WHS - nya handicapreglerna

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Alanningen

Re: WHS - nya handicapreglerna

Inlägg av Alanningen » mån 02 dec 2019, 08:43

Strömsborg skrev:
fre 29 nov 2019, 17:58
Alanningen skrev:
fre 29 nov 2019, 14:36
Men min tro är att om en med 5 hcp och en med 30 i hcp som båda spelar på 80 slag samma dag skall få samma beräknade handicap för just den specifika rundan. Är det inte så eller har jag hamnat i en tankevurpa?
Stämmer, om ingen av dem haft sämre än nettodubbel på något hål.

Skulle det vara så att man plockat upp bollen på ett hål för att slagen var slut med ens gamla handicap och att man när man simulerar sitt WHS-hcp bakåt i tiden upptäcker att slagen (under WHS) inte var slut på det hålet så får man väl stå sitt kast och ändå skriva nettodubbel där.
Problemet, tror jag, in min beräkning är att en runda med score på alla hål bör kunna motsvara ett hcp för den spelaren just den dagen. Men om en höghandicappare går på 89 slag och en med 2 i hcp går på 89 slag och den med 2 i hcp får justera ner slagen på några hål till nettodubbel så kan 2-hadicapparen ha gått på 86 slag. Så om en med lågt handicap spelar samma resultat som en höghandicappare - varför ska det räknas som en bättre runda?

Än så länge är detta bara spekulation från min sida. Vi får svaret när allt blir helt klart.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

Alanningen

Inlägg av Alanningen » mån 02 dec 2019, 08:46

Strömsborg skrev:
fre 29 nov 2019, 15:29
Jag kanske är dum, men jag läser ditt inlägg som att du använder det handicap du fick efter att ha spelat en rond till att gå tillbaka och räkna om samma rond igen.
Problemet är att justering till nettodubbel ändrar förutsättningarna. Men som jag skriver ovan så kan det vara fel förutsättningar jag baserar mina beräkningar på. Jag utgår ifrån att varje handicaprunda skall vara förutsättningslös och att den skall spegla rundans beräknade handicap oavsett om den spelas av en med hcp 5 eller hcp 36. Det skapar vissa problem och är troligen felaktig.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 02 dec 2019, 14:59

Alanningen skrev:
mån 02 dec 2019, 08:43
Så om en med lågt handicap spelar samma resultat som en höghandicappare - varför ska det räknas som en bättre runda?
Därför man har beslutat om regeln "max dubbel netto" - eller som vi är vana med att säga i Sverige, hcp baseras på poängbogey.

Så ett gott råd - släpp funderingarna och acceptera modellen som den är. Ta endera av de två formler som Nale72 postat och räkna sedan ut din hcp. Bry dig inte om att försöka justera för "vad hade min hcp varit då? vilken spel hcp hade jag i så fall fått? hur hade det påverkar mitt resultat?". Den effekten är försumbar och dessutom kommer det inte att göras vid övergången.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » mån 02 dec 2019, 18:44

Alanningen skrev:
mån 02 dec 2019, 08:43
Strömsborg skrev:
fre 29 nov 2019, 17:58
Alanningen skrev:
fre 29 nov 2019, 14:36
Men min tro är att om en med 5 hcp och en med 30 i hcp som båda spelar på 80 slag samma dag skall få samma beräknade handicap för just den specifika rundan. Är det inte så eller har jag hamnat i en tankevurpa?
Stämmer, om ingen av dem haft sämre än nettodubbel på något hål.

Skulle det vara så att man plockat upp bollen på ett hål för att slagen var slut med ens gamla handicap och att man när man simulerar sitt WHS-hcp bakåt i tiden upptäcker att slagen (under WHS) inte var slut på det hålet så får man väl stå sitt kast och ändå skriva nettodubbel där.
Problemet, tror jag, in min beräkning är att en runda med score på alla hål bör kunna motsvara ett hcp för den spelaren just den dagen. Men om en höghandicappare går på 89 slag och en med 2 i hcp går på 89 slag och den med 2 i hcp får justera ner slagen på några hål till nettodubbel så kan 2-hadicapparen ha gått på 86 slag. Så om en med lågt handicap spelar samma resultat som en höghandicappare - varför ska det räknas som en bättre runda?

Än så länge är detta bara spekulation från min sida. Vi får svaret när allt blir helt klart.
Så är det, men det är ett väldigt extremt exempel och det är inte mer idiotiskt än nuvarande poängbogey där spelare A med samma handicap som B kan vinna över B trots sämre bruttoscore - det gäller bara att klumpa ihop alla dåliga slag på ett hål.

Och rent generellt kommer våra handicap inte att baseras på ronder där vi har en massa nettodubblar och sämre, de lär inte kvala in bland de åtta bästa.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Old-T

Inlägg av Old-T » mån 02 dec 2019, 21:10

Strömsborg skrev:
mån 02 dec 2019, 18:44

Och rent generellt kommer våra handicap inte att baseras på ronder där vi har en massa nettodubblar och sämre, de lär inte kvala in bland de åtta bästa.
Det var nog bland det bättre på länge!

