Nya regler från 2019-01-01 - Nu även på Svenska!

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Användarvisningsbild
Nale72

Re: Nya regler från 2019-01-01 - Nu även på Svenska!

Inläggav Nale72 » fre 12 okt 2018, 16:20

Och nu finns även appen ”Rules of Golf 2019” översatt till Svenska. Har ni redan laddat ner appen kan ni gå in under inställningar och där ladda ner den Svenska översättningen.

Användarvisningsbild
singel

Inläggav singel » fre 12 okt 2018, 16:44

Tack Nale, du är bäst :-)

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 12 okt 2018, 17:31

Reglerna kan man väl? Att de sedan håller på att ändra dem behöver man väl inte bry sig om? Man gör väl som man alltid gjort och uppstår någon tveksam situation så stämmer man av med de övriga i bollen. Senast jag var ute uppstod diskussion om det var korrekt att inte droppa över axeln, men det löste vi. Efter billighet. Det är viktigt att man spelar enligt reglerna. Annars är det inte golf.
Valfrihet är opium för folket.

AFJ

Inläggav AFJ » sön 14 okt 2018, 20:13

Jag installerade appen. Gjorde några sökningar:

Sökte på "Hinder" och det som kommer upp som första träff är regel 14.3b som handlar om hur man droppar.

Sökte på "Vattenhinder" - inget träff

Sökte på "Sidovattenhinder" - ingen träff.

Sökte på "Water Hazard" - trots att jag har svenska installerat. Då hamnar jag rätt - "Pliktområde" heter det tydligen på svenska, inte vattenhinder...

Inte lätt det här med golfregler!

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » sön 14 okt 2018, 20:49

Jag installerade appen. Gjorde några sökningar:

Sökte på "Hinder" och det som kommer upp som första träff är regel 14.3b som handlar om hur man droppar.

Sökte på "Vattenhinder" - inget träff

Sökte på "Sidovattenhinder" - ingen träff.

Sökte på "Water Hazard" - trots att jag har svenska installerat. Då hamnar jag rätt - "Pliktområde" heter det tydligen på svenska, inte vattenhinder...

Inte lätt det här med golfregler!
De verkar ha behållit Water Hazard som sökord på engelska (vattenhinder verkar dock mycket riktigt inte finnas i den svenska), dock så finns ingen regel som nämner "Water hazard" i den engelska versionen heller. Orden Water hazard/Vattenhinder försvinner nämligen i de nya reglerna och ersätts av "Penalty area"/"pliktområde".

Definitionsmässigt blir det dock ingen större skillnad då det som i de nuvarande reglerna definieras som vattenhinder (inkl. omarkerande diken, som dock från 2019 med automatik är "röda") i de nya reglerna ingår under definitionen av "pliktområde", se https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/pa ... finition-P

På samma vis finns inte "hinder" kvar som en definition i de nya reglerna, utan endast bunker och pliktområde. Defintionen av "hinder" i de nuvarande reglerna är också endast detta: " "Hinder" är varje bunker och vattenhinder"

AFJ

Inläggav AFJ » sön 14 okt 2018, 22:44

De verkar ha behållit Water Hazard som sökord på engelska (vattenhinder verkar dock mycket riktigt inte finnas i den svenska), dock så finns ingen regel som nämner "Water hazard" i den engelska versionen heller. Orden Water hazard/Vattenhinder försvinner nämligen i de nya reglerna och ersätts av "Penalty area"/"pliktområde".

Definitionsmässigt blir det dock ingen större skillnad då det som i de nuvarande reglerna definieras som vattenhinder (inkl. omarkerande diken, som dock från 2019 med automatik är "röda") i de nya reglerna ingår under definitionen av "pliktområde", se https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/pa ... finition-P

På samma vis finns inte "hinder" kvar som en definition i de nya reglerna, utan endast bunker och pliktområde. Defintionen av "hinder" i de nuvarande reglerna är också endast detta: " "Hinder" är varje bunker och vattenhinder"

Tack för förklaring.

