Lågspinnande drivers

Allt om golfutrustning, från drivers med space age technology till hemsvarvade peggar.
JG76

Lågspinnande drivers

Inläggav JG76 » lör 03 mar 2018, 14:16

Om man slår ner på bollen med drivern, är det kontraproduktivt med en lågspinnande driver?
Borde inte sidospinnen också vara mindre så tex slicar blir något bättre.
Eller är det bara backspin-spin som man pratar om.

Egon

Re: Lågspinnande drivers

Inläggav Egon » lör 03 mar 2018, 14:55

JG76 skrev:Om man slår ner på bollen med drivern, är det kontraproduktivt med en lågspinnande driver?

Spin är spin... det är det som mäts. Ergo.. Svar, Ja!

Slå ner/upp på bollen skapar/tar bort lite spinn men det stora problemet är mer hur mycket spinn du behöver för att få en bra bollflykt.
http://www.golfwrx.com/62891/the-practical-facts-about-spin-and-shaft-design/

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » lör 03 mar 2018, 16:06

Nää,lågspinnande är väl ok om du skapar(för mycket) spinn genom negativ infallsvinkel.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 03 mar 2018, 16:24

Egon skrev:
JG76 skrev:Om man slår ner på bollen med drivern, är det kontraproduktivt med en lågspinnande driver?

Spin är spin... det är det som mäts. Ergo.. Svar, Ja!

Slå ner/upp på bollen skapar/tar bort lite spinn men det stora problemet är mer hur mycket spinn du behöver för att få en bra bollflykt.
http://www.golfwrx.com/62891/the-practical-facts-about-spin-and-shaft-design/

Egon

Om bollen hade nollspinn skulle den bli instabil och röra sig litet hur som helst (jfr en sk knuckle ball i baseball). Backspin behövs för att stabilisera bollbanan (i sidled, ungefär som en gyro) och ger, i kombination med groparna (dimples på svenska...) bollen lyftkraft (Magnuseffekten). Dessa effekter är alltså önskvärda (nödvändiga) om man vill slå hyfsat långa och raka drives. Sidespin är (eller var i alla fall på den tiden golf gick ut på annat än att slå så långt som möjligt) önskvärt (nödvändigt) om man vill kunna forma ( och kontrollera) bollbanan (i sidled) och påverka hur bollen uppför sig när den tar mark (en fade bromsar upp och en draw accelererar).

I ett slutet system (vilket ett golfslag i princip är) är energin begränsad. Den energi som går åt för att få bollen att spinna kan inte samtidigt användas för att ge den fart. Hur långt slaget blir beror av en mängd faktorer av vilka bollen utgångshastighet är en men även lyftkraften har stor betydelse. Sidespin är energi som får bollen att svänga snarare än att röra sig framåt men om hålet svänger (åt samma håll som bollen) kan det vara ett effektivt sätt att använda energin. Med en slät boll (utan dimples) är det mycket svårt att slå längre än 100 meter eftersom bollen ramlar ned på backen.

Jämfört med när vi spelade med balatabollar så är allt inom dagens golf lågspinnande.

Att slå ner på bollen med drivern är kontraproduktivt om man inte slår driver från fairway. Gör man det så är det mer eller mindre nödvändigt för att få bollen att lyfta från marken.

Mycket mer behöver man inte veta.
"I´m, like, really smart."

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 03 mar 2018, 16:29

Det är nästan omöjligt att slå en slice om man slår "upp på bollen". Att slå "ned på bollen" ger oftast sliceskruv.

Egon

Inläggav Egon » lör 03 mar 2018, 17:50

Hofnar har koll här...

@Jornhona
Möjligen krävs det en korrekt sekvens i analysen för att förstå förhållandet men... Nej, det blir inte mer spinn när man slår ner.. generellt sätt då, i fh till vad som är avgörande för skapandet av spinn.

10* loft svingat med 100mph ger nästintill identisk spinn oavsett AoA. Behovet av spinn är däremot olika. Länken jag infogade belyser behovet av spinn och l-a vid olika AoA för att få bäst carry/bollbana/längd. Även svårighet med att mäta spinn tas upp.

