Beg. Golfbollar

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Egon

Beg. Golfbollar

Inläggav Egon » tis 12 jun 2018, 21:29

Som ni troligtvis förstått så är jag en riktigt rabiat kritiker till försäljning av beg. golfbollar i större skara. De som ämnar göra sig en hacka på mer business-mässig nivå drar sig inte för nåt.

Nu har det inte burit sig bättre än att jag trillat in på detta i minimal skala. :oops:
En arbetskamrat hade en hel uppsjö bollar hemma och jag lovade att hjälpa honom avyttra dessa.

Jag har fått vatten på min kvarn här. Jag fick göra lite research för att få rätt pris åt honom och sen gjorde jag lite pill och rengöring för att presentera bollarna i bästa dager.
1. Aceton tar bort tusch men sparar loggor och reklamtryck.
2. Brun missfärgning går bort med växlande vatten (läs, spott :roll: ) eller aceton om det sitter riktigt hårt.
3. Pro v1 är ”klarlackad” och tål aceton, samt ett mini-skav ”smälter” ihop lite som när man rubbar en billack.
4. Släpper trycket ”Titleist” eller siffran så är bollen fake alt. har en så dålig ”klarlack” att den är urgammal.

5. ... och det här är en ren insikt:
Folk som inte vill köpa en ny v1 vill inte köpa en finfin beg. för en spottstyver.
Jag har ett h-e att bli av med B-klass för nån ynka krona styck.
Det låter som ett skämt men folk ratar en boll för att den är för dyr i nypris. De vill hellre ha Srxon ad333 av obestämbar ålde och sån skit (är det inte, men ändå) för samma peng som en V1!!!

Egon

jazzy

Re: Beg. Golfbollar

Inläggav jazzy » ons 13 jun 2018, 01:06

Kan inte svara för andra än mig själv, men personlig så gillar jag inte Pro V1´an. En otrolig härlig boll på närspelet, och vid puttningen, men inte på det långa spelet. Tycker bollen känns för tung på något vis med långa järn, Wood och Driver. Misstänker att jag inte slår snabbt/hårt nog för att kunna komprimera bollen riktigt. Detta gör att jag väljer bort denna bollen. Har över 40 stk som jag ger bort til en jag spelar med innimellan, mot att jag får tillbaka ett gäng bollar som jag gillar bättre.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 13 jun 2018, 10:17

jazzy skrev:Kan inte svara för andra än mig själv, men personlig så gillar jag inte Pro V1´an. En otrolig härlig boll på närspelet, och vid puttningen, men inte på det långa spelet. Tycker bollen känns för tung på något vis med långa järn, Wood och Driver. Misstänker att jag inte slår snabbt/hårt nog för att kunna komprimera bollen riktigt. Detta gör att jag väljer bort denna bollen. Har över 40 stk som jag ger bort til en jag spelar med innimellan, mot att jag får tillbaka ett gäng bollar som jag gillar bättre.

Enligt Titleist själva, om man tog bort priset ur ekvationen så är Pro V1 alla borde spela. Finns ingen annan boll som är bättre för nybörjare osv.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 13 jun 2018, 10:19

Barilla skrev:Enligt Titleist själva, om man tog bort priset ur ekvationen så är Pro V1 alla borde spela. Finns ingen annan boll som är bättre för nybörjare osv.

Och alla borde köra Koenigsegg.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 13 jun 2018, 10:31

AlbertS skrev:
Barilla skrev:Enligt Titleist själva, om man tog bort priset ur ekvationen så är Pro V1 alla borde spela. Finns ingen annan boll som är bättre för nybörjare osv.

Nä absolut inte, jag kan inte få med mig 2-3 polare och golfklubbor i ett ägg.
Så ingen vidare jämförelse.

Det jag ville komma fram till att den bollen ska vara bäst för alla, oavsett nivå...

pstenman

Inläggav pstenman » ons 13 jun 2018, 10:34

Barilla skrev:
AlbertS skrev:

Nä absolut inte, jag kan inte få med mig 2-3 polare och golfklubbor i ett ägg.
Så ingen vidare jämförelse.

Det jag ville komma fram till att den bollen ska vara bäst för alla, oavsett nivå...

Enligt dem själva..
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 13 jun 2018, 10:50

pstenman skrev:Enligt dem själva..

Ja givetvis? Nu jämförde de med sina egna bollar då...

pstenman

Inläggav pstenman » ons 13 jun 2018, 10:52

Barilla skrev:
pstenman skrev:Enligt dem själva..

Ja givetvis? Nu jämförde de med sina egna bollar då...

