Så här gör en klubbtillverkare en utprovning.

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Så här gör en klubbtillverkare en utprovning.

Inläggav AlbertS » tor 23 nov 2017, 14:01

Ahh, denna ödmjukhet fullständigt doftar genom internetsrymden.

Edit: jag utvecklar lite. Jag köpte för ett par år sen ett par ben hogan apex utav Bite här på forumet. Tror det är bh 4-skaft i vilket borde passa mig. Premiären på äppelgården kändes bra men jag spelade uselt och jag fick inte ordning på dom där trots att jag försökte många gånger. Den sk placebon var det dock inget fel på, jag älskar fortf dom där klubborna men spelet blev bättre igen (nåja) när jag bytte tillbaka till de gamla klubborna.

Placebo kan diskuteras. En konsekvent tåträff däremot... jag är inte bra nog att flytta på min träffbild och det undrar jag helt ärligt om någon här inne kan... som jag säkert skrev tidigare, när jag stod och matade min gamla j6 som uppvärmning innan clubfittingen så såg jag ju att jag träffade för nära hälen, och kunde inte på något vis forcera ut träffen mot tån.

Om du tycker det är ”finjustering” att vikta om, hitta träff och bygga klubbor inkl ta ut skaft, splina (heter det så) och kapa, montera ihop, ställa in lie och sen gapfitting, ok då fattar jag din kommentar.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Egon

Inläggav Egon » tor 23 nov 2017, 16:18

AlbertS skrev:Ahh, denna ödmjukhet fullständigt doftar genom internetsrymden.

Edit: jag utvecklar lite. Jag köpte för ett par år sen ett par ben hogan apex utav Bite här på forumet. Tror det är bh 4-skaft i vilket borde passa mig. Premiären på äppelgården kändes bra men jag spelade uselt och jag fick inte ordning på dom där trots att jag försökte många gånger. Den sk placebon var det dock inget fel på, jag älskar fortf dom där klubborna men spelet blev bättre igen (nåja) när jag bytte tillbaka till de gamla klubborna.

Placebo kan diskuteras. En konsekvent tåträff däremot... jag är inte bra nog att flytta på min träffbild och det undrar jag helt ärligt om någon här inne kan... som jag säkert skrev tidigare, när jag stod och matade min gamla j6 som uppvärmning innan clubfittingen så såg jag ju att jag träffade för nära hälen, och kunde inte på något vis forcera ut träffen mot tån.

Om du tycker det är ”finjustering” att vikta om, hitta träff och bygga klubbor inkl ta ut skaft, splina (heter det så) och kapa, montera ihop, ställa in lie och sen gapfitting, ok då fattar jag din kommentar.

Snacka med en nörd om hur viktig hans hobby är... förväntar du dig ett svar som säger att bygget är oviktigt!?

Det är inte flytten av bollträff som är det lätta utan att vissa inte märker av olika specar avs. sin bollträff.

Egon

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » tor 23 nov 2017, 17:01

AlbertS skrev:Placebo kan diskuteras. En konsekvent tåträff däremot... jag är inte bra nog att flytta på min träffbild och det undrar jag helt ärligt om någon här inne kan...

Well put.
Om Egon i sitt golfspel praktiskt kunde motsvara nåt av det han så konsekvent propagerar för att han kan i teorin skulle han inte ha tid att skriva här ens på planet till nästa inspelsvarv inför helgens tour..

Men det är väldigt underhållande läsning iallafall! :lol:
Linköpings GK - 16.7
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inläggav Egon » tor 23 nov 2017, 19:07

pstenman skrev:
AlbertS skrev:Placebo kan diskuteras. En konsekvent tåträff däremot... jag är inte bra nog att flytta på min träffbild och det undrar jag helt ärligt om någon här inne kan...

Well put.
Om Egon i sitt golfspel praktiskt kunde motsvara nåt av det han så konsekvent propagerar för att han kan i teorin skulle han inte ha tid att skriva här ens på planet till nästa inspelsvarv inför helgens tour..

