Träffbilder

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Nils77

Re: Träffbilder

Inläggav Nils77 » mån 23 jul 2018, 21:57

Bild

Edit: Uppifrån och ner.
PX 6.0
KBS
R300
S300
Apex4

Uppvärmning a la standard procedur, avslutade med lite spoons och drives. Inga järn slogs efter uppvärmningen, utan pang på med lite olika järn för att fylla på tråden med lite bollträff bilder.
2 slag per klubba räcker gott o väl för att få en hint. Slog från en mjukare matta.
Lite blandat j7:or och j6:or.
Översta klubban är den jag lirar med till vardags, konstigt vore annars,kroppen bör ha anpassat sig till den efter en del pangande.
Den med sämsta träffen är lite missvisande, greppen är tok tunna och känns fel redan vid uppställningen.
Hogans bladen fel lie.

Är inte i form samtidigt som man försöker smyga in prons förändringar.

Bild

Dom 2 skuggiga träffarna är modell sämre kontroll på bladet, de 3 lite bättre är mer av bladkontroll :).
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 23 jul 2018, 22:22

Grymt Nils77! Kul med fler bilder tycker jag =) Vore kul om du orkade igenom dig 3 träffar per klubba i samma set, typ 5 klubbor i den ordningen jag förevisade- 9,6,8,5,7 (med lite olika set).

2 bollar per klubba kanske ger en indikation men jag skulle säga att ju fler man kör, ju större risk att man börjar sprida ett "dåligt" järn. Givetvis kanske man försöker överkompensera då också så det kanske har lite bieffekter- men faktum är att jag inte tror man kan kompensera ett dåligt anpassad blad. Min kamrat tidigare försökte addressera mer mot tån t.ex, men slog socket ändå. Hjärnan går inte lura :D
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 23 jul 2018, 22:32

Grymt Nils77! Kul med fler bilder tycker jag =) Vore kul om du orkade igenom dig 3 träffar per klubba i samma set, typ 5 klubbor i den ordningen jag förevisade- 9,6,8,5,7 (med lite olika set).

2 bollar per klubba kanske ger en indikation men jag skulle säga att ju fler man kör, ju större risk att man börjar sprida ett "dåligt" järn. Givetvis kanske man försöker överkompensera då också så det kanske har lite bieffekter- men faktum är att jag inte tror man kan kompensera ett dåligt anpassad blad. Min kamrat tidigare försökte addressera mer mot tån t.ex, men slog socket ändå. Hjärnan går inte lura :D
Det blir många slag...
Är nöjd med att genom att arbeta med swingen lyckats hyggligt med att flytta träffen från hälen till mer i mitten i mitt vardags set.

Edit: Jobbar med attackvinkel vilket jag tror är orsaken till höjdskillnaderna i träff..
D. Hume

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 23 jul 2018, 22:37

Det blir många slag...
Ah, tänkte på ett set enbart. Eller kanske två.
Edit: Jobbar med attackvinkel vilket jag tror är orsaken till höjdskillnaderna i träff..
Inte omöjligt. Intressant. Har det betydelse för längden?

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 23 jul 2018, 22:39

Inte omöjligt. Intressant. Har det betydelse för längden?
Ja för mig med mina värden på Trackman ca 1 klubba mer i längd.
D. Hume

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 27 jul 2018, 19:36

Kom igen nu, ut i helgen och fixa lite träffbilder så vi får en större samling :)

Hmm, kanske skulle lagt tråden under "träffar"? ;) :?