Menar bara att vem som helst som gör vad som helst, alltid kommer rekommendera sin egen produkt.
Å även om de säger "bortsett från priset...." så säljer de säkert några bollar av prov1 till nån som inte köpt den annars.
Bara säljsnack ju.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 13 jun 2018, 11:44

Den boll som passar bäst till alla kan likväl vara z-star, callaway chrome soft eller vad fan som helst. Själv kör jag pinnacle soft, hur bra som helst! Nxt tour funkar med. Wilson dx. Tja, det mesta.

Det som särskiljer mina bästa ronder är att alla spelats på, det dåliga uttrycket, ”skitbollar”. Bäst så här långt var en rosa pinnacle soft.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 13 jun 2018, 13:01

AlbertS skrev:Bäst så här långt var en rosa pinnacle soft.
Varför då?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10360 träningsbollar slagna

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 13 jun 2018, 13:06

waggle skrev:
Varför då?

För att jag skjöt 76 med en trippel med den.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 13 jun 2018, 14:15

AlbertS skrev:
waggle skrev:
Varför då?

För att jag skjöt 76 med en trippel med den.

Härligt.

(ber om ursäkt för OT)
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10360 träningsbollar slagna

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 13 jun 2018, 14:51

Mycket vore vunnet om golfen gick över till en (1) godkänd boll för tävlingsspel. Det nuvarande geschäftet med "materialutveckling" är vettlöst och motbjudande. I alla andra bollsporter spelar alla med den boll arrangören tillhandahåller. Varför skulle det vara omöjligt inom golfen?
Valfrihet är opium för folket.

punchfade

Inläggav punchfade » ons 13 jun 2018, 16:27

Hofnar skrev:Mycket vore vunnet om golfen gick över till en (1) godkänd boll för tävlingsspel. Det nuvarande geschäftet med "materialutveckling" är vettlöst och motbjudande. I alla andra bollsporter spelar alla med den boll arrangören tillhandahåller. Varför skulle det vara omöjligt inom golfen?

Som spelare skulle du då behöva träna med 3-5 olika bollar och lära dig hur dom uppför sig. I Allsvenskan bestämmer varje lag själv vilken tillverkares boll dom vill använda medan andra ligor har en enda "officiell boll" vilken såklart kan vara olika i England, Tyskland, Italien osv. Då föredrar jag nog ändå att själv välja en modell och hålla mig till den.

Men visst, fanns det endast en modell att välja på så skulle säkert det också fungera, en kul tanke.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
bombmannen

Inläggav bombmannen » tor 14 jun 2018, 00:26

punchfade skrev:
Hofnar skrev:Mycket vore vunnet om golfen gick över till en (1) godkänd boll för tävlingsspel. Det nuvarande geschäftet med "materialutveckling" är vettlöst och motbjudande. I alla andra bollsporter spelar alla med den boll arrangören tillhandahåller. Varför skulle det vara omöjligt inom golfen?

Som spelare skulle du då behöva träna med 3-5 olika bollar och lära dig hur dom uppför sig. I Allsvenskan bestämmer varje lag själv vilken tillverkares boll dom vill använda medan andra ligor har en enda "officiell boll" vilken såklart kan vara olika i England, Tyskland, Italien osv. Då föredrar jag nog ändå att själv välja en modell och hålla mig till den.

Men visst, fanns det endast en modell att välja på så skulle säkert det också fungera, en kul tanke.

Lite OT, men allsvenskan har också bara en boll numera, Select
Tycker du inte som mej, tycker du fel

jazzy

Inläggav jazzy » tor 14 jun 2018, 07:47

Barilla skrev:
jazzy skrev:Kan inte svara för andra än mig själv, men personlig så gillar jag inte Pro V1´an. En otrolig härlig boll på närspelet, och vid puttningen, men inte på det långa spelet. Tycker bollen känns för tung på något vis med långa järn, Wood och Driver. Misstänker att jag inte slår snabbt/hårt nog för att kunna komprimera bollen riktigt. Detta gör att jag väljer bort denna bollen. Har över 40 stk som jag ger bort til en jag spelar med innimellan, mot att jag får tillbaka ett gäng bollar som jag gillar bättre.

Enligt Titleist själva, om man tog bort priset ur ekvationen så är Pro V1 alla borde spela. Finns ingen annan boll som är bättre för nybörjare osv.

