Nybörjarset

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
FlippantDancer

Nybörjarset

Inlägg av FlippantDancer » lör 18 maj 2019, 10:23

Har just gått en grönt kort kurs och tänkte köpa mig ett set för att komma igång. Sett att det finns många olika alternativ där kvaliten verkar variera. Någon som har erfarenheter av någon av dessa:
Spaling Tour 9 https://www.dormy.com/se/tour-10-klubbor-stalgrafit
MacGregor https://webbshop.sveagolf.com/front-pag ... yborjarset
Excellence https://www.hyragolfklubbor.se/category ... tal-helset
Masters Genus https://golfbutik.se/helset/3313-genus- ... 97571.html
Orlimar https://golfbutik.se/helset/85-orlimar- ... 97571.html

Vilken av dessa skulle ni rekomendera oavset om ni har någon erfarenhet eller inte också. Eller skulle ni rekomendera något annat alternativ. Typ något Wilson set?

pstenman

Re: Nybörjarset

Inlägg av pstenman » lör 18 maj 2019, 11:05

FlippantDancer skrev:
lör 18 maj 2019, 10:23
Har just gått en grönt kort kurs och tänkte köpa mig ett set för att komma igång. Sett att det finns många olika alternativ där kvaliten verkar variera. Någon som har erfarenheter av någon av dessa:
Spaling Tour 9 https://www.dormy.com/se/tour-10-klubbor-stalgrafit
MacGregor https://webbshop.sveagolf.com/front-pag ... yborjarset
Excellence https://www.hyragolfklubbor.se/category ... tal-helset
Masters Genus https://golfbutik.se/helset/3313-genus- ... 97571.html
Orlimar https://golfbutik.se/helset/85-orlimar- ... 97571.html

Vilken av dessa skulle ni rekomendera oavset om ni har någon erfarenhet eller inte också. Eller skulle ni rekomendera något annat alternativ. Typ något Wilson set?
Nu vet jag inte hur du är men jag är rätt nördig och gillar "erkända" märken och sådant vad jag än tar mig för..
Jag hade ett sånt där orlimar set i några veckor, tyckte de var väldigt spaghettiaktiga i skaften bl.a.
Så personligen hade jag gått på begagnat och köpt schysta grejer där till samma pris om man inte vill lägga 20k på nya prylar.
Kolla golfmarknaden köp och sälj på Facebook tex.
Linköpings GK - 15.8

Egon

Inlägg av Egon » sön 19 maj 2019, 20:53

Håller med pstenman men inser också att en nybörjare troligen har många fällor att falla i.
Beg. är svårt om man inte får hjälp av en utomstående som inte tjänar på affären.

Egon

Pkarlsson

Inlägg av Pkarlsson » lör 08 jun 2019, 22:17

Jag skriver i samma tråd här så vi slipper en ny med i princip samma frågeställning. Hoppas det är OK.

Ska börja spela golf och det är begagnat som gäller för min del, har inte mycket att säga till om på den fronten. Speciellt inte om jag vill behålla min stigcykel. :(

Jag förstår att det är med komplext än så att hitta rätt klubbor och man kan inte bara ta tag i ett par klubbor så kommer dom alltid passa en, men som extrem nybörjare känner jag att det kanske inte är det viktigaste idag, utan det är viktigare att börja överhuvudtaget.

Jag har hittat tre olika 'sorters' set på blocket som alternativ.

Nybörjarset - https://www.blocket.se/Skane/Sparsamt_a ... 700511.htm
Nike-set - https://www.blocket.se/Skane/Herrset_Ni ... 678851.htm
'halvset' - https://www.blocket.se/halland/Golfset_ ... ?ca=13&w=2

Finns ju en hel del annonser ute på nätet, men jag är mest fundersam över om man bör fimpa tanken om ett billigt nybörjarset och bara slå till på ett set med mer erkänt märke till några hundralappar extra? Eller är det så illa att det spelar egentligen ingen roll vad jag inhandlar om sakerna ändå inte passar mig?

Tack. :)

Egon

Inlägg av Egon » lör 08 jun 2019, 23:03

Första setet är nybörjarklubbor. Slit o släng + att annonsören inte ens kan stava till det h*n säljer gör att degår bort.

