WHS - nya handicapreglerna

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

WHS - nya handicapreglerna

Inlägg av Puttaren » tis 21 maj 2019, 17:14

Har någon lyckats läsa sig till "hur" beräkningen ska ske efter årsskiftet? De åtta bästa av de senaste tjugo rundorna har man ju hört, men ska man då registrera slag (hål för hål eftersom man inte får regga mer än nettodubbel) eller fortsätta med poäng och hur ska det isf funka med beräkningen?

http://www.whs.com
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Egon

Re: WHS - nya handicapreglerna

Inlägg av Egon » tis 21 maj 2019, 21:52

Känns lite som en ickefråga i sak då resultatet i poäng samt slag (net double bogey) blir sanma sak. Därmed inte sagt att det kan kännas viktigt om man, personligen eller från förbundshåll, inte inser att det är så. Jag ser det som tämligen självklart att den inarbetade pb-räkningen kommer användas inom SGF. Dumt vore det annars!

Btw.
Slag vs poäng är ett mysterium för många. Inte så att de inte kan räkna poäng men de kan/vill inte i tanken översätta ett bruttoresultat i slag till en prestation. 91 slag är, i deras ögon, ingen prestation värd namnet men nämner man att de erhållit 37p så tycker de att de spelat bäst golf i bollen. :roll:
Jag raljerar definitivt inte över någon okunskap eller så men det som förvånar mig är kappvändandet och strutsmentaliteten över ett bruttoresultat. Med det i åtanke så välkomnar jag en strikt rapportering av resultatet/hål i antal slag.

Egon

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » ons 22 maj 2019, 08:41

Vi får nog helt enkelt avvakta tills de slutliga reglerna kommer, senare än de hade hoppats på (förmodligen i höst från att det först skulle varit vid årsskiftet och sedan på våren). Det som jag hört innan var att tanke var att man både skulle kunna ange resultat hål för hål eller som poäng (och då skulle systemet själv räkna om det). Men det tar längre tid att komma överens om de sista detaljerna verkar det som.

Jag tror inte att det är någon större idé att spekulera innan det är helt fastställt, för risken är då att någon läser det som sanningar och sedan för "sanningarna" vidare till andra. Ungefär som det här med "nya out-regeln" som många tyvärr fortfarande verkar vara en ny regel som gäller överallt, mycket för att man lyssnar på personer som tror sig veta istället för att lyssna på/fråga de som verkligen vet.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 22 maj 2019, 11:17

Om systemet blir sådant att man för sällskapsrundor måste mata in resultat hål för hål så kommer ju nästan ingen att göra det och då försvinner i mina ögon motivet till att ha ett genomsnittssystem.

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 22 maj 2019, 12:52

Idéen att behöva mata in varje score eller för den än värre varje resultat per hål låter så verklighetsfrånvänt så det måste vara ett rykte utan ngn som helst sanning.

Det måste ju slutligen bli poängen folk matar in annars lär ju knappt 5% sköta sitt hcp som det är tänkt. Tycker det är tillräckligt knasigt att behöva mata in bana, tee och starttid det borde gott och väl räcka med poängen och markörens id. Men kan man komplicera ngt så gör gärna det då det är livsviktigt att allt ska gå rätt till. Snart är det väl större kontroller inom hcp golfen än när man ska göra en pengatransaktion till Afghanistan.

Egon

Inlägg av Egon » ons 22 maj 2019, 14:57

DCI981 skrev:
ons 22 maj 2019, 12:52
Idéen att behöva mata in varje score eller för den än värre varje resultat per hål låter så verklighetsfrånvänt så det måste vara ett rykte utan ngn som helst sanning.
Nej, det är exakt så det ska gå till!
Om sen SGF får/vill göra en svensk anpassning är det som diskuteras.
DCI981 skrev:
Det måste ju slutligen bli poängen folk matar in annars lär ju knappt 5% sköta sitt hcp som det är tänkt. Tycker det är tillräckligt knasigt att behöva mata in bana, tee och starttid det borde gott och väl räcka med poängen och markörens id. Men kan man komplicera ngt så gör gärna det då det är livsviktigt att allt ska gå rätt till. Snart är det väl större kontroller inom hcp golfen än när man ska göra en pengatransaktion till Afghanistan.
Finns säkert en del statistiska frågor som ligger till grund för att man vill logga vilka banor det handlar om.
Troligen inget att oja sig över .. om man nu inte bara tänker på sig själv. ;)

