Everythinggolf Golfmög vs Prylbög Trophy 2018

Här kan ni slänga ut en blänkare om ni vill ha någon att spela med, ta en öl med eller bara träffas i största allmänhet.

Moderator: Batigolf

Användarvisningsbild
Hofnar

Everythinggolf Golfmög vs Prylbög Trophy 2018

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 10:30

Nordan skrev:
Jornhona skrev:
Nordan skrev:Kan man inte spetsa till det genom att järnklubbor är de endaste klubborna?

Håller med. Är på givetvis :)

Skulle kunna tänka mig en plats också. Men mina MP-68'or ingår man ju i det moderna laget, men om någon har ett äldre set med lite förlängda stålskaft i stiff, då kan jag även kunna tänka mig en plats i det omoderna laget.

Vid vilket årtal drar man gränsen?

Forumet har, sedan en rökig sillygolfbankett för nu rätt många år sedan en i god demokratisk ordning utsedd retrogolfkommitté bestående av mig och merpo. merpo är förvarare av den servett på vilken reglementet nedtecknades. Jag vill minnas att vi efter några groggar satte 1985 som gräns, dvs att klubbor för att räknas som retro ska vara av årsmodell -85 eller äldre. Vidare ska järnklubborna vara av bladmodell (MB) och träklubborna ha huvuden av trä (persimmon eller lamellimmat) och samtliga klubbor ha stålskaft. Vissa justeringar har gjort och dispenser har lämnats men det nyss redovisade är huvuddragen.Om jag minns rätt och det inte står något annat på merpos servett.

Bild
Retrogolfande forumister på Viken -10

Mot bakgrund av innehållet i den här tråden och då det gått rätt många år sedan ovanstående regelverk spikades är jag öppen för att justera tidsgränsen så att klubbor tom årsmodell -89 räknas som retro och så länge huvudstorlekarna är de traditionella har jag inga problem med "stålisar". För naturligtvis ska en retro vs modern-tävling spelas med såväl järn- som träklubbor i bagarna.

Jag skulle kunna ta på mig att rådda ett sådant event (som i så fall skulle spelas på Roslagens GK Norrtälje) någon gång säsongen -18. Eftersom det handlar om två lag som ställs mot varandra vore någon modifierad Ryder Cup-modell lämplig. Tex foursomematcher på 12-hålsbanan före lunch och 18-håls singelmatcher på eftermiddagen.

Fast Albert har förstås första tjing.
Senast redigerad av 1 Hofnar, redigerad totalt 0 gånger.
Valfrihet är opium för folket.

Nordan

Re: Moderna MB vs retro MB!

Inläggav Nordan » fre 06 okt 2017, 11:29

Då får jag nog stå för en plats i det moderna laget.
Förespråkar endast järn för att få en mer rättvis jmf.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 06 okt 2017, 12:25

Hofnar, kör! Jag ansluter mig till retrolaget men kan spela för vilket som :)

Augusti känns bra?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 06 okt 2017, 13:17

Är det frågan om moderna MB mot retro MB som i rubriken eller är det frågan om retro MB mot moderna klubbor av alla dess varianter som det låter när man läser tråden?

Trodde inte sä många amatörer spelade med moderna MB, själv spelar jag med moderna klubbor som endast har 20 år på nacken...ja drivern och hybriden är supermoderna och är nog inte mer än 10-15 år...när man tänker efter så inser man att man har blivit en riktig materiallirare.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 13:58

DCI981 skrev:Är det frågan om moderna MB mot retro MB som i rubriken eller är det frågan om retro MB mot moderna klubbor av alla dess varianter som det låter när man läser tråden?

Trodde inte sä många amatörer spelade med moderna MB, själv spelar jag med moderna klubbor som endast har 20 år på nacken...ja drivern och hybriden är supermoderna och är nog inte mer än 10-15 år...när man tänker efter så inser man att man har blivit en riktig materiallirare.

