Drivers 2018/19

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
The Bunkerman

Drivers 2018/19

Inläggav The Bunkerman » fre 21 sep 2018, 16:05

Är nog inte helt omöjligt att drivern/s Titleist Ts2/3, tar första platsen i längd och förlåtande egenskaper 2018/19
Kostar förvisso en del, men oj vilka klubbor

Dr Golf

Re: Drivers 2018/19

Inläggav Dr Golf » fre 21 sep 2018, 19:35

Att Titleist gör klubbor som känns bra är "som vanligt", det gör dom ju alltid! Men, dom här presterar bra också alltså?
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Kungen

Inläggav Kungen » lör 22 sep 2018, 08:15

Att Titleist gör klubbor som känns bra är "som vanligt", det gör dom ju alltid! Men, dom här presterar bra också alltså?
Jag är ingen mtrl-guru, jag har inte provat nya serien, jag har inte läst på om nya serien.
Märkligt nog vågar jag ändå lova dig att grejorna presterar fantastisk......
under förutsättning att de passar dig o din sving! ;)

Egon

Inläggav Egon » lör 22 sep 2018, 19:05

Jag är ingen mtrl-guru, jag har inte provat nya serien, jag har inte läst på om nya serien.
... och där är vi alla olika.
Var på jakt efter en 913 för några år sedan. Jag hade testat den på bana och var helt såld. Lite extra cash landade på kontot och Dormy hade slut på 913 så jag slog till på en 915. Dyraste köpet jag gjort. Höll ut i 2 månader innan jag bytte skaft (3 olika), sen gjorde jag om svingen lite och skruvade slut på gänga i jakt på rätt inställning ... men inget funkade. Rakt men kort. När jag till slut gav upp försökte jag kränga den till en kille med en 910 i bagen. Han tog sitt gamla skaft och kom tillbaka med domen... 20m kortare än den gamla.

Btw.
Står o samlar damm i förrådet så... ;)

Egon

The Bunkerman

Inläggav The Bunkerman » ons 03 okt 2018, 23:18

Nu har Tirleist en driver eller 2 drivers, som ligger och nosar på första platsen i längd/förlåtande egenskaper
Har även haft möjligheten att prova Cobras modell Anna 2019, det är en riktigt häftig klubba, med fantastiska egenskaper ( såklart )
Apropå Cobra, så har som släppt en driver i dagarna Max SL (super lite) lätt huvud/skaft/grepp / allt är så lätt som möjligt, passar den son inte har så hög hastighet , läs seniorer den äldre modellen och damer
Provade klubban i dag med lite flex, slog riktigt bra med den , förvisso får man svinga i slowmotion, men klubban kommer säkert hitta många kunder
Ryktet går att det kommer 2 nya T Made drivers, samt 2 nya Callaway drivers,,,konstigt vore det annars..
Får väl skriva några rader om jag råkar få tag på någon av dessa, eller andra roliga drivers
Go natt

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 04 okt 2018, 07:13

... och där är vi alla olika.
Var på jakt efter en 913 för några år sedan. Jag hade testat den på bana och var helt såld. Lite extra cash landade på kontot och Dormy hade slut på 913 så jag slog till på en 915. Dyraste köpet jag gjort. Höll ut i 2 månader innan jag bytte skaft (3 olika), sen gjorde jag om svingen lite och skruvade slut på gänga i jakt på rätt inställning ... men inget funkade. Rakt men kort. När jag till slut gav upp försökte jag kränga den till en kille med en 910 i bagen. Han tog sitt gamla skaft och kom tillbaka med domen... 20m kortare än den gamla.

Btw.
Står o samlar damm i förrådet så... ;)

Egon
915 var nog den sämsta (längdmässigt) premiumdriver som gjorts i modern tid. 913 och 917 var båda bra, men den ”dippen” kan ha varit den viktigaste motivationen för nya TS där man ju fokuserat på längd.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Nordan

Inläggav Nordan » tor 04 okt 2018, 09:16

915 var nog den sämsta (längdmässigt) premiumdriver som gjorts i modern tid. 913 och 917 var båda bra, men den ”dippen” kan ha varit den viktigaste motivationen för nya TS där man ju fokuserat på längd.
Vfan!
Inte konstigt att jag slår förhållandevis långt med min 910 spoon i jmf med min 915 driver alltså?!
nu börjar jag ju snegla på ny driver (behöver inte vara nyaste för året) men jag har ju en baksida, och det är att jag är för det visuella.
Har testat M2, utseendet funkar inte, har testat rogue, funkar inte, ett gäng till som inte funkar.
Titleist, Cobras och mizunos brukar fungera... Senaste Titleist, är det samma infästning som de tidigare?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » tor 04 okt 2018, 09:45

Om man låter en robot slå med Titleist, TM, Ping, Cobra, Callaway, ... hur stor skillnad är det då i slaglängd mellan olika tillverkares värstingmodeller?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 04 okt 2018, 09:52

Vfan!
Inte konstigt att jag slår förhållandevis långt med min 910 spoon i jmf med min 915 driver alltså?!
nu börjar jag ju snegla på ny driver (behöver inte vara nyaste för året) men jag har ju en baksida, och det är att jag är för det visuella.
Har testat M2, utseendet funkar inte, har testat rogue, funkar inte, ett gäng till som inte funkar.
Titleist, Cobras och mizunos brukar fungera... Senaste Titleist, är det samma infästning som de tidigare?
Ping G400 är min favorit. Den ser bra ut, den låter bra och den är bra. Längden är inte så märkvärdig, men spridningen är betydligt mindre än de flesta andra drivers. Det betyder färre förlorade bollar, fler fairwayträffar och bättre score.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 04 okt 2018, 09:53

Om man låter en robot slå med Titleist, TM, Ping, Cobra, Callaway, ... hur stor skillnad är det då i slaglängd mellan olika tillverkares värstingmodeller?
I sweetspot, med samma svinghastighet och samma längd/loft är skillnaden försumbar. Men hur många robotar ser du spelar på våra golfbanor?

