byta klubbor eller gilla läget?

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
Nordan

Re: byta klubbor eller gilla läget?

Inlägg av Nordan » fre 11 jan 2019, 16:27

Pepzpepz skrev:
sön 06 jan 2019, 12:15
Tjena
Jag körde en CF på dormy för snart tre år sen, då var jag på väg tillbaka dvs börjat spela golf igen efter ett rejält uppehåll. (nästan 15år)
Jag spelar nu Srixon z355 och har snart nått mitt all-time-low hcp igen. så dessa klubbor köpte jag på 23 i hcp med ojämn sving och bollträff och spelar nu på 12

Men
Nu när jag börjar träffa bollen mer konsekvent så känner jag ett par saker
1. bollflykten är väldigt -fort upp i luften högt som tusan och segla. Jag har en föreställning om att jag vill ha ner bollflykten lite
2. klubborna är ojämna i gap.
3. klubborna går vänster, är det offseten?
4. för mycket flyerkänsla för ofta.

detta sitter ju i huvudet mestadels gissar jag.
Men visst är det så att en ny CF på ett bättre ställe (inte dormy) skulle kunna styra upp detta åt mig? (alec`s el danderyd alt brejan)
Är det värt att titta på de mer "svårspelade" klubborna?
Det finns några man kan läsa mer av i detta forum ang utrustning och två av dem har redan skrivit härinne.

Men som du skriver, klubborna du köpte till 23 handikapparen som ville lägre har alltså gjort sitt och du har definierat ett antal saker som du ser som svagheter, det är ju kanon! Framförallt för att du verkar förstå att det är att du fått för dig att det bör vara annorlunda.
Nuförtiden verkar man ju vilja slå högre, om man har och kan kontrollera spinn.

Du säger i punkt 2 att det är ojämna i gap, vad menar du med det, för enligt specen så är det inte vidare ojämnt utom mellan J5 och J4, tyckte jag...?

Men tillbaka, jag är tämligen övertygad om, att om du säger samma saker till personalen på dormy så kommer du att få en utrustning som är mer åt det hållet som du vill ha, likaväl som att du kommer att få det hos brejan mfl.
En sak bör väl sägas, och det är att hos brejan kommer du mest troligt att få ytterligare bättre anpassade klubbor, tom ner på individuell klubba, det lär du inte få hos Dormy, men handen på hjärtat (plånboken), är det vad du söker?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » lör 12 jan 2019, 22:28

Nordan skrev:
fre 11 jan 2019, 16:27
Pepzpepz skrev:
sön 06 jan 2019, 12:15
Tjena
Jag körde en CF på dormy för snart tre år sen, då var jag på väg tillbaka dvs börjat spela golf igen efter ett rejält uppehåll. (nästan 15år)
Jag spelar nu Srixon z355 och har snart nått mitt all-time-low hcp igen. så dessa klubbor köpte jag på 23 i hcp med ojämn sving och bollträff och spelar nu på 12

Men
Nu när jag börjar träffa bollen mer konsekvent så känner jag ett par saker
1. bollflykten är väldigt -fort upp i luften högt som tusan och segla. Jag har en föreställning om att jag vill ha ner bollflykten lite
2. klubborna är ojämna i gap.
3. klubborna går vänster, är det offseten?
4. för mycket flyerkänsla för ofta.

detta sitter ju i huvudet mestadels gissar jag.
Men visst är det så att en ny CF på ett bättre ställe (inte dormy) skulle kunna styra upp detta åt mig? (alec`s el danderyd alt brejan)
Är det värt att titta på de mer "svårspelade" klubborna?
Det finns några man kan läsa mer av i detta forum ang utrustning och två av dem har redan skrivit härinne.

Men som du skriver, klubborna du köpte till 23 handikapparen som ville lägre har alltså gjort sitt och du har definierat ett antal saker som du ser som svagheter, det är ju kanon! Framförallt för att du verkar förstå att det är att du fått för dig att det bör vara annorlunda.
Nuförtiden verkar man ju vilja slå högre, om man har och kan kontrollera spinn.

Du säger i punkt 2 att det är ojämna i gap, vad menar du med det, för enligt specen så är det inte vidare ojämnt utom mellan J5 och J4, tyckte jag...?