En bra och berättigad fråga. Personligen tycker jag att modernistlaget kan få spela även med wokpannor, titandrivers, hybrider, lasermätare och all annan utrustning som idag är godkänd enligt golfreglerna mot ett traditionaliistlag som spelar golf med utrustning så som den typiskt sett såg ut back in the days. Fast då inställer sig ju frågan om tå-hälklubbor och perimeterviktade historier tillverkade tom -89 ska tillåtas? Men vilken traditionalist vill bli sedd med sådana?

Jag emotser synpunkter och förslår att retrokommittén får besluta.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 14:03

AlbertS skrev:Hofnar, kör! Jag ansluter mig till retrolaget men kan spela för vilket som :)

Augusti känns bra?

OK, jag ska höra med klubben. De har nog inte ännu börjat lägga nästa säsongs tävlingsprogram så det ska nog inte vara några problem. Hur stora lag ska vi tänka oss? 12-manna? Större? Möjligheten finns ju, om man kör foursome- och singelmatcher att ha extra gubbar (eller damer) i lagen så att någon eller några spelar bara för- eller eftermiddag och är ute och tråkar kamraterna (eller hittar på något annat trevligt) resten av dagen. Ös på med synpunkter!

Kan någon lyfta över tråden (eller relevanta delar av den) till delforumet för träffar? Önskvärt vore ju om den diskussion harlequine startade får fortgå här så som han (antagligen) hade tänkt sig.

pstenman

Better Before? Cup

Inläggav pstenman » fre 06 okt 2017, 14:15

Hofnar skrev:
AlbertS skrev:Hofnar, kör! Jag ansluter mig till retrolaget men kan spela för vilket som :)

Augusti känns bra?

OK, jag ska höra med klubben. De har nog inte ännu börjat lägga nästa säsongs tävlingsprogram så det ska nog inte vara några problem. Hur stora lag ska vi tänka oss? 12-manna? Större? Möjligheten finns ju, om man kör foursome- och singelmatcher att ha extra gubbar (eller damer) i lagen så att någon eller några spelar bara för- eller eftermiddag och är ute och tråkar kamraterna (eller hittar på något annat trevligt) resten av dagen. Ös på med synpunkter!

Kan någon lyfta över tråden (eller relevanta delar av den) till delforumet för träffar? Önskvärt vore ju om den diskussion harlequine startade får fortgå här så som han (antagligen) hade tänkt sig.

Måste man ha bladklubbor för att deltaga?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 14:16

pstenman skrev:
Hofnar skrev:

Augusti känns bra?

Måste man ha bladklubbor för att deltaga?

Det är inte bestämt ännu, se ovan. Vad tycker du?

pstenman

Inläggav pstenman » fre 06 okt 2017, 14:18

Kan filosofera i träfftråden som kommer. Grym idé iaf, har väl inga wokpannor men de är ju cb på j4-7 iaf.

Nöjer mig med moderna vs retro å är gärna med om det blir aktuellt.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 14:28

En personlig reflektion:

Att ha en tävling där ena laget spelar med MB tillverkade före 1990 och det andra laget med MB tillverkade 1990 eller senare (och alltså inga andra klubbor) skulle bli meningslöst eftersom skillnaderna mellan klubborna knappast är sådan att den kan förväntas bli utslagsgivande. Jag vet eftersom jag de senaste decennierna spelat med båda "typerna" av klubbor. Sedan kan man ju filosofera om huruvida ett retrolag med trä- och bladisar i bagarna skulle ha en sportslig chans mot ett lag rustade till tänderna med allt vad dagens utrustningsindustri kan erbjuda men det vore i alla fall, som jag ser det, ett riktigt test. Och förmodligen rätt roligt. Med dagens bollar går en väl slagen persimmondriver rätt långt och om det står 9 eller 8 på klubban man pitchar in med från x meter spelar ingen roll för scoren, särskilt inte om båda klubborna är blad/MB och har samma loft.

Användarvisningsbild
Coleburn

Inläggav Coleburn » fre 06 okt 2017, 14:57

Fan, då måste man ju införkaffa ytterligare ett set klubbor, och det känns som jag inte har plats för det i garderoben
Blad spelar jag alltid, men i detta fall skulle jag givetvis spela retro.