Nästa set innehåller en Callaway driver som har blivit frånsprungen tekniskt sett. Inte värd nåt alls. Cobra 7:an och hybriden är bra men slingshotjärnen var inte ens bra när de var nya.

Rbz är nyare och helt ok.
Liten brasklapp för grafit på järnen. Inget som stör spelbarheten. Beror bara på hur du ställer dig till det. Bästa valet enl. mig.

Egon

Pkarlsson

Inlägg av Pkarlsson » sön 09 jun 2019, 00:40

Egon skrev:
lör 08 jun 2019, 23:03
Första setet är nybörjarklubbor. Slit o släng + att annonsören inte ens kan stava till det h*n säljer gör att degår bort.

Nästa set innehåller en Callaway driver som har blivit frånsprungen tekniskt sett. Inte värd nåt alls. Cobra 7:an och hybriden är bra men slingshotjärnen var inte ens bra när de var nya.

Rbz är nyare och helt ok.
Liten brasklapp för grafit på järnen. Inget som stör spelbarheten. Beror bara på hur du ställer dig till det. Bästa valet enl. mig.

Egon
Tack för svar. Det du skrev i ditt tidigare inlägg "Beg. är svårt om man inte får hjälp av en utomstående" verkar stämma fantastiskt bra.

Det är bara åter till sofflocket och fundera.

Lofgren001

Inlägg av Lofgren001 » sön 09 jun 2019, 06:04

Dette svårt att råda i sådana här frågor, men om du ha möjlighet att lägga lite mer pengar så är nog mitt råd att åka till Dormys eller https://golfoutlets.nu och kollat på ett förlåtande set från tex Cobra som är 1-2 år gammalt (ibland finns även demo-set). Du får då gissningsvis betala runt 3 tusen för järnen men du kan då använda klubborna längre. Strunta i driver utan slå ut med hybrid. Med billig bag (och hybrid i samma serie som järnen) kanske du hamnar på 5000 kronor men om du har möjlighet tror jag det är bättre i långa loppet.

Lycka till!

Pkarlsson

Inlägg av Pkarlsson » sön 09 jun 2019, 13:57

Lofgren001 skrev:
sön 09 jun 2019, 06:04
Dette svårt att råda i sådana här frågor, men om du ha möjlighet att lägga lite mer pengar så är nog mitt råd att åka till Dormys eller https://golfoutlets.nu och kollat på ett förlåtande set från tex Cobra som är 1-2 år gammalt (ibland finns även demo-set). Du får då gissningsvis betala runt 3 tusen för järnen men du kan då använda klubborna längre. Strunta i driver utan slå ut med hybrid. Med billig bag (och hybrid i samma serie som järnen) kanske du hamnar på 5000 kronor men om du har möjlighet tror jag det är bättre i långa loppet.

Lycka till!
Tack för tipsen.

Finns ett set som är nedsänkt på outlets som ser intressant ut för en novis.

Lofgren001

Inlägg av Lofgren001 » sön 09 jun 2019, 19:29

Minns du märke och modell? Vad sa de i butiken om klubborna?

The Bunkerman

Inlägg av The Bunkerman » sön 09 jun 2019, 21:50

Hur mkt pengar är du beredd att ge för ett första set?
Finns bra grejer från MacGregot/Wilson mm, för ett pros runt 3000kr
Klubbor/bag/putter
Dessa fungerar utmärkt ,i början och ner lite grann i hcp
Men, som någon skrev , så kan du säkert hitta begagnade klubbor på nätet, eller i någon butik /shop
Men,för att få ett komplett set ( nästan) så blir det några tusen till
Handlar som sagt hur mkt du vill spendera i ett första set
Lycka till /prova alltid klubborna innan köp!! Viktigt

Pkarlsson

Inlägg av Pkarlsson » sön 09 jun 2019, 22:03

Lofgren001 skrev:
sön 09 jun 2019, 19:29
Minns du märke och modell? Vad sa de i butiken om klubborna?
Det är med under kampanj på deras hemsida. Kanske är ett sånt set som alltid ligger under kampanj, jag vet inte. 2499:- med Ord.pris 3999:- (eller vad det nu var) Wilson-set, modell stod nog inte.

