Bollar, djungeln av material i skalen

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Användarvisningsbild
Big Berra

Bollar, djungeln av material i skalen

Inlägg av Big Berra » tis 09 jul 2019, 12:49

Har efter 10-15 år som overksam inom studier av olika bollar börjat att titta på detta område igen.
Anledningen är att det nu börjat komma väldigt många nya material i bollarnas skal.

Utvecklingen har varit intressant.
Från att ha varit Balata eller Surlyn från 70-talet till början av 90-talet finns det nu en djungel av material.

Urethane: Mjukt skal som används i de dyrare bollarna
Surlyn: Hårt stryktåligt skal som används i de billiga bollarna.

I mellanskiktet har jag hittat följande material:

Ionomer (Många fabrikat)
Trionomer (Callaway)
Hybrid (Callaway)
Iothane (Taylor Made)
Soft Tech (Taylor Made)
TruFlex (Titleist)
New Ionomer (Titleist)
Fusablend (Titleist)
Senast redigerad av 1 Big Berra, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Big Berra

Re: Bollar, djungeln av material i skalen

Inlägg av Big Berra » tis 09 jul 2019, 13:03

Big Berra skrev:
tis 09 jul 2019, 12:49
Har efter 10-15 år som overksam inom studier av olika bollar börjat att titta på detta område igen.
Anledningen är att det nu börjat komma väldigt många nya material i bollarnas skal.

Utvecklingen har varit intressant.
Från att ha varit Balata eller Surlyn från 70-talet till början av 90-talet finns det nu en djungel av material.

Urethane: Mjukt skal som används i de dyrare bollarna
Surlyn: Hårt stryktåligt skal som används i de billiga bollarna.

I mellanskiktet har jag hittat följande material:

Ionomer (Många fabrikat)
Trionomer (Callaway)
Hybrid (Callaway)
Iothane (Taylor Made)
Soft Tech (Taylor Made)
TruFlex (Titleist)
New Ionomer (Titleist)
Fusablend (Titleist)
Skulle vara kul om det finns någon som är expert på plastmaterial som kan reda ut begreppen

Om man googlar kan man hitta att surlyn är en Ionomer

"Surlyn is the brand name of an ionomer resin created by DuPont, a copolymer of ethylene and methacrylic acid used as a coating and packaging material.[3] DuPont neutralizes the acid with NaOH, yielding the sodium salt.[4] Crystals of ethylene-methacrylic acid ionomers exhibit dual melting behavior."

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 09 jul 2019, 13:09

Callaways trionomer skall tydligen vara en ionomer med lite harts i !!!

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » tis 09 jul 2019, 13:28

Jag håller det för högst troligt att flera av de namnen i praktiken antingen är synonymer eller svajiga brand names snarare än vettiga materialnamn.

Alltså ungefär som tungsten och wolfram, fast mer rörigt och ovetenskapligt.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 09 jul 2019, 14:26

Nick_Corey skrev:
tis 09 jul 2019, 13:28
Jag håller det för högst troligt att flera av de namnen i praktiken antingen är synonymer eller svajiga brand names snarare än vettiga materialnamn.

Alltså ungefär som tungsten och wolfram, fast mer rörigt och ovetenskapligt.
Förmodligen är det korrekt, dock väckte det mitt gamla bollintresse igen efter att ha varit svalt väldigt länge.
Det kan möjligen vara så att de stora aktörerna pinkar in lite revir genom att patentera någon blandning.
Ungefär som Titleist patent på 332 dimples utlagda i ett visst mönster.

Trionomer är patenterat av Callaway.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 09 jul 2019, 14:30

Fusablend is a combination of polymers and created in a laboratory with patented and exclusive materials

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 09 jul 2019, 14:44

För den som är kompetent inom plast-material-området finns mycket att läsa.
T.ex.
https://patents.google.com/patent/US8551394B2/en
Min gymnasie kemi- och fysik-kunskap räcker inte långt för att förstå innehållet mer än väldigt ytligt.

Efter att ha skummat lite så inses ganska snart att det är skillnad på surlyn och surlyn.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tis 09 jul 2019, 15:08

https://www.golf-monthly.co.uk/features ... omer-72109

Det finns, anser jag, egentligen bara två sorters skal.

Uretane - prestigebollar - bättre friktion mot gräset.
Allt det andra(Sulrynbaserade ionomerer) - billigare bollar - sämre friktion mot gräset
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 10 jul 2019, 09:22

Gay på banan skrev:
tis 09 jul 2019, 15:08
https://www.golf-monthly.co.uk/features ... omer-72109

Det finns, anser jag, egentligen bara två sorters skal.