Men tillbaka, jag är tämligen övertygad om, att om du säger samma saker till personalen på dormy så kommer du att få en utrustning som är mer åt det hållet som du vill ha, likaväl som att du kommer att få det hos brejan mfl.
En sak bör väl sägas, och det är att hos brejan kommer du mest troligt att få ytterligare bättre anpassade klubbor, tom ner på individuell klubba, det lär du inte få hos Dormy, men handen på hjärtat (plånboken), är det vad du söker?
Jag inbillar mig inte att jag vet vad som är bäst för mitt spel och olika cf kommer säkert att ge olika saker.
Det jag anser är att j4 och j5 går ungefär lika långt troligtvis beroende på inkonsekvent bollträff med j4. Mellan j5 j6 är det ett större glapp. Och j7 j6 ligger relativt nära.

Det jag söker är väl egentligen något som lugnar huvudet och som får mig att inse att det är jag och inte klubborna som avgör.. sen är ju nya grejer alltid något häftigt.

Sen ska jag ju villigt erkänna att det gör en del för egot att ha snygga klubbor i bagen. Srixons 785 är ju fantastiskt vackra tex

Egon

Inlägg av Egon » sön 13 jan 2019, 12:08

Pepzpepz skrev:
lör 12 jan 2019, 22:28

Jag inbillar mig inte att jag vet vad som är bäst för mitt spel och olika cf kommer säkert att ge olika saker.
Det jag anser är att j4 och j5 går ungefär lika långt troligtvis beroende på inkonsekvent bollträff med j4. Mellan j5 j6 är det ett större glapp. Och j7 j6 ligger relativt nära.

Det jag söker är väl egentligen något som lugnar huvudet och som får mig att inse att det är jag och inte klubborna som avgör.. sen är ju nya grejer alltid något häftigt.

Sen ska jag ju villigt erkänna att det gör en del för egot att ha snygga klubbor i bagen. Srixons 785 är ju fantastiskt vackra tex
Ok, kanske läge att någon förklarar det de flesta av oss tycker är så självklart att vi inte nämner det!?

Järnklubbor:
1. Längd handlar om klubbhastighet och bollbana.
Orsaken till att en j6 går längre än en j7 är ökad hastighet och lägre loft.
2. Skaftlängden ökar med 0.5” mellan J9-J1 och det ska ge den extra klubbhastighet som behövs.
3. Alla klubbor i ett järnset går lika högt.
-Ja, du läste rätt! En pw startar brantare och når sin peak tidigare men den går inte högre.

Det du oroar dig för är alltså inte särskilt svårt att förklara... Du har inte klubbhastighet nog för dina j4/j5 och du har en tro som inte stämmer överens med verkligheten. Lätt att få hjärnspöken då. ;)

Egon

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » sön 13 jan 2019, 12:25

Jag vet inte om 89-91mph med j7 skulle ge att jag inte har klubbhastighet nog för j4?

Egon

Inlägg av Egon » sön 13 jan 2019, 12:34

Pepzpepz skrev:
sön 13 jan 2019, 12:25
Jag vet inte om 89-91mph med j7 skulle ge att jag inte har klubbhastighet nog för j4?
Haha... ja, du har inte förstått iaf... den saken är klar.
Vilken klubbhastighet har du med j4?

Egon

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » sön 13 jan 2019, 12:47

Egon skrev:
sön 13 jan 2019, 12:34
Pepzpepz skrev:

Egon
Hade jag haft siffran på j4 hade jag lagt upp den.
Jag förstår mycket riktigt inte att om jag svingar j7 runt 90 och driver runt 105+ varför skulle jag inte ha klubbhastighet nog med j4?
Istället för att skratta åt min okunnighet kan du väl vara vänlig att förklara.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 13 jan 2019, 13:13

Egon: en del (många! Inkl mig!) deloftar ju sin spoon så pass att de slår lika långt med spoon som med driver. Effektivt får klubborna samma loft vid träffögonblicke. Det kan inte va nåt sånt som spökar med dom långa järnen också?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 13 jan 2019, 13:14

Egon skrev:
Pepzpepz skrev:

Egon
Det Egon skriver här ovan, om att alla järnklubbor går lika högt är rätt häftigt faktiskt! På WoG finns en enkel radar som berättar höjden på slagen och jag vet - från en bra CF på Innesvingen i Mölndal - att ett bra golfslag ifrån mig går ca 29 högt, oavsett järnklubba. Det är i praktiken den parameter jag tittar på när jag tränar på WoG.

Jag gjorde en test en gång i tiden, före den moderna CF'ens tid. Jag mätte bara mina slaglängder, och såg då att jag hade bra "gap's" från lw ner till j6. Där fick jag plötsligt ett glapp på 15-18 meter, vilket sedan upprepade sig mellan j4 och j3 som man ju alltid använde då.
Jag fick upp ögonen för att jag - undermedvetet - tyckte att j5 "såg ett snäpp svårare än j6 ut" och var tvungen att drämma till lite extra. Samma sak när jag gick till j3, den var ytterligare "ett snäpp tuffare".
Så... jag tog helt enkelt i mer, vilket innebar att jag både slog dom för långt, men också spred som så in i bänken.

