Nya regler från 2019-01-01 - Fastställda

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Nordan

Re: Nya regler från 2019-01-01 - Fastställda

Inläggav Nordan » tis 17 apr 2018, 09:09

Bara nu inte rundorna tar ÄNNU längre tid...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 18 apr 2018, 13:39

Barilla skrev:Fy fan vad jag ogillar vissa straff, två slag för out/förlorad boll osv. Sabbar ju hela hålet/rundan. Ett slag borde räcka... Som i diverse hinder.

Ja, slag och distans är ett hårt straff, men att slå bort sin boll är förutom medvetet fusk det värsta brottet man kan begå på en golfbana. Det ska beivras.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » ons 18 apr 2018, 13:42

Strömsborg skrev:
Barilla skrev:Fy fan vad jag ogillar vissa straff, två slag för out/förlorad boll osv. Sabbar ju hela hålet/rundan. Ett slag borde räcka... Som i diverse hinder.

Ja, slag och distans är ett hårt straff, men att slå bort sin boll är förutom medvetet fusk det värsta brottet man kan begå på en golfbana. Det ska beivras.

Givetvis ska det beivras, men två slag är för hårt tycker jag, 1 hade känts rimligt. För poängbogey är det ett skott i huvudet för det hålet och kanske hela rundan. Men men.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 18 apr 2018, 15:15

Barilla skrev:
Strömsborg skrev:

Givetvis ska det beivras, men två slag är för hårt tycker jag, 1 hade känts rimligt. För poängbogey är det ett skott i huvudet för det hålet och kanske hela rundan. Men men.

Det är ju bara 1 slags plikt.
Problemet är att eftersom bollen är borta och inte skar linjen till något hinder så finns det ingenstans att droppa. Det enda som inte innebär gissningar är att gå tillbaka till föregående plats. I praktiken betyder det vanligen ytterligare ett slags straff eftersom det oftast är vid långa slag som bollen försvinner, men hur skulle man annars göra?
Senast redigerad av 1 Strömsborg, redigerad totalt 0 gånger.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

olle54

Inläggav olle54 » ons 18 apr 2018, 15:27

Njae men är det inte det som kommer att man ska göra en kvalificerad gissning av var bollen försvann och droppa sig fri därifrån...... (jag är inte helt säker på detta men tror att jag läst det någonstans)
Sölvesborgs GK
Nästan alla människor har en hjärna. De som är lite dumma har en
hönshjärna. JOHAN 5 ÅR.
En gynekolog är en som inte vet så mycket om halsen på folk.
ERLAND 6 ÅR

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 18 apr 2018, 17:52

olle54 skrev:Njae men är det inte det som kommer att man ska göra en kvalificerad gissning av var bollen försvann och droppa sig fri därifrån...... (jag är inte helt säker på detta men tror att jag läst det någonstans)

Jo, så blir de nya reglerna, och det är rätt absurt i mina öron. Djungeldroppen blir plötsligt regelrätt.
Men det är ju två slags plikt och det verkar som det blir en lokal regel som klubbarna kan införa på eget bevåg. Det blir väl som dagens oändliga röda vattenhinder som man kan se här och där och med ytterligare ett slags plikt.
Frågan är om det i så fall kommer gälla generellt över hela banan eller om det kan vara på vissa hål.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 18 apr 2018, 20:40

Det bästa som kunde hända för hastighet och score vore om man körde distans istället för slag och distans. Vem fan bryr sig om att leta efter en bortslagen scanna om man får slå sitt 2:a slag från tee.

Straffet med extra slag är ett slag du inte slagit. Du har inte heller lagt upp bollen snyggt som vid ett vattenhinder. Svårt att motivera rena "finns i sjön"-slag rent filosofiskt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » ons 18 apr 2018, 23:06

olle54 skrev:Njae men är det inte det som kommer att man ska göra en kvalificerad gissning av var bollen försvann och droppa sig fri därifrån...... (jag är inte helt säker på detta men tror att jag läst det någonstans)

Nej, inte riktigt och det kommer inte bli en "ordinarie regel". Däremot kommer det att finnas möjlighet för klubbarna/TL att införa en lokal regel som är den du syftar på. Mer exakt vad den säger är rätt tydligt beskrivet tidigare i denna tråd (inlägg fyra på första sidan i tråden), kanske är det där du läst det tidigare.

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tor 19 apr 2018, 07:35

AlbertS skrev:Det bästa som kunde hända för hastighet och score vore om man körde distans istället för slag och distans. Vem fan bryr sig om att leta efter en bortslagen scanna om man får slå sitt 2:a slag från tee.

Straffet med extra slag är ett slag du inte slagit. Du har inte heller lagt upp bollen snyggt som vid ett vattenhinder. Svårt att motivera rena "finns i sjön"-slag rent filosofiskt.