Men det är väldigt underhållande läsning iallafall! :lol:

Lättroad.. men så är det väl när man kommenterar saker som man hittar på i sin egen hjärna?

Standard för mig är 120-ish gram på skaft och 4.8 flex samt 2* flat. Det blir D1-D2.5 i fallande skala.
Jag träffar ofta mitt i oavsett om det är tantens D0, upright och lätta grafitskaft i L-flex eller retrolånet från Jornhona.

Nu har jag inte nött ner några järn än men min 1år gamla t-5 visar tydliga tendenser. Ingen kan tokhooka den som jag... och träffen är likväl i mitten.

Enkelt och definitivt inte ödmjukt:
Ni har inte koll, kan inte tillräckligt om sving vs klubba vs resultat ... go figure att diskuterandet håller den låg nivå som ni presenterar.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 23 nov 2017, 19:38

Egon, det jag nämnde var _inte_ att _du_ skulle kunna träffa mitt i, utan att man (gemene man, inte du personligen) inte kan flytta träffbilden med hjälp av enbart svingen från gång till annan. Typ ta din j6:a. slå den i mitten, sen en gång på tån, sen en gång på hälen och så mitten igen. Det tror _jag_ är önsketänkande.

Jag till skillnad mot dig är inte tvärsäker i mitt uttalande, men jag vädrar en åsikt jag personligen har erfarenhet av. Kanske är det bara jag som inte kan flytta träffen?

Egon

Inläggav Egon » tor 23 nov 2017, 21:11

AlbertS skrev:Egon, det jag nämnde var _inte_ att _du_ skulle kunna träffa mitt i, utan att man (gemene man, inte du personligen) inte kan flytta träffbilden med hjälp av enbart svingen från gång till annan. Typ ta din j6:a. slå den i mitten, sen en gång på tån, sen en gång på hälen och så mitten igen. Det tror _jag_ är önsketänkande.

Jag till skillnad mot dig är inte tvärsäker i mitt uttalande, men jag vädrar en åsikt jag personligen har erfarenhet av. Kanske är det bara jag som inte kan flytta träffen?

... och jag pratar inte om att FLYTTA bollträffen utan att många träffar mitt i efter bara nåt slag med en ny klubba/spec.

Jag vet inte vilken tråd jag nämnde det i men det är ett känt faktum att man anpassar sig efter ett par, tre eller fyra slag. Därför bör man inte slå fler i rad vid en cf.

Naturligtvis är ovanstående individuellt, avs. om man träffar mitt i eller inte, men alla anpassar sig omedvetet.

Däremot.. och det här är jävligt viktigt.. så betyder inte bollträffens vara eller icke vara att en klubba/aut. då passar spelaren. Cf är för vissa 20% bollträff (mitt i kriteriet) men för massan är det snarare 5%.
Vissa kommer aldrig träffa mitt i och därför kan man inte dra nån slutsats på så vaga grunder.
Andra kommer träffa ”nära” mitten (får jag väl dra ner kriteriet till då så att alla blir nöjda) hela tiden oavsett spec. Dock inte på ett eller två försök och det är där man kan få en liiiiten hint med bollträff som kriterie.

Men men.. vän av matematik, som du är, så inser du kanske hur dåligt underlag 1-2 slag är. Inte konstigt att folk drar sina växlar på 10-15 slag och sen undrar de varför klubban inte leverar på banan.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 23 nov 2017, 21:17

Ändå går det ta fram en klubba ingen kan träffa bollen med...

På mina BH 1974 har jag bra bollträff
På mina BH ~1990 har jag alla träffar på tån, alltid, varför träffar jag inte mitt i efter ett par slag?
På mina TM MB ~2011 träffade jag på hälen hela jävla tiden, farligt nära socket- varje gång. Hur jag än gjorde.