Uretane - prestigebollar - bättre friktion mot gräset.
Allt det andra(Sulrynbaserade ionomerer) - billigare bollar - sämre friktion mot gräset
Att det troligen är två grundtyper av skal verkar rätt tydligt, frågan som uppstår varför börjar företagen ta patent på olika plastblandningar ?
Tidigare upplevde jag att de skal som var surlynskal alla var riktigt hårda, att få någon vettig spinn med en sådan boll på wedgeslag gick inte.
Med det enkla nageltestet gick det inte att göra ett märke i en surlynboll.
Med de nya surlynbaserade ionomererna i olika blandningar har man fått fram mycket mjukare skal.

Är det dyrare att tillverka en boll med urethaneskal än med ett surlyn-ionomer-skal ?

Såvitt jag har förstått tillverkningsprocessen så går det att forma ett urethane-skal flera gånger och tack vare detta kan man med större exakthet
få till varje boll nästan exakt lika.

Titleist Fusablend och Callaways hybrid-skal är ju blandningar som kanske inte kan kategoriseras som surlyn-skal.
Callaway skriver t.ex.
"ERC Soft has completely reinvented how a distance ball performs with our new innovative Hybrid Cover. This multi-material cover creates an exceptional combination of faster ball speeds for longer distance, incredibly soft feel, and noticeably higher spin for excellent control around the green. "

Om Urethane är så mycket bättre, varför lägga en massa forskning och resurser på att ta fram andra skal som har i princip samma egenskaper ?
Det kan möjligen ha att göra med de giftiga ämnen som är ett måste vid tillverkningen av Urethane-skal.

En vild gissning, om 10 år finns ingen boll längre med Urethan-skal.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tor 11 jul 2019, 06:43

Big Berra skrev:
ons 10 jul 2019, 09:22
Om Urethane är så mycket bättre, varför lägga en massa forskning och resurser på att ta fram andra skal som har i princip samma egenskaper ?
Jag gissar på pengar. Min gissning är att Uretane är dyrare. Så kan man genom att blanda i olika ämnen i Surlyn, göra en boll som är lika bra/nästan lika bra till ett billigare pris så tjänar företagen mer pengar.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Egon

Inlägg av Egon » tor 11 jul 2019, 20:28

Gay på banan skrev:
tor 11 jul 2019, 06:43
Big Berra skrev:
Jag gissar på pengar. Min gissning är att Uretane är dyrare. Så kan man genom att blanda i olika ämnen i Surlyn, göra en boll som är lika bra/nästan lika bra till ett billigare pris så tjänar företagen mer pengar.
”Urethane” är PUR dvs. Poly-Urethane.
I vanlig ordning så förenklar jänkarna saker och vips så är Svensson (Smith?) bortkollrad.
PUR (polyuretan) kan finnas i en mängd olika varianter och det finns inget patent att ta hänsyn till.

Jag har jobbat med slutprodukter gjorda av PUR tidigare och då handlade det om vibrationsdämpare eller slitskydd. Bara för att slippa få en massa mothugg så googlade jag på användningsområden. PUR används i det mesta från t.ex klädesplagg till fordonsindustrin.

En sak till:
PUR används för bättre friktion mot KLUBBHUVUDET och inte gräset.

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 13 jul 2019, 01:11

Egon skrev:
tor 11 jul 2019, 20:28
Gay på banan skrev:
Big Berra skrev:
I vanlig ordning så förenklar jänkarna saker och vips så är Svensson (Smith?) bortkollrad.
PUR (polyuretan) kan finnas i en mängd olika varianter och det finns inget patent att ta hänsyn till.

Jag har jobbat med slutprodukter gjorda av PUR tidigare och då handlade det om vibrationsdämpare eller slitskydd. Bara för att slippa få en massa mothugg så googlade jag på användningsområden. PUR används i det mesta från t.ex klädesplagg till fordonsindustrin.

En sak till:

Egon
Nu gränsar det till nörd-nivån men vad är det som skiljer PUR-varianterna ?
Är det samma PUR-variant i skalet till alla golf-bollar eller "blandar" varje fabrikant ihop en eller flera egna PUR-varianter ?