Det är förstås svårt att göra en riktigt bra sökfunktion. Vi golfare vill ju kunna söka på våra välkända begrepp, typ Mulligan, Pilsnerboll och Luftsving men regelverket använder förstås andra begrepp! :-)

Bra i alla fall att kunna ha reglerna med i mobilen. Jag har 4 timmars flygning till golf i Spanien imorgon - perfekt läsning på flyget! :-)

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 21 okt 2018, 09:31

https://www.youtube.com/watch?v=chPOtfLUHC0" onclick="window.open(this.href);return false;
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 21 okt 2018, 12:50

Snyggt. Hur i helsicke lyckades han slå ett dubbelslag på beställning? Måste tagit några dagar att filma :D
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tis 23 okt 2018, 21:24

Den viktigaste frågan är förstås om Frozen spelas i enlighet med 2018 års eller 2019 års regler.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tis 23 okt 2018, 22:09

Den viktigaste frågan är förstås om Frozen spelas i enlighet med 2018 års eller 2019 års regler.
Hmmm. Hittills har vi spelat med 2018 års regler. Men kanske inte 2019.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Egon

Inläggav Egon » tis 23 okt 2018, 22:44

AlbertS skrev om att ursprungsförslaget med dropp för Lost ball (oob etc.) är en möjlighet via lokala regler.
Var står det?
Varför blev det så... eller var det meningen från början?

Jag tycker det känns konstigt att lägga det som ett ”val” iom. de missförstånd som kan uppstå om det inte görs till något ”generellt”.

Såg att det inte togs upp alls i gpb’s länk och det talar ju för att det skulle kunna vara via en ”lokal regel” men jag skulle gärna vilja ha en länk till regeltexten.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 23 okt 2018, 22:52

Egon: Om du tänker dig t.ex hål 17 på st andrews old eller hål 16 på karlshamn gk gamla (ingen likhet i övrigt) så kan du ju tänka dig varför den regeln skulle skapa mer förvirring än tydlighet. Det går ju inte droppa sig fri från ett slag som börjar över outgränsen om man tar den risken.

Har ingen info om exakt regeltext mer än att jag sett det bland dom föreslagna reglerna.

https://www.randa.org/News/2018/03/New- ... A-and-USGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Balls Lost or Out of Bounds: Alternative to Stroke and Distance: A new Local Rule will now be available in January 2019, permitting committees to allow golfers the option to drop the ball in the vicinity of where the ball is lost or out of bounds (including the nearest fairway area), under a two-stroke penalty. It addresses concerns raised at the club level about the negative impact on pace of play when a player is required to go back under stroke and distance. The Local Rule is not intended for higher levels of play, such as professional or elite level competitions. (Key change: this is a new addition to support pace of play)
Står ju klart och tydligt "local rule" men som du säger så är det förvirring för jag har hört flera gånger folk referera till regeln som att den skulle stå med i nya regelverket trots att så aldrig sagts mig veterligen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » ons 24 okt 2018, 08:43

AlbertS skrev om att ursprungsförslaget med dropp för Lost ball (oob etc.) är en möjlighet via lokala regler.
Var står det?
Varför blev det så... eller var det meningen från början?

Jag tycker det känns konstigt att lägga det som ett ”val” iom. de missförstånd som kan uppstå om det inte görs till något ”generellt”.

Såg att det inte togs upp alls i gpb’s länk och det talar ju för att det skulle kunna vara via en ”lokal regel” men jag skulle gärna vilja ha en länk till regeltexten.

Egon
Som jag skrivit tidigare i denna tråd (se sid 2) så är det och har alltid varit en lokal regel. Detta förmodligen då man anser att det inte är lämpligt för allt golfspel:
The Local Rule is appropriate for general play where golfers are playing casual rounds or playing their own competitions. The Local Rule is not appropriate for competitions limited to highly skilled players (that is, professional competitions and elite amateur competitions). For guidance on when and how this Local Rule may be used in order for scores to be submitted for handicapping purposes, consult the rules or recommendations contained within the Handicap System operating in the local jurisdiction.
Den möjliga lokala regeln hittar ni här, både i text, förklarande bilder och ett videoklipp: https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/ru ... res/8e#e-5. Samtliga förslag/exempel på möjliga lokala regler ligger alltså under rubriken "Committee Procedures", som ännu inte är översatt till Svenska. Motsvarande för de nuvarande reglerna har man hittat i "Spel- och tävlingsinfobanken" https://golf.se/regler-och-handicap/spe ... fobanken2/ .

