Golfbil på tävling

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

janne64

Golfbil på tävling

Inläggav janne64 » mån 12 jun 2017, 16:48

Golfbil på tävling,
Då är det väl läkarintyg som gäller ?
Eller är det olika för varje klubb och även olika för olika tävlingar.

pippi

Re: Golfbil på tävling

Inläggav pippi » mån 12 jun 2017, 20:09

Jag tror, men kan ha fel, att man tar sitt läkarintyg till hemmaklubben som ger en ett tävlingsgolfbilsintyg typ, som sen gäller vid tävling på annan klubb.. om man inte ändrat.

:-)

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tis 13 jun 2017, 11:16

janne64 skrev:Golfbil på tävling,
Då är det väl läkarintyg som gäller ?
Eller är det olika för varje klubb och även olika för olika tävlingar.

I Tävlingskommitteen på min hemmaklubb har vi bestämt att varje tävling bestämmer om bil är tillåten och om läkarintyg krävs. De tävlingar jag håller i kräver läkarintyg för att få använda bil. "Golf is a walking game"

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tis 13 jun 2017, 12:31

Det generella beslutet att det krävs läkarintyg försvann vad jag vet samtidigt med de generella lokala reglerna då SGF inte längre får besluta över vilka tillägg/avsteg från regelboken som enskilda klubbar i Sverige måste följa. Det är nu upp till respektive klubb/TL att bestämma vilka de tillåter att använda golfbil under tävling, på samma vis som att det är upp till klubbarna/TL att bestämma vilka lokala regler som ska gälla.

Klubbarna ansvarar för att dela ut intyg till de av sina medlemmar som de anser borde vara berättigade att åka golfbil (t ex pga uppvisat läkarintyg). Sedan får de visa upp detta vid tävling om TL kräver intyg för att få använda bil.

Det finns även en "tillståndsmall" att använda som finns på golf.se: http://www.golf.se/globalassets/klubb-och-anlaggning/juridik/tillstandsblankett-for-transportmedel.pdf

janne64

Inläggav janne64 » mån 26 jun 2017, 16:26

Det här med att det släppts på kravet om att behäva ett läkarintyg.
Väcker alltså inte så starka känslor hos er?
Jag tycker att man inte tävlar på samma villkor då.
Två unga pigga 30åringar kan alltså åka golfbil och därmed vila emellan hålen .
Rättvist?
Nej.

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » mån 26 jun 2017, 19:14

janne64 skrev:Det här med att det släppts på kravet om att behäva ett läkarintyg.
Rättvist?
Nej.

Så det är allså fastslaget en "fördel" att inte gå?
Jag rör gärna på mig för att hålla kroppen varm å mjuk.
Vem bryr sig om någon har en golfbil.
Dessa två unga pigga 30 åringarna är ju ändå just det, hälften så gamla som dig(?) tävlingen avgörs nog inte pga deras golfbil.

Du får väl ta en golfbil åxå isåfall.
Bråvikens GK - 16.7
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Nordan

Inläggav Nordan » tis 27 jun 2017, 13:49

janne64 skrev:Det här med att det släppts på kravet om att behäva ett läkarintyg.
Rättvist?
Nej.

Allvarligt talat, vila mellan hålen? Det är väl fortfarande golf vi pratar om?
Det enda jag kan tänka mig är om det är en otroligt kuperad bana och VÄLDIGT varmt.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » tis 27 jun 2017, 15:13

Nordan skrev:
Rättvist?
Nej.

Allvarligt talat, vila mellan hålen? Det är väl fortfarande golf vi pratar om?

:lol: +1
Bråvikens GK - 16.7

FSN

Inläggav FSN » fre 30 jun 2017, 21:31

Rättvist?
Nej.

Det jämnar ut sig när dom är 40år och ser ut som Kalle Moreus och Peter Harysson.

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » fre 30 jun 2017, 21:53

FSN skrev:
Rättvist?
Nej.