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » lör 04 aug 2018, 12:07

Har äntligen tagit mig tid att kolla träffbilderna.
Jag har bara ett set klubbor som är Ping i25.
Har hcp 4.6 och formen har inte varit bra. Haft några dåliga rundor på slutet.
Slog klubborna i ordningen 6, pw, 8, 9, 7, 5. Från vänster till höger på bilden.
Slog från gräs ca fw-höjd och hade värmt upp innan.
pw var nära hälen som ni ser. Annars ganska ok tycker jag men jag vet å andra sidan inte hur bra det ska vara eftersom jag aldrig kollat detta förut.
Bild
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 04 aug 2018, 12:17

Grymt ballesteros :) dina träffbilder på 9:an och 5:an är nog perfekt. Pitchen bra men inte närmre hoseln tack :)

Träffen på 8:an borde innebära samma bollbana men landa 5-10m kort.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 06 aug 2018, 09:15

Slog klubborna i ordningen 6, pw, 8, 9, 7, 5. Från vänster till höger på bilden.
pw var nära hälen som ni ser. Annars ganska ok tycker jag men jag vet å andra sidan inte hur bra det ska vara eftersom jag aldrig kollat detta förut.
Bild
Vad har du här använt som ytmedium på klubbytan för att få fram träffbilden?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 06 aug 2018, 09:22

Jag vet inte exakt vilken Ballesteros använder men den här fungerar bra.
https://www.apotea.se/liance-dry-shampo ... gKok_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 10800 träningsbollar slagna

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 06 aug 2018, 09:37

Bild
Ser ok ut, viktigt att hålla koll på höjdvariationen på träffarna på bladet och inte stirra sig blind på sidovariation.
Höjdvariationen "kan" vara en indikation på hur bra pejl man har på sin swingbottom, går att relatera till hcp lite grovt.
Vet ej men kan det vara så att ni slår korta järn lite annorlunda jämfört med de mellan/längre?
Typ full swing med J5 men när det blir kortare klubbor mer wedge "liknande" slag..
D. Hume

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » mån 06 aug 2018, 10:01

Torrschampo. Köpte en pinsamt dyr sort på atpoteket (Blondinbellas märke) innan jag lärde mig att det finns till en femtedel av priset på ICA. Tack waggle!
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » mån 06 aug 2018, 10:04

Dessutom doftar klubborna vanilj :lol: :lol:
Seve Ballesteros

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » mån 06 aug 2018, 10:06

https://www.apotea.se/liance-dry-shampo ... gKok_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Oj, med den blir det faktiskt en åttondel av vad jag betalade.
Seve Ballesteros

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 06 aug 2018, 10:09

Torrschampo. Köpte en pinsamt dyr sort på atpoteket (Blondinbellas märke) innan jag lärde mig att det finns till en femtedel av priset på ICA. Tack waggle!
Helt i linje med golfens själ, dyrt är bättre.

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » mån 06 aug 2018, 10:15

Ser ok ut, viktigt att hålla koll på höjdvariationen på träffarna på bladet och inte stirra sig blind på sidovariation.
Höjdvariationen "kan" vara en indikation på hur bra pejl man har på sin swingbottom, går att relatera till hcp lite grovt.
Vet ej men kan det vara så att ni slår korta järn lite annorlunda jämfört med de mellan/längre?
Typ full swing med J5 men när det blir kortare klubbor mer wedge "liknande" slag..
Är höjden på mina träffbilder bra då? Ska den vara längre upp på bladet?
Seve Ballesteros

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 06 aug 2018, 10:18

Oj, med den blir det faktiskt en åttondel av vad jag betalade.
Behändig att ha i väskan...80ml. relativt dyrt per ml i %
Lidl 200 ml 29.90.
D. Hume

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 06 aug 2018, 10:25

Är höjden på mina träffbilder bra då? Ska den vara längre upp på bladet?
Egentligen torven som ger svaret. Vissa bättre de som ligger upp ska ner lite.Men absolut inte upp på de som är högst.
Första klubban, checkar man bollträffen så ser man att markeringen är kraftigare mot sulan till och tunnare mot toppen, indikerar skop....lite av min fråga om klubborna slås olika.
D. Hume

