Skaftnörderi/problem

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Skalman

Skaftnörderi/problem

Inlägg av Skalman » lör 27 mar 2021, 22:17

Jag har aldrig varit någon som gillar fairwaywoods och har senaste 10 åren mestadels spelat med en 15* hybrid med ett UST VTS Black 100X som jag spelar ca 42,5 tum lång.

Nu föll det sig dock så att jag impulsköpte nya Sim2 Titanium med ett RDX Blue 75X och har stora problem att slå bra med den. Min standardmiss har helt plötsligt blivit väldigt tunna träffar samt slag som startar vänster och sedan skruvar ännu mer vänster.
Min misstanke är att klubban är för "lätt" för mig, alternativt att skaftet är för mjukt och därför hinner passera händerna innan bollträff.

Nu måste jag hitta ett sätt att lösa detta och min första tanke är att testa att limma på en adapter på ett gammalt Oban Devotion 85X och se om det gör någon skillnad.
Jag har även tankar på att skicka i ett Ventus Blue 8X, men det är ett ganska kostsamt test i förhållande till föregående test.

Sedan slog mig tanken att möjligen spela ett Ventus Blue Hybridskaft då det både är billigare, samt om jag förstått det rätt även "stabilare" eller vad man ska använda för ord. Dessutom går det att få som 9X om jag hade velat.
Någon som har erfarenhet av att spela hybridskaft i sin fairwaywood eller iallafall har teoretisk kunskap om vad skillnaden borde bli. Jag misstänker lägre launch och mindre spinn.
Jag vet att det skiljer i tip dia. och att jag behöver en annan adapter. :lol:

Jag brukar generellt gilla styva skaft i drivern, Grafalloy Blue 60X, Kuro Kage XT 70TX, Xtorsion Black 60TX är mina senaste tre skaft i drivern där jag fortfarande spelar Xtorsion i väntan på att testa Hzrdus Green 60TX.

Nuvarande hybridskaft:
Bild

Ventus Hybrid:
Bild

Ventus Fairway:
Bild

Eller ska jag kanske gå på Ventus Black för att få styvare butt?
Bild

Hur ska man förresten tolka flexsiffrorna?
Det skiljer väldigt mycket mellan t.ex 8X Hybrid som har 38 - 47 och 8X Fairway som har 86 - 72.
Jag gissar att man mäter olika, men på vilka sätt skiljer mätningen isåfall?

Mitt tempo är rätt så snabbt vilket jag tror är orsaken till att jag gillar skaft som egentligen är för styva för min svinghastighet som ligger på runt 107 mph med drivern.

All input är välkommen. :mrgreen:

Egon

Re: Skaftnörderi/problem

Inlägg av Egon » lör 27 mar 2021, 23:21

Den enda input jag kan/vill ge är att det nog inte är fel på skaftet som du ska leta efter.
Lägg bollen lite mer bak i stancen och slå den som din hybrid, så ska du se att det löser sig.

Egon

Coleburn

Inlägg av Coleburn » sön 28 mar 2021, 10:06

Skalman skrev:
lör 27 mar 2021, 22:17
All input är välkommen. :mrgreen:
Det enklaste och billigaste är förmodligen att lägga några gram blytejp i tån på Sim:en och testa ;)
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Tobbegubben

Inlägg av Tobbegubben » sön 28 mar 2021, 11:33

Inte ofta jag och Egon brukar ha samma åsikt, men i detta fallet håller jag med honom.
Flytta bak bollen och kötta på. 👍👍
Slå bollen platt..

Skalman

Inlägg av Skalman » sön 28 mar 2021, 15:01

Jag kan nu efter ett rangepass helt avfärda Egon och Tobbegubben. ;)

Jag började med att slå 5 bollar med spoonen, och varenda träff var antingen ren topp eller på gränsen till topp. Sedan tog jag min hybrid och ställde upp på samma sätt med den och fick 3 hyfsade träffar och 1 halvtunn.
Tillbaka till spoonen och greppade denna gång även ner för att spela den samma längd som hybriden vilket resulterade i 7 raka toppar. Bytte sedan till hybriden igen och slog genast 3 bra slag.
Sedan avslutade jag med att slå ytterligare 5 toppar med spoonen så jag är rätt så övertygad om att det beror på klubban på ett eller annat sätt.

