Nya regler från 2019-01-01 - Nu även på Svenska!

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Egon

Re: Nya regler från 2019-01-01 - Fastställda

Inläggav Egon » ons 21 mar 2018, 16:33

Orkar inte läsa upp mig... vad händer om man väljer att slå en p-boll direkt på tee?
Borde vara samma som innan, dvs. p-bollen är i spel om man inte hittar den första!?
Om detta antagande stämmer (?) lär vi se många som skippar p-boll, får kass droppläge o bestämmer sig för att knata tillbaka o slå en ny från tee.

Egon
I teorin ja. Men jag tror att det är ytterst få som skulle välja att gå tillbaka och slå en ny från tee. Eftersom det område som du (om den lokala regeln har antagits där man spelar) har möjlighet att droppa inom är oerhört stort så ska det mycket till för att du inte ska hitta ett läge som är ok att droppa på och som man hellre väljer än att gå tillbaka till tee och slå en ny. (se mitt inlägg här ovan med den beskrivande bilden).
”Including the nearest fairway area”
Missade den.

Egon

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 21 mar 2018, 16:56

Fy fan vad jag ogillar vissa straff, två slag för out/förlorad boll osv. Sabbar ju hela hålet/rundan. Ett slag borde räcka... Som i diverse hinder.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 21 mar 2018, 17:26

Fy fan vad jag ogillar vissa straff, två slag för out/förlorad boll osv. Sabbar ju hela hålet/rundan. Ett slag borde räcka... Som i diverse hinder.
Se min framtidsspaning på förra sidan i den här tråden, den är hyggligt i linje med vad du efterfrågar.
"Vi har varit naiva."

Egon

Inläggav Egon » ons 21 mar 2018, 17:55

Hur kan du få det till att straffet sabbar..?
Låter som en bankrånare som beskyller polisen för att han fick fängelse!

Egon

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 21 mar 2018, 21:18

Egon
Nja låter snarare som någon som fick livstid för att köra lite bil på trottoaren.

Egon

Inläggav Egon » ons 21 mar 2018, 21:59

Egon
Nja låter snarare som någon som fick livstid för att köra lite bil på trottoaren.
Herregud!

Egon

Jornhona

Inläggav Jornhona » ons 21 mar 2018, 22:23

Provisorisk boll idag eller dropp med 2 slags plikt nästa år är ju samma sak,i antal slag räknat.Bortsett från att man om något sparar slag sett över tid,då en dropp är hyggligt riskfri,medan en provisorisk boll kan ta samma väg som den ursprungliga.
Tycker det är en bra ändring och efterlängtad av mig som gärna vill hinna skaka ilskan av mig innan jag slår nästa slag.
Sparar lite tid också,vill ogärna leta boll. Det är väl ändå det tråkigaste i golfen i mitt tycke.

T-bone

Inläggav T-bone » ons 21 mar 2018, 22:32

Det är ju ”lindrigare” än dagens situation. Inget blir värre.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 21 mar 2018, 23:53

Herregud!

Egon
Lugn nu :) Du tycker inte två slags plikt för att ligga 1 cm på fel sida är lite hårt? När man bara får ett för att dra ut den i havet?

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 22 mar 2018, 07:39

Se min framtidsspaning på förra sidan i den här tråden, den är hyggligt i linje med vad du efterfrågar.
Se min historiska påminnelse på förra sidan i den här tråden. Det fanns tidigare ;)
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 22 mar 2018, 09:05

Herregud!

Egon
Lugn nu :) Du tycker inte två slags plikt för att ligga 1 cm på fel sida är lite hårt? När man bara får ett för att dra ut den i havet?
Och hur är det i år och tidigare år? Du slår ditt tredje från tee och hoppas att den hamnar i spel..
Nä,jag förstår inte varför du tycker det är mindre bestraffande idag..

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 22 mar 2018, 09:20

Jag har aldrig spelat en bana som haft out i den tänkta spellinjen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nordan

Inläggav Nordan » tor 22 mar 2018, 10:11

Regelförslaget säger att du skall droppa på fairway medans pbollen däremot kan hamna lite varstans :) därav snabbas spelet upp av droppen?
Ahh, det missade jag, ja då har du ju förstås helt rätt, förutsatt att man möjligtvis inte slagit onaturligt kort på outbollen.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inläggav Egon » tor 22 mar 2018, 10:15

Herregud!

Egon
Nu var det väl dig det handlade om!?
Du tycker att plikten sabbar hålet/ronden!
Du borde förstå att det är DU som sabbar..

Egon

LaSt

Inläggav LaSt » tor 22 mar 2018, 11:31

Herregud!

