X-flex för en gammal gubbe?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

X-flex för en gammal gubbe?

Inlägg av Puttaren » mån 10 feb 2020, 23:02

Jag har den senaste tiden spelat driver med X-flex. Kan inte identifiera någon förlorad längd, bara bättre stabilitet och känsla. Kanske till och med att jag slår lite längre eftersom jag tryggt kan ta i lite (och också gör det eftersom jag spelar en hel del med grabben som har ~120mph i svinghastighet).

Hur är det egentligen med flex? Varför ”ska” man ha X eller S eller R? Har väl runt 100 i SS, kanske 105 en bra dag.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Egon

Re: X-flex för en gammal gubbe?

Inlägg av Egon » mån 10 feb 2020, 23:52

Puttaren skrev:
mån 10 feb 2020, 23:02
Jag har den senaste tiden spelat driver med X-flex. Kan inte identifiera någon förlorad längd, bara bättre stabilitet och känsla. Kanske till och med att jag slår lite längre eftersom jag tryggt kan ta i lite (och också gör det eftersom jag spelar en hel del med grabben som har ~120mph i svinghastighet).

Hur är det egentligen med flex? Varför ”ska” man ha X eller S eller R? Har väl runt 100 i SS, kanske 105 en bra dag.
Vilket skaft?

Egentligen är det mest viktigt att profilen passar. X-flex i en profil kan betyda ända ner till Reg i en annan. Jag spelar helst firm i ett medium-tungt skaft. Lättare.. och stiff med högre sw är ett måste. Tyvärr tappar jag mitt önskvärda tempo då. Px går fetbort oavsett flex!!
Beror Mao lite på vad du är känslig för.

Vinsten med x-flex är troligen mest vikten. Den ger stabilitet. X-flex i ett DG är inte ”ospelbart” för någon över 80mph med driver (standard reg. rek.) även om det inte ger bäst respons. En möjlig lösning i Dg är softstep på x-flex. Bättre flykt, bättre ”fjong” och ännu lite tyngre utan att spinna som ett s-300/400.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » mån 10 feb 2020, 23:59

Ett sätt att jämföra skaft är att titta på FCM.

Bild

Egon

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » tis 11 feb 2020, 01:00

Puttaren skrev:

Är det detta du köpt?

Bild

"As the stiffest profile Project X has ever brought to Tour Smoke Green is almost two full flexes stuffer than the Grafalloy Blue shaft Henrik Stenson plays in his 3-wood, which used to be considered the stiffest shaft ever made."

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tis 11 feb 2020, 10:33

Förtydligande: Det är i drivern jag har X (och nu även träfyran). Körde Epic Flash med Tensei Blue X förra året och nu Mavrik både i driver och spoon med Aldila Rogue X.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Egon

Inlägg av Egon » tis 11 feb 2020, 22:10

Puttaren skrev:
tis 11 feb 2020, 10:33
Förtydligande: Det är i drivern jag har X (och nu även träfyran). Körde Epic Flash med Tensei Blue X förra året och nu Mavrik både i driver och spoon med Aldila Rogue X.
Såg det sen ( :oops: ) men sensmoralen ang. flex och profil funkar rakt över. Du kunde troligen spelat Senior-flex också... i rätt profil. ;)

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 14 feb 2020, 07:03

Puttaren skrev:

Tempot är viktigt. Din transition från baksving till framsving är oerhört viktigt för vilka flex man kan spela med. Är tempo/rytm "bra" (läs mjukt och följsamt) så accelererar du din sving där du "ska".

Jag är själv i samma båt, med en relativt medioker svinghastighet (102-103mph med driver) så kan jag spela med allt mellan reg och X-flex. För mig är dock vikten i skaftet en parameter som måste kännas "rätt".
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Våga vara källkritisk - Endast döda fiskar följer strömmarna!

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 14 feb 2020, 09:56

Puttaren skrev:

"ska" korrigerar och kallar det startpunkt/norm.
Skulle vilja säga så är det "bäst" att vara flexokänslig, enklast bara låta resultatet tala för sig och passa på den opålitliga "känslan" av hur ett skaft ska kännas. Det kanske är det herrn är?
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » sön 16 feb 2020, 20:10

https://www.youtube.com/watch?v=V8VbtElCnD0

Inte så stor skillnad

"don´t get bogged down"

Skriv svar