Jag får experimentera vidare när jag får hem mitt gamla Oban-skaft.
Och min idé angående att trycka i ett hybridskaft verkar inte gå att genomföra då inte bara skaftdiametern skiljer utan även adaptern i sig är grövre och därmed inte passar i klubbhuvudet.

Tills vidare får iallafall spoonen stå i skamvrån. :lol:

Tobbegubben

Inlägg av Tobbegubben » sön 28 mar 2021, 16:00

Toppar du den så hörs det ju som att skaftet är för kort eller som vi sade att du har bollen för långt till vänster.
Flytta bak den och försök att slå mer ner på den. Bara en teori. 🙂
Slå bollen platt..

Skalman

Inlägg av Skalman » sön 28 mar 2021, 16:05

Tobbegubben skrev:
sön 28 mar 2021, 16:00
Toppar du den så hörs det ju som att skaftet är för kort eller som vi sade att du har bollen för långt till vänster.
Det var precis det jag gjorde idag. Samma bollplacering och försökte svinga på samma sätt.
Hybriden = 6 okej träffar och 1 halvtunn
Spoon = 2-3 i bästa fall halvtunna träffar samt 12-13 toppar.

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 28 mar 2021, 16:13

Tobbegubben skrev:
sön 28 mar 2021, 16:00
Håller med förutom att skaftlängd inte har ett jota med topp eller ej. Toppad boll sker på två sätt: hög topp och låg topp. Hög topp innebär att man träffar högt på bollen medan aoa är negativ. Låg topp med positiv aoa. Då vi som kommenterar inte kan vet vilken av dessa ts lider av är det svårt att säga bu eller bä.
Bollplacering är ju en bra och enkel sak att pröva.

Skalman

Inlägg av Skalman » sön 28 mar 2021, 16:23

Jornhona skrev:
sön 28 mar 2021, 16:13
Toppad boll sker på två sätt: hög topp och låg topp. Hög topp innebär att man träffar högt på bollen medan aoa är negativ. Låg topp med positiv aoa. Då vi som kommenterar inte kan vet vilken av dessa ts lider av är det svårt att säga bu eller bä.
Då jag inte hade någon Trackman kan jag inte med säkerhet säga vilken topp det var. Jag kan dock konstatera att klubban aldrig nuddade mattan så lägsta punkten på svingen var inte tillräckligt låg.

PS. Jag har ingen plan på att lägga bollen vid bakre foten och hugga rakt ner. ;)

Egon

Inlägg av Egon » sön 28 mar 2021, 16:25

Då sällar jag mig till en annan kommentar... vikta huvudet.

Jag tror inte på skaftet så som du tänker.
När en klubba är för lätt kan man få toppar som miss.

Tyngre skaft är nästan alltid = styvare (i samma ”flex”). Problemet med att byta till ett tyngre skaft är då att även om svingvikten ökar så ökar även känslan av ett för lätt huvud. Detta beror på att huvudet inte påverkar skaftets böj lika mycket.

Det bästa vore om du kunde byta vikt i huvudet, blya eller testa ett skaft i reg. Effekten blir åt samma håll dvs. mer böj på skaftet och då kommer du uppleva det som att huvudet är tyngre.

Lite knöligt att förklara men jag hoppas du fattar.
Upplevelse av vikt är alltså starkt kopplat till flex.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 28 mar 2021, 17:32

Tvärtom, flytta fram bollen, lura kroppen manipulera/dupera. Tanken är att eftersom herrn inte lirat spoon på sedans evigheter så vet inte kroppen vad göra, för inte ville ni slå den som hybriden?
Tanke 2, börjar det inte byggas upp en del negativ feel för skaftet?
Tanke 3, ni nämnde att BiMatrix X i driver var illa, profilen i BiMatrix X är mjuuuuk mitten,. Så för mjuk mitten kan orsaka problem. Problemet när man går upp i flex är för att jämka upp mittendelen är att andra delar av skaftets flex gärna följer med.
Tanke 4, känns klubban för lätt redan innan start av backswing?
Tanke5, Från pegg, hur fungerar skaft,klubbhuvud?
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 28 mar 2021, 17:57

Skalman skrev:
sön 28 mar 2021, 16:23
Jornhona skrev:
Toppad boll sker på två sätt: hög topp och låg topp. Hög topp innebär att man träffar högt på bollen medan aoa är negativ. Låg topp med positiv aoa. Då vi som kommenterar inte kan vet vilken av dessa ts lider av är det svårt att säga bu eller bä.
Då jag inte hade någon Trackman kan jag inte med säkerhet säga vilken topp det var. Jag kan dock konstatera att klubban aldrig nuddade mattan så lägsta punkten på svingen var inte tillräckligt låg.