Exakt! Detta är det mest rimliga. Tack. :) Hur fixar vi detta. ;)

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » tor 19 apr 2018, 07:38

Strömsborg skrev:[Det är ju bara 1 slags plikt.
Problemet är att eftersom bollen är borta och inte skar linjen till något hinder så finns det ingenstans att droppa. Det enda som inte innebär gissningar är att gå tillbaka till föregående plats. I praktiken betyder det vanligen ytterligare ett slags straff eftersom det oftast är vid långa slag som bollen försvinner, men hur skulle man annars göra?

Vadå inte skar linjen? Du kan väl lika väl se vart den skär en OB linje ut mot en åker som du kan se vart bollen skär linjen till en sjö?

Hur man skulle göra? Jo givetvis att man antingen slår slag två från Tee eller att man droppar där man skar linjen och slår tre.

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tor 19 apr 2018, 08:18

Jag skulle vilja föreslå att förslag gällande egenpåhittade framtida regler och diskussioner/utveckling kring dessa hanteras i en separat tråd och att vi håller oss till att diskutera det tråden avser här? Risken är att personer som inte orkar läsa från början av tråden och förväntar sig att det är fastställda kommande regler som diskuteras kan blanda ihop dem med andras egna "hittepå-regler".

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » fre 20 apr 2018, 00:30

Barilla skrev:
Strömsborg skrev:[Det är ju bara 1 slags plikt.

Vadå inte skar linjen? Du kan väl lika väl se vart den skär en OB linje ut mot en åker som du kan se vart bollen skär linjen till en sjö?

Hur man skulle göra? Jo givetvis att man antingen slår slag två från Tee eller att man droppar där man skar linjen och slår tre.

Om vi bortser från OB, slår man ut bollen i skogen och inte hittar den finns ingenstans att droppa. Det rimliga då är att slå en ny boll från föregående plats med ett slags plikt, allt annat innebär gissningar. Så kommer det sannolikt att fortsätta vara i seriös tävlingsgolf även efter att de nya reglerna införts.
Och angående att vid boll OB slå en ny utan plikt, det skulle innebära att det är plikt på att förklara sin boll ospelbar och slå en ny från föregående plats men ingen plikt på att slå bort bollen helt och hållet. Inte logiskt.

Vad gäller OB generellt, som jag ser det är bollen förlorad eftersom den inte längre finns på banan och inte är i spel. En boll i ett vattenhinder är i spel och kan slås på om det är möjligt. Det kan tyckas hårt om bollen är en centimeter på fel sida de vita pinnarna men det är inte annorlunda än i andra spel och sporter. En fotboll som är över sidlinjen är död oavsett om den är en centimeter utanför eller om den flög över läktaren.
Här ska jag tillägga att jag inte är förtjust i outpinnar. Jag tyckte det var fantastiskt roligt att följa Spieths äventyr på drivingrangen på The Open i somras. Bollen ska ju spelas som den ligger. I höstas spelade jag själv en bana i England där övningsområdet låg inom banans gränser. Mitt inspel på artonde hamnade på puttingreenen, jag fick droppa mig av och slog mitt tredjeslag från en smal gräsremsa mellan greenen och proshopen.

AFJ

Inläggav AFJ » sön 22 apr 2018, 10:12

Jag tycker den nya regeln om två slags plikt och dropp på fairway är kanon.

Din kompis slå en slice som landar i högt gräs och frågar "Har vi den?". Du svarar "Den bör vi ha, men för säkerhets skull, slå en provisorisk". Den provisoriska blir en hook i vänster ruff. Nu vidtar letande efter den första bollen som hittas och slås varpå din kompis knatar över till andra sidan fairway och hämta sin provisoriska.

Är det en fyrboll som har en dålig dag och där det spelas slag och det skall slås dubbla provisoriska så kan det ju ta extremt lång tid innan alla har kommit iväg så nästa parti kan slå ut.

Säg att en vanlig hackare slår 1-2 provisoriska per runda. Räkna 1 minut per provisorisk i att ladda om och hämta upp extra boll. Kan korta rondtiden med 5 minuter för en fyrboll!

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 07 jun 2018, 13:38

Men vaffan... låt alla göra som de vill. Då blir det inte en massa tjafs och dessutom bättre scorer. Och de som följer reglerna har inte längre någon nackdel av det Win/win.
"I´m, like, really smart."

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » fre 15 jun 2018, 06:52

har dom skrivit nånting om plikt för ombyte på parkeringsplats?
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » fre 15 jun 2018, 06:56

AlbertS skrev:Jag har aldrig spelat en bana som haft out i den tänkta spellinjen.

På ängsbanan/parkbanan på Ingarö fanns det tidigare "luft-out". Du fick alltså inte slå bollen över det området.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

Återgå till "Regler"