Egon

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 22 maj 2019, 16:22

Egon skrev:
ons 22 maj 2019, 14:57
DCI981 skrev:
Nej, det är exakt så det ska gå till!
Om sen SGF får/vill göra en svensk anpassning är det som diskuteras.
DCI981 skrev:
Finns säkert en del statistiska frågor som ligger till grund för att man vill logga vilka banor det handlar om.
Troligen inget att oja sig över .. om man nu inte bara tänker på sig själv. ;)

Egon
För att citera ngn annan kuf "Herregud"!

Jag förstår att det måste vara väldigt svenskt att acceptera knasigheter och närmast osvenskt att oja sig över och påpeka knasigheter. Statistiken måste vara så pass viktig så att man struntar i om det som fylls i är korrekt eller inte. Spelades verkligen rundan från tee 3 eller fyllde dom i fel? Men det är klart tänker man inte bara på sig själv när man håller på med sin hobby så kan det ju bli knas i statistiken fast det kan det ju även bli när man tänker på sig själv.

Men du har helt rätt att jag tänker på mig själv när jag för in poängen för att få ett någorlunda rättvisande hcp och inte på klubben/SGF. ..jag kanske får tänka om och endast föra in några rundor då och då så slipper jag oja mig så mycket och jag vet ju ändå vad mitt hcp ungefär ska ligga på. Det kanske är så det är tänkt att vi ska göra? :roll:

Egon

Inlägg av Egon » ons 22 maj 2019, 19:35

Hehe, Ja ibland är det svårt att bara gilla läget. Vissa av oss har svårare för det än andra. ;)

Det är ingen svårighet att föreställa sig varför bana och klockslag bör noteras vid en registrering. Huruvida du sen skriver 88 slag eller 39 poäng är ju inte någon större skillnad på uppoffring. Jag förstår inte avogheten men inser att den möjligtvis bara finns där ... för att.
Gott så egentligen, men att gnälla på torget i egen sak samtidigt som man dissar betydligt skarpare hjärnor (inom whs) med en dåres envishet påvisar bara att man i sakfrågan mest liknar en.... Ja, du fattar nog!?

Egon

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 22 maj 2019, 20:10

Egon skrev:
ons 22 maj 2019, 19:35
Huruvida du sen skriver 88 slag eller 39 poäng är ju inte någon större skillnad på uppoffring.
I din självgodhet har du missförstått. Om man ska registrera max dubbel netto kan man ju inte bara kladda in 88 slag. 39 poäng, visst. Men slagmässigt måste man ju då räkna om till "max dubbel netto"-slag för att det ska stämma. Och eftersom det sannolikt inte är så att någon kommer att göra det rätt är jag rädd att man vill att hela scoren ska matas in hål för hål. Efter att först ha angivit bana, tee, datum, klockslag, luftfuktighet, väderstreck och skonummer.

Jag har också skummat den information jag fått och det tycks inte finnas någon information om *hur* handicapet ska baseras på snittet av de åtta bästa av de tjugo senaste rundorna. Ska det snitt man har under de åtta rundorna justera upp/ned ditt gamla EGA-handicap alt. WHS-handicapet? Eller ska handicapet *vara* snittet av de åtta bästa av de tjugo senaste rundorna. D.v.s. om jag snittar sex över par på de åtta rundorna - ska jag då ha sex i handicap?
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Egon