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 03 mar 2018, 18:03

Egon skrev:Hofnar har koll här...

Här?!!!! Nu får du väl ändå ta och kamma dig, pojkvasker?

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » lör 03 mar 2018, 19:35

Babysteps Hofnar, babysteps. :P

Jornhona

Inläggav Jornhona » lör 03 mar 2018, 20:11

????
Faan,har ni rökt på eller? :lol:
@ Egon: Spinloft avgör spinnen du får.Samma dynamiska loft men olika AoA ger olika spinn. För att erhålla samma spinn med olika AoA krävs motsvarande skillnad i dynamiskt loft.Ditt antagande stämmer dock för en enkelnavsving. Men normala golfare har tvånavsving,d.v.s två rörelsecentra.Axel och handled.
@ Hofnar: Generellt sett är det så att ju mer du slår uppåt,ju mer går klubban åt vänster(högerspelare). Vill du se en bautaslice? Slå uppåt med öppen klubba.
Duckhook? Slå ner med stängd klubba.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » lör 03 mar 2018, 21:36

Jornhona skrev:????@ Hofnar: Generellt sett är det så att ju mer du slår uppåt,ju mer går klubban åt vänster(högerspelare). Vill du se en bautaslice? Slå uppåt med öppen klubba.

Visst, öppen klubba ger slice och stäng klubba hook. Men allt annat lika är svingspåret om man slår "upp på bollen" inifrån och ut och om man slår "ner på bollen" utifrån och in. Med klubhuvudet neutralt (varken stängt eller öppet) ger det draw respektive fade.

Jornhona

Inläggav Jornhona » lör 03 mar 2018, 21:56

Hofnar skrev:
Jornhona skrev:????@ Hofnar: Generellt sett är det så att ju mer du slår uppåt,ju mer går klubban åt vänster(högerspelare). Vill du se en bautaslice? Slå uppåt med öppen klubba.

Visst, öppen klubba ger slice och stäng klubba hook. Men allt annat lika är svingspåret om man slår "upp på bollen" inifrån och ut och om man slår "ner på bollen" utifrån och in. Med klubhuvudet neutralt (varken stängt eller öppet) ger det draw respektive fade.

Neråt-utåt(höger), uppåt-inåt(vänster). Öppen klubba i mitt exempel är gentemot svingspåret.
Finns ett talesätt som lyder: högre=höger. I.e : vill du vara ”säker” på att inte missa vänster; slå högre..

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 03 mar 2018, 22:14

Jornhona skrev:I.e : vill du vara ”säker” på att inte missa vänster; slå högre..

https://www.youtube.com/watch?v=BqWQzOzK3kw
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » lör 03 mar 2018, 23:39

Jornhona skrev:????
Faan,har ni rökt på eller? :lol:
@ Egon: Spinloft avgör spinnen du får.Samma dynamiska loft men olika AoA ger olika spinn. För att erhålla samma spinn med olika AoA krävs motsvarande skillnad i dynamiskt loft.Ditt antagande stämmer dock för en enkelnavsving. Men normala golfare har tvånavsving,d.v.s två rörelsecentra.Axel och handled.

Jag var lite för snabb på avtryckaren här... men jag hade generella och möjliga scenarion i åtanke.
Graderna av AoA ger inte att en driver med xx loft får en förutbestämd dyn.loft. Ratio (vad fan det nu heter på svenska) på launch angle är 85% dynamiskt loft och 15% AoA.
Dynamiskt loft kan via skaft och sving ändras dramatiskt och det är värt att nämnas att 2 olika spelare med exakt samma AoA sannolikt nog aldrig skulle frammana samma dyn.loft.

I ett teoretiskt ex. med olika AoA (samma klubba och 90mph i ss) så ändrar sig spinn knappt 100rpm/grad OM launch angle slaviskt följer samma kurva.