Det jämnar ut sig när dom är 40år och ser ut som Kalle Moreus och Peter Harysson.

Alltså, du blir inte vältränad å fit av att knata 18 hål...
Bråvikens GK - 16.7

janne64

Inläggav janne64 » lör 01 jul 2017, 09:31

Visst, det är ingen "stor" fördel.
Men att principen , det ska vara lika för alla är viktig för mig.
Som sagt , det är fördel under vissa omständigheter.
Och det borde då betyda att det ska krävas läkarintyg för att få tävla med golfbil.
Sedan så är det ingen som blir fit av 18 hålsknallandet :)
Men man mår så mycket bättre av dessa golf promenader än inte några alls.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 01 jul 2017, 09:39

Jag måste köra vagn för att inte få ont i ryggen efter 15-16 hål. Det är en fördel att köra med vagn. Skall vi förbjuda vagn vid tävling också? Jag menar, det ger mig en uppenbar fördel att rulla bagen.

Slaget skall slås, det har ingenting med rullande av bag att göra. I mitt eget fall så blir jag stelare av att åka bil så fördelarna vägs upp mot nackdelarna. Handlar det om att straffas så lite som möjligt eller att alla skall gneta? Trodde det handlade om att få bollen i hål.

Om man vänder på det. Om alla fick gratis golfbil vid tävling- då hade väl folk surat om man ville gå istället.

Typisk jante.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Egon

Inläggav Egon » lör 01 jul 2017, 10:00

pstenman skrev:
FSN skrev:
Rättvist?
Nej.

.. o du blir inte fet av att åka bil 18 hål.

Egon

DCI981

Inläggav DCI981 » lör 01 jul 2017, 16:16

Varför är det då så många feta människor i åldern 30-60 som åker golfbil, är du säker på att man inte blir fet av att åka golfbil i 18 hål? Krävs de 36 hål?

Användarvisningsbild
pstenman

Inläggav pstenman » lör 01 jul 2017, 23:43

DCI981 skrev:Varför är det då så många feta människor i åldern 30-60 som åker golfbil, är du säker på att man inte blir fet av att åka golfbil i 18 hål? Krävs de 36 hål?

Tror det beror på att de inte kan gå en rond på 3.30.
Bråvikens GK - 16.7

DCI981

Inläggav DCI981 » sön 02 jul 2017, 07:27

pstenman skrev:
DCI981 skrev:Varför är det då så många feta människor i åldern 30-60 som åker golfbil, är du säker på att man inte blir fet av att åka golfbil i 18 hål? Krävs de 36 hål?

Tror det beror på att de inte kan gå en rond på 3.30.

Så golfbilen används pga rondören som försvårar raska promenader eller är det hetsen på raskt tempo som tvingar fram användandet av golfbilen som sedan i sin tur ger den vackra rondören.

Ligger hetsen på raskt tempo bakom den försämrade folkhälsan? Trodde golfare levde längre än andra...allt enligt Sgf:s egna analyser...kausalitet får bli dagens ord.

FSN

Inläggav FSN » sön 02 jul 2017, 10:54

Egon skrev:
pstenman skrev:
FSN skrev:

Egon

Nej men du blir lite, lite fetare. Och när kompisen kör bil kan det presumtiva fettot sitta bredvid och käka Snickers och dricka Cola. Man kanske blir fet av att åka bil 720 hål om året i 10år?

Eller att man blir fet av andra anledningar men skulle vara mindre fet om man inte valde färdtjänst i varje jävla situation?

Egon

Inläggav Egon » sön 02 jul 2017, 21:12

FSN skrev:
Egon skrev:
FSN skrev:

Egon

Nej men du blir lite, lite fetare. Och när kompisen kör bil kan det presumtiva fettot sitta bredvid och käka Snickers och dricka Cola. Man kanske blir fet av att åka bil 720 hål om året i 10år?

