Linköping med omnejd söndag 27/5

Här kan ni slänga ut en blänkare om ni vill ha någon att spela med, ta en öl med eller bara träffas i största allmänhet.

Moderator: Batigolf

Användarvisningsbild
hio11

Linköping med omnejd söndag 27/5

Inläggav hio11 » tor 24 maj 2018, 22:50

Jag ska ner till Linköping och har fått loss tid på söndag morgon/förmiddag för att spela golf. Är det någon som vill valla runt en 40+-årig 4.4-hcp:are på någon bana i bra skick i närheten av Linköping.
Jag är öppen för förslag på bana men då jag är stationerad i Linköping åker jag inte gärna längre bort än Omberg-Åtvidaberg.

Eriksson

Re: Linköping med omnejd söndag 27/5

Inläggav Eriksson » fre 25 maj 2018, 06:43

Synd att vi inte får ihop det. Ändras dina förutsättningar eller du lyckas omförhandla så kvarstår mitt erbjudande. Närsom under helgen bortsett från sön 8-14 så kan jag. Har match i vår matchstege på jobbet och det är sista chansen/dagen att spela.

pstenman

Inläggav pstenman » fre 25 maj 2018, 07:09

Tjena! Typiskt nog så är jag på kombinerad flugfiske/jakthundträningshelg å är inte åter förens sent Söndag.

Omberg är för övrigt i kanonfint skick, spelade den förra helgen, så om du får det att funka tycker jag definitivt du ska lira den. 8-)
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Surfaren

Inläggav Surfaren » fre 25 maj 2018, 08:28

Tyvärr spelar jag pingis hela helgen annars hade jag gärna hängt på. Kan dock instämma i tipset om Omberg, spelade den en vecka tidigare än pstenman och den var riktigt fin redan då (lite trögare greener än vanligt men jämna och fina och är säkert nerklippta lite till nu).

Användarvisningsbild
hio11

Inläggav hio11 » fre 25 maj 2018, 22:52

Hur är skicket på de lokala banorna, dvs Linköping, Vreta Kloster, Landeryd Norra och Vesterby?

surre

Inläggav surre » fre 25 maj 2018, 23:08

Hur är skicket på de lokala banorna, dvs Linköping, Vreta Kloster, Landeryd Norra och Vesterby?
Kan intyga att Landeryd Norra och även Södra är i riktigt bra skick, Vesterby är alltid bra. Kollade precis bokningarna för banorna på söndag och ska du spela får du sno dig på...riktigt fullbokat

Användarvisningsbild
hio11

Inläggav hio11 » lör 26 maj 2018, 10:25

Nu inbokad på Vesterby... men det går säkert att boka om om spelpartner hittas

Goldwin

Inläggav Goldwin » tor 30 aug 2018, 12:18

Kan intyga att Landeryd Norra och även Södra är i riktigt bra skick, Vesterby är alltid bra. Kollade precis bokningarna för banorna på söndag och ska du spela får du sno dig på...riktigt fullbokat
Jag och ett gäng kompisar ska spela grabbtourens final på Landeryd / Vesterby helgen 8-9 september. Sedan spelar vi Ryder cup på Landeryd Norra på måndagen.

Kan "surre" eller någon rekommendera vilka hål som passar för närmast-hål och längsta-drive tävling?

Är det något speciellt att tänka på när man spelar Vesterby? Hemmabanan (Karlstad GK) är en relativt lång och bred park-/skogs-bana. Gissar utifrån beskrivning att Vesterby har lite mer linkskaraktär.

surre

Inläggav surre » tor 30 aug 2018, 17:27

Jag och ett gäng kompisar ska spela grabbtourens final på Landeryd / Vesterby helgen 8-9 september. Sedan spelar vi Ryder cup på Landeryd Norra på måndagen.

Kan "surre" eller någon rekommendera vilka hål som passar för närmast-hål och längsta-drive tävling?

