Jaha ja...

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Egon

Jaha ja...

Inläggav Egon » tis 10 jul 2018, 21:25

Jag har all respekt för ett yrke men i mångt och mycket kan ett färdigt och genomarbetat koncept ersätta kunskap rakt av och ta över den yrkesstolthet många hävdar kommer på köpet.

Koncept:
Köp 6 huvud och 3 olika skaft/flex:
Klubba X1 = xx1 slope, klubba X2 = xx2 slope ..und so weiter...
Manualen tar även hand om finjusteringar och ev. rekommendationer i vilka klubbhuvud som är valbara/slope.
Vi ger dig logga och namn på konceptet!
Kundgaranti: Bygg om tills kunden blir nöjd.

Nåja:
Ibland ser man lite ferruler som släpper/åker upp på järnklubbor och om det är från OEM brukar det bli ramaskri. Alla (som vet nåt) vet att ferrulens ”plast” är fet och lirar illa med epoxin avs. fäste och därför värmer/pressar man ner ferrulen i rätt läge på skaftet. Då får man koll på bore och en ferrul som sitter på köpet. OEM kör gärna enklare montering men de räknar med att limmet håller.

Nåja.
Jag kom i lag med en kille jag känner och vi började snacka lite. Det visade sig att hans ferruler åkt upp på nån klubba men även att han fick hämta ett huvud 25m ute på rangen. Ok, sicken otur, var min kommentar ... och det var då han nämnde att det var dyra skräddarsydda klubbor.
Var han köpte dem kan väl egentligen kvitta för han var iaf. nöjd med klubbornas prestanda och bara kanske lite mindre nöjd med kvaliten på monteringen. Han (som jag) har limmat åtskilliga klubbor så det var ingen stor sak. Man har lite mer förståelse om man gjort det själv.. men det finns kanske gränser!? Om huvudet släpper efter ett tag... ok, lite dålig mix eller så... det händer.

Nåja....
Nu visste han (liksom jag) att själva miraklet med denna utprovning ligger i en testmatris och sen en beskrivning på hur resultatet ter sig på resten av klubborna. Han orkade inte snylta på Dormy och göra jobbet själv.. så så här fick det bli.

Summa summarum:
Även om en klubbmakare får resultatet att se ut som magi så kommer en missad limning att få konsekvenser. OEM hade ALDRIG släppt igenom denna miss!
Även om en Ferrari är minutiöst utvecklad så lär motorn skära om oljan saknas. Det enda man vet med säkerhet är att Ferrari aldrig glömmer oljan. :lol:

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Jaha ja...

Inläggav AlbertS » ons 11 jul 2018, 10:02

Då är det ju bara att lämna in ferrarin till Egon så fixar han.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » ons 11 jul 2018, 21:24

Då är det ju bara att lämna in ferrarin till Egon så fixar han.
Synd bara att en del inte kan skilja på sak och person.

Nåja, jag skulle knappt hjälpbart kunna hoppa in för dig. Enkla jobb kanske jag skulle fixa på 3-dubbla tiden.
Du eller jag... skulle enkelt kunna vara stand-in hos OEM på deras fabrik. Ingen svår skill alls.

En Klubbmakare med koncept räcker över färdiga och uppmätta objekt i händerna på en person... Sen tittar de på resultatet och petar in det i ett program. *Enter* = Byggmall klar.
Sen lämnar de över till deras ”OEM-fabrik” i nästa rum.

Vill man köpa klubbor med detta koncept måste man anlita dessa. Inget fel i det! Är konceptet bra så.. whats to loose.
Felet är den hysteriska ”magi” som det pratas om. ”Mitt i”... varenda gång är ren BS.
On that note... Jag såg nya Ap3 i händerna på en gubbe. Kan knappt vara årsgamla!?
Nåja, J8:an hade en liiiitet svart märke i mitten på bladet. Hur många märken har ni som ”alltid träffar mitt i”?

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 11 jul 2018, 21:55

Menar du att det är BS att träffa mitt i varje gång med en klubba som är gjord av en klubbmakare eller att vem som helst kan bygga en klubba som man kan träffa mitt i med eller att man inte träffar mitt i varje gång oavsett hur noggrann klubban är byggd?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10800 träningsbollar slagna

Egon

Inläggav Egon » ons 11 jul 2018, 23:14

Menar du att det är BS att träffa mitt i varje gång med en klubba som är gjord av en klubbmakare eller att vem som helst kan bygga en klubba som man kan träffa mitt i med eller att man inte träffar mitt i varje gång oavsett hur noggrann klubban är byggd?
Duktiga golfare träffar bollen bra. Anpassad utrustning är naturligtvis ett måste annars skiljer sig klubbor åt i ett set. Hur anpassat ett OEM-set är vs hur off en spelare är i behov... handlar mest om spelaren.