Eller att man blir fet av andra anledningar men skulle vara mindre fet om man inte valde färdtjänst i varje jävla situation?

Nej!
Jag håller i princip med om att all motion/kaloriförbrukning är bra men på ett mer fysiologiskt plan måste jag svara nej på ditt påstående.
Motion triggar hunger och det är en stor orsak till att det inte är försvarbart att försöka motionera bort fetma/övervikt. Kroppens mekanismer är så avancerade att man inte kan ta sig an en långdragen dålig kosthållning medelst motion. Sorry, men Thats a fact!

Egon

FSN

Inläggav FSN » mån 03 jul 2017, 01:07

Egon skrev:
FSN skrev:

Nej!
Jag håller i princip med om att all motion/kaloriförbrukning är bra men på ett mer fysiologiskt plan måste jag svara nej på ditt påstående.
Motion triggar hunger och det är en stor orsak till att det inte är försvarbart att försöka motionera bort fetma/övervikt. Kroppens mekanismer är så avancerade att man inte kan ta sig an en långdragen dålig kosthållning medelst motion. Sorry, men Thats a fact!

Egon

Förklara det för min kropp. Jag har väldigt lätt att droppa från 72kg till 69-70kg av hederligt idiotarbete som att gräva ett hål, bygga altan och annat likvärdigt semi-intensivt kroppsarbete under lång tid. Så nån jävla skillnad gör det garanterat. Och nej, det är inte vätskeförlust...

Nordan

Inläggav Nordan » mån 03 jul 2017, 08:21

Egon skrev:
pstenman skrev:Alltså, du blir inte vältränad å fit av att knata 18 hål...

Egon

Resonemanget håller inte... Allt beror väl på hur ofta eller mycket det sker?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Gwai

Inläggav Gwai » mån 03 jul 2017, 08:36

FSN skrev:
Egon skrev:
FSN skrev:

Nej!

Egon

Förklara det för min kropp. Jag har väldigt lätt att droppa från 72kg till 69-70kg av hederligt idiotarbete som att gräva ett hål, bygga altan och annat likvärdigt semi-intensivt kroppsarbete under lång tid. Så nån jävla skillnad gör det garanterat. Och nej, det är inte vätskeförlust...

Det tar ett tag för kroppen att "ställa om" till en ökad aktivitetsnivå med att öka hungern för att motsvara det nya energibehovet. Mao går man ofta ner några kg i början när man ökar aktiviteten för att sedan plana ut.

AFJ

Inläggav AFJ » mån 10 jul 2017, 08:49

Personligen är jag lite "anti" golfbil. Jag ser alltför många (min åsikt) personer som är fullt friska kuska runt i golfbil på en platt bana i Mälardalen i 18 graders svensk sommartemperatur. Jag tycker golf skall spelas gående när så är möjligt.

Att åka bil kan möjligen ge en fördel, speciellt om det regnar tycker jag det gör skillnad då man har lättare att hålla sig och prylarna torra.

Men, om vi nu snackar hcp-tävling, hur viktigt är millimeterrättvisa? Det är ändå en tävling som mest är på skoj. Dessutom, om det är så att den bilåkande alltid åker bil, ja då är ju hans hcp beräknat efter när han åker bil så då ger det ju ingen fördel på just tävlingen.

Det som är trist är om det finns folk som tänker "Nu är det tävling, då skall jag ta bil så jag är mer utvilad och kan få en fördel gentemot mina konkurrenter!". Säkert finns det sådan människor men de är lyckligtvis nog ganska få. Det är säkert fler som tar en medveten/omedveten fördelaktig dropp vid t ex MUA eller belagd väg.

Det finns värre saker att uppröra sig över än golfbilar på tävling.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » mån 10 jul 2017, 08:59

AFJ skrev:Men, om vi nu snackar hcp-tävling, hur viktigt är millimeterrättvisa?

På min hemmaklubb, ibland förstapris ett presentkort på kanske 1.500 kr.

Återgå till "Regler"