Du menar att du träffat mitt i med alla tre j6:orna t.ex, efter sådär 4-5 slag? Känner det som osannolikt. Det är ingen kritik, jag bara tycker det låter konstigt.

Egon

Inläggav Egon » tor 23 nov 2017, 21:39

AlbertS skrev:Ändå går det ta fram en klubba ingen kan träffa bollen med...

På mina BH 1974 har jag bra bollträff
På mina BH ~1990 har jag alla träffar på tån, alltid, varför träffar jag inte mitt i efter ett par slag?
På mina TM MB ~2011 träffade jag på hälen hela jävla tiden, farligt nära socket- varje gång. Hur jag än gjorde.

Du menar att du träffat mitt i med alla tre j6:orna t.ex, efter sådär 4-5 slag? Känner det som osannolikt. Det är ingen kritik, jag bara tycker det låter konstigt.

Absolut inte... jag är ett fan av att styra spelarens leverans av klubbans blad med olika specar. Grejen är just huvudtemat i meningen ovanför ... spelaren...

Vår gemensamma vän är ett naturfenomen när det gäller att anpassa sig. De slag han slår med mina Adams är som en våt dröm. Då vet du att han blandar friskt mellan vråltunga retroklubbor eller grafitskaftade och förlängda moderna bladklubbor.
.. och därtill, snart är du ikapp hcp-mässigt. ;)

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » tor 23 nov 2017, 22:41

Efter att ha skummat igenom denna tråd kommer det bli intressant att göra en utprovning av nya skaft till de nya Cobraklubborna:-)!

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 23 nov 2017, 23:01

En trevlig skribent här på torget berättar att han har 14 svingar. En för varje klubba( för att hyfsat träffa bollen).

Jag klarar inte det. Jag försöker ha en sving för alla 14 klubborna. Så jag körde Brejans. Så slapp jag i alla fall en parameter.

Egon

Inläggav Egon » tor 23 nov 2017, 23:22

Gay på banan skrev:En trevlig skribent här på torget berättar att han har 14 svingar. En för varje klubba( för att hyfsat träffa bollen).

Jag klarar inte det. Jag försöker ha en sving för alla 14 klubborna. Så jag körde Brejans. Så slapp jag i alla fall en parameter.

Tror inte många klarar det och tror inte att det är så det bör gå till. Det gäller att försöka svinga likadant och sen veta hur man ska ändra uppställningen för att nå olika resultat.

Jag kör samma sving jag med och det ger tyvärr lite problem som är svåra att hantera/acceptera. Det är bra pw-j8, habil hybrid och klockren t5. Resten är skitsamma och då jag ändrar lite sving kan jag kräma ur lite ner till j6 men inte mer. Har ungefär samma ss med t5 som med driver och då svingen passar bättre för t5 klockar jag ofta 200m från fw och inte mycket längre med driver från peg. En riktig konstlad rallarsving model wide... ger 20-30m till och även om ss garanterat ökar så är det mer svingspåret som ger resultatet.
Målet är att få ut mer med driver från samma kontrollerbara sving som levererar bra slag med korta järn.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 24 nov 2017, 01:12

AlbertS skrev:På mina BH 1974 har jag bra bollträff

Det var mycket som var och gjordes bättre förr.
"I´m, like, really smart."

HenrikJ

Inläggav HenrikJ » tor 30 nov 2017, 20:19

Jag träffar ofta mitt i oavsett om det är tantens D0, upright och lätta grafitskaft i L-flex eller retrolånet från Jornhona.

Nu har jag inte nött ner några järn än men min 1år gamla t-5 visar tydliga tendenser. Ingen kan tokhooka den som jag... och träffen är likväl i mitten.

Ni har inte koll, kan inte tillräckligt om sving vs klubba vs resultat ... go figure att diskuterandet håller den låg nivå som ni presenterar.