Inlägg av Egon » ons 22 maj 2019, 20:39

Puttaren skrev:
ons 22 maj 2019, 20:10
Egon skrev:
Huruvida du sen skriver 88 slag eller 39 poäng är ju inte någon större skillnad på uppoffring.
I din självgodhet har du missförstått. Om man ska registrera max dubbel netto kan man ju inte bara kladda in 88 slag. 39 poäng, visst. Men slagmässigt måste man ju då räkna om till "max dubbel netto"-slag för att det ska stämma. Och eftersom det sannolikt inte är så att någon kommer att göra det rätt är jag rädd att man vill att hela scoren ska matas in hål för hål. Efter att först ha angivit bana, tee, datum, klockslag, luftfuktighet, väderstreck och skonummer.
Försökte inte vara självgod alls... sorry att du missförstod.
Jag inser att svårigheten finns men jag ser inga rimliga skäl till varför den infinns.
(Nej, jag är inte riktigt ärlig här... förståelsen finns men jag raljerar lite över att EGA/SGF har skapat problemet)

Förklaring:
Alla vet hur många handicapslag de får enl. slopen ety de använder denna för att räkna poäng.
1 erhållet handicapslag på en par4 ger scoren 4-3, 5-2, 6-1 eller 7-0.
Vänligen förklara för mig vari det svåra ligger med att skriva siffran 7 istället för 0.

Notera även att jag redan skrivit att jag tror på poängscenariot för Sverige.

Egon

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 22 maj 2019, 21:05

Egon skrev:
Hehe, Ja ibland är det svårt att bara gilla läget. Vissa av oss har svårare för det än andra. ;)

Det är ingen svårighet att föreställa sig varför bana och klockslag bör noteras vid en registrering. Huruvida du sen skriver 88 slag eller 39 poäng är ju inte någon större skillnad på uppoffring. Jag förstår inte avogheten men inser att den möjligtvis bara finns där ... för att.
Gott så egentligen, men att gnälla på torget i egen sak samtidigt som man dissar betydligt skarpare hjärnor (inom whs) med en dåres envishet påvisar bara att man i sakfrågan mest liknar en.... Ja, du fattar nog!?

Egon
Nej att du inte förstår är helt uppenbart men förklara för mig varför dom vill veta tidpunkten jag spelat rundan och från vilken tee och framförallt när dom kan få den från Git:en ifall dom vill och jag begärt ett scorekort. Eller vill dom veta vid vilken tidpunkt sänkningen sker?

Problemet för mig är ju inte om jag ska skriva dit ett bruttoresultat för hela rundan eller ett pb resultat problemet är ju om det är som du påstår att jag ska skriva in 18 olika resultat ett för respektive hål plus en total det börjar ju då närmast vara löjligt och helt verklighetsfrånvänt men där känner du dig uppenbarligen bekväm i den här frågan.

Egon

Inlägg av Egon » ons 22 maj 2019, 21:41

DCI981 skrev:
ons 22 maj 2019, 21:05
Egon skrev:

Egon
Nej att du inte förstår är helt uppenbart men förklara för mig varför dom vill veta tidpunkten jag spelat rundan och från vilken tee och framförallt när dom kan få den från Git:en ifall dom vill och jag begärt ett scorekort. Eller vill dom veta vid vilken tidpunkt sänkningen sker?

Problemet för mig är ju inte om jag ska skriva dit ett bruttoresultat för hela rundan eller ett pb resultat problemet är ju om det är som du påstår att jag ska skriva in 18 olika resultat ett för respektive hål plus en total det börjar ju då närmast vara löjligt och helt verklighetsfrånvänt men där känner du dig uppenbarligen bekväm i den här frågan.
Lugn o fin..
Du ska naturligtvis bara notera din score i antal slag (max nettodubbelbogey). Att hålla reda på när du erhåller din maxscore/hål och att plita ner den (istället för poäng) är inget konstigt ur världsgolfens ögon. Jag förstår att vi som indoktrinerats med poäng (läs, Pb) som enda viktiga faktor ser det i en annan dager.

Systemet behöver ta hänsyn till banvärdering och slope. Den behöver även veta när du spelat eftersom intentionen är att omvandla din score med en faktor motsvarande nuvarande cba på den bana du spelat. Det framgår inte om även tidpunkten under en viss dag ska få ”olika cba” men vad jag förstår så är det ett möjligt scenario.
Ergo... bana och datum är essentiellt med det nya systemet samt troligtvis även tidpunkt.