Är det något speciellt att tänka på när man spelar Vesterby? Hemmabanan (Karlstad GK) är en relativt lång och bred park-/skogs-bana. Gissar utifrån beskrivning att Vesterby har lite mer linkskaraktär.
Vad skoj!
Närmast hål kan ni ha bäst på hål 11 eller 17. 11:an ca 100 meter och 17 ca 125 meter, båda utslagen högt. På 11:an är green inramad med bunker framför och bakom, 17 en bunker framför och damm till höger.
Längsta drive brukar man ha på hål 12 alt. 14.

Bra att tänka på då du spelar Vesterby...upphöjda, stenhårda greener med nedklippta avrinningsytor. Som en klok TD sa vid ett spelarmöte inför en större tävling: "Här måste man tänka strategiskt på tee och även veta på vilken sida av green man lägger bollen för att undvika för många puttar".

Eriksson

Inläggav Eriksson » tor 30 aug 2018, 18:49

Vad skoj!
Närmast hål kan ni ha bäst på hål 11 eller 17. 11:an ca 100 meter och 17 ca 125 meter, båda utslagen högt. På 11:an är green inramad med bunker framför och bakom, 17 en bunker framför och damm till höger.
Längsta drive brukar man ha på hål 12 alt. 14.

Bra att tänka på då du spelar Vesterby...upphöjda, stenhårda greener med nedklippta avrinningsytor. Som en klok TD sa vid ett spelarmöte inför en större tävling: "Här måste man tänka strategiskt på tee och även veta på vilken sida av green man lägger bollen för att undvika för många puttar".
Jag och Surre brukar vara rörande överens men inte i denna fråga. För närmast hål skulle jag avfärda 11:an då visst en bra träff med mjuk landning kan stanna på green men för majoriteten handlar det om att landa innan green i svackan och med tur rulla upp den. 17:e är bra eller 15 där det finns flera slag som kan nå pinnen oavsett flaggplacering. Längsta drive går 14 bort enligt mig då de flesta bra drivers går rakt över fairway vilket gör att många långtslående slår spoon eller hybrid. Här röstar jag på 12, 16 eller 18(om ingen slår superlångt och når vattnet).

surre

Inläggav surre » tor 30 aug 2018, 19:15

Vi är nog rörande överens...trodde det var Norra man efterfrågde bästa hål för närmast pinn och längsta drive!!! Men läser mer noggrant och självklart Eriksson så tycker jag precis som du :D

Eriksson

Inläggav Eriksson » tor 30 aug 2018, 19:34

Då förstår jag. Funderade lite hur du tänkte. Det roliga är att det nästan blir samma hål på norra och vesterby, så du var tillräckligt nära för att man inte skulle idiotförklara dig helt. :D
Vesterby
Närmast flagg: 17 alt 15
Längsta drive: 12, 16, 18

Norra
Närmast flagg: 11 eller 17
Längsta drive: 12,14

surre

Inläggav surre » tor 30 aug 2018, 19:39

Då förstår jag. Funderade lite hur du tänkte. Det roliga är att det nästan blir samma hål på norra och vesterby, så du var tillräckligt nära för att man inte skulle idiotförklara dig helt. :D
Vesterby
Närmast flagg: 17 alt 15
Längsta drive: 12, 16, 18

Norra
Närmast flagg: 11 eller 17
Längsta drive: 12,14
Skönt där...idiotförklarad vill jag inte bli riktigt än :lol:

Goldwin

Inläggav Goldwin » fre 31 aug 2018, 12:21

Tack Surre och Eriksson för tipsen.

När man tittar på caddee's banguide så ser 12an väldigt smal ut med out på båda sidor. Då ser 16 bättre ut. Men det är på bild. Hur ser det ut i verkligheten? Är tee upphöjd på någon av dessa hål?

Förslaget från kansliet på närmast var 5an - bara 106m. Ser man hela greenen och eventuella markeringar om någon i bollen före varit nära? Problem att stoppa bollen på denna "lilla" green? Kommentar till detta förslag? De rekommenderade 12an för längsta.