Egon
Och hur är det i år och tidigare år? Du slår ditt tredje från tee och hoppas att den hamnar i spel..
Nä,jag förstår inte varför du tycker det är mindre bestraffande idag..
Jag skulle nog ta chansen att fortsatt göra som nu, dvs slå om från tee. Eftersom man som jag är i poängträsket så är hålet "förstört" med en out. Så jag skulle slå om från tee och hoppas jag hittar tillbaka till fw och stärker mig lite inför nästa håls utslag.

AFJ

Inläggav AFJ » fre 23 mar 2018, 19:59

Jag skulle nog ta chansen att fortsatt göra som nu, dvs slå om från tee. Eftersom man som jag är i poängträsket så är hålet "förstört" med en out. Så jag skulle slå om från tee och hoppas jag hittar tillbaka till fw och stärker mig lite inför nästa håls utslag.
Om du slår out väldig kort från tee så är den kanske smart att slå en ny från tee men i många lägen är det nog bättre att nyttja den nya regeln.

Säg att du normalt slår din drive 200 meter. Du får på en hook som skär out 210 meter bort. En drop kan då med 100% säkerhet ske på fairway och väldigt nära den distans som en normal drive hamnar på. Då är det ju dumt att ta den risk som en ny från tee innebär - du kan sju slå den out igen!

Det stora nackdelen med denna nya regel tycker jag blir att bestämma punkterna för korrekt drop. Var kan bollen anses förlorad? Var gick den out? Det brukar ju vara knepigt nog när man slår i vatten - och då har man ju ändå ofta ett "plask" att gå efter.

Nåväl, kul att man nu får möjlighet att legalisera "djungeldroppen"! :-)

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » fre 23 mar 2018, 20:17

Om du slår out väldig kort från tee så är den kanske smart att slå en ny från tee men i många lägen är det nog bättre att nyttja den nya regeln.

Säg att du normalt slår din drive 200 meter. Du får på en hook som skär out 210 meter bort. En drop kan då med 100% säkerhet ske på fairway och väldigt nära den distans som en normal drive hamnar på. Då är det ju dumt att ta den risk som en ny från tee innebär - du kan sju slå den out igen!

Det stora nackdelen med denna nya regel tycker jag blir att bestämma punkterna för korrekt drop. Var kan bollen anses förlorad? Var gick den out? Det brukar ju vara knepigt nog när man slår i vatten - och då har man ju ändå ofta ett "plask" att gå efter.

Nåväl, kul att man nu får möjlighet att legalisera "djungeldroppen"! :-)
Det går inte att nog försöka förtydliga två saker:

1) Detta gällande Out/förlorad boll är en möjlig lokal regel, som är upp till respektive klubb att besluta om den ska gälla eller ej. Det är alltså inte en ny regel som gäller allt spel.
2) Om denna lokala regel tas i bruk, så är det först under 2019 som det först kan bli möjligt.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » lör 24 mar 2018, 09:13

Nu var det väl dig det handlade om!?
Du tycker att plikten sabbar hålet/ronden!
Du borde förstå att det är DU som sabbar..

Egon[/quote]

Du måste vara rolig på fester... Nej jag tror inte att bollarna lever och flyger out av sig själva, givetvis är allt som händer på banan med min boll mitt "fel". Det jag alltid ogillat med golf är att vissa misstag straffas på tok för hårt i förhållande till "felet". Varför ska det vara två slags plikt på out? Vad är vitsen (och nej jag vet att det bara är ett slags plikt och sen får man slå om från samma ställe, men resultatet är två tappade slag)?

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » lör 24 mar 2018, 09:15

Ja precis, eftersom straffet är på tok för hårt så är hålet i stort sett nollat, så varför inte bara bomba iväg en till boll i ren ilska, det gör alltid jag. Vad är vitsen med att gå fram och krångla med drop och annat skit för att ändå strecka hålet?

AFJ

Inläggav AFJ » lör 24 mar 2018, 11:21

1) Detta gällande Out/förlorad boll är en möjlig lokal regel, som är upp till respektive klubb att besluta om den ska gälla eller ej. Det är alltså inte en ny regel som gäller allt spel.
2) Om denna lokala regel tas i bruk, så är det först under 2019 som det först kan bli möjligt.

Helt med på detta!

Vad är din kvalificerade gissning - kommer svenska klubbar i allmänhet anamma denna regel?

Så var väl fallet när avståndsmätarna tilläts, det var väl egentligen en möjlighet till en lokal regel som snabbt blev "standard" på svenska klubbar?

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » lör 24 mar 2018, 13:09

Helt med på detta!

Vad är din kvalificerade gissning - kommer svenska klubbar i allmänhet anamma denna regel?

