall spelar jag lätta stålskaft. Just nu KBS Tour 90 och tidigare XP95. Har varvat med lite andra alternativ samt några olika grafitskaft. G400 har ju XP95 som alternativ, men jag är lite sugen på grafit. Pings alternativ är Alta cb. Stiff är bäst i vikt, men osäkert när det gäller flex. Är det någon som har erfarenhet av Alta cb och kan beskriva lite?

Sedan funderar jag på själva counter balance idén i skaftet. Gör Ping alltså huvudena tyngre än de har gjort i tidigare modeller? Sist jag spelade Ping så vill jag minnas att huvudena var ganska lätta, och svingvikten låg. Detta med ascending weight är också intressant. J7 väger 83 gram i stiff, men det framgår inte hos Ping hur stor viktspridningen är. Någon som vet? Från 80 till 95 gram från J5 till wedge ungefär?

Slutligen undrar jag var man bäst gör utprovning av Ping? Som cf-nörd har jag varit en hel del hos tex Brejans och Teeview, men de kör ju inte med Ping. Matz E har Ping, och han är ju väldigt duktig också, men där är Titleist i förgrunden. Vart vänder man sig (Stockholmsområdet med omnejd) för att få bästa utprovningen av Ping? Vilka är era rekommendationer?

Tack på förhand!

Egon

Re: Ping G400 järn - era råd

Inläggav Egon » ons 10 jan 2018, 21:59

Ok, så jag googlade fram G400 och texten du tänker på... lite förvirrande om man inte vet vad som åsyftas.

Grafitskaften är counter balanced dvs. Motviktade på svenska.
Det gör att Ping kan behålla den huvudvikt de har på sina stålskaftade varianter och ändå inte få en svingvikt som skenar åt nåt håll.
Förr när man skulle ha ett lätt grafitskaft i samma huvud som man har ett 130g stålskaft i, så var man nöd och tvungen att montera dessa skaft längre för att få någon rimlig känsla på klubban (läs, svingvikt). Med counter balance slipper man det. Bättre ekonomi i det för Ping då man slipper tillverka olika huvud.

Ping är fö. de som varit mest aktiva med att vikta huvuden (via en viktplugg i cavityn) för att kunna erhålla vissa kunders önskemål/fine tuning. Det låter fint och så men ibland undrar man om det inte varit ett måste för att kompensera lite för höga tolerenser i gjutningen.

Egon

Egon

Inläggav Egon » ons 10 jan 2018, 22:14

Mr Fade skrev:Tänkte be om synpunkter och råd gällande Pings G400 järn.

Först och främst klurar jag på skaft. I vanliga fall spelar jag lätta stålskaft. Just nu KBS Tour 90 och tidigare XP95. Har varvat med lite andra alternativ samt några olika grafitskaft. G400 har ju XP95 som alternativ, men jag är lite sugen på grafit. Pings alternativ är Alta cb. Stiff är bäst i vikt, men osäkert när det gäller flex. Är det någon som har erfarenhet av Alta cb och kan beskriva lite?

Idén med grafit är flera.
1. Lätta upp totalvikten på klubban och teoretiskt erhålla lite högre ss.
2. Sämre ledning av vibrationer vilket sparar på leder och händer.
3. Det är lättare att göra mjukare flex och inte minst tip mha grafit och ändå få skaftet att hålla för de tusentals böjningar som det ska utstå.

För din del så ska du inte stirra dig blind på skaftets vikt. Counter balance tar hand om det och det du främst ska fundera över är känslan. Är du en reg-spelare med stålskaft så finns det ingen anledning att byta flex. En liten disclaimer för om du hittar lite mer svinghastighet med lättare skaft men det ser du om du slår samma klubba med olika skaft i en l-m.

Egon

Mr Fade

Inläggav Mr Fade » ons 10 jan 2018, 22:19

Egon skrev:Ok, så jag googlade fram G400 och texten du tänker på... lite förvirrande om man inte vet vad som åsyftas.