Problemet är bara det att de set jag äger alla är från tidigt 90-tal eller nyare. Dessutom lär det bli lite jobbigt att hitta överlevande 30 år gamla wedge:ar.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 06 okt 2017, 15:05

Hofnar skrev:Med dagens bollar går en väl slagen persimmondriver rätt långt och om det står 9 eller 8 på klubban man pitchar in med från x meter spelar ingen roll för scoren, särskilt inte om båda klubborna är blad/MB och har samma loft.

Sant förstås. Men en på torget har en hel påse med gamla balatabollar ni säkert kan få spela med :)

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 15:21

Ett anspråkslöst förslag:

Better Before? Cup

Lagtävling i golf (enligt gällande regler för golfspel med de justeringar som framgår nedan) mellan två lag enligt följande.

1. Tävlingen är öppen för användare med registrerat konto på forumet everythinggolf.se som är medlem i en erkänd golfklubb och har handicap.

2. Tävlingen, som genomförs under en dag, spelas som en match mellan två lag. Lagens storlek bestäms av tävlingsledningen med hänsyn till intresset (hur många som anmält sig) och vad som är praktiskt möjligt att hantera. Riktvärdet är att vardera laget ska bestå av minst 12 och högst 24 spelare. Vardera laget ska inom sig utse en kapten och senast en timme innan foursomespelet startar meddela det andra laget vem som utsetts. De båda kaptenerna tillsammans fungerar som TL. TL:s beslut kan inte överklagas.

3. Det ena laget – Modernisterna – får använda all utrustning som när matchen spelas är tillåten enligt reglerna för golfspel. Det andra laget – Traditionalisterna – får spela endast med utrustning (bagar, eventuella vagnar, bollar och peggar undantagna) tillverkad före år 1990 och som då var i enlighet med reglerna för golfspel. Traditionalisternas järnklubbor får inte vara sk cavity backs utan ska vara av bladtyp (muscle back) och träklubborna ska ha huvuden av traditionell storlek. Klubbskaften ska vara av metall (eller metallegering) och skaft i glas- eller kolfiber är således inte tillåtna för traditionalistlaget.

4. Lagmatchens format är att lagen under förmiddagen ställs mot varandra i ett antal foursomematcher och att det under eftermiddagen spelas singelmatcher. Matcherna spelas med handicap. Antalet singelmatcher ska vara det dubbla av det antal foursomematcher som spelats.

5. I matcherna erhåller lagen 2 poäng för en vunnen foursomematch och 1 poäng för en delad sådan match. I singelspelet erhålls 1 poäng för vinst och ½ poäng för delning.

6. Spelordningen för matcherna bestäms genom att de båda lagens kaptener senast en halv timme före foursome- respektive singelspelets start utväxlar listor på vilka de angett vilka/vilken spelare som ska representera laget i match nr 1, 2, 3 etc.

7. Skulle ställningen mellan lagen sedan samtliga matcher spelats vara lika avgörs lagmatchen i ett särspel mellan lagens kaptener i den ordning TL bestämmer.

(Intresse)anmälninga per kl 01:35 den 7/10:

Traditionalisterna: Hofnar, AlbertS, harlequine, Mashie, Coleburn
Modernisterna: Nordan, pstenman
?: Gay på banan. Classic
Senast redigerad av 8 Hofnar, redigerad totalt 0 gång.

Mashie

Inläggav Mashie » fre 06 okt 2017, 15:24

Jag har ett set MacGregor järn från -57, originalskick, samt MacGregor träklubbor från -68, är det för mycket retro månne? Kan nog hitta några balatabollar också. Om någon har en gammal hederlig Bullseye putter över är jag spekulant!

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 15:35

Gay på banan skrev:
Hofnar skrev:Med dagens bollar går en väl slagen persimmondriver rätt långt och om det står 9 eller 8 på klubban man pitchar in med från x meter spelar ingen roll för scoren, särskilt inte om båda klubborna är blad/MB och har samma loft.