Egon

Inlägg av Egon » sön 09 jun 2019, 22:28

Wilsons varuhus-klubbor.
De är inte på något sätt jämförbara med Wilsons övr. utbud som du hittar i en golfshop.

Adams gör på samma sätt och även de warbird-set från Callaway som finns är ur samma segment. Dvs. de prånglar ut märket på klubbor som inte är så j-bra men som funkar ungefär i samma utsträckning som det billiga priset.

Vad du än köper av alla dessa så kommer det att funka. Klubborna är inte av hög kvalité och du får lura nån stackare (som den du är just nu) för att bli av med skiten inom ett år eller två.

Egon

Lofgren001

Inlägg av Lofgren001 » mån 10 jun 2019, 06:06

Jag säger inte att det är facit på något sätt, men jag hade nog försökt hitta ett järnset med en äldre Cobramodell, tex fly-Xl eller F-max. Sedan komplettera med en hybrid #5 och så småningom en driver i samma serie. Till det en lätt billig bärbag och en putter som är face balanced (om man balanserar puttern på ett finger så pekar slagytan rakt uppåt). Detta blir nog billigast på 2-3 års sikt.

Egon

Inlägg av Egon » mån 10 jun 2019, 09:17

Lofgren001 skrev:
mån 10 jun 2019, 06:06
Jag säger inte att det är facit på något sätt, men jag hade nog försökt hitta ett järnset med en äldre Cobramodell, tex fly-Xl eller F-max. Sedan komplettera med en hybrid #5 och så småningom en driver i samma serie. Till det en lätt billig bärbag och en putter som är face balanced (om man balanserar puttern på ett finger så pekar slagytan rakt uppåt). Detta blir nog billigast på 2-3 års sikt.
+1

Det går naturligtvis lika bra med sell... eeh ping, Callaway eller tm.

Egon

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » mån 10 jun 2019, 12:06

Lofgren001 skrev:
sön 09 jun 2019, 06:04
Strunta i driver utan slå ut med hybrid.
Lycka till!
Jag råder tvärtom att låta drivern vara en naturlig del av bagen direkt.
Har man bra fart i klubborna kanske man ska slå drivern sparsamt på banan i början (det kan blir riktigt snett), men eftersom det är en annorlunda klubba som svingas annorlunda kanske man aldrig lär sig slå den ordentligt om den inte finns med från start.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Jostet

Inlägg av Jostet » tis 11 jun 2019, 23:29

Jag började med nybörjarset från Wilson för 3 år sedan. Har du aldrig spelat golf innan och inte vet ifall du kommer fortsätta efter 2-3 år så hade jag kört på ett nybörjarset från de länkar du lagt upp. Billigare kommer du inte undan för ett helset inklusive bag (om du inte vill köpa mitt set dvs ;) )

För min del så efter första säsongen bytte jag ut drivern, la till en gap wedge och lob wedge. Efter 2 säsonger bytte jag ut hybriden. Och om 3 veckor kommer mitt nya järnset. Med andra ord, blir du biten och märket på klubborna spelar roll kommer du önska att du köpte något "bra" direkt. XXL säljer hyfsat billiga Callaway, stick till dormy o kolla efter demoklubbor, har du nära till Dormy Outlet så åk dit.
Man har bara otur i golf, resten är skicklighet.

Westersund

Inlägg av Westersund » ons 12 jun 2019, 17:24

Lite skamlöst må hända, men jag har ett set med Taylor Made Burner Plus J4-PW som jag spelade med första året i fint skick som jag kan släppa för 1000:-. Kan skicka med en Odyssey putter också.

Egon

Inlägg av Egon » tor 13 jun 2019, 09:15

Westersund skrev:
ons 12 jun 2019, 17:24
Lite skamlöst må hända, men jag har ett set med Taylor Made Burner Plus J4-PW som jag spelade med första året i fint skick som jag kan släppa för 1000:-. Kan skicka med en Odyssey putter också.
Inte alls... en bra säljare förnekar sig inte. ;)
Lägg in en länk till modellen så lär du nog ett säkrare hugg.
Bra klubbor till ett överkomligt pris.