Grafitskaften är counter balanced dvs. Motviktade på svenska.
Det gör att Ping kan behålla den huvudvikt de har på sina stålskaftade varianter och ändå inte få en svingvikt som skenar åt nåt håll.
Förr när man skulle ha ett lätt grafitskaft i samma huvud som man har ett 130g stålskaft i, så var man nöd och tvungen att montera dessa skaft längre för att få någon rimlig känsla på klubban (läs, svingvikt). Med counter balance slipper man det. Bättre ekonomi i det för Ping då man slipper tillverka olika huvud.

Ping är fö. de som varit mest aktiva med att vikta huvuden (via en viktplugg i cavityn) för att kunna erhålla vissa kunders önskemål/fine tuning. Det låter fint och så men ibland undrar man om det inte varit ett måste för att kompensera lite för höga tolerenser i gjutningen.

Egon

Men om Ping tidigare hade låga svingvikter på sina järn, säg C8 med ett grafitskaft på 70 gram, så kör de nu ett motviktat skaft med ungefär samma vikt och får enligt spec svingvikt D1, då måste ju klubbhuvudena på G400 vara tyngre än tidigare. Tex j7 i G400 borde vara tyngre än en j7 i den gamla G5 exempelvis.

Angående huvudvikterna så funderar jag också på vad som händer med huvuden som tex G400, AP2 eller andra som kör med ascending weight i skaften som standard. Hur blir det då om man vid cf väljer ett skaft med samma vikt? Tex AP1 med ett vanligt DG istället för deras nya DG som är ascending. Huvudena kan ju inte vara anpassade samtidigt både för skaft som blir tyngre och tyngre ju kortare klubban blir, och för skaft som väger lika genom hela setet.

Du har ingen koll på skaftet Alta cb som sådant? Är lite intresserad av att få kommentarer :P

Mr Fade

Inläggav Mr Fade » ons 10 jan 2018, 22:28

Egon skrev:Idén med grafit är flera.
1. Lätta upp totalvikten på klubban och teoretiskt erhålla lite högre ss.
2. Sämre ledning av vibrationer vilket sparar på leder och händer.
3. Det är lättare att göra mjukare flex och inte minst tip mha grafit och ändå få skaftet att hålla för de tusentals böjningar som det ska utstå.

För din del så ska du inte stirra dig blind på skaftets vikt. Counter balance tar hand om det och det du främst ska fundera över är känslan. Är du en reg-spelare med stålskaft så finns det ingen anledning att byta flex. En liten disclaimer för om du hittar lite mer svinghastighet med lättare skaft men det ser du om du slår samma klubba med olika skaft i en l-m.

Egon

Tack! De tre anledningarna ovan har jag koll på förstås, men detta med vikt och flex vill jag gärna fördjupa lite. Hur ställer du dig till relationen vikt resp flex? Min utgångspunkt är att jag vill hålla mig kring "min" vanliga vikt. För tungt är inte bra, för lätt är lika illa. Flexet är inte så intressant tänker jag. Det handlar i och för sig om känsla och lite om launch, men inte mer. Håller du med?

En grej till... när jag fyller i mina uppgifter i Pings webb-fitting och väljer grafit så säger systemet stiff. Det intressanta är att man måste ner till en carry på 110 meter med j7 för att systemet ska föreslå regular. Det låter galet tycker jag. Någon aning om varför det blir så. Vill de hellre sälja stiff-skaften :D

Mr Fade

Inläggav Mr Fade » ons 10 jan 2018, 22:35

Egon skrev:

Egon

Förlåt, men en följdfråga till :)

Du skriver att jag inte ska bry mig så mycket om vikten och att det inte finns anledning att byta flex. Jag spelar reg just nu (KBS Tour 90). Om jag väljer Alta cb reg så blir det nog bra i flexet, men då är skaftet betydligt lättare på plus/minus 70 gram. Är det verkligen bättre (teoretiskt alltså) än att närma sig viktmässigt genom att välja stiff (85-ish gram) och acceptera att skaftet är lite styvare än jag är van med?