För mig spelar det ingen roll vad Titleist eller andra tillverkare säger. Det är ju vad jag upplever och känner som är viktigt för mig. NXT Tour är den Titleistbollen som jag upplever som den boll som svarar mycket bättre på mina slag. Och därför spelar jag mycket på denna boll och andra mjuka bollar från andra tillverkare. Nu skall jag också erkänna att jag knappt har spelat med Pro V1x. Har några såna också som jag skall ge en chans.

punchfade

Inläggav punchfade » tor 14 jun 2018, 09:06

bombmannen skrev:
punchfade skrev:

Lite OT, men allsvenskan har också bara en boll numera, Select

Aha ok, tack.

Egon

Inläggav Egon » tor 14 jun 2018, 11:59

Nåja,
Hystade iväg 160 bollar för 600:- så nån blev glad.

Tråden kanske ska ses mer som en undran över den märkesfixering som finns och hur olika den slår. Många ratar en Wilson men tycker att en Callaway är ok att spela på. Få vet eller tänker på att det finns olika modeller av ovan nämnda märken men nämner man Titleist så vet alla att en Pro V1 är för bra för deras spel. :roll:

Egon

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tor 14 jun 2018, 12:15

Hofnar skrev:vettlöst och motbjudande

Ahh... "motbjudande". Ett härligt yttryck :)
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tor 14 jun 2018, 15:44

jazzy skrev:För mig spelar det ingen roll vad Titleist eller andra tillverkare säger. Det är ju vad jag upplever och känner som är viktigt för mig. NXT Tour är den Titleistbollen som jag upplever som den boll som svarar mycket bättre på mina slag. Och därför spelar jag mycket på denna boll och andra mjuka bollar från andra tillverkare. Nu skall jag också erkänna att jag knappt har spelat med Pro V1x. Har några såna också som jag skall ge en chans.

NXT Tour är ju inte direkt en mjuk boll, kanske Tour S.

Detta sammanfattar mina tankar väl. Jag får inte stopp på de sämre bollarna.

http://blogg.dormy.se/blogg/2016/6/27/p ... vs-trusoft

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 15 jun 2018, 18:27

punchfade skrev:

Nu var inte matte mitt bästa ämne, men om man går över till en (1) boll, varför skulle jag då behöva träna med 3-5 olika bollar? Det framstår inte som alldeles glasklart för mig.

jazzy

Inläggav jazzy » fre 15 jun 2018, 22:13

Barilla skrev:
jazzy skrev:För mig spelar det ingen roll vad Titleist eller andra tillverkare säger. Det är ju vad jag upplever och känner som är viktigt för mig. NXT Tour är den Titleistbollen som jag upplever som den boll som svarar mycket bättre på mina slag. Och därför spelar jag mycket på denna boll och andra mjuka bollar från andra tillverkare. Nu skall jag också erkänna att jag knappt har spelat med Pro V1x. Har några såna också som jag skall ge en chans.

NXT Tour är ju inte direkt en mjuk boll, kanske Tour S.

Detta sammanfattar mina tankar väl. Jag får inte stopp på de sämre bollarna.

http://blogg.dormy.se/blogg/2016/6/27/p ... vs-trusoft[/quote

Formulerade mig lite fel ser jag nu. Menade inte att NXT Tour är en mjuk boll, men det är en boll jag gillar samt att jag gillar en del mjukare bollar. Leste bloggen du länkade till och det var intressant läsning. Carry 200-220 meter med en TM JetSpeed Driver, så jag kanske skulle lära mig att slå V1´or :P

punchfade

Inläggav punchfade » lör 16 jun 2018, 23:45

Hofnar skrev:
punchfade skrev:

Nu var inte matte mitt bästa ämne, men om man går över till en (1) boll, varför skulle jag då behöva träna med 3-5 olika bollar? Det framstår inte som alldeles glasklart för mig.

Det var baserat på att som i Allsvenskan förr att varje lag bestämde vilken boll som gällde. Detta visade ju sig vara felaktigt och om alla kan komma överens om just en enda boll så är jag för det, rättvist och bra.

Kotte

Inläggav Kotte » sön 17 jun 2018, 16:55

Intressant tanke. Vid rullskidtävlingar tillhandahåller arrangören ofta skidor till de som seedats i elit-ledet.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 17 jun 2018, 20:19

Kotte skrev:

Intressant tanke. Vid rullskidtävlingar tillhandahåller arrangören ofta skidor till de som seedats i elit-ledet.

Det finns ingen annan bollsport där spelaren får välja boll. I tennis, pingis, volleyball, basket, handboll, fotboll, bandy, landhockey, innebandy, baseball, cricket etc så spelar men med den boll arrangören tillhandahåller. Men golfsportens regler är optimerade för att generera intäkter åt industrin.

edit. Inser just att man i boule får spela med egna klot men det förändrar inte resonemanget.

Återgå till "Utrustning"