PS. Jag har ingen plan på att lägga bollen vid bakre foten och hugga rakt ner. ;)
Nä, hugga rakt ner med en spoon är lite överkurs milt sagt.
När jag har en strulande klubba beger jag mig till rangen och slår endast med den klubban. Jag har endast misslyckats en gång med att komma överens med klubban.
Kanske nåt att testa: lite envishet?

Skalman

Inlägg av Skalman » sön 28 mar 2021, 18:01

Nils77 skrev:
sön 28 mar 2021, 17:32
Tvärtom, flytta fram bollen, lura kroppen manipulera/dupera. Tanken är att eftersom herrn inte lirat spoon på sedans evigheter så vet inte kroppen vad göra, för inte ville ni slå den som hybriden?
Jag slår den nog rätt så lika som hybriden. Min hybrid har 15 grader och jag slår den mer med en svepande sving än attackerar ner på bollen.

Nils77 skrev:
Tanke 2, börjar det inte byggas upp en del negativ feel för skaftet?
Jo, det kan jag lova att det gjort. Jag hade samma skaft i drivern men i 65 gram och den runda jag testade det skaftet hade jag inte en enda träff i sweetspot så då gick jag tillbaka till mitt Xtorsion och började slå bra igen.

Nils77 skrev:
Tanke 3, ni nämnde att BiMatrix X i driver var illa, profilen i BiMatrix X är mjuuuuk mitten,. Så för mjuk mitten kan orsaka problem. Problemet när man går upp i flex är för att jämka upp mittendelen är att andra delar av skaftets flex gärna följer med.
Jag börjar misstänka att jag inte gillar skaft med mjuk mitten. Däremot verkar jag gilla skaft som andra benämner som armeringsjärn.
Ju mindre flex desto ryckigare sving kanske man kan ha utan att bli straffad. :lol:

Nils77 skrev:
Tanke 4, känns klubban för lätt redan innan start av backswing?
Nja, det är inget jag reagerar på innan jag börjar svinga, eller för den delen i svingen heller så jag har ingen känsla att den känns för lätt. Enda anledningen att jag misstänkte vikten var för att det skiljer 32 gram mellan spoon och hybrid när jag lägger dom på vågen. Kan dock lika gärna vara profilen på skaftet jag inte kommer överens med.

Nils77 skrev:
Tanke5, Från pegg, hur fungerar skaft,klubbhuvud?
Jag har bara slagit 2 slag från peg, det första var en tunn träff åt vänster medans nästa slag var en okej träff som faktiskt flög dit jag ville.
Hade inga peggar med upp på rangen idag heller.

Jag uppdaterar här inom någon vecka när jag hunnit testa med annat skaft.
Jag väntar även på att få hem ett RDX black 70X till drivern, det ska ha ultra-stiff midsection så det kanske passar mig bättre även om jag inte tror att jag kommer spela det.
Senast redigerad av Skalman den sön 28 mar 2021, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.

Skalman

Inlägg av Skalman » sön 28 mar 2021, 18:02

Jornhona skrev:
sön 28 mar 2021, 17:57

När jag har en strulande klubba beger jag mig till rangen och slår endast med den klubban. Jag har endast misslyckats en gång med att komma överens med klubban.
Kanske nåt att testa: lite envishet?
Verkar mycket jobbigare än att bara byta utrustning. ;)

Egon

Inlägg av Egon » sön 28 mar 2021, 19:52

truefitclubs skrev: Fairway Metals: Misses are fat shots or thin shots: Shaft is too light and/or too flexible in the butt section. Misses both left and right: Shaft too flexible in butt section (A flex when should be an R, for example). Misses mostly right(push or slice): Shaft may be too stiff in the butt section (S flex when should be an R) or shaft is too heavy. Misses mostly left(pull or pull hook): Shaft is too flexible in the butt section and/or shaft is too light. Misses off the Top of the ClubFace: Too steep of swing (negative attack angle) or way too soft of butt section or tip section causing toe droop at impact. Misses mostly low: Too much positive attack angle (swinging up on the ball) or shaft butt section and tip section are too stiff.
Edit/
Det här gäller bara skaftet.
Det är inte omöjligt att svingvikt, fel tjocklek på grepp eller allvädershandske i fel bakficka kan trumfa ovanstående.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » mån 29 mar 2021, 08:34