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » mån 06 aug 2018, 10:37

Egentligen torven som ger svaret. Vissa bättre de som ligger upp ska ner lite.Men absolut inte upp på de som är högst.
Första klubban, checkar man bollträffen så ser man att markeringen är kraftigare mot sulan till och tunnare mot toppen, indikerar skop....lite av min fråga om klubborna slås olika.
Inget jag har tänkt på. Jag försöker slå dem lika.
Skopning kan det definitivt vara. Jag har ganska hög bollbana som jag tror kan bero på skopning. Har jobbat på att få bort det och få bättre forward shaft lean.
Seve Ballesteros

Jornhona

Inläggav Jornhona » mån 06 aug 2018, 21:45

Diskad,sa Egon :? Ingen tävling sa AlbertS 8-)

Hade precis köpt klubbor i Thailand för att ha något att spela med när jag är där.
Hittade ett set nästan nya Wilsonblad skaftade i R400 för näst intill ingenting och provade den här torrschampogrejen för att se hur jag slog dem.
Resultatet skrämde mig då träffarna var läskigt nära hoseln,och mycket riktigt slog jag några sockets medan jag var på rangen.
Väl på banan visade sig inga sockets. Kan möjligen bero på att jag då fått på mig golfskor.På rangen var jag barfota..

1 boll vardera,uppifrån:9,5,8,6,7
Bild

Efter 3 bollar..
Bild

Provade idag samma veva på rangen här hemma i Sverige,med mina vanliga klubbor. Wishon 555m med Steelfiberskaft.

1 boll vardera,uppifrån:9,5,P,8,6,7
Bild

Efter 3 st
Bild

Mw3, Adams Titan
1 boll
Bild

3 st
Bild

Driver R9 Superdeep

Bild

3 bollar senare..ser ut som två,men det är två lite mot tån.Den lägre träffen kändes låg,bra respons i Aldila Ripskaftet i x-stiff :)
Bild

Avslutade med att slå med favvo-inspelsklubban,gapwedge,för slag mellan 105-120 meter
Första bollen..

Bild

Och efter 5 ;)
Bild

Kontentan som jag ser det: Dem duger åt mig.. :lol:

Edit: var fel bild jag laddade uppe med drivern, det ÄR 2 träffar,glömde visst fota efter 3 :oops:

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 06 aug 2018, 22:01

Jornhona, verkar ju uppenbarligen som ditt hemmaset passar dig bättre. Alternativt att du bara vant dig vid dem. Du verkar träffa rätt högt på vissa blad, upplever du också att mattan är så mjuk eller vad beror det på? Synd du inte sa du va hemma, spelade golf i Småland idag ;-)

Jornhona

Inläggav Jornhona » mån 06 aug 2018, 22:28

Jornhona, verkar ju uppenbarligen som ditt hemmaset passar dig bättre. Alternativt att du bara vant dig vid dem. Du verkar träffa rätt högt på vissa blad, upplever du också att mattan är så mjuk eller vad beror det på? Synd du inte sa du va hemma, spelade golf i Småland idag ;-)
Mmm,men ju mer jag tänker.. Kan kanske vara så att den högre träffen beror på brant AoA tillsammans med ganska rejält skaftlut. Tar väl mark ganska nära bollen också,men då jag sällan slår tjockt har jag inte brytt mig.
Lyckades finna en bildruta på ett klipp från i år, precis millisekunden innan träff med 7:an.
Bild

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 08 aug 2018, 10:12

Bollen längre bak i stancen "bör"kunna ge träffar högre upp på bladet.
D. Hume

Egon

Inläggav Egon » ons 08 aug 2018, 22:14

Om du syftar till bilden ovan så räcker det nog att loosa baggy-pantsen och få lite stil på spagettirören. :lol:

Egon

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 09 aug 2018, 10:21

Om du syftar till bilden ovan så räcker det nog att loosa baggy-pantsen och få lite stil på spagettirören. :lol:

Egon
Nope hade man menat bilden så hade man skrivit bilden.
D. Hume

Återgå till "Utrustning"