Av det du skriver utläser jag en möjlighet att du gör samma sak. För din hastighet med järn 7 på 89-90 är ganska mycket högre än min som är mellan 83-85. Det ger mig ett "optimalt slag" med carry på ca 148-150 meter på ca 29-30 meters höjd med bra infallsvinkel in mot green. Enligt TrackMan4 ligger jag då ganska mitt i de optimala värdena för en som söker en hög bollbana.

Så, det kan vara så enkelt att du behöver kolla loft och lie? Din järn4:a kanske är en järn2:a nuförtiden? Eller så svingar du på ett sätt som gagnar en lägre och mer penetrerande bollbana, och kombinerar du det med klubbhuvud, skaft och boll som vill samma sak - så kan det faktiskt bli för lågt.

Det här är en sak som skulle få mig att fundera på en CF.
Vad min senaste CF har gett mig, är en trygghet att veta att bollen går bra när jag svingar bra! =)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Egon

Inlägg av Egon » sön 13 jan 2019, 13:17

Pepzpepz skrev:
sön 13 jan 2019, 12:47
Egon skrev:
Pepzpepz skrev:

Egon
Hade jag haft siffran på j4 hade jag lagt upp den.
Jag förstår mycket riktigt inte att om jag svingar j7 runt 90 och driver runt 105+ varför skulle jag inte ha klubbhastighet nog med j4?
Istället för att skratta åt min okunnighet kan du väl vara vänlig att förklara.
Jag skrattar inte... lite skämtsam idag bara.

Hastigheten kanske inte är högre med j4 än med din j7!?
Du kan inte hålla på och leta efter svar när du inte har underlaget eller greppar vad andra säger.
Titta på bilden nedan... finns inga måsten där men den visar på skillnaden mellan olika klubbor.

Bild

Egon

Egon

Inlägg av Egon » sön 13 jan 2019, 13:21

Jag har aldrig skrivit vilken klubbhastighet som behövs utan bara att om hastighetsökningen uteblir så förändras bollbanan och då är det upp till var/när den var optimal från början som avgör om längden (carry) ökar eller inte.

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 13 jan 2019, 13:28

@Pepzpepz

Vad gäller farten i din järn 4 så räcker den gott och väl! Med ca90 för järn 7, så kan vi konstatera att du slår till bollen ordentligt och du bör därför ha ca 96mph med järn4 (om du svingar som folk så att säga?!).

Som ett exempel jag känner till väldigt väl, kan jag nämna mig själv! Jag har ca 84 mph med järn 7, och när jag slår järn 4 så är jag lite "på gränsen" till att kunna slå den som jag vill, vilket innebär relativt högt på ca 27-29 meter. Det betyder i praktiken, att så fort jag till exempel byter från en Titleist ProV1x till en Titleist ProV1, så känner jag att jag får "jobba" för att få upp bollflykten så som jag vill.

Av den anledningen ligger bolltester först på schemat när våren närmar sig.
(Om det är intressant så är mina järn är ett comboset av Srixon Z765 på järn 4, 5 och 6, och Z965 på 7-Pw, med Nippon Pro Modus 3 120, som ju är ganska "snälla" vad gäller launch och spin.)

Men för din del, så vågar jag sticka ut hakan och säga att "det är nåt fel" om du har problem att slå järn 4! Utrustningen, eller kanske slarv för att du vevar på för mycket?

Egon

Inlägg av Egon » sön 13 jan 2019, 14:01

Återigen... eller åtm. så borde det vara ganska självklart att det var det jag skrev om.. så handlar det som vanligt om fakta.

Klubbhastighet styr vilken modell/loft man behöver och bollbanan man får ut ger svar på vilka justeringar som behöver göras i material eller sving.

Jag deloftar mina korta järn rätt rejält och det ger att jag knappt behöver mer än j6 i mitt set. Jag loosar egentligen ingen längd på de korta järnen om jag skulle delofta mindre men min sving ser ut så.
Svingomläggning är på G och det beror enbart på att bollbanan kryper ner lite för lågt ibland.