Puttaren ställer även dessa frågor och de går lite in i dina.
Ett resultat på en bana räknas om likt det existerande usga-räknesättet och sedan blir handicapet ett snitt av de 8 bästa scorernas värde. Alltså inte scoren som vi benämner den i slag över/under par utan en (om/be)räknad score med kända faktorer som cr, slope och css (banvärdering, slope och ”cba”) i en formula där genomsnittsbanans cr också inkluderas i formulan.

Krångligt, Ja ... men eftersom man anger bana, tidpunkt och nettodubbelscore kommer värdet av ronden att aut. kunna räknas ut. Vi kommer inte behöva ta matte-lektioner.

Så, hoppas att det framgår bättre varför systemet behöver veta när och var du spelat.

Egon

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 22 maj 2019, 21:54

Egon skrev:
ons 22 maj 2019, 21:41
DCI981 skrev:
ons 22 maj 2019, 21:05
Egon skrev:

Egon

Lugn o fin..
Du ska naturligtvis bara notera din score i antal slag (max nettodubbelbogey). Att hålla reda på när du erhåller din maxscore/hål och att plita ner den (istället för poäng) är inget konstigt ur världsgolfens ögon. Jag förstår att vi som indoktrinerats med poäng (läs, Pb) som enda viktiga faktor ser det i en annan dager.

Systemet behöver ta hänsyn till banvärdering och slope. Den behöver även veta när du spelat eftersom intentionen är att omvandla din score med en faktor motsvarande nuvarande cba på den bana du spelat. Det framgår inte om även tidpunkten under en viss dag ska få ”olika cba” men vad jag förstår så är det ett möjligt scenario.
Ergo... bana och datum är essentiellt med det nya systemet samt troligtvis även tidpunkt.

Puttaren ställer även dessa frågor och de går lite in i dina.
Ett resultat på en bana räknas om likt det existerande usga-räknesättet och sedan blir handicapet ett snitt av de 8 bästa scorernas värde. Alltså inte scoren som vi benämner den i slag över/under par utan en (om/be)räknad score med kända faktorer som cr, slope och css (banvärdering, slope och ”cba”) i en formula där genomsnittsbanans cr också inkluderas i formulan.

Krångligt, Ja ... men eftersom man anger bana, tidpunkt och nettodubbelscore kommer värdet av ronden att aut. kunna räknas ut. Vi kommer inte behöva ta matte-lektioner.

Så, hoppas att det framgår bättre varför systemet behöver veta när och var du spelat.

Egon
Så då är det ju inte såsom du påstod i ditt första svar att respektive hål ska särredovisas.

Tidpunkt/Cba? Detta på en hcp grundande sällskapsrunda, jo tjena. Det har ju varit väldigt mycket Cba på dom senaste rundorna men du menar att detta möjligen skulle införas på sällskapsrundor från och med nästa år? Systemet blir ju bara roligare och roligare man undrar om dom menar allvar eller om dom bara tar sig själva och hcp golfen på för stort allvar.

Enda anledningem till poäng antecknas i mitt standard sällskap är ju pga det här jäkla hcp systemet som ska vara så rättvist som möjligt trots att det finns lika många varianter att föra sitt hcp som det finns golfare och nu ska dom eventuellt in med Cba oxå... Herregud och dom hade skarpa hjärnor sa du?

Egon

Inlägg av Egon » ons 22 maj 2019, 22:13

Särredovisas/hål?
Om det nu kan tolkas som om jag skrivit det så svär jag på att jag aldrig någonsin menat det. Noteras i scorekortet däremot.
Det går väl aldrig att friskriva sig från andras tolkningar eller ens egna syftningsfel... men ändå. ;)

Egon

DCI981

Inlägg av DCI981 » ons 22 maj 2019, 22:23

Egon skrev:
ons 22 maj 2019, 22:13
Särredovisas/hål?
Om det nu kan tolkas som om jag skrivit det så svär jag på att jag aldrig någonsin menat det. Noteras i scorekortet däremot.
Det går väl aldrig att friskriva sig från andras tolkningar eller ens egna syftningsfel... men ändå. ;)

Egon
Ja du skrev ju "det är exakt så det ska gå till" efter att du citerat mig högre upp men om du inte menade det du skrev så förklarar det ju missförståndet. Sen om det var ett syftningsfel från min sida eller din tolkning som blev knas vet jag inte.