Spinloft är skillnaden mellan vinklarna AoA och dyn.loft.
Det finns inget som säger att neg. AoA ger högre dyn.loft (tvärtom isf) men likväl är det många som gör den kopplingen.
Spinloft skulle hellre kunna likställas med spelarens förmåga att leverara huvudet så bra nära dess statiska loft som möjligt vid impact.

Så... spinloft påverkar iofs spinn (rätt till Jornhona) men då det egentligen mest bara beror på det dynamiska loftet så påverkar AoA väldigt lite.
Det statiska loftet och designen på huvudet ger utgångsspinnen vilket gör att AoA’s påverkan på spinn är avhängt när man kan reducera loft och ändå få bra launch angle.
Mao. Även om man producerar en låg spinloft så måste launch angle matcha för att det ska ge önskvärt resultat.

Egon

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » lör 03 mar 2018, 23:44

Jornhona skrev:Finns ett talesätt som lyder: högre=höger. I.e : vill du vara ”säker” på att inte missa vänster; slå högre..

Intressant!
I sammanhanget (här på forumet) så är jag gissningsvis en höghandicappad nybörjare, men för mig som högerspelare är det precis tvärtom.
Om jag absolut måste undvika vänstersidan, så pegga drivern som om jag ska slå en J6. Finns inte på kartan att det kan bli en draw eller hook.
Tvärtom om jag måste slå en kraftig draw eller hook, så måste jag pegga högre för att öht ha möjlighet att komma nerifrån/inifrån till bollen.

"Slå högre" kan ju iofs betyda att man antingen skapar mer löft genom att öppna klubban, vilket ger en fade/slice, eller så kan man "slå högre" genom att sätta mer spin på bollen (negativ AoA samt ta i som fan, vilket oftast genererar ett utifrån-in swingspår).

Men men, det är ju bra att alla kan ha olika metoder!
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Egon

Inläggav Egon » lör 03 mar 2018, 23:46

Jävlar vad luddigt jag skrev ovan inlägg.
För mycket info och för lite substans.

Så här enkelt är det:
1. Tourspelarna slår ned på bollen i snitt.
2. De har låg spinloft.
3. De matchar sitt loft till de värden (l-a och spinn) som de behöver för att få ut det bästa av sin sving.
4. De flesta kunde nog kräma ut några meter till om de slog mer upp än ner på bollen. Då skulle de kunna minska spinloft ytterligare.

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » sön 04 mar 2018, 00:11

Coleburn skrev:
Jornhona skrev:Finns ett talesätt som lyder: högre=höger. I.e : vill du vara ”säker” på att inte missa vänster; slå högre..

Intressant!
I sammanhanget (här på forumet) så är jag gissningsvis en höghandicappad nybörjare, men för mig som högerspelare är det precis tvärtom.
Om jag absolut måste undvika vänstersidan, så pegga drivern som om jag ska slå en J6. Finns inte på kartan att det kan bli en draw eller hook.
Tvärtom om jag måste slå en kraftig draw eller hook, så måste jag pegga högre för att öht ha möjlighet att komma nerifrån/inifrån till bollen.

"Slå högre" kan ju iofs betyda att man antingen skapar mer löft genom att öppna klubban, vilket ger en fade/slice, eller så kan man "slå högre" genom att sätta mer spin på bollen (negativ AoA samt ta i som fan, vilket oftast genererar ett utifrån-in swingspår).

Men men, det är ju bra att alla kan ha olika metoder!

Nja. Tänk så här: om dina axlar bestämmer utgångsvinkeln på slaget(jmfr spjutkastare), ju mer du lutar din överkropp åt höger, desto mer öppnas din klubba och ju mer kommer du svinga uppåt(eftersom du är mer bakom bollen).Enda tillfället du kan missa vänster är om du releasat klubban helt innan träff med bollen. Men det är möjligt för en sämre golfare(skopare). Mindre troligt vid ett korrekt utfört golfslag.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » sön 04 mar 2018, 12:42

Det har väl även betydelse att, givet att man peggar bollen vid insida främre fot, att svingbågen vid träff passerat den tänkta mållinjen och alltså är på väg åt vänster (för en högerspelare) ?
11,6

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 04 mar 2018, 13:31

Jag slår, tydligen, inte bollen som en tourspelare.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 04 mar 2018, 13:32

Hofnar skrev:Jag slår, tydligen, inte bollen som en tourspelare.