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » tor 04 okt 2018, 09:59

...hur många robotar ser du spelar på våra golfbanor?
Nej, det var just det - att det handlar om individuella preferenser snarare än om generella sanningar.
Jag spelar själv med en G30, av samma alnedningar som du spelar med en G400. För mig är G30 en klart bättre driver än min förra (en Cleveland 460) även om den förra gick längre vid en fullträff.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tor 04 okt 2018, 10:16

...hur många robotar ser du spelar på våra golfbanor?
Nej, det var just det - att det handlar om individuella preferenser snarare än om generella sanningar.
Jag spelar själv med en G30, av samma alnedningar som du spelar med en G400. För mig är G30 en klart bättre driver än min förra (en Cleveland 460) även om den förra gick längre vid en fullträff.
"If you can't swing, buy Ping", brukar en kompis säga. Och det har aldrig varit mer sant än med G400. Ett rejält kliv upp även jämfört med G30 (som står i garaget).

Nordan

Inläggav Nordan » tor 04 okt 2018, 15:52

Vfan!
Ping G400 är min favorit. Den ser bra ut, den låter bra och den är bra. Längden är inte så märkvärdig, men spridningen är betydligt mindre än de flesta andra drivers. Det betyder färre förlorade bollar, fler fairwayträffar och bättre score.
Längd är inte mitt stora problem egentligen, men kanman få lite mer än idag OCH få en större fw %, ja då är jag mer än nöjd.
Jag skulle nog kunna lägga till PING till listan över drivers som passar ögat, jag har haft en PING driver, och det var inte utseendet som det var fel på...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » fre 05 okt 2018, 22:35

Jag håller på att testa lite PING just nu, och fyttirackarn vad det är bra grejer alltså!

G400-drivern som Puttaren nämner är riktig bra!
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Egon

Inläggav Egon » lör 06 okt 2018, 10:53

TM:
Hur är det med M3 och M4?
Håller de måttet jämfört med M2 2016, längmössigt?
M2 2017 var ju en liten flopp även om skillnaden var marginell och M1 blev ju lite för avancerad för att hitta rätt med sina anpassningsmöjligheter (en bortförklaring för en begränsad konstruktion).

Callaway:
Rouge vs Epic?
Nytt lär komma men vad blir det då?
Gillade inte triangelformen på Rouge och Epic sz var snyggare än vad den var funktionell.

Egon

Mashie

Inläggav Mashie » tis 09 okt 2018, 20:27

Demo dag idag på klubben med Titleist. Testade nya drivern med ett lättare skaft än det jag har nu. Spelar ett Oban Kyochi 75 gr i ett Titleist 718 9,5.
Börjar bli för tungt för en gammal gubbe. Efter ha testat 5 olika skaft och även de två olika huvudena TS 2 och TS 3, kom vi fram till att TS 3 med Even Flow Blue S 65 gr passade bäst. Var det någon skillnad då? Jo, fick upp sw hastighet med 3 mph till 100, bollhastigeten ökade med 5 mph, men framförallt så gick det rakare! Mycket träffvänlig klubba!

Användarvisningsbild
Hogan

Inläggav Hogan » tis 16 okt 2018, 21:55

Efter två timmars testande med av TS2 och TS3 med många skaft, provade vi ett nytt skaft i min gamla 915 och då visar det sig att jag inte behöver ny driver. Vi byter skaft i min gamla 915, och på min raka fråga till The Bunkerman hur han skulle ha gjort säger han "Byt Skaft". Detta inger förtroende, det blev nytt skaft och en ny TS2 mw5 och sparade tusenlappar.

Tack B!

GolfNut

Inläggav GolfNut » ons 17 okt 2018, 23:47

Demo dag idag på klubben med Titleist. Testade nya drivern med ett lättare skaft än det jag har nu. Spelar ett Oban Kyochi 75 gr i ett Titleist 718 9,5.
Börjar bli för tungt för en gammal gubbe. Efter ha testat 5 olika skaft och även de två olika huvudena TS 2 och TS 3, kom vi fram till att TS 3 med Even Flow Blue S 65 gr passade bäst. Var det någon skillnad då? Jo, fick upp sw hastighet med 3 mph till 100, bollhastigeten ökade med 5 mph, men framförallt så gick det rakare! Mycket träffvänlig klubba!
Titleist 718 9,5?! :shock:

The Bunkerman

Inläggav The Bunkerman » tor 18 okt 2018, 20:25

Provade Ts2/3 med Even Flow skaftet i S, även Hazardus Smoke i stiff, kan inte skå med dom skaften, upplever dom som lite tröga,
Har en skaplig fart mellan 106-109
Däremot fastnade jag för Tensei Blue i stiff
Då flög bollarna som raketer,,,
Härligt penetrerande bollbanor, lätt draw..

Användarvisningsbild
Hogan

Inläggav Hogan » tor 01 nov 2018, 09:40

Titleist 718 9,5?! :shock:
Haha han har ingen koll den där gubben, 718 är järnklubbor!

The Bunkerman

Inläggav The Bunkerman » fre 02 nov 2018, 00:42

Inledde denna tråd med att hylla Titleist Ts2/3
Skall nog även nämna Cobra F9 Speedback
Som jag nu har provat i TrackMan idag
Oj,,, ser kaxig ut, härligt ljud, fantastiskt lättslagen , och går tom lite längre än min egen driver !
Typ 8 meter längre i carry i snitt

Återgå till "Utrustning"