Och gällande förvirring/missförstånd pga att den lokala regeln är just lokal regel och inte som "obligatorisk regel" så finns risken för denna förvirring/missförstånd för samtliga lokala regler. Sedan blir denna risk alltid större i samband med regelboksrevisioner då det alltid finns personer som sprider felaktiga regler, tolkningar etc. som sanningar, och som sedan sprids vidare.

Ibland blir ju möjliga lokala regler med tiden "obligatoriska" regler, som t ex att de tidigare möjliga lokala reglerna gällande pluggad boll på hela spelfältet och boll rubbad på green numera är "obligatoriska" regler i den nya regelboken.

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tis 30 okt 2018, 17:16

Nu finns 24 filmer med svenskt tal och text som förklarar de största nyheterna i golfreglerna 2019 på SGF:s YouTube-kanal: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Lg20FmnUkX

pln

Inläggav pln » tis 27 nov 2018, 22:17

Läste lite om de nya reglerna ang. Provisorisk boll! "Den har sin provisoriska status så länge den är i linje eller längre från hål än ursprungsbollen".
"När en provisorisk boll är i spel" Om den är närmare hål än din ursprungliga boll!

Tolkar jag detta rätt?

Säg att jag slår en boll från tee lite snett 200m ut i nån form av ruff och är osäker på om den går att hitta. Jag beslutar att slå en provisorisk som jag slår kass som landar typ 100m från tee fast på fw. Om jag direkt väljer att slå med mig min p-boll så är chansen kanske stor att jag hamnar närmre hål är ursprungsbollen som då direkt är ur spel och jag har då redan slagit 4 slag! Egentligen ska jag lubba fram och leta efter förstabollen i ruffen 100 meter längre fram innan jag slå andraslaget på p-bollen? Visade det sig att jag hittar ursprungsbollen blir det till att lubba tillbaka å hämta p-bollen eller skänka den till bakomvarande:) Har jag slagit med mig p-bollen som givetvis blev en kalasträff och jag kommer fram och ser att ursprungsbollen ligger ju där i ruffen helt ok men tyvärr den är ur spel då p-bollen ligger närmare hål. Jag får gå fram till min p å slå slag 5 istället för slag 2 från ruffen. Känns inte som detta snabbar upp tempot direkt?

Eller på hösten när det på min hemmabana ligger mkt löv ex. i semin på vissa hål. Det händer att en klar boll är som uppslukad under nåt löv och allt som oftast tar jag med mig en p-boll ifall, ifall. För ursprungsbollen måste ju vara synlig för att inte få slå en p-boll. Säg att jag gör det, då gäller det att jag inte tar i för mkt och slår längre än förstabollen, för har jag otur så ligger den provisoriska 1cm framför förstabollen som bara skymdes lite grann av ett löv från tee men syns när man väl är framme. P-bollen är dock närmre hål och jag får sansat slå mitt 4 slag.

I detta fall blir det väldigt osäkert när jag ska slå en p-boll!? Ska jag chansa på att hitta den första eller ska jag slå en p lite försiktigt??

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tis 27 nov 2018, 22:45

Läste lite om de nya reglerna ang. Provisorisk boll! "Den har sin provisoriska status så länge den är i linje eller längre från hål än ursprungsbollen".
"När en provisorisk boll är i spel" Om den är närmare hål än din ursprungliga boll!

Tolkar jag detta rätt?

Säg att jag slår en boll från tee lite snett 200m ut i nån form av ruff och är osäker på om den går att hitta. Jag beslutar att slå en provisorisk som jag slår kass som landar typ 100m från tee fast på fw. Om jag direkt väljer att slå med mig min p-boll så är chansen kanske stor att jag hamnar närmre hål är ursprungsbollen som då direkt är ur spel och jag har då redan slagit 4 slag! Egentligen ska jag lubba fram och leta efter förstabollen i ruffen 100 meter längre fram innan jag slå andraslaget på p-bollen? Visade det sig att jag hittar ursprungsbollen blir det till att lubba tillbaka å hämta p-bollen eller skänka den till bakomvarande:) Har jag slagit med mig p-bollen som givetvis blev en kalasträff och jag kommer fram och ser att ursprungsbollen ligger ju där i ruffen helt ok men tyvärr den är ur spel då p-bollen ligger närmare hål. Jag får gå fram till min p å slå slag 5 istället för slag 2 från ruffen. Känns inte som detta snabbar upp tempot direkt?

