Omöjligt att återplacera bollen i bunker

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Stina

Omöjligt att återplacera bollen i bunker

Inläggav Stina » mån 04 sep 2017, 11:16

En boll hänger mot krattan på en brant bunkervägg, den markeras, krattan lyfts bort och bollen rullar ned på botten av bunkern.
(Det har regnat och bunkersanden är stenhård)
Det var helt möjligt att återplacera bollen och den fick så småningom spelas från den plats dit den rullat efter försök till återplacering.

Vad gäller egentligen?

Användarvisningsbild
Yokozuna

Re: Omöjligt att återplacera bollen i bunker

Inläggav Yokozuna » mån 04 sep 2017, 11:45

Stina skrev:En boll hänger mot krattan på en brant bunkervägg, den markeras, krattan lyfts bort och bollen rullar ned på botten av bunkern.
Det var helt möjligt att återplacera bollen och den fick så småningom spelas från den plats dit den rullat efter försök till återplacering.

Vad gäller egentligen?

Ta fram regelboken. Regel 20-3d, sid 96, där kan du läsa vad som gäller i denna situation.
Om du inte kan se framåt eller bakåt - då får du fan i mej se upp

janne64

Inläggav janne64 » mån 04 sep 2017, 11:49

Yoko berätta också, det är väl det forumet är till för?
Annars skulle alla regelfrågor besvaras med att kolla o leta själv...
Sällsamt konstigt svar.

Användarvisningsbild
GAPO

Inläggav GAPO » mån 04 sep 2017, 12:50

"d. Bollen stannar inte vid placering
Om en boll som placeras inte stannar på den punkt där den placerades, utgår ingen plikt och bollen skall återplaceras.

Om den fortfarande inte stannar på punkten, skall bollen:
(i) utom i ett hinder, placeras på den närmste punkt där den stannar och som inte är närmare hålet eller i ett hinder,
(ii) i ett hinder, placeras på den närmaste punkt i hindret där den stannar och som inte är närmare hålet.

Om en boll som placeras först stannar på den punkt där den placeras och därefter rör sig, utgår ingen plikt och bollen skall spelas som den ligger om inte föreskrifterna i någon annan regel är tillämpliga."

Användarvisningsbild
Yokozuna

Inläggav Yokozuna » mån 04 sep 2017, 12:57

janne64 skrev:Yoko berätta också, det är väl det forumet är till för?
Sällsamt konstigt svar.

Varför ska jag berätta när svaret står i regelboken. Det enklaste hade ju varit att jag kopiera svaret från regelboken som GAPO har gjort. Mer behövs ju inte. Men för många är det enklare att fråga forumet än att bekväma sig med att läsa i regelboken. Lite får man väl kolla upp själv, innan frågan ställs. Jag har under årens lopp konstaterat att många regelfrågor är fejkade och konstruerade bara för att få igång diskussioner.
Om du inte kan se framåt eller bakåt - då får du fan i mej se upp

MrSpock

Inläggav MrSpock » mån 04 sep 2017, 13:28

Stina skrev:En boll hänger mot krattan på en brant bunkervägg, den markeras, krattan lyfts bort och bollen rullar ned på botten av bunkern.

Vad gäller egentligen?

Menar du kanske att det är omöjligt att återplacera bollen?

DCI981

Inläggav DCI981 » mån 04 sep 2017, 14:11

Yokozuna skrev:
janne64 skrev:Yoko berätta också, det är väl det forumet är till för?
Sällsamt konstigt svar.

Varför ska jag berätta när svaret står i regelboken. Det enklaste hade ju varit att jag kopiera svaret från regelboken som GAPO har gjort. Mer behövs ju inte. Men för många är det enklare att fråga forumet än att bekväma sig med att läsa i regelboken. Lite får man väl kolla upp själv, innan frågan ställs. Jag har under årens lopp konstaterat att många regelfrågor är fejkade och konstruerade bara för att få igång diskussioner.

Du måste vara ett föredöme för dom regel intresserade golfarna i Sverige...jag minns en regelfråga som jag tog upp här som var en beskrivning av en exakt händelse under ett KM. Du konstaterade att frågan endast var konstruerad för att skapa diskussion även den gången...kan tänka mig att det skulle vara underbart att möta en domare med den inställningen under en tävling. Om inte domaren klarar av att föreställa sig en händelse så har det hela omöjligen kunnat hända. Domarnas egna svar på Harrisburg.

MrSpock

Inläggav MrSpock » mån 04 sep 2017, 14:15

MrSpock skrev:

Vad gäller egentligen?

Ser nu att det i rubriken står "omöjligt".

Om bollen inte går att återplacera gäller regel 20-3d som skrivits ovan. Bollen ska placeras på den närmaste punkt i bunkern, dock ej närmare hål, där den kommer till vila.

Om en sådan punkt inte finns får man droppa utanför bunkern i flagglinjen med ett slags plikt, se decision 20-3d/2:

http://www.usga.org/content/usga/home-p ... 0,d20-3d-2

Stina

Inläggav Stina » tis 05 sep 2017, 20:19

MrSpock skrev:
MrSpock skrev:

Vad gäller egentligen?