Att jag noterar en score i mitt scorekort har jag alltid gjort eller nåja oftast i minnebanken men det är ju inte det som var min issue.

Vi får väl se vad det blir av det hela tillslut det lär ju inte påverka spelet ändå oavsett hur överarbetat det nya systemet blir.

AFJ

Inlägg av AFJ » tor 23 maj 2019, 22:59

DCI981 skrev:
ons 22 maj 2019, 22:23
Vi får väl se vad det blir av det hela tillslut det lär ju inte påverka spelet ändå oavsett hur överarbetat det nya systemet blir.
Jag håller med, spelet är det samma oavsett hur vi justerar hcp.

Jag tycker det vore väldigt märkligt om man kom fram till ett system där scoren/poängen måste rapporteras per hål. Det talas ju hela tiden om ambitionen att göra spelet enklare, roligare och mera tillgängligt. Att behöva lägga minuter efter rundan på att föra in hålresultat går ju stick i stäv mot detta. Så min förhoppning är att vi kommer registrera rundorna precis på samma sätt som tidigare.

Som vi hade uppe i den andra tråden om effekterna av den nya hcp systemet så talar väl mycket för att man kommer att använda sig av "justerad bruttoscore" för att räkna ut snittet. Därför behöver systemet registrera vald tee så att CR och slope kan plockas fram (alternativt måste det anges manuellt).

Detta är redan på plats i nuvarande MinGolf.

När det gäller "Max dubbel netto" så är ju det samma sak som poängbogey.

Det är fullt möjligt att det nya systemet kommer innehålla en och annan knasighet men det finns ingen anledning att måla f-n på väggen. Idag har vi tämligen olika system i USA och Europa (och även vissa skillnader inom Europa). Mycket talar väl för att dessa skillnader kommer utjämnas och att hcp i ett land kommer vara tämligen jämförbar med hcp i ett annat land. Jag tycker det är skäl nog att välkomna en förändring.

Brasklappen blir förstås att om det ändå blir så att USA kör sitt system, Britterna ett annat och övriga världen ett tredje - ja då vore det ett stort misslyckande.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 23 maj 2019, 23:02

AFJ skrev:
tor 23 maj 2019, 22:59
Brasklappen blir förstås att om det ändå blir så att USA kör sitt system, Britterna ett annat och övriga världen ett tredje
Så blir det naturligtvis. Liksom Sverige i alla tider haft ett helt eget system för handicap skiljt från det EGA-system man förbundit sig att följa. Och dessutom i många år mörkade det för EGA.

merpo

Inlägg av merpo » fre 24 maj 2019, 18:15

Puttaren skrev:
ons 22 maj 2019, 20:10
Och eftersom det sannolikt inte är så att någon kommer att göra det rätt är jag rädd att man vill att hela scoren ska matas in hål för hål. Efter att först ha angivit bana, tee, datum, klockslag, luftfuktighet, väderstreck och skonummer.
Du glömde mormors personnummer, hur man transporterade sig till banan (SGF vill väl bidra till miljön?), kompensation bör även ges till hur många timmar man sovit under rundan. Man bör även ha en ruta för (läst igenom och förstått dom lokala reglerna) i stil med t.ex flygbolag. det här måste utvecklas så att vi får 110%ig rättvisa i hcpsystemet.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 18 jun 2019, 21:56

Nu har det dykt upp lite information om hur det kommer att fungera.
Nyheten är PCC vilket troligen är ungefär samma som CBA.

Bruttoscore

Om du registrerat ronden med antal slag hål för hål och fått en justerad total bruttoscore används denna formel: Handicapresultat = (113 ÷ slopevärde) x (justerad bruttoscore – CR – PCC)

Poängbogey

Om du registrerat ronden med en total poängbogeyscore används denna formel: Handicapresultat = (113 ÷ slopevärde) x (par + spelhandicap – (erhållna poäng – 36) – CR – PCC)

Definitioner:

Handicapresultat = Det resultat som uppnåtts på en given bana på en given dag och som noterats i spelarens scoredokumentation. Det utgörs av skillnaden mellan spelarens justerade bruttoscore och Course Rating, med hänsyn tagen till slopevärderingen och PCC. Ett handicapresultat måste vara ett värde för 18 hål eller en beräknad motsvarighet.