Eller på hösten när det på min hemmabana ligger mkt löv ex. i semin på vissa hål. Det händer att en klar boll är som uppslukad under nåt löv och allt som oftast tar jag med mig en p-boll ifall, ifall. För ursprungsbollen måste ju vara synlig för att inte få slå en p-boll. Säg att jag gör det, då gäller det att jag inte tar i för mkt och slår längre än förstabollen, för har jag otur så ligger den provisoriska 1cm framför förstabollen som bara skymdes lite grann av ett löv från tee men syns när man väl är framme. P-bollen är dock närmre hål och jag får sansat slå mitt 4 slag.

I detta fall blir det väldigt osäkert när jag ska slå en p-boll!? Ska jag chansa på att hitta den första eller ska jag slå en p lite försiktigt??

Jag tror inte att den här regeln har ändrats och du har oavsett vilket tolkat den helt fel.

Så här säger regeln (spelarens upplaga):

När en provisorisk boll blir boll i spel. Den provisoriska bollen blir din boll i spel med plikt enligt slag och distans i något av dessa två fall:

- När din ursprungliga boll är förlorad var som helst på banan utom i ett pliktområde eller är out of bounds.
- När din provisoriska boll spelas från en punkt som är närmare hål än där din ursprungliga boll bedöms vara.

Det räcker alltså inte med att den provisoriska bollen hamnar närmare hål än den ursprungliga bollen för att den ska bli din boll i spel utan det är först när du spelar den provisioriska bollen från en punkt närmare än där den ursprungliga bollen bedöms vara.

Det finns även en bra förklarande bild som förklarar detta:
Bild

FIG. 18.3c: PROVISORISK BOLL SPELAS FRÅN EN PUNKT SOM ÄR NÄRMARE HÅL ÄN DÄR DEN URSPRUNGLIGA BOLLEN BEDÖMS VARA
En spelares ursprungliga boll spelad från tee kan vara förlorad i en buske, spelaren meddelar och spelar en provisorisk boll, och den stannar vid punkt A. Eftersom att punkt A är längre från hålet än var den ursprungliga bollen bedöms vara, får spelaren spela den provisoriska bollen från punkt A utan att den förlorar sin status som provisorisk boll. Spelaren spelar den provisoriska bollen från punkt A till punkt B. Eftersom att punkt B är närmare hålet än var den ursprungliga bollen bedöms vara, om spelaren spelar den provisoriska bollen från punkt B, blir den provisoriska bollen i spel med plikt enligt slag och distans.

Källa: https://www.randa.org/sv-se/rog/2019/ru ... on/rule-18

pln

Inläggav pln » tis 27 nov 2018, 23:17

Ah! Självklart! Skulle nog läst på en gång till :D Givetvis om jag spelar på den när den är närmre! Tack för infon!

AFJ

Inläggav AFJ » tor 29 nov 2018, 23:02

Snyggt. Hur i helsicke lyckades han slå ett dubbelslag på beställning? Måste tagit några dagar att filma :D

Easy - jag hade behövt max fyra omtagningar innan dubbelslag på en chip/pitch var ett faktum! :-)

Jag räknar kallt med att sänka mitt hcp med ett slag 2019 tack vare denna nya regel! :D

janne64

Inläggav janne64 » Igår, 00:20

Droppa ifrån knähöjd, betyder väl just det?
Du kan alltså inte välja att droppa som nu med utstäckt arm i axelhöjd?

Egon

Inläggav Egon » Igår, 00:24

Droppa ifrån knähöjd, betyder väl just det?
Du kan alltså inte välja att droppa som nu med utstäckt arm i axelhöjd?
Exakt... men det intressanta är att tjejen i utbildningsmaterialet från R&A konstant droppar med bollen i höjd med lårmuskelns infästning ovanför knät.
Summa: Axelhöjd, inte ok ... ansats till att försöka droppa från en höjd nära knähöjd, OK!

Egon

Återgå till "Regler"