Vikta om vid nytt skaft?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Stora Norrland

Vikta om vid nytt skaft?

Inläggav Stora Norrland » sön 09 sep 2018, 23:26

Om man byter skaft, i det här fallet från ett Nippon NS Pro 100(?) till ett PX LZ, behöver man då vikta om klubbhuvudet eller greppänden för att få "rätt" svingvikt etc?
Det handlar om att prova lite olika skaftflex i ett par av mina gamla järn (ref tråden om PX LZ och flex i långa/korta järn).
:?:

punchfade

Re: Vikta om vid nytt skaft?

Inläggav punchfade » mån 10 sep 2018, 07:40

Vill du ha samma svingvikt före och efter så är det stor risk att du måste justera efter varje skaftbyte.
Hio: 2
Albatross: 1

Surfaren

Inläggav Surfaren » ons 12 sep 2018, 11:20

Svingvikt är i första hand en byggparameter för att få klubborna lika i ett klubbset givet ett visst skaft och klubbhuvud ("MOI-matcha" är ett annat sätt). Så att vikta om bara för att få en viss svingvikt med ett annat skaft i samma klubbhuvud ser jag inte som något som måste göras i första hand, det är inte säkert att samma svingvikt passar bäst med ett annat skaft.

Skillnaden i vikt på skaften är väl 10-20g vilket innebär 1-2 svingviktspunkter högre svingvikt (=inte särskilt mycket) givet att balanspunkten är densamma på skaften. Detta är inte heller givet, är balanspunkten högre på de nya skaften kan det "kompensera" svingviktsökningen så att det inte blir någon förändring.

Annars skulle man behöva ta bort vikt från klubbhuvudet (inte så smidigt...) eller stoppa i en vikt i greppändan. Det senare ökar också totalvikten vilket även skaftbytet gör, kan vara positivt eller negativt...

Jag skulle testa att bara byta rakt av och inte tänka så mycket på skillnaderna. Därefter testa att mecka om det inte fungerar som tänkt.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » ons 12 sep 2018, 13:28

Tack för input.

När jag nu kommer mig för att göra detta så börjar jag nog med att bara peta i ett par PX LZ med annan flex, för att känna skillnaderna (mellan olika PX LZ). Sedan får vi se.

Egon

Inläggav Egon » ons 12 sep 2018, 21:43

Stora Norrland skrev:Tack för input.

När jag nu kommer mig för att göra detta så börjar jag nog med att bara peta i ett par PX LZ med annan flex, för att känna skillnaderna (mellan olika PX LZ). Sedan får vi se.

Något att tänka på är hur styvheten påverkar din upplevelse av klubban. Ju styvare flex (givet samma skaftvikt) desto lättare kommer klubban att kännas när du svingar. Prwcis som surfaren skrev så är svingvikt inget självändamål utan det handlar om upplevelsen av flex/böj när du svingar.
Hamnar du helt fel kan det leda till att du förleds att tro/tycka att det saknas vikt t.ex. Det motsatta gäller naturligtvis med för mjukt flex. Klubban känns då tung och då letar man lättare skaft och sen är man fast i en loop av inkonsekvent svingrörelse som bara funkar de dar tajmingen är på topp.

Egon

Återgå till "Utrustning"