Hur skulle du råda mig i en (återigen teoretisk) cf-situation?

Egon

Inläggav Egon » ons 10 jan 2018, 22:59

Mr Fade skrev:
Men om Ping tidigare hade låga svingvikter på sina järn, säg C8 med ett grafitskaft på 70 gram, så kör de nu ett motviktat skaft med ungefär samma vikt och får enligt spec svingvikt D1, då måste ju klubbhuvudena på G400 vara tyngre än tidigare. Tex j7 i G400 borde vara tyngre än en j7 i den gamla G5 exempelvis.

... eller så hade de längre skaft.
Jag vet inte om huvudena är lite tyngre eller ej men praktiskt sett kvittar det om känslan på hela klubban är okej.
Tot.vikt och svinghastighet brukar gå hand i hand och att motvikta en klubba ger olika respons hos olika spelare. Vissa kand ta fördel av det och andra känner ingenting.
Egentligen är det lite flum över att nämna svingvikt och sånt då det inte syftar till något reellt som spelaren kan ta på. Byt flex o samma svingvikt känns helt annorlunda.

Mr Fade skrev:Angående huvudvikterna så funderar jag också på vad som händer med huvuden som tex G400, AP2 eller andra som kör med ascending weight i skaften som standard. Hur blir det då om man vid cf väljer ett skaft med samma vikt? Tex AP1 med ett vanligt DG istället för deras nya DG som är ascending. Huvudena kan ju inte vara anpassade samtidigt både för skaft som blir tyngre och tyngre ju kortare klubban blir, och för skaft som väger lika genom hela setet.

Det här kräver egentligen en lång förklaring men jag försöker hålla det kort.
Du vet att ett j6 huvud väger mindre än ett j7 huvud!?
Det är nödvändigt för att få liknande känsla då skaftet i j7 är kortare.
Eftersom skaftet på j6 är längre så bör klubbhastigheten öka och därmed kan det lägre loftet utnyttjas till att skicka iväg bollen på ”samma” bollbana men med högre fart.
Där har du teorin och i praktiken går det gradvis sämre ju lägre svinghastighet du har. Därom har många det svårt att kunna nyttja j5-j6 fullt ut och ligger du under 80mph (läs, det mäts upp med driver) så är det tom. problem redan vid j7.

Ascending weight handlar om att minska totalvikten mer på längre klubbor för att öka klubbhastighet.

Mr Fade skrev:Du har ingen koll på skaftet Alta cb som sådant? Är lite intresserad av att få kommentarer :P

Inte mer än att Ping alltid har kvalitet i de skaft de sätter i. Du kan vara säker på att skaftets prestanda är väl matchat och lyfter huvudets prestanda.

Egon

Egon

Inläggav Egon » ons 10 jan 2018, 23:23

När folk tänker flex så är det synonymt med hur mycket skaftet böjer sig. Det är helt korrekt och tänker man lite till så inser man att vikten i änden (huvudet) gör att skaftet böjer sig.
Förhållande skaft och huvud avs. böjning är alltså viktigare för vad du upplever som tungt/lätt än själva vikten på hela ekipaget.
Svingvikt är egentligen mer en omskrivning/uträkning för var balanspunkten hamnar.

Ovan nämnda ger förhållandet svinghastighet - flex - balanspunkt.
Alltså svinghastighet påverkar hur mycket skaftet böjer sig och därför behöver man anpassa flexet till det. Balanspunkten (viktföhållandet) säger hur mycket massa som kommer att påverka böj i skaftet.