Egon skrev:
sön 28 mar 2021, 19:52
truefitclubs skrev: Fairway Metals: Misses are fat shots or thin shots: Shaft is too light and/or too flexible in the butt section. Misses both left and right: Shaft too flexible in butt section (A flex when should be an R, for example). Misses mostly right(push or slice): Shaft may be too stiff in the butt section (S flex when should be an R) or shaft is too heavy. Misses mostly left(pull or pull hook): Shaft is too flexible in the butt section and/or shaft is too light. Misses off the Top of the ClubFace: Too steep of swing (negative attack angle) or way too soft of butt section or tip section causing toe droop at impact. Misses mostly low: Too much positive attack angle (swinging up on the ball) or shaft butt section and tip section are too stiff.
Edit/
Det är inte omöjligt att svingvikt, fel tjocklek på grepp eller allvädershandske i fel bakficka kan trumfa ovanstående.

Egon
Mycket basic cpm för butt, vilket egentligen är basic grund för att plocka ut ett skaft som start. Buttsektion cpm, generellt swingspeed.
PCS skrev tidigt snabb vändning öka med 1/2 flex, långsam minska med ett 1/2flex, skillnaden blir rätt stor på ytterligheter med samma swingspeed.
D. Hume

Egon

Inlägg av Egon » mån 29 mar 2021, 21:50

Nils77 skrev:
mån 29 mar 2021, 08:34
Egon skrev:
Edit/

Egon
Mycket basic cpm för butt, vilket egentligen är basic grund för att plocka ut ett skaft som start. Buttsektion cpm, generellt swingspeed.
PCS skrev tidigt snabb vändning öka med 1/2 flex, långsam minska med ett 1/2flex, skillnaden blir rätt stor på ytterligheter med samma swingspeed.
Det här med svingspeed och tempo stämmer säkert in på många men det blir lite svårt att separera från den egna verkligheten när den i bästa fall landar i att ett stiff är ett stiff. But/Mid/Tip-cpm kan man möjligen få ut i vissa skaftspecs men få vet vad de ska ha det till och risken är att det läses in alltför stora saker i det. Feel Rules, så testa, testa och testa.

Om vi tar det lite enklare så finns det orsaker till att skaft i olika vikter och flex ger vissa effekter. En lite mer uppmärksam spelare kopplar det mesta till flex och svingvikt och det är där jag tycker det går fel ibland. Då tillverkarna specar just flex och svingvikt så är det påtagande sällan som man kan få ut något nämnvärt av det. Det är ren teori med stora variationer i toleranser och praktisk effekt.

On Topic.
Om vi tar till extrema åtgärder för Skalman’s toppar så (nästan) lovar jag att han inte skulle toppa bollen med ett Reg eller tom. senior flex. Inte för att det är lösningen men det påvisar att böj på skaftet påverkar upplevd vikt/balans på ett sätt som måste tas med i beräkningen. Det funkar helt enkelt inte att skaftvikta upp svingvikten utan det syftar mer till sving-karaktäristik och inte bollträff. När man söker bollträff måste alltid skaftets böj involveras. Det finns 2 sätt och det är att ändra vikt på huvudet eller ändra flex på skaftet. Guiden med att 1swp = 1-2cpm funkar galant och valet beror på hur soft/styvt flex man tål vs hur lätt/tung klubba/(balans) man orkar dra runt.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » tis 30 mar 2021, 08:31

Egon skrev:
mån 29 mar 2021, 21:50
Nils77 skrev:
mån 29 mar 2021, 08:34
Egon skrev:

Edit/

Egon
Det här med svingspeed och tempo stämmer säkert in på många men det blir lite svårt att separera från den egna verkligheten när den i bästa fall landar i att ett stiff är ett stiff. But/Mid/Tip-cpm kan man möjligen få ut i vissa skaftspecs men få vet vad de ska ha det till och risken är att det läses in alltför stora saker i det. Feel Rules, så testa, testa och testa. El kurvor/ cpm är Feel..

Om vi tar det lite enklare så finns det orsaker till att skaft i olika vikter och flex ger vissa effekter. En lite mer uppmärksam spelare kopplar det mesta till flex och svingvikt och det är där jag tycker det går fel ibland. Då tillverkarna specar just flex och svingvikt så är det påtagande sällan som man kan få ut något nämnvärt av det. Det är ren teori med stora variationer i toleranser och praktisk effekt.