Sant förstås. Men en på torget har en hel påse med gamla balatabollar ni säkert kan få spela med :)

Jag förstår att du börjar bli orolig och söker alla ytterligare fördelar du tror att materialet kan ge dig men, nej. Nej tack.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 15:39

Coleburn skrev:Fan, då måste man ju införkaffa ytterligare ett set klubbor, och det känns som jag inte har plats för det i garderoben
Blad spelar jag alltid, men i detta fall skulle jag givetvis spela retro.

Problemet är bara det att de set jag äger alla är från tidigt 90-tal eller nyare. Dessutom lär det bli lite jobbigt att hitta överlevande 30 år gamla wedge:ar.

Där tror jag att vi (retrokommittén) varit generösa med dispenser. Det är ju knappast så att det gör någon skillnad för scoren om man har en sandklubba (eller pitching wedge) tillverkad på sjuttiotalet ( med kvalitet, i Japan eller USA) eller (till lägsta möjliga kostnad i Kina) i fjol. I vart fall är det knappast någon fördel att ha kinawedgen i bagen...

PS. Får du inte dispens för dina FC200 eller dina hoganblad så kan du säkert få låna av någon snäll rikssvensk...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 06 okt 2017, 15:53

Låter bra hofnar. Man kan lämna dispans för putter sålänge den är av bladtyp (ping anser och liknande) också.

Men det viktiga är att drt är skoj och att man tror på sitt lag i alla läger :)

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 16:03

AlbertS skrev:Låter bra hofnar. Man kan lämna dispans för putter sålänge den är av bladtyp (ping anser och liknande) också.

Men det viktiga är att drt är skoj och att man tror på sitt lag i alla läger :)

Putters av sk mallettyp fanns redan på hickorytiden (jag har en) så det är knappast något problem. Och du har helt rätt angående vad som är viktigt!

Användarvisningsbild
Hofnar

Re: Better Before? Cup

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 16:07

Mashie skrev:Jag har ett set MacGregor järn från -57, originalskick, samt MacGregor träklubbor från -68, är det för mycket retro månne? Kan nog hitta några balatabollar också. Om någon har en gammal hederlig Bullseye putter över är jag spekulant!

Ah, Colochrome? Ingen vet ännu hur gammal en MacGregor kan bli. Kan det bli för mycket retro? Jag antecknar dig som (kaptensämne för?) traditionalistlaget. I matchspel på Roslagen är du ju svårslagen... Dessvärre är min enda Bullseye en relativt modern remake (Titleist SC) men vill du ha den så är den din. Ser helt OK ut med "fluted" aluminiumskaft och paddlegrepp. Juste patina har den också.

Nordan

Inläggav Nordan » fre 06 okt 2017, 16:24

Vad hände med MB vs MB?
Traditionalisterna måste köra MB medan modernisterna slipper?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 16:29

Nordan skrev:Vad hände med MB vs MB?
Traditionalisterna måste köra MB medan modernisterna slipper?

Visst kan man köra MB pre -90 vs moderna MB men det vore som att sparka sig trött... Fast man kan ju tänka sig att låta traditionalisterna spela med PING-klubbor...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » fre 06 okt 2017, 18:05

Kommer om det blir av damma av mina ben hogan director från 1974. Ta bort nåra klubbor på toppen men stoppa i min lynx j1:a. Också blad. Och så några vackra persimmon att titta på till det och så kanske en gammal fin putter med.

I någon lämplig bag och så tidstypiska kläder givetvis. Och 4&2 i matchen. Härligt.

classic

Inläggav classic » fre 06 okt 2017, 21:27

Om klubborna ska gälla under dagens regler så faller mina hickoryklubbor utanför :-(

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 06 okt 2017, 21:29

classic skrev:Om klubborna ska gälla under dagens regler så faller mina hickoryklubbor utanför :-(

Utveckla gärna.

classic

Inläggav classic » fre 06 okt 2017, 21:37

Mina är gjorda runt 1920 och har hickoryskaft. Dessa klubbor är non conformity enligt gällande regler

Återgå till "Träffar"