Slopevärde = En indikation på en golfbanas relativa svårighetsgrad från en specifik tee för spelare som inte är scratchspelare jämfört med spelare som är scratchspelare.

Justerad bruttoscore = En spelares bruttoscore, inklusive pliktslag, justerad utifrån när, spelaren överskrider sitt maximala antal slag på ett hål, ett hål inte spelas eller ett hål startas men spelaren hålar inte ut.

Nettodubbelbogey = En score, justerad med eventuella handicapslag på det hålet, som är lika med par + 2. Maximalt antal slag på ett hål för handicapändamål.

Course Rating (CR) = Ett mått på en golfbanas svårighetsgrad, från en specifik tee, för scratchspelaren under normala ban- och väderförhållanden.

PCC = En statistisk beräkning som avgör om förhållandena den dagen avvikit från normala spelförhållanden i sådan utsträckning att de på ett betydande sätt påverkat spelares prestationer. Exempel på förhållanden som skulle kunna påverka spelares prestationer innefattar banförhållanden, väderförhållanden samt banuppsättning.

golftompa

Inlägg av golftompa » ons 09 okt 2019, 14:52

Jag har funderat en del på hur kommer (mitt) HCP att se ut med det nya systemet. Då har jag knåpat ihop ett excel-ark med ett litet makro och ett inmatningsfält, svårigheten är att hitta CR/slopevärden på dom banor jag spelat, PCC = 0 i det här försöket/projektet och jag har räknat med poäng inte med bruttoscore.
Mitt nuvarande HCP ligger på 11,3 (efter den senaste rundan på 43 p, gick från 13,4 till 11,3) och enligt det nya systemet 13,0.

Bild

Vill någon testa mitt excel-ark, så jag vet att min programmering är rätt?
Jag vet naturligtvis att det kommer att skötas automatiskt när systemet införs nästa år, men jag är lite nyfiken av mig.

CR/Slopevärdena hittade jag i appen GameBook på dom banor jag spelat.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » ons 09 okt 2019, 19:23

golftompa skrev:
ons 09 okt 2019, 14:52
Jag har funderat en del på hur kommer (mitt) HCP att se ut med det nya systemet. Då har jag knåpat ihop ett excel-ark med ett litet makro och ett inmatningsfält, svårigheten är att hitta CR/slopevärden på dom banor jag spelat, PCC = 0 i det här försöket/projektet och jag har räknat med poäng inte med bruttoscore.
Mitt nuvarande HCP ligger på 11,3 (efter den senaste rundan på 43 p, gick från 13,4 till 11,3) och enligt det nya systemet 13,0.

Bild

Vill någon testa mitt excel-ark, så jag vet att min programmering är rätt?
Jag vet naturligtvis att det kommer att skötas automatiskt när systemet införs nästa år, men jag är lite nyfiken av mig.

CR/Slopevärdena hittade jag i appen GameBook på dom banor jag spelat.
Hur får man tag i det? Vill du maila mig så kan jag testa.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

golftompa

Inlägg av golftompa » tor 10 okt 2019, 07:51

Japp, jag kan maila dig, till vilke e-post?
//Tompa

Sbsv

Inlägg av Sbsv » fre 11 okt 2019, 18:05

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 11 okt 2019, 18:59

Sbsv skrev:
fre 11 okt 2019, 18:05
Infosidan uppdaterad idag.

https://golf.se/for-spelaren/regler--ha ... shandicap/
Såg inget nytt. Vad har jag missat?

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » fre 11 okt 2019, 20:01

Puttaren skrev:
fre 11 okt 2019, 18:59
Sbsv skrev:
fre 11 okt 2019, 18:05
Infosidan uppdaterad idag.

https://golf.se/for-spelaren/regler--ha ... shandicap/
Såg inget nytt. Vad har jag missat?
Det som förmodligen uppdaterats är att vi kommer gå över till det nya systemet 1 mars och inte 1 januari.

Skriv svar