Så var väl fallet när avståndsmätarna tilläts, det var väl egentligen en möjlighet till en lokal regel som snabbt blev "standard" på svenska klubbar?
Svårt att säga redan nu. Det är ju en lite kontroversiell lokal regel trots allt. Men jag tror nog att rätt många kommer att införa den just för att snabba på tempot på sina banor. Det är ännu så nytt och jag tror att det kommer bli diskussioner på klubbar och i distrikten under året om denna möjliga lokala regel. Än så länge har inte såna diskussioner hunnit ta fart ännu och innan man får lite inblick i dem så är det svårt att sia om vad som kommer ske 2019.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 02 apr 2018, 22:01

"Banning the caddies from lining up players is part of the new 2019 rules package. It's not official yet, but it's all but a done deal. "

?

Vore bra.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tis 03 apr 2018, 08:59

"Banning the caddies from lining up players is part of the new 2019 rules package. It's not official yet, but it's all but a done deal. "

?

Vore bra.
Från nya regelboken som det finns länk till tidigare i tråden.

10.2 Advice and Other Help
...
b. Other Help
(1) Pointing Out Line of Play for Ball Anywhere Except on Putting Green. A player may have his or her line of play pointed out by:
• Having his or her caddie or any other person stand on or close to the player’s line of play to show where it is, but that person must move away before the stroke is made.
• Having an object (such as a bag or towel) set down on the course to show the line of play, but the object must be removed before the stroke is made.
(2) Pointing Out Line of Play for Ball on Putting Green. Before the stroke is made, only the player and his or her caddie may point out the player’s line of play, but with these limitations:
• The player or caddie may touch the putting green with a hand, foot or anything he or she is holding, but must not improve the conditions affecting the stroke in breach of Rule 8.1a, and
• The player or caddie must not set an object down anywhere on or off the putting green to show the line of play. This is not allowed even if that object is removed before the stroke is made.
While the stroke is being made, the caddie must not deliberately stand in a location on or close to the player’s line of play (except in attending the flagstick) to help the player or do anything else to point out the line of play.
(3) No Setting Down Object to Help in Taking Stance. A player must not take a stance for the stroke using any object that was set down by or for the player to help in lining up his or her feet or body, such as a club set down on the ground to show the line of play.
If the player takes a stance in breach of this Rule, he or she cannot avoid penalty by backing away from the stance and removing the object.
(4) Restriction on Caddie Standing Behind Player. When a player begins taking a stance for the stroke and until the stroke is made:
• The player’s caddie must not deliberately stand in a location on or close to an extension of the line of play behind the ball for any reason.
• If the player takes a stance in breach of this Rule, he or she cannot avoid penalty by backing away.
Exception – Ball on Putting Green: When the player’s ball is on the putting green, there is no penalty under this Rule if the player backs away from the stance and does not begin to take the stance again until after the caddie has moved out of that location.

See Rules 22, 23 and 24 (in forms of play involving partners, a player’s partner and the partner’s caddie may take the same actions (with the same limitations) as the player’s caddie may take under Rules 10.2b(2) and (4)).

Från "Explanation for Each Major Rule Change" som finns länkat till tidigare i tråden:

Explanation for Rule Change for 2019

6. Caddie Standing Behind a Player to Help Line the Player Up

Current Rule: Under Rule 14-2b:
 When a player is taking a stance, the player’s caddie is allowed to stand behind to help the player line up to the target and confirm that the player is correctly aligned.
 The caddie must then move away before the player makes the stroke; otherwise the player is penalized if the caddie is positioned on or close to an extension of the line of play behind the ball when the stroke is made.

2019 Rule: Under Rule 10.2b(4):
 The current prohibition will be extended so that, once the player begins taking a stance for the stroke, and until the stroke is made, the player’s caddie must not deliberately stand on or close to an extension of the line of play behind the ball for any reason.
 There will be no penalty if the caddie accidentally stands on or close to an extension of the line of play behind the ball, rather than in trying to help in lining up.
Reasons for Change:
 Although a player may get advice from a caddie on the shot to be played, the line of play and similar matters, the ability to line up one’s feet and body accurately to a target line is a fundamental skill of the game for which the player alone should be responsible.
o Allowing a caddie to stand behind a player taking a stance so as to direct the player how to line up undermines the player’s need to use his or her own alignment skills and judgment.
 This practice has been controversial for other reasons:
o Many players and others consider it to be distracting.
o It may delay play, such as when players wait for the caddie to confirm they are correctly aligned as part of their set-up routine.
 We believe that an appropriate line is drawn between allowing advice from a caddie and prohibiting the caddie from being involved in directing the player in the act of taking a stance to play the ball.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 15 apr 2018, 19:49

https://www.youtube.com/watch?v=pdrtfMYGlA8&t=323s" onclick="window.open(this.href);return false;
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 16 apr 2018, 00:27

Men kommer man få laga spikmärken i puttlinje alltså?
På det stora hela bra grejer. Men attfå droppa om man hamnar i divot kom inte med.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Återgå till "Regler"