On Topic.
Om vi tar till extrema åtgärder för Skalman’s toppar så (nästan) lovar jag att han inte skulle toppa bollen med ett Reg eller tom. senior flex. Inte för att det är lösningen men det påvisar att böj på skaftet påverkar upplevd vikt/balans på ett sätt som måste tas med i beräkningen. Det funkar helt enkelt inte att skaftvikta upp svingvikten utan det syftar mer till sving-karaktäristik och inte bollträff. När man söker bollträff måste alltid skaftets böj involveras. Det finns 2 sätt och det är att ändra vikt på huvudet eller ändra flex på skaftet. Guiden med att 1swp = 1-2cpm funkar galant och valet beror på hur soft/styvt flex man tål vs hur lätt/tung klubba/(balans) man orkar dra runt. 1swp= 1-2cpm i buttflex ändring ger mycket riktigt den effekten, dock av lite värde om man inte vet vad den är innan adderandet av sw. Typ efter swingviktning vad för cpm har man sedan? Öhh vet ej men skaftet är flexiblare..
Skalmans bryderier, den nya spoon vs hybriden har både skaftvikt samt profilmässigt väldigt olika egenskaper, utgår från de sista årens skaft som kommit i Röd, Blå, Svart. Där den svarta profilen indikerar minimalt flex vs de andra färgerna med "samma" swing. Minimalt med flex, minimalt med tungfeel i downswing av flexet. Blå med hinge, bör flexa bra mycket mer från start vs den svarta. Gissar det blå skaftet åker ut pga vanans makt/ändra inte vad som fungerar.

Egon
D. Hume

Chris-j

Inlägg av Chris-j » tor 08 apr 2021, 01:01

Egon skrev:
sön 28 mar 2021, 16:25
Då sällar jag mig till en annan kommentar... vikta huvudet.

Jag tror inte på skaftet så som du tänker.
När en klubba är för lätt kan man få toppar som miss.

Tyngre skaft är nästan alltid = styvare (i samma ”flex”). Problemet med att byta till ett tyngre skaft är då att även om svingvikten ökar så ökar även känslan av ett för lätt huvud. Detta beror på att huvudet inte påverkar skaftets böj lika mycket.

Det bästa vore om du kunde byta vikt i huvudet, blya eller testa ett skaft i reg. Effekten blir åt samma håll dvs. mer böj på skaftet och då kommer du uppleva det som att huvudet är tyngre.

Lite knöligt att förklara men jag hoppas du fattar.
Upplevelse av vikt är alltså starkt kopplat till flex.

Egon
Skalman skrev:
sön 28 mar 2021, 16:23
Jornhona skrev:

Köpte en spoon på lite chans. Samma skaftmodell som jag har i drivern och är väldigt bekväm med.
Funkade ok på range ( matta ) första gången den testades, men på banan var det ständiga råduffar och den kändes allt för tung i huvudet.
Testade att skruva ut bottenvikten i huvudet senaste rundan och plötsligt var det klockrena träffar, bättre flykt och längd.
Vet ej om det är ok att ta bort vikten, vilken går att byta i olika tyngder ?
Har ingen aning om vad som skulle behöva justeras i skaft för att kompensera den viktens påverkan heller,
men problematiken verkar vara av lite liknande art fast omvänt :-) !?

Egon

Inlägg av Egon » tor 08 apr 2021, 18:45

Det bör vara ok att spela med hålet pluggat.. men inte med hålet öppet. Ren killgissning iofs, men ändå.

Jag hade samma feel-problem med en cobra strong spoon. Lite föör tungt skaft och tydligen är cobra lite huvudtunga överlag. Testade att greppa ner och fick direkt bättre träff. Nedgreppningen gav en hint om att balansen var off så jag trökade ner 50g i butten ( :o ) och fick ut liknande effekt.
Tyvärr var det inte en klubba för mig så den står i förrådet och skäms.

Att minska klubbhuvudets vikt är vanskligt. Balansen må bli bättre men det är lätt att förlora lite för mycket i smash.
Kan du bakvikta upp till samma praktiska effekt så är det en bättre lösning avs. performance.
Bästa alt. om det får kosta vad det vill är att byta vikt på skaftet.

Egon

Skriv svar