Att välja rätt boll

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Användarvisningsbild
hio11

Re: Att välja rätt boll

Inlägg av hio11 » sön 23 feb 2020, 22:01

Strömsborg skrev:
fre 21 feb 2020, 18:13
1. Tourboll.
2. 299 spänn vid kassorna på Dormy.
3. Ny.
4. Hel.
5. Ren.
Håller med helt och hållet. Men 2 kan bytas till ”sponsorboll” eller gåva

Shank-Krille

Inlägg av Shank-Krille » mån 27 apr 2020, 11:24

Bumpar denna tråden lite.

Jag har en snitthastighet med drivern på typ 85-90mph.
Och spelar ofta på Ultisoft. Men har köpt på mig 3 dussin Wilson DX2 Soft.
Ska man se på kompressionen vad som passar bäst? dX2 har 29 och Ultisoft har 40.
Kan ibland tycka bollflykten med DX2 blir lite konstig.

Vilken av ovanstående passar bäst för min svinghastighet? Och hur stor skillnad är det? Tänker främst på distans kanske. Jag tar ju den hjälp jag kan få

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 27 apr 2020, 12:03

Shank-Krille skrev:
mån 27 apr 2020, 11:24
Bumpar denna tråden lite.

Jag har en snitthastighet med drivern på typ 85-90mph.
Och spelar ofta på Ultisoft. Men har köpt på mig 3 dussin Wilson DX2 Soft.
Ska man se på kompressionen vad som passar bäst? dX2 har 29 och Ultisoft har 40.
Kan ibland tycka bollflykten med DX2 blir lite konstig.

Vilken av ovanstående passar bäst för min svinghastighet? Och hur stor skillnad är det? Tänker främst på distans kanske. Jag tar ju den hjälp jag kan få
Länken till den där sidan där det finns mycket information är bra.
Din svinghastighet passar bra in för de tabeller som finns en bit ned på sidan.
https://mygolfspy.com/most-wanted-golf-ball/

Sohlberg

Inlägg av Sohlberg » mån 29 jun 2020, 07:51

Dormy säljer just nu AVX (2019) för 399:-

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » mån 29 jun 2020, 10:37

Jag mätte min swingspeed i går (med Trackman). Det var första gången under min mer än 30-åriga golfkarriär som jag mätt "farten".
Med full driversving, men fortfarande med balans, ligger den på cirka 100 (101) mph.
Om jag slår järn, och när jag slår spoon/hybrider från gräset, drar jag ofta ned en aning på tempot för att få lite bättre kontroll.

Jag brukar lira med ProV1x (om jag väljer fritt) eller Srixon Z-Star (de brukar finnas på rea). Det finns ingen vetenskap i dessa val, men jag tycker att bollarna "känns" bra och ger bra längd.

Vad säger det allvetande forumet om de två alternativen? :?:

Användarvisningsbild
Barilla

Inlägg av Barilla » mån 29 jun 2020, 17:00

Jag har testat alla möjliga sorters bollar genom åren. Från de dyraste till de billigare.
Märks det en skillnad? Absolut, spelar jag bättre eller sämre? Nä.

Det enda tipset jag har är att välja en boll man "gillar", kan vara pris, namn, känsla osv som avgör.
Sen kör du med samma boll... Byt inte. Det är det enskilt bästa tipset. Kör på samma bollmodell. Man vänjer sig med spin runt green och anpassar sig.

I år testar jag Wilson Staff DUO Soft+, sinnessjukt mjuk och låg spinn vilket passar mig som spinner bollen väldigt mycket.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 29 jun 2020, 17:53

Sohlberg skrev:
mån 29 jun 2020, 07:51
Om du menar gamla AVX (som var 2018) är det enligt uppgift samma boll rent tekniskt som den nya. Skillnaden är kosmetisk. Bra boll.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 29 jun 2020, 19:30

Man hittar ju allt möjligt på sina morgonpromenader. Och jag spelat med lite allt möjligt. Nån boll som hette Titanium som kändes som kändes stenhård. De här supersoftvarianterna går fetbort. Faktum är att V1 är jäkligt sköna. Men annars bara de är bra nog (smartcore och uppåt) spelar jag på de som ser fräsigast ut. Gillar Taylor Mades design för tillfället.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Sohlberg

Inlägg av Sohlberg » mån 29 jun 2020, 21:09

Puttaren skrev:
mån 29 jun 2020, 17:53
Sohlberg skrev:
mån 29 jun 2020, 07:51
Om du menar gamla AVX (som var 2018) är det enligt uppgift samma boll rent tekniskt som den nya. Skillnaden är kosmetisk. Bra boll.
Spelar just nu på Eilson duo pro( men snart slut på dom)

Så jag beställde faktiskt 2 dussin. Får vi se om den känns bra för mig, det återstår att se 😀

Egon

Inlägg av Egon » mån 29 jun 2020, 21:50

Jag kör gärna på en modell. Eftersom det knappast spelar någon större roll om det är en tm, Callaway eller titleist så byter jag ibland. Avx som nämnts tidigare är helt ok. V1/x är naturligtvis också en bra boll.
Valet bör komma av vad man själv vill få ut och vad man anser sig ha råd med.

Själva behovet av boll är lite svårdefinierat. Jag har länge tyckt att en och samma boll är lite av ett måste för att få kontinuitet men det är egentligen ett väldigt drygt påstående. Det spelar egentligen inte så stor roll... alls. Hel och ren samt någorlunda nyligen exponerad för väder och vind.

Å andra sidan så vill ”hittebollsspelarna” gärna tycka en massa om folk som köper bollar och gärna då de som köper lite dyrare varianter. Tveeggat vad man ska hålla på.

1. Sanningen är den att Premium är bäst för alla. Nybörjare som proffs.
2. Enklare bollar duger för alla, även proffs.
3. Hittebollar är allt från en nästan ny boll till gammalt skräp som påverkar både riktning och längd.
”Jag är inte bättre” duger bara som resonemang för plånboken.

Egon

Glenn Quagmire

Inlägg av Glenn Quagmire » mån 29 jun 2020, 21:58

Spelar här i Spanien mest på Decathlons bollar Inesis Tour 900 @ € 25 per dussinet, riktigt skön premiumboll till ett bra pris!
O.T. Decathlon har väldigt bra golfhandskar också, en tourmodell helt i skinn @ € 16.00 samt en billigare variant @ € 11.00 som är lite förstärkt.
När jag bodde i Sverige så förstod jag aldrig Decathlons storhet, men väl här nere är det "la mierda" som vi säger.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 30 jun 2020, 09:33

Barilla skrev:
mån 29 jun 2020, 17:00

I år testar jag Wilson Staff DUO Soft+, sinnessjukt mjuk och låg spinn vilket passar mig som spinner bollen väldigt mycket.
Är det samma med driver o järn? Lägre spinn bättre bollbana/längd.
Nyfiken, när jag spelar Supersoft så flyger järnen o wedgar längre medans med drivern så ser jag ingen skillnad.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Skriv svar