MUA

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Sohlberg
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 mar 2017, 12:53

MUA

Inläggav Sohlberg » lör 04 aug 2018, 22:06

En regelfråga!
Om man slår en boll som landar i mua och inte hittar den va händer då? Och att man är 100% säker på att den landade i MUA

Användarvisningsbild
AlbertS
Inlägg: 9615
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 20:26
Ort: Karlshamn GK
Kontakt:

Re: MUA

Inläggav AlbertS » lör 04 aug 2018, 22:20

Fri dropp.

Se i regelboken under 25-1, anmärkning c.

https://golf.se/globalassets/regler-och ... l-2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Sohlberg
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 mar 2017, 12:53

Re: MUA

Inläggav Sohlberg » lör 04 aug 2018, 22:28

Fri dropp.

Tack för infon!

Hände nästan idag! Dock slog jag en p-boll för varken han eller jag spelade med visste exakt vad som gäller! Dock slog jag istort sätt exakt lika dant slag men den såg jag gick förbi mua’t och när jag kommer fram så hittar jag min första boll och min p-boll 4-5 m längre fram!

Användarvisningsbild
AlbertS
Inlägg: 9615
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 20:26
Ort: Karlshamn GK
Kontakt:

Re: MUA

Inläggav AlbertS » lör 04 aug 2018, 22:31

Uppdaterade mitt svar något.

Istället för provisorisk boll skall du spela en alternativ boll om regeldisput uppstår. Dvs du spelar en boll för den ena regeltolkningen och en för den andra och bokför båda resultaten och kollar med tl efter rundan. Får du lika många slag kan du förmodligen stryka (osäker på om det finns ”anmälningsplikt”).
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Sohlberg
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 mar 2017, 12:53

Re: MUA

Inläggav Sohlberg » lör 04 aug 2018, 22:49

Uppdaterade mitt svar något.

Istället för provisorisk boll skall du spela en alternativ boll om regeldisput uppstår. Dvs du spelar en boll för den ena regeltolkningen och en för den andra och bokför båda resultaten och kollar med tl efter rundan. Får du lika många slag kan du förmodligen stryka (osäker på om det finns ”anmälningsplikt”).
Okej, tackar även för den infon! Nu var det bara en sällskapsrunda! Men regler är regler ;)

Användarvisningsbild
Coleburn
Inlägg: 578
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 18:14
Ort: Åland

Re: MUA

Inläggav Coleburn » lör 04 aug 2018, 22:52

En regelfråga!
Om man slår en boll som landar i mua och inte hittar den va händer då? Och att man är 100% säker på att den landade i MUA
Komplement till Alberts svar:
- Ni måste vara i "princip helt säkra" på att bollen är i MUA för att utnyttja denna regel. Det räcker inte med att ni vet att bollen landade där, eftersom den kanske inte stannade kvar där...eller som en lärare sade på en regelkurs: "Vänd på det, och ställ frågan: Kan bollen rimligtvis vara någon annanstans än där vi tror?"
Om bollen rimligtvis kan vara någon annanstans, så gäller inte detta, utan då måste man applicera andra regler beroende på vilken situation det gäller.

- Om bollen konstaterats förlorad i MUA så ska den alltså droppas enligt gängse regler som om den skulle ligga precis där den skar in i MUA.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Sohlberg
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 27 mar 2017, 12:53

Re: MUA

Inläggav Sohlberg » sön 05 aug 2018, 10:35

En regelfråga!
Om man slår en boll som landar i mua och inte hittar den va händer då? Och att man är 100% säker på att den landade i MUA
Komplement till Alberts svar:
- Ni måste vara i "princip helt säkra" på att bollen är i MUA för att utnyttja denna regel. Det räcker inte med att ni vet att bollen landade där, eftersom den kanske inte stannade kvar där...eller som en lärare sade på en regelkurs: "Vänd på det, och ställ frågan: Kan bollen rimligtvis vara någon annanstans än där vi tror?"
Om bollen rimligtvis kan vara någon annanstans, så gäller inte detta, utan då måste man applicera andra regler beroende på vilken situation det gäller.

- Om bollen konstaterats förlorad i MUA så ska den alltså droppas enligt gängse regler som om den skulle ligga precis där den skar in i MUA.

Vi spelade på Gustavsvik i örebro igår och där bygger dom nya hål vid nuvarande 6an och vi var 110% säkra på att bollen gick in i mua, men som jag skrivit tidigare så slog jag en p-boll och den gick nästan exakt lika men den såg vi studsa igenom! Dock när vi kommer fram såg vi min första boll ligga precis bakom min p-boll(1a bollen hade oxå gått igenom mua)

Jag var dock lite osäker på vad som gäller om vi nu inte skulle ha hittat första bollen! Därför ställde jag frågan här då denna situation aldrig hänt mig innan


Återgå till "Regler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster