Juniorklubbor - skillnader?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Användarvisningsbild
waggle

Juniorklubbor - skillnader?

Inläggav waggle » ons 16 maj 2018, 16:06

Jag letar efter ett nytt set och tittar på div. olika märken.
Det skiljer ganska mycket i pris mellan t ex Cobra och t ex MacGregor och Open.

Någon här som har erfarenheter och vill berätta lite om skillnaderna mellan seten?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 8920 träningsbollar slagna

Strömsborg

Re: Juniorklubbor - skillnader?

Inläggav Strömsborg » ons 16 maj 2018, 17:13

Jag köpte 3-5-årssetet med bag och fyra klubbor från Open och är väl sådär nöjd. Skaften är superstyva och bagen felbalanserad, den måste stoppas full med bollar för att väga jämnt och bärselen är illasittande.
Inte för att det spelar nån roll för en 3-åring men när jag köper nästa set om två-tre år kommer jag vara noggrannare.
Innan jag köpte detta setet hade sonen en mikro-järnsjua av ett annat märke, jag tror det var US Kids, som hade ett betydligt mjukare skaft. Skänkte bort den klubban, får köpa en ny som han kan ha denna sommaren.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 17 maj 2018, 16:15

Jag tyckte att någon på Dormy pratade om SW och att det skiljer en del mellan märkena (Open och Cobra) men är det verkligen motiverat med 2500:- mer?

mejner

Inläggav mejner » tor 17 maj 2018, 22:25

Strömsborg skrev:Jag köpte 3-5-årssetet med bag och fyra klubbor från Open och är väl sådär nöjd. Skaften är superstyva och bagen felbalanserad, den måste stoppas full med bollar för att väga jämnt och bärselen är illasittande.
Inte för att det spelar nån roll för en 3-åring men när jag köper nästa set om två-tre år kommer jag vara noggrannare.
Innan jag köpte detta setet hade sonen en mikro-järnsjua av ett annat märke, jag tror det var US Kids, som hade ett betydligt mjukare skaft. Skänkte bort den klubban, får köpa en ny som han kan ha denna sommaren.

Samma här.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 18 maj 2018, 12:55

Min fråga gäller alltså klubbor till en 11-12 åring.

pstenman

Inläggav pstenman » fre 18 maj 2018, 18:34

waggle skrev:Min fråga gäller alltså klubbor till en 11-12 åring.

Är inte damskaft rekommenderade i åldern 11-14?
Alltså i princip nån CB med mjukt grafitskaft kanske?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inläggav Egon » fre 18 maj 2018, 20:37

Man ska nog inte falla i fällan att generalisera för mycket.
Det finns klubbor till tweens och damklubbor funkar nog lika bra sett till om det är en kille dom ligger i spannet 160-170cm och inte är starkare än vad en tween är.

Rent tekniskt är en avkapad klubba spelbar, sett till balans men den blir för tung totalt sett.
Får man tag i klubbor med senior-flex kan det gå bra att ta av 1” i butten o greppa om... om nu inte de är av OEM-modell ”vi förlänger skaftet på grafitklubbor för att slippa göra olika klubbhuvud”.

Egon

AFJ

Inläggav AFJ » mån 21 maj 2018, 21:39

waggle skrev:Min fråga gäller alltså klubbor till en 11-12 åring.

När min grabb var i 8-10 års åldern så köpte vi lite olika juniorklubbor. Det var väldigt varierande kvalité men fick tag i fina Nike-klubbor från en amerikansk web-shop. Dyrt men bra. Om jag minns rätt blev det dam-klubbor runt 11-12 år och då var det betydligt enklare att hitta vettiga klubbor.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 22 maj 2018, 08:43

AFJ skrev:När min grabb var i 8-10 års åldern så köpte vi lite olika juniorklubbor. Det var väldigt varierande kvalité men fick tag i fina Nike-klubbor från en amerikansk web-shop. Dyrt men bra. Om jag minns rätt blev det dam-klubbor runt 11-12 år och då var det betydligt enklare att hitta vettiga klubbor.

Ska man köpa i en webbshop så behöver man veta längen på grejerna. För oss som är "fullvuxna" så vet vi vad vi ska ha (eftersom vi har testat en del) men för en unge som är 145cm, vad gäller då?

pstenman

Inläggav pstenman » tis 22 maj 2018, 11:08

waggle skrev:
AFJ skrev:När min grabb var i 8-10 års åldern så köpte vi lite olika juniorklubbor. Det var väldigt varierande kvalité men fick tag i fina Nike-klubbor från en amerikansk web-shop. Dyrt men bra. Om jag minns rätt blev det dam-klubbor runt 11-12 år och då var det betydligt enklare att hitta vettiga klubbor.

Ska man köpa i en webbshop så behöver man veta längen på grejerna. För oss som är "fullvuxna" så vet vi vad vi ska ha (eftersom vi har testat en del) men för en unge som är 145cm, vad gäller då?

Ring å fråga på lämplig firma.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

FSN

Inläggav FSN » mån 02 jul 2018, 02:50

Det står ofta specat till vilka längder det är tänkt att funka för.

Mina knott är 10 (1,37) och 12 (1,45) och båda har Callaway set, dom skall funka för ungar mellan 54-61" och det funkar bra längdmässigt för dom nu och säkert upp till 1,55. Det beror nog mest på swinghadtighet och styrka när dom går över på damset.

Gick på Callaway för att det gav mest bang for the buck och såg klart bättre ut än Open. Generellt är juniorset ogenerat dyrt om man jämför med vad man får betala för begagnade damklubbor. Callaway XJ hot som juniorklubborna heter orkar dom swinga och det är mjuka skaft, lånar dom fruns klubbor så är dom ägda av klubban så det är stor skillnad. Utöver det så är juniorklubborna inget märkvärdigt, det är simpelt, billigt och överprisat och det tycker jag gäller oavsett brand.

https://www.clickgolf.co.uk/product/jun ... ackage-set

Återgå till "Utrustning"