Egon

DCI981

Inlägg av DCI981 » tor 13 jun 2019, 09:58

Om du är en nybörjare med hockey bakgrund samt högerhänt (vänsterset) så har jag ett Ping G set nästan oanvänt 4-pw, med stiffskaft och lite förlängt utprovat hos Alecs golf som du kan få få för en billig peng. Nypris ca 6500 kr jag ger bort dom för 2000 kr.

Funkar för nybörjare och proffs enligt vissa.

Finns även ett slitet Titleist set DCI981 till salu med två slitna Eidolon wedgar. Allt det kan du få för 1000 lappen men jag vet inte om dom är jätteenkla för en nybörjare.

Ping G ska enligt uppgift vara fantastiska men jag kunde aldrig bli bekväm med dom så det fick bli nya apex pro för mig och dom är fantastisk enligt mig men dom ska jag ha 7000 kr för. :roll:

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 13 jun 2019, 10:47

jag hade gått för begagnade "märkesklubbor" alla dar i veckan.
Det finns MASSOR av bra grejer på blocket, diverse FB grupper mm där du kan köpa kvalitativa klubbor till fördelaktiga priser.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Kungen

Inlägg av Kungen » tor 13 jun 2019, 10:52

Köp begagnat, håll nere antalet
Ring inte Brejan
Undvik PXG

Westersund

Inlägg av Westersund » tor 13 jun 2019, 13:59

Egon skrev:
tor 13 jun 2019, 09:15
Inte alls... en bra säljare förnekar sig inte. ;)
Lägg in en länk till modellen så lär du nog ett säkrare hugg.
Bra klubbor till ett överkomligt pris.

Egon
Inte en bild på mina klubbor, men det finns inga skador på dom förutom normalt slitage efter 1 säsong.

Bild

Hälge

Inlägg av Hälge » tor 13 jun 2019, 22:42

Hade jag varit nybörjare idag så hade jag köpt 4-6 Cleveland Launcher HB och 7-P Cleveland CBX, eller annat samt slängt in 1-2 CBX wedgar.
Dyrt, javisst. Men hur många köper inte ett fullset för att sen ändå byta ut långa järn mot hybrider.

Pkarlsson

Inlägg av Pkarlsson » fre 14 jun 2019, 22:52

Det blev ett vanligt nybörjarset. Kanske dumt och "dyrt" längden, men kändes som en säkrare stig att vandra när man är i den situation jag befinner mig i. Har ju heller ingenting att jämföra med, så det är väl inte hela världen.

Jag har varit ett par vänder på rangen och det har varit trevligt iallafall. Men tack så hemskt mycket för input. Alltid trevligt när det är en hjälpsam community. 👍

Nu ska man bara lösa grönt och hitta golfvänner.

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 14 jun 2019, 23:36

Pkarlsson skrev:
fre 14 jun 2019, 22:52
Det blev ett vanligt nybörjarset. Kanske dumt och "dyrt" längden, men kändes som en säkrare stig att vandra när man är i den situation jag befinner mig i. Har ju heller ingenting att jämföra med, så det är väl inte hela världen.

Jag har varit ett par vänder på rangen och det har varit trevligt iallafall. Men tack så hemskt mycket för input. Alltid trevligt när det är en hjälpsam community. 👍

Nu ska man bara lösa grönt och hitta golfvänner.
Jag kan bara hålla med om att det bara var dumt och kanske dyrt men om du har råd så är det inte hela världen. Varför lyssna på råd som man efterfrågat, men med detta sagt lycka till och återkom när du vill ha nya råd.

Som tröst kan man nog med fog säga att du inte är ensam med ditt beslut, finns många skräpset där ute som vi golfare köpt när vi var nybörjare. Även jag la ner några tusen på skräp första gången men det kanske ingår i inskolningen fast det är i slutändan en piss i Nilen jämfört med alla tusenlappar som sen bränns på att hitta rätt material som ska kompensera för alla svingfel.

Har en kompis som under våren gjort en utprovning av en driver för ca 5000 kr och han är lyrisk över hur bra han slår med den vi övriga i kompisgänget inser att han slår precis lika bra/illa med den som med hans 4 år gamla driver men värdena var tydligen perfekta enligt klubbmakaren.

Skriv svar