Egon

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » sön 13 jan 2019, 15:08

Dr Golf skrev:
sön 13 jan 2019, 13:14
Egon skrev:
Pepzpepz skrev:

Egon
Det Egon skriver här ovan, om att alla järnklubbor går lika högt är rätt häftigt faktiskt! På WoG finns en enkel radar som berättar höjden på slagen och jag vet - från en bra CF på Innesvingen i Mölndal - att ett bra golfslag ifrån mig går ca 29 högt, oavsett järnklubba. Det är i praktiken den parameter jag tittar på när jag tränar på WoG.

Jag gjorde en test en gång i tiden, före den moderna CF'ens tid. Jag mätte bara mina slaglängder, och såg då att jag hade bra "gap's" från lw ner till j6. Där fick jag plötsligt ett glapp på 15-18 meter, vilket sedan upprepade sig mellan j4 och j3 som man ju alltid använde då.
Jag fick upp ögonen för att jag - undermedvetet - tyckte att j5 "såg ett snäpp svårare än j6 ut" och var tvungen att drämma till lite extra. Samma sak när jag gick till j3, den var ytterligare "ett snäpp tuffare".
Så... jag tog helt enkelt i mer, vilket innebar att jag både slog dom för långt, men också spred som så in i bänken.

Av det du skriver utläser jag en möjlighet att du gör samma sak. För din hastighet med järn 7 på 89-90 är ganska mycket högre än min som är mellan 83-85. Det ger mig ett "optimalt slag" med carry på ca 148-150 meter på ca 29-30 meters höjd med bra infallsvinkel in mot green. Enligt TrackMan4 ligger jag då ganska mitt i de optimala värdena för en som söker en hög bollbana.

Så, det kan vara så enkelt att du behöver kolla loft och lie? Din järn4:a kanske är en järn2:a nuförtiden? Eller så svingar du på ett sätt som gagnar en lägre och mer penetrerande bollbana, och kombinerar du det med klubbhuvud, skaft och boll som vill samma sak - så kan det faktiskt bli för lågt.

Det här är en sak som skulle få mig att fundera på en CF.
Vad min senaste CF har gett mig, är en trygghet att veta att bollen går bra när jag svingar bra! =)
Ska iväg till simulatorn idag så kan kolla höjd på slagen samt j4 hastighet. ser att jag låg på runt 32m höjd och över 7000 i spin med j7 när jag gjorde CF på dessa järn (nippon pro modus3 120)
mina järnklubbor är ju gjutna, jag trodde att de inte ändrade sig så mycket som smidda kan göra?

Ja jag tror att jag drämmer till för mycket med j4 vilket ställer till det med bollträff och spridning.

Jag tänker mig såhär
1. köra simulator en gång i veckan nu under några månader så svingen är relativt stabil.
2. prova en annan boll
3. ev göra en CF hos, brejan/alecs/teeview alternativt bara ta ett par lektioner till

Jag vill dock provslå one lenght och titta på hur det känns. har viss betänksamhet kring lång GW och sen för låg bollbana + spin med j4-j5 men eftersom jag slår högt idag med mycket spin(tror jag, ska kolla det) så kanske det inte blir lika illa för mig?

Några fler siffror jag ska kolla på idag tycker ni?

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » sön 13 jan 2019, 15:08

tack för all input!
Jag uppskattar det

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » sön 13 jan 2019, 16:09

Faktum är, att en höjd på 32m och spin på lite över 7000rpm inte alls är dumma siffror med järn 7.

Du slår lite högre, och spinner lite mer än mig - men det kan direkt härledas till att du har högre hastighet! Med den svingen - och då menar jag att du bibehåller din "järn 7-sving" och greppar en järn 4a istället, borde ge dig fina golfslag.

Vad som är intressant, skulle ju vara att veta om du gillar eller inte gillar din nuvarande bollbana med järn 7? Vill du ha upp den mer? Vill du ha ner den? Mer penetrerande?

Egon

Inlägg av Egon » sön 13 jan 2019, 18:30

AlbertS skrev:
sön 13 jan 2019, 13:13
Egon: en del (många! Inkl mig!) deloftar ju sin spoon så pass att de slår lika långt med spoon som med driver. Effektivt får klubborna samma loft vid träffögonblicke. Det kan inte va nåt sånt som spökar med dom långa järnen också?
Ja och nej... ääh, jag ska alltid krångla till det.. :oops:

Ja, det är nog som du säger, deloft och det troligtvis pga. en svårighet att få till svingen med de längre skaften. Man krånglar till det, helt enkelt.