Du har inte funderat på att hjälpa proffsen ?

https://blog.trackmangolf.com/tour-play ... weet-spot/

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » tor 30 nov 2017, 23:13

Linköpings GK - 16.7

Egon

Inläggav Egon » fre 01 dec 2017, 11:18

HenrikJ skrev:

Du har inte funderat på att hjälpa proffsen ?

https://blog.trackmangolf.com/tour-play ... weet-spot/

Du har inte funderat på att man kanske bör diskutera utefter sina förutsättningar!?
Mina ligger på nördnivå i utrustning/sving avs. teori och på mellan-låg singel i praktik.

Dina taffliga försök till att höja mina utsagor till skyarna är iofs smickrande men ganska imbecilla.

Du får värdera bollträff vs resultat!
För proffsen betyder en liten miss nån meter hit eller dit. Det är inget vi behöver bry oss om.
Om jag missar SS med nån millimeter så märker jag knappast det varesig i resultat eller känsla. Om proffsen missar lika mycket märker de säkert en massa i alla avseenden.

Egon

Egon

Inläggav Egon » fre 01 dec 2017, 11:20

Kom in i matchen ...eller försök knäppa mina ”kunskaper” på näsan ist. I’m game!

Egon

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » fre 01 dec 2017, 13:43

Egon skrev:

Kom in i matchen ...eller försök knäppa mina ”kunskaper” på näsan ist. I’m game!

Egon

Mja, jag har inte rätt utbildning eller legitimation. :P
Du får lära mig rent praktiskt vid nån forumträff sen, på nåt sätt har jag sjukt svårt å ta till mig av det du skriver utan å känna mej helt värdelös.
Haha!
Linköpings GK - 16.7

Egon

Inläggav Egon » fre 01 dec 2017, 13:51

pstenman skrev:
Egon skrev:

Egon

Mja, jag har inte rätt utbildning eller legitimation. :P
Du får lära mig rent praktiskt vid nån forumträff sen, på nåt sätt har jag sjukt svårt å ta till mig av det du skriver utan å känna mej helt värdelös.
Haha!

Jag är främst teoretiker bl. med viss praktisk erfarenhet.
Vissa elakingar kallar det ”bra på att googla” men man ska isf. också fatta vad man läser. :shock:

@Den här trådens senaste ämne:
Det finns många orsaker till bra positionerad bollträff och resultatet man får ut på banan är inte en av dem.

Egon

HenrikJ

Inläggav HenrikJ » fre 01 dec 2017, 19:14

Härligt med lite härskartekniker:

Dina taffliga försök till att höja mina utsagor till skyarna är iofs smickrande men ganska imbecilla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grandios_personlighet

Egon

Inläggav Egon » fre 01 dec 2017, 19:51

HenrikJ skrev:Härligt med lite härskartekniker:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grandios_personlighet

Haha... ja du vet nog vad du pratar om..

Egon

Nils77

Inläggav Nils77 » fre 01 dec 2017, 22:59

Googla googla mera googla blir inte det att lära sig modell connectivism...
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Egon

Inläggav Egon » lör 02 dec 2017, 12:27

Nils77 skrev:Googla googla mera googla blir inte det att lära sig modell connectivism...

Jaha, då fick man ju googla det... :oops:

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 13 feb 2018, 00:07

... pirrar alltid lite gött när man drar iväg ett färskt mail till klubbmakaren

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 13 feb 2018, 12:17

AlbertS skrev:... pirrar alltid lite gött när man drar iväg ett färskt mail till klubbmakaren

Blånering?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different

chip3putt

Inläggav chip3putt » ons 21 feb 2018, 21:30

Vart ska man vända sig runt Göteborg för motsvarande utprovning som TS gjort?

Jag har bara hittat Klubbmakeriet, nån som gjort där? De verkar bara saluföra Tom Wishon klubbor (men det kanske är bra?) vad jag kan se?

Återgå till "Utrustning"