Min erfarenhet är dock att på den tiden var det få drivers som genererade låg spinn samtidigt som dom hade iaf lite förlåtande egenskaper.Nick_Corey skrev: ↑fre 08 jan 2021, 16:18
Bra poäng. Ett faktum som branschen - helt naturligt - aldrig talar om.
Det skulle vara intressant at se en seriös jämförelse mellan dagens drivers och någon pre 2008-driver med CoR runt 0.86, där jag har för mig att vissa låg innan man begränsade CoR till 0.83.
Jag minns t.ex min Cobra Fly-Z+ som jag hade nedställd på 8,5 grader men fortfarande låg runt 2500-2800rpm i spinn. Jämför jag det med min M1 som jag bytte till 2016 så låg den ca.600 rpm lägre i spinn med 9,5 i loft.
Detta gjorde att Cobran var mindre känslig mot speciellt tåträffar.
Om jag sedan jämför dessa två med fjolårets Sim så ligger den i ungefär samma spinnområde som M1 samtidigt som den har liknande stabilitet som Cobran. Bytte jag däremot till Sim Max i samma loft ökade spinnen direkt till ca.2600 rpm, samt att den gav mig kraftig draw.
Slutsatsen är typ att trots att COR, eller CT som dom mäter numera varit maxad under 10 års tid så har klubborna utvecklats en hel del.
Och ska man verkligen nörda in sig så är frågan om det inte är möjligt att t.o.m förbättra effektiviteten mellan klubba och boll trots att gränsvärdet varit detsamma i 10 år eftersom man numera mäter CT med en stålkula som träffar klubban, och en golfboll borde överföra kraft på ett annat sätt än stålkulan.