Sen avs. spoonen så är det oftast så enkelt att man får till ett bättre slag. Det blir en bättre flykt på bollen med lite neg. AoA om man har lite högre utgångsvinkel (som det blir med lite högre loft vs driver). Det ihop med att många av oss kulminerar i ss runt 42-43” gör att vi inte får iväg drivern längre. Nej, det funkar föga att hugga ner drivern till 43” med samma ss för då räcker inte den l-a som loftet medger för att få upp bollen tillräckligt i luften.
Blev lite OT här... men sensmoralen är att köra med spoon om den funkar och lägga ur drivern.. inte försöka göra drivern till en spoon.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 13 jan 2019, 18:33

Lugnt egon, jag träffar drivern bättre så lägger hellre ur spoonen isåfall ;-) Nejdå, båda har sin plats i min bag numera.

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 13 jan 2019, 21:52

Klipp från Egon "Längd handlar om klubbhastighet och bollbana. "
Fyller på bollträffens kvalite sämre träffar kan ge kompressionläckage.
Gissar på att det är där det finns en del att ordna, swingspeeden är riktigt bra, fint med att det är skillnad på j7-Driver ogillar när det är typ 10mph eller rent av lägre.
Går vänster, är det rakt eller brukar missarna vara med skruv, mycket skruv åt olika håll kan indikera mycket handleder/armar, raka missar typ stabilare blad(bladkontroll) mer swingspårs problematik. Så om det sista så ser jag offset mer som något som ger högre bollbana.

Checka in på tråden "Träffbilder" hur ser era träffar ut? Suddiga träffar med klart synliga märken efter dimpels, eller mer "fet" träff där dimpels försvinner kan indikera bollträffenskvalite( Bortser nu från själva bollkonstruktionen). Typ "lätt" träff eller tung träff där den tyngre träffen är att föredra.

Lite "fakta/grundarbete innan något nytt införskaffas är aldrig fel.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 14 jan 2019, 09:45

Pepzpepz skrev:
lör 12 jan 2019, 22:28

Sen ska jag ju villigt erkänna att det gör en del för egot att ha snygga klubbor i bagen.
Hear hear!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » tis 15 jan 2019, 18:25

Tack nordan.
Mycket handleder har jag fått höra, flippar en del med drivern vilket jag jobbar på.
har lite svingvideos i den avdelningen här på forat

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » tor 17 jan 2019, 23:53

Några fler dumma frågor

1. Om jag är fittad för ett skaft med mina srixon z355 så är det väl inget som säger att jag bör ha samma skaft i z765 (tittar på begset)
2. Visst kan man gå till en vettig klubbmakare och justera lie och loft vid behov på dessa begagnade klubbor?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » fre 18 jan 2019, 07:25

2) kan du göra hos din pro.

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 11:32

Pepzpepz skrev:
tor 17 jan 2019, 23:53
Några fler dumma frågor

1. Om jag är fittad för ett skaft med mina srixon z355 så är det väl inget som säger att jag bör ha samma skaft i z765 (tittar på begset)
2. Visst kan man gå till en vettig klubbmakare och justera lie och loft vid behov på dessa begagnade klubbor?

1. Det är en relativt stor skillnad mellan dom två klubbhuvudena. Enkelt uttryckt så är den ena nära en "nybörjarklubba" och den andra är en tourklubba.
Det har hänt mycket under de senaste åren, kanske inte alltid i själva materialet, men däremot inom kunskapen och insikten av att hitta en kombination av huvud/skaft/boll där alla tre viktiga.

Så, en bra CF där du får reda på hur du svingar, och vilket slag du kan förvänta dig när du svingar "rätt" hjälper dig också att sätta ihop en kombo som ger dig ett slag som du gillar.

2. Ja, vilken pro som helst.

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » fre 18 jan 2019, 18:00

Tack Albert och doktorn.

Jag skippar begagnatmarknaden tror jag.

Egon

Inlägg av Egon » fre 18 jan 2019, 22:14

Dr Golf skrev:
fre 18 jan 2019, 11:32
Pepzpepz skrev:
tor 17 jan 2019, 23:53
Några fler dumma frågor

1. Det är en relativt stor skillnad mellan dom två klubbhuvudena. Enkelt uttryckt så är den ena nära en "nybörjarklubba" och den andra är en tourklubba.
Det har hänt mycket under de senaste åren, kanske inte alltid i själva materialet, men däremot inom kunskapen och insikten av att hitta en kombination av huvud/skaft/boll där alla tre viktiga.

Så, en bra CF där du får reda på hur du svingar, och vilket slag du kan förvänta dig när du svingar "rätt" hjälper dig också att sätta ihop en kombo som ger dig ett slag som du gillar.

2. Ja, vilken pro som helst.
+1

Egon

Skriv svar