Egon

Inlägg av Egon » lör 13 jul 2019, 06:45

Big Berra skrev:
lör 13 jul 2019, 01:11
Egon skrev:
tor 11 jul 2019, 20:28
Gay på banan skrev:

En sak till:

Egon
Nu gränsar det till nörd-nivån men vad är det som skiljer PUR-varianterna ?
Är det samma PUR-variant i skalet till alla golf-bollar eller "blandar" varje fabrikant ihop en eller flera egna PUR-varianter ?
Vad eller om det skiljer har jag ingen aning om. Möjlighet finns och främst är det väl hårdheten isf. det kan skilja på. Det är åtm. en rimlig faktor att ta hänsyn till i konstruktionen.

OT.
Min insikt i såna här saker är att ju mer man undersöker desto jobbigare blir det. En viss nivå krävs men man behöver inte gå för långt. ;)

Ta stål som ex.
Det finns mängder av stålvarianter som är ”rostfritt”. 304 används ofta till putters och denna stålvariant varierar från stålverk till stålverk. För vår del kvittar det och det finns ingen skillnad men för en producent begränsas bearbetningsmöjligheten av t.ex svavelhalten. Mindre svavel, sämre ”smörjegenskaper” och därmed större åtgång på skärverktyg (Disclaimer för att jag kommer ihåg rätt).
Min poäng är att det troligen skiljer i urethane-skal på en nivå som inte anbelangar oss som slutanvändare.

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 13 jul 2019, 12:22

Som Egon skriver så behöver man som slutanvändare inte gräva sig djupare ned i detaljer.

Men då mitt intresse för bollar vaknat till liv igen så fortsätter jag.

Följande "varianter" av (Poly-)Urethane har hittats.
Det bara är lite diffust om det bara är själva metoden som man fäster Urethanet vid bollen med eller om det är en variant av materialet som gör att man måste fästa Urethanet vid bollen på ett visst sätt.
  • Injection molded U
  • Cast U
  • Cast Injected U
  • Cast U (Thermoset)
Hittills funnen information
Vid "cast" använder man sig av silikonformar medan man i "injection molded" använder sig av formar av stål eller aluminium.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » lör 13 jul 2019, 13:39

Bra nivå nu. I like.
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 13 jul 2019, 16:08

Efter lite mer grävande rörande Polyurethane
Skillnad i själva materialet.

Polyurethane generally comes in two forms: Thermoset and Thermoplastic. They are differentiated by their polymer crosslink structure and their ability to reverse their crosslinked polymer chains under high heat.

Thermoplastic Polyurethanes (TPUs) have a reversible material structure with lightly crosslinked bonds that can be melted at high temperatures (~ 400° F) in order for it to be more easily processed. TPUs still possess elastomeric behavior but with the benefit of being easier to process.

Thermoset Polyurethanes, on the other hand, have a non-reversible material structure, meaning its cross-linked polymer chains can’t be broken with high temperature. The main advantage of thermoset polyurethane lies in its strong crosslinked bonds that provide excellent mechanical properties compared to thermoplastic polyurethane. Increasing crosslinking density of polyurethane creates strong chemical bonds between molecules and enhances material hardness, compression set, flex modulus, tensile, and thermal properties by decreasing mobility of the crosslinked polymer chains. When used as a cover material in a golf ball this means a more durable cover while still maintaining great elastomeric (aka. spin) properties. Compared to thermoplastic urethane, a thermoset urethane is very difficult to process and mold into a cover material. It requires casting or compression molding to make a thin cover layer and achieve good ball performance, which are often costly and create challenges with insert centering and consistent cover thickness.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » lör 13 jul 2019, 16:44

Big Berra skrev:
lör 13 jul 2019, 16:08
When used as a cover material in a golf ball this means a more durable cover while still maintaining great elastomeric (aka. spin) properties. Compared to thermoplastic urethane, a thermoset urethane is very difficult to process and mold into a cover material. It requires casting or compression molding to make a thin cover layer and achieve good ball performance, which are often costly and create challenges with insert centering and consistent cover thickness.
"which are often costly"

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 15 jul 2019, 21:42

Gay på banan skrev:
lör 13 jul 2019, 16:44
Big Berra skrev:
lör 13 jul 2019, 16:08
When used as a cover material in a golf ball this means a more durable cover while still maintaining great elastomeric (aka. spin) properties. Compared to thermoplastic urethane, a thermoset urethane is very difficult to process and mold into a cover material. It requires casting or compression molding to make a thin cover layer and achieve good ball performance, which are often costly and create challenges with insert centering and consistent cover thickness.
"which are often costly"
Kostnaden ger en tydlig hint var vi är på väg, bort från Urethan och istället revirpinkande i olika blandningar av Ionomer-material.
Vem vinner detta lopp ?
Callaway eller Titleist ?