Ett förklarande ex (förhoppningsvis):
Spelare X - 80mph - Reg flex 100g D2
Spelare Y - 90mph - Stiff flex 100g D2
Dessa skaft kommer böja sig lika mycket och upplevelsen av tyngden i klubborna kommer att vara lika.
Vänder vi på det..
Spelare X - 80mph - Stiff ....
Spelare Y - 90mph - Reg ....
Dessa skaft kommer böja sig väldigt olika och 90mph spelaren kommer att tycka att klubban är på tok för tung.

Egon

Mr Fade

Inläggav Mr Fade » tor 11 jan 2018, 17:38

Egon skrev:När folk tänker flex så är det synonymt med hur mycket skaftet böjer sig. Det är helt korrekt och tänker man lite till så inser man att vikten i änden (huvudet) gör att skaftet böjer sig.
Förhållande skaft och huvud avs. böjning är alltså viktigare för vad du upplever som tungt/lätt än själva vikten på hela ekipaget.
Svingvikt är egentligen mer en omskrivning/uträkning för var balanspunkten hamnar.

Ovan nämnda ger förhållandet svinghastighet - flex - balanspunkt.
Alltså svinghastighet påverkar hur mycket skaftet böjer sig och därför behöver man anpassa flexet till det. Balanspunkten (viktföhållandet) säger hur mycket massa som kommer att påverka böj i skaftet.

Ett förklarande ex (förhoppningsvis):
Spelare X - 80mph - Reg flex 100g D2
Spelare Y - 90mph - Stiff flex 100g D2
Dessa skaft kommer böja sig lika mycket och upplevelsen av tyngden i klubborna kommer att vara lika.
Vänder vi på det..
Spelare X - 80mph - Stiff ....
Spelare Y - 90mph - Reg ....
Dessa skaft kommer böja sig väldigt olika och 90mph spelaren kommer att tycka att klubban är på tok för tung.

Egon

Tack Egon, men vi pratar förbi varandra lite. Du skriver här om upplevelsen. Ditt exempel visar att en snabbsvingande spelare kan uppleva ett mjukt skaft som tungt, just eftersom det är för mjuk. Men jag är inte ute efter vikten i betydelsen känsla, utan vikten i betydelsen total prestanda. Dvs det är ju bra om man upplever en perfekt känsla istället för att ett skaft känns styvt, "boardy", mjukt, tungt osv. Känslan är viktig. Jag tänker dock på skaftets vikt i relation till förmågan att leverera huvudet till bollen, med träff mitt i och square huvud.

Med mina W/S FG Tour V6, som är ett litet huvud, kan jag leverera bollen bra med ett skaft på ca 95 gram. Mitt antagande är då att ett skaft på ca 85 gram är bättre, även om det är styvare än jag är van med, än ett skaft på ca 75 gram, även om flexet är perfekt. En för lätt klubba med för lätt skaft är mer riskabelt tänker jag, än en bra totalvikt, även om skaftet är styvt i överkant.

Men jag kan ju ha fel här. Kanske är det tvärtom, att flexet (som är ganska betydelselöst för prestandan tex i betydelsen launch) är så otroligt viktigt för känslan att det väger tyngre än totalvikt. Kanske kan spelaren gå ner till toklätta skaft så länge flexet stämmer.

Vilken av ytterligheterna tror du på? Tack på förhand.

Egon

Inläggav Egon » tor 11 jan 2018, 22:15

Det finns 2 aspekter att ta hänsyn till i din fråga men en av dessa utesluter inte den andra.

Det ena är om man inte orkar dra runt skaftet och blir trött efter några hål. Man kanske inte märker det rent fysiskt men det märks på svingen.
Den andra är om klubbans vikt gör att den blir instabil.

Men... du är med på att flexet kan göra att klubban känns tung/lätt?
Fine, det är egentligen bara det du behöver veta. Förutom teoretiskt extrema exempel så är det upplevelsen av huvudets tyngd som styr. Det spelar ingen roll om du har ett 60g skaft och du sen har på tok för mjukt flex... klubban kommer att kännas, spelas och påverka din sving som om den vore för tung.

Egon

Återgå till "Utrustning"