+1.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

punchfade

Inläggav punchfade » sön 04 mar 2018, 16:46

AlbertS skrev:

+1.

Häng inte läpp gubbar, det är faktiskt endast tourspelare som slår bollen som tourspelare...
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 04 mar 2018, 18:18

punchfade skrev:
AlbertS skrev:

+1.

Häng inte läpp gubbar, det är faktiskt endast tourspelare som slår bollen som tourspelare...

Vi hänger inte läpp. Till skillnad från vissa (inga namn...) så vet Albert och jag att vi inte slår, eller ens bör försöka slå, bollen som tourspelare

Jornhona

Inläggav Jornhona » sön 04 mar 2018, 20:16

Alla har olika mål med sin golf. För egen del gör jag vad jag kan för att bli bättre på golf,det är till min glädje.
Andra är glada över att se tillbaka på bättre tider kanske,men oavsett har varje golfare sina skäl till att pyssla med golf.

@TS : en lågspinnande driver bör sänka spinnen,förutsett att du svingar och träffar likadant som en driver som ger mer spinn. Detta är dock långt ifrån en självklarhet då svingen till viss del anpassar sig efter verktyget. Det kan alltså ge motsatt effekt. Pröva blir bästa svaret. :)
Betänk också att en liten ändring i sving eller uppställning påverkar spinnen rejält mycket mer än materialet någonsin kan. ;)

Egon

Inläggav Egon » sön 04 mar 2018, 21:26

Jornhona skrev:@TS : en lågspinnande driver bör sänka spinnen,förutsett att du svingar och träffar likadant som en driver som ger mer spinn. Detta är dock långt ifrån en självklarhet då svingen till viss del anpassar sig efter verktyget. Det kan alltså ge motsatt effekt. Pröva blir bästa svaret. :)
Betänk också att en liten ändring i sving eller uppställning påverkar spinnen rejält mycket mer än materialet någonsin kan. ;)

Håller med men följer upp din tanke om spinloft och inte minst AoA.

Spinloft ändras inte för att man slår upp eller ner på en boll (inom rimliga gränser). Endast spelaren kan ändra spinloft och inte minst anpassa sin utrustning efter den spinloft h*n genererar. Självklart ska man försöka minska spinloft om den är för hög men, återigen, ”slå upp” ger inte bättre spinloft.

Egon

The Bunkerman

Inläggav The Bunkerman » mån 05 mar 2018, 15:12

Hänvisar till följa artikel gällande sidspinn
Från TrackMan blogg!

The curvature of a shot is directly related to the tilt of the ball ́s spin axis. There is physically no such thing as “side spin” – the golf ball rotates around one single spin axis.

null

For a right handed golfer, if the spin axis is tilted to the right (positive), the ball will fade or slice. If the spin axis is tilted to the left (negative), the ball will draw or hook.

Egon

Inläggav Egon » sön 11 mar 2018, 12:24

The Bunkerman skrev:Hänvisar till följa artikel gällande sidspinn
Från TrackMan blogg!

The curvature of a shot is directly related to the tilt of the ball ́s spin axis. There is physically no such thing as “side spin” – the golf ball rotates around one single spin axis.

null

For a right handed golfer, if the spin axis is tilted to the right (positive), the ball will fade or slice. If the spin axis is tilted to the left (negative), the ball will draw or hook.

För att knyta ihop med en annan tråd och frågeställning:
Det låter rätt logiskt (vid en första tanke) att mer spinn och tiltad spinn-axel borde ge slag som kommer längre ur kurs.
Så är/behöver det inte vara eftersom spinn interagerar med luftmotståndet och ger vissa effekter. Det man kan säga är att extremt låg och extremt hög spinn tenderar att ge större avvikelser.

Egon

Återgå till "Utrustning"