Lär bli intressanta bataljer i rätten.
När första versionen av PROV1 kom, stämde både Bridgestone och Callaway Titleist/Acushnet för patentintrång, kan tänkas bli mer av detta framöver.

Egon

Inlägg av Egon » tis 16 jul 2019, 11:10

Big Berra skrev:
lör 13 jul 2019, 12:22
Som Egon skriver så behöver man som slutanvändare inte gräva sig djupare ned i detaljer.

Men då mitt intresse för bollar vaknat till liv igen så fortsätter jag.

Följande "varianter" av (Poly-)Urethane har hittats.
Det bara är lite diffust om det bara är själva metoden som man fäster Urethanet vid bollen med eller om det är en variant av materialet som gör att man måste fästa Urethanet vid bollen på ett visst sätt.
  • Injection molded U
  • Cast U
  • Cast Injected U
  • Cast U (Thermoset)
Hittills funnen information
Vid "cast" använder man sig av silikonformar medan man i "injection molded" använder sig av formar av stål eller aluminium.
Nja, olika formar är det måhända men det är helt olika tillverkningssätt. (Googla titleist ball plant III för cast)
Se Injektion mould nedan:
Bild

Det man kan utläsa här blir lite missvisande om man tänker i vanliga termer inom golf och tillverkning. Cast är i mitt tycke (och troligen även andras även om jag inte ämnar påvisa det) bättre än injected eftersom man har bättre kontroll på utfallet.

Egon

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 16 jul 2019, 12:24

Egon skrev:
tis 16 jul 2019, 11:10

Nja, olika formar är det måhända men det är helt olika tillverkningssätt. (Googla titleist ball plant III för cast)
Bild

Det man kan utläsa här blir lite missvisande om man tänker i vanliga termer inom golf och tillverkning. Cast är i mitt tycke (och troligen även andras även om jag inte ämnar påvisa det) bättre än injected eftersom man har bättre kontroll på utfallet.

Egon
Hur mycket tror du det skilljer?
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Egon

Inlägg av Egon » tis 16 jul 2019, 12:38

waggle skrev:
tis 16 jul 2019, 12:24
Egon skrev:

Bild

Egon
Hur mycket tror du det skilljer?
Bra process - inget förutom materialskillnaden som big Berra skrivit om.
Dålig process - förhoppningsvis finns det en kvalitetskontroll som tar bort de värsta.

Jag såg nyss en bild på en sönderklippt chrome soft med kärnan långt off-center. Har inget med tillverkningsmetod på skalet att göra, men ändå.

Egon

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tis 16 jul 2019, 13:41

Egon skrev:
Bild
Tack för förklarande bild av injection mould. Och då blir man fundersam. Hur håller de kärnan centrerad ? Så inte skalet blir tjockare på ena sidan och smalare på andra sidan ?

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 16 jul 2019, 16:43

Tack Egon för ditt grävande.

Kanske skall man igen börja att testa att bollarna man köper verkligen har centrerad kärna.
Gjorde några försök med detta kring 2004.

Då hade jag en spann med vätska, kommer inte riktigt ihåg blandningen.
Satte snurr på bollen och markerade punkten som var uppåt då bollen stannade.
Jag upprepade försöket ett antal gånger, om kärnan är centrerad och bollen i övrigt har jämn tyngdfördelning skall olika
punkter hamna uppåt.

Det fanns bollar som helt tydligt inte hade jämn tyngdfördelning/ej centrerad kärna.

Bl.a. en äldre Balata Titleist med gummisnodd som betedde sig underligt efter en stenträff på nära håll.
Antagligen hade gummisnodden gått av eller den vätskefyllda kärnan spruckit.

Egon

Inlägg av Egon » tis 16 jul 2019, 21:42

Ser ett litet problem med ditt test. Kärnan och det som kallas inner layer är gjort av liknande material men med lite olika egenskaper. Rent hypotetiskt skulle alltså kärnan vara off men det skulle inte märkas förrän du slår på bollen. Se nedan..
Bild

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 16 jul 2019, 23:19

Egon skrev:
tis 16 jul 2019, 21:42
Ser ett litet problem med ditt test. Kärnan och det som kallas inner layer är gjort av liknande material men med lite olika egenskaper. Rent hypotetiskt skulle alltså kärnan vara off men det skulle inte märkas förrän du slår på bollen. Se nedan..
Bild

Egon
Om det märks vid spel bör det även märkas vid det föreslagna hink-testet, dock kan det ju vara först vid kompression som den ocentrerade kärnan märks.
Man får väl införskaffa någon gammal röntgenapparat från någon tandläkare som byter till modernare utrustning.

Skriv svar