Nej, du kan inte köpa dig till en bollträff som sitter i mitten varje gång.
Ja, snävare toleranser och ett Moi-matchat set ökar chansen till bra bollträff.
Det senare är ingen nyhet... det är gammal vetskap.

Egon

FSN

Inläggav FSN » lör 14 jul 2018, 18:01

Jag tar mig förvisso en liten eftermiddagsfylla och är antagligen lite småkorkad även nykter men jag förstår liksom inte riktigt vad första inlägget handlar om. Är det gnäll på dålig byggkvalitet eller en hyllning av stora brands kvalitetssystem eller vad är grejen?

SKÅL.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 14 jul 2018, 18:18

Ibland ser man lite ferruler som släpper/åker upp på järnklubbor och om det är från OEM brukar det bli ramaskri. Alla (som vet nåt) vet att ferrulens ”plast” är fet och lirar illa med epoxin avs. fäste och därför värmer/pressar man ner ferrulen i rätt läge på skaftet. Då får man koll på bore och en ferrul som sitter på köpet. OEM kör gärna enklare montering men de räknar med att limmet håller.
Lim? Jag trodde att man använde aceton för att lösa upp plasten i ferrulen och "svetsa" fast den. Men man lär sig...
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 14 jul 2018, 18:19

Jag tar mig förvisso en liten eftermiddagsfylla och är antagligen lite småkorkad även nykter men jag förstår liksom inte riktigt vad första inlägget handlar om. Är det gnäll på dålig byggkvalitet eller en hyllning av stora brands kvalitetssystem eller vad är grejen?

SKÅL.
Eller så är det bara Egon? SKÅL!

Egon

Inläggav Egon » sön 15 jul 2018, 11:43

Lim? Jag trodde att man använde aceton för att lösa upp plasten i ferrulen och "svetsa" fast den. Men man lär sig...
Ja, tydligen!
Aceton är bra om man har lite stor ytterdiameter på ferrulen och den tillför även finish. Smälter gör den men det gör knappast metallen i hoseln.
Oerhört intressant att du kallar det ”svets” när det saknar 1 av 2 nödvändiga faktorer som ger svets öht.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 15 jul 2018, 12:04

Ja, tydligen!
Aceton är bra om man har lite stor ytterdiameter på ferrulen och den tillför även finish. Smälter gör den men det gör knappast metallen i hoseln.
Oerhört intressant att du kallar det ”svets” när det saknar 1 av 2 nödvändiga faktorer som ger svets öht.

Egon
Därav "".

Egon

Inläggav Egon » sön 15 jul 2018, 12:25

SKÅL.
Ingen hyllning utan mer ett konstaterande av hur det kan gå till och hur projicerande vi är som personer. Vi ger helt enkelt andra större egenskaper än de har. Felet är att man måste läsa lite mellan raderna innan man har alla fakta på bordet.

Fakta:
1. Det funkar bra att köpa ett koncept och använda det för att sälja produkter.
2. Det är då konceptet och dess software som är bra/dåligt och inte användaren/återförsäljaren.
3. Konceptet säger vilka värden som behövs och sen jobbar man praktiskt efter det.
4. Lossnar ferruler och klubbhuvud gör man sin del sämre än OEM.

Jag inser att det är svårt att förstå en så allmän poäng som jag försöker göra. Jag anser att det är bättre om man pushas lite i rätt riktning och ser sammanbundet själv. Ibland tolkas det olika och i vissa fall är det en lyx man inte har råd med. Då återstår bara två alt. där den tagna blev att hålla tyst o blocka bort alla insinueringar om magi och excellens.
Den här tråden får väl ses som ett avsteg från den vägen.

Egon

Egon

Inläggav Egon » sön 15 jul 2018, 12:36

Därav "".
Jo, det förstod jag. ;)

Problemet är att något som ”smälter” över något annat med flera hundra grader högre smältpunkt, inte kan bonda alls.

Egon

Återgå till "Utrustning"