Vi brukar sätta ut ett scorekort på en peg för närmaste och ett paraply för längsta som markering för efterkommande bollar. Plus att vi skriver i Golf gamebook:).

Beträffande hur banan ska spelas gillar jag strategitänk och hårda snabba greener. Ser fram emot detta. När jag tittar på Caddee banguide ser man inte hur greenerna lutar och vilken sida det är bra att placera inspelet. Vet ni eller någon annan om denna information finns på nätet eller i den banguide man får när man kommer på plats?

Goldwin

Inläggav Goldwin » fre 31 aug 2018, 12:39

Hittade info om höjdskillnad på Cadde - hålnavigeringen dolde den vid första titten. :)

Hur är status på Vesterby för tillfället?
- Hårda fairways? 20m rull på drives? Klarar fairways mycket regn?
- Tuff ruff? Spelstrategi: bättre att vara lite kortare och på fairway är längre fram i ruffen?

Greener och greenområden har jag förstått är uppbyggda med mycket sand och som ni sa stenhårda.
- Landa längre inspel före green?
- Putta är att föredra från avrinningsytor?

Eriksson

Inläggav Eriksson » fre 31 aug 2018, 13:34

Tack Surre och Eriksson för tipsen.

När man tittar på caddee's banguide så ser 12an väldigt smal ut med out på båda sidor. Då ser 16 bättre ut. Men det är på bild. Hur ser det ut i verkligheten? Är tee upphöjd på någon av dessa hål?

Förslaget från kansliet på närmast var 5an - bara 106m. Ser man hela greenen och eventuella markeringar om någon i bollen före varit nära? Problem att stoppa bollen på denna "lilla" green? Kommentar till detta förslag? De rekommenderade 12an för längsta.

Vi brukar sätta ut ett scorekort på en peg för närmaste och ett paraply för längsta som markering för efterkommande bollar. Plus att vi skriver i Golf gamebook:).

Beträffande hur banan ska spelas gillar jag strategitänk och hårda snabba greener. Ser fram emot detta. När jag tittar på Caddee banguide ser man inte hur greenerna lutar och vilken sida det är bra att placera inspelet. Vet ni eller någon annan om denna information finns på nätet eller i den banguide man får när man kommer på plats?
Det beror på vad du är ute efter. Personligen vill jag ha dessa sidotävlingar sent så även de som har spelar bort sig har något kvar. Jag anser också att det bör finnas lite risk i framförallt längsta drive så att fler kan vara med och fightas. 12an är platt och relativt smal men öppnar upp sig. Charmen med det hålet är ju just att det är out på båda sidor. Närmast hål så är femman helt ok men ligger för tidigt enligt mitt tycke. Sjutton är kort, man får stopp och du ska över vattnet. De du ska enligt mig inte ta är 8:an och 11:an.

Angående skick så var det ett par veckor sedan jag var där men skicket brukar vara samma alltid och enligt mig bra. Min gissning är att imorgon efter dagens och morgonfagens regn så kan det vara den ända banan som är öppen i närområdet. Det sväljer i princip all väta.

punchfade

Inläggav punchfade » fre 31 aug 2018, 13:48

Står pinnen på höger sida på 11:an så är det ett värdelöst hål för närmast pinnen. När SM spelades så gick det knappt att få stopp på en wedge på den greenen...

Är ni hyggliga spelare så skulle jag välja 17:e hålet men annars 5:an trots att det kommer tidigt.
Hio: 2
Albatross: 1

Goldwin

Inläggav Goldwin » lör 01 sep 2018, 20:20

Tack Eriksson och punchfade för info och förslag.

Ser verkligen fram emot att spela där dagarna 2:).

Eriksson

Inläggav Eriksson » lör 01 sep 2018, 21:49

Såg att jag missat ett par frågor. Spelar inte själv med jättebite på bollen. Min tanke brukar vara att landa bollen precis i greenkant men ej kort om på de flesta greener med några undantag. Kort om green går sällan för då rullar den ner i en svacka. Angående avrinningsytor så spelar de flesta putter. Själv spelar jag ofta en lätt stängd 50 gradare som jag bouncar precis i backen innan green där den bromsas och hoppar mjukt in på green. Missar man det slaget dock så har man samma slag tillbaka. Lycka till!