Ser nu att det i rubriken står "omöjligt".

Om bollen inte går att återplacera gäller regel 20-3d som skrivits ovan. Bollen ska placeras på den närmaste punkt i bunkern, dock ej närmare hål, där den kommer till vila.

Om en sådan punkt inte finns får man droppa utanför bunkern i flagglinjen med ett slags plikt, se decision 20-3d/2:

http://www.usga.org/content/usga/home-p ... 0,d20-3d-2

Ja - Omöjligt var det ;)

Tack för svaren MrSpock och GAPO!

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » mån 11 sep 2017, 19:51

En brant bunkervägg var det alltså. Är "väggen" av sand är bollen i ett hinder men vad gäller om väggen är uppbyggd av torv (eller består av brädor? Är den gräsbeväxt utgör den väl inte en del av hindret (oavsett lutning).
"Jag har rätt och du har fel. Du har rakt upp och ner fel."

janne64

Inläggav janne64 » tis 12 sep 2017, 16:49

Hofnar skrev:En brant bunkervägg var det alltså. Är "väggen" av sand är bollen i ett hinder men vad gäller om väggen är uppbyggd av torv (eller består av brädor? Är den gräsbeväxt utgör den väl inte en del av hindret (oavsett lutning).

Tråkigt att du inte får svar Hof.
Men denna så viktiga del.regeldelen.
Blev ju plötsligt så tråkig.
När någon får till svar att "det får ni leta reda på i regelboken"

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 12 sep 2017, 18:17

janne64 skrev:
Hofnar skrev:En brant bunkervägg var det alltså. Är "väggen" av sand är bollen i ett hinder men vad gäller om väggen är uppbyggd av torv (eller består av brädor? Är den gräsbeväxt utgör den väl inte en del av hindret (oavsett lutning).

Tråkigt att du inte får svar Hof.
Men denna så viktiga del.regeldelen.
Blev ju plötsligt så tråkig.
När någon får till svar att "det får ni leta reda på i regelboken"

Att leta reda på saker (eller åtminstone titta) i regelboken innan man frågar är naturligtvis en självklarhet.Å andra sidan så är ju diskussioner i sig givande (och själva idén med ett diskussionsforum). Förr, när det var bättre, kunde en fråga vilken som helst - tex vem som var först med en viss l¨åt eller när det var osv - ge upphov till en diskussion som pågick en hel kväll men idag är det alltid någon beskäftig dödskalle som genat googlar fram det rätta svaret. Det har ofta kommit före mig att man borde vända på Tjorilds devis över porten till mitt alma mater och att den borde lyda "att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större".

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 13 sep 2017, 09:13

janne64 skrev:Tråkigt att du inte får svar Hof.

Det kan ju bero på att ingen hittat svaret i regelboken eller decisions utan att de tvingas tänka själva. Frågan är i så fall som gjord för en givande diskussion.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 13 sep 2017, 12:35

Rgeler för golfspel skrev:Grästäckt mark gränsande till eller i en bunker, inklusive en torvad
sida (vare sig gräs- eller jordtäckt) tillhör inte bunkern. En kant eller
sida på bunkern som inte är grästäckt tillhör bunkern.

Ovanstående är utgångspunkten för min fråga. Som definitionen är formulerad så är ju en kant (vägg) som är grästäckt eller torvad (vad är definitionen av "torvad"? Ska "vare sig gräs- eller jordtäckt uppfattas som en definition eller ett förtydligande?) INTE en del av bunkern. En kant eller sida som inte är grästäckt tillhör bunkern (och en brädvägg är ju sällan grästäckt). Fast glasklart är det inte eftersom regelmakarna valt att förhålla sig till storheterna "grästäckt mark# respektive "sand" i sin definition vilket ju vore enkelt och redigt om verkligheten vore så beskaffad att det alltid var antingen gräs eller sand som bollen låg på).

MrSpock

Inläggav MrSpock » ons 13 sep 2017, 19:15

Om bollen ligger utanför bunkern är den på spelfältet. Se 20-3d (i) som citerades ovan vad som gäller då.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 13 sep 2017, 19:49

MrSpock skrev:

Om bollen ligger utanför bunkern är den på spelfältet. Se 20-3d (i) som citerades ovan vad som gäller då.

Så är det. Men ligger den i bunkern eller inte?

MrSpock

Inläggav MrSpock » ons 13 sep 2017, 20:13

Hofnar skrev:
MrSpock skrev:

Så är det. Men ligger den i bunkern eller inte?

Torv och gräsbeväxt vägg är inte del av hindret enligt definition "Bunker".

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 13 sep 2017, 21:20

MrSpock skrev:Torv och gräsbeväxt vägg är inte del av hindret enligt definition "Bunker".

Korrekt. Hur är det med brädväggen?

MrSpock

Inläggav MrSpock » ons 13 sep 2017, 21:31

Hofnar skrev:
MrSpock skrev:Torv och gräsbeväxt vägg är inte del av hindret enligt definition "Bunker".

Har det hänt att en boll fastnat där?

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 14 sep 2017, 01:09

MrSpock skrev:
Hofnar skrev:

Har det hänt att en boll fastnat där?

Inte ännu.

Återgå till "Regler"