Goldwin

Inläggav Goldwin » lör 01 sep 2018, 22:17

Såg att jag missat ett par frågor. Spelar inte själv med jättebite på bollen. Min tanke brukar vara att landa bollen precis i greenkant men ej kort om på de flesta greener med några undantag. Kort om green går sällan för då rullar den ner i en svacka. Angående avrinningsytor så spelar de flesta putter. Själv spelar jag ofta en lätt stängd 50 gradare som jag bouncar precis i backen innan green där den bromsas och hoppar mjukt in på green. Missar man det slaget dock så har man samma slag tillbaka. Lycka till!
Tackar. Som sagt det blir en intressant helg:).

Goldwin

Inläggav Goldwin » ons 12 sep 2018, 12:35

Då var helgen avklarad. Lördag & söndag på Vesterby och Måndag på Landeryd Norra. Otroligt trevliga men olika banor.

Vesterbys greenområden var tuffa, speciellt för de som hade lite högre hcp och de med lite mindre tålamod. Flertalet svordomar hördes efter ett "nästan" perfekt slag retfullt rullade av greenen och ställde personen inför en chip/putt på 15 meter. Mest påtagligt var 11ans green. Korthålet med vind i ryggen och nerför. 3 perfekt slagna bollar mitt på green var inte alls perfekta eftersom de rullade av:). Några fick kämta 2 och 3 gånger för att komma upp på green igen.
Kanonfint skick över hela anläggningen. Mycket trevligt med bastu och badtunna på kvällen innan middan. God mat och trevligt boende.

Landeryd Norra var som sagt en helt annan banan, men väldigt trevlig och varierande hål. Kul att spela. Lite smolk i bägaren att de hålpipade och dressade greenerna på morgonen innan vi gick ut. Vi fick lunch som kompensation vilket var schysst. En minnesnotering är att kolla upp detta innan om man ska spela en Måndag i september. Inte ovanligt att man underhåller banorna på måndagarna.

pstenman

Inläggav pstenman » ons 12 sep 2018, 14:24

Då var helgen avklarad. Lördag & söndag på Vesterby och Måndag på Landeryd Norra. Otroligt trevliga men olika banor.

Vesterbys greenområden var tuffa, speciellt för de som hade lite högre hcp och de med lite mindre tålamod. Flertalet svordomar hördes efter ett "nästan" perfekt slag retfullt rullade av greenen och ställde personen inför en chip/putt på 15 meter. Mest påtagligt var 11ans green. Korthålet med vind i ryggen och nerför. 3 perfekt slagna bollar mitt på green var inte alls perfekta eftersom de rullade av:). Några fick kämta 2 och 3 gånger för att komma upp på green igen.
Kanonfint skick över hela anläggningen. Mycket trevligt med bastu och badtunna på kvällen innan middan. God mat och trevligt boende.

Landeryd Norra var som sagt en helt annan banan, men väldigt trevlig och varierande hål. Kul att spela. Lite smolk i bägaren att de hålpipade och dressade greenerna på morgonen innan vi gick ut. Vi fick lunch som kompensation vilket var schysst. En minnesnotering är att kolla upp detta innan om man ska spela en Måndag i september. Inte ovanligt att man underhåller banorna på måndagarna.
11an gäller det å landa i svackan mellan bunkrarna, fråga duffaren som gjorde hio där förra säsongen! 8-)
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Goldwin

Inläggav Goldwin » fre 14 sep 2018, 17:13

11an gäller det å landa i svackan mellan bunkrarna, fråga duffaren som gjorde hio där förra säsongen! 8-)
Jepp. Runda 2 var det där jag siktade. Hamnade på foregreen kort, vänster och mellan bunkrarna vilket var helt OK. 2-putt för par.
Bättre än första rundan när bollen rullade ner med bogey som resultat.

Återgå till "Träffar"