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 02 dec 2019, 23:25

Old-T skrev:
mån 02 dec 2019, 21:10
Strömsborg skrev:

Kanske inte "massa" men nog kommer det att ske. Speciellt för dom som har högre hcp så händer det nog ganska ofta att scoren "räddas" av max nettodubbel.

Jag kollade min egen uträkning och på mina 8 bästa av de senaste 20 så är fem av dem där det inte finns några riktiga plumpar. På tre av rundorna har jag dock 1,2 respektive 3 slag sämre än nettodubbel.

Egon

Inlägg av Egon » mån 02 dec 2019, 23:51

Min hemmabana är lite lättare än snittet och det gör att brytpunkten för där värdet av en score matchar hcp. (från gul tee) hamnar ungefär på 8 över par. Jag hittar inte formeln just nu så jag kan inte ge ett ex. men Nale kan kanske plita ner nåt begripligt i ämnet.
Har för mig att en score på 7 över får 7,2 eller nåt i ”hcp-värde”. Är det en korrekt benämning/slutsats!?
Isf. vad tycks om det?

Egon

Alanningen

Inlägg av Alanningen » tis 03 dec 2019, 08:42

AFJ skrev:
mån 02 dec 2019, 23:25
Old-T skrev:
Strömsborg skrev:

Kanske inte "massa" men nog kommer det att ske. Speciellt för dom som har högre hcp så händer det nog ganska ofta att scoren "räddas" av max nettodubbel.

Jag kollade min egen uträkning och på mina 8 bästa av de senaste 20 så är fem av dem där det inte finns några riktiga plumpar. På tre av rundorna har jag dock 1,2 respektive 3 slag sämre än nettodubbel.
Jag har samma själv. 3 av 8 rundor har resultat som är högre än nettodubbel.

Jag ska försöka släppa det, men är man excel- och siffernörd så är det svårt... ;) Plus att jag vet att det kommer att komma frågor från medlemmar hur man kommit fram till deras nya hcp. Jag tycker det känns bra om vi kan svara på det och kanske även visa hur det räknats fram.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » tis 03 dec 2019, 09:08

Alanningen skrev:
tis 03 dec 2019, 08:42

Jag ska försöka släppa det, men är man excel- och siffernörd så är det svårt... ;) Plus att jag vet att det kommer att komma frågor från medlemmar hur man kommit fram till deras nya hcp. Jag tycker det känns bra om vi kan svara på det och kanske även visa hur det räknats fram.
Hur deras nya handicap har räknats fram går att förklara via de formler jag postade tidigare: viewtopic.php?p=274047#p274047. Det kommer även från SGF, liksom inför årets nya regler, under vintern att komma ett paket med bilder, filmer m m som klubbarna kommer kunna använda sig av för att informera sina medlemmar samt för klubbens ansvariga att ta till sig för att kunna svara på frågor.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tis 03 dec 2019, 09:13

AFJ skrev:
mån 02 dec 2019, 23:25
Old-T skrev:
Strömsborg skrev:

Men det är ju bara som det alltid har varit. Slå en massa slag och strecka hålet, går inte att förlora mer än två poäng.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Nale72

Inlägg av Nale72 » tis 03 dec 2019, 11:40

Första delarna av ovan nämnda paket för klubbarna blev nu idag allmänt tillgängligt här: https://golf.qbank.se/mb/?h=9a7a946b770 ... ae5c593859
Länk till ovan paket samt mer info för klubbarna finns här: https://golf.se/varldshandicapforklubb
Motsvarande sida för spelare finns här: https://golf.se/varldshandicapsystemet

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 03 dec 2019, 13:22

Strömsborg skrev:
tis 03 dec 2019, 09:13
Men det är ju bara som det alltid har varit. Slå en massa slag och strecka hålet, går inte att förlora mer än två poäng.
Precis - så har hcp-systemet varit sedan jag började spela golf 1989 - baserat på poängbogey.

Jag har full förståelse för att de som är duktiga golfare - som jag vill minnas att du är - tycker att det är fel att det är pb som är grunden. Säkert är det en del som tycker att hcp (om det överhuvudtaget skall få finnas) borde grundas på bruttoscore under tävling.

Vi andra, som allt som oftast gör tripplar, kavdrupplar eller helt enkelt "plockar upp", har kanske en annan uppfattning.

Med tanke på speltempo skall nog alla vara glada över att det faktiskt är pb som är grunden för hcp.

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 03 dec 2019, 13:29

Alanningen skrev:
Skönt, känns bra att inte vara ensam med att tock-strecka ett och annat hål, även när man spelar hyfsat.
Alanningen skrev:
Jag förstår känslan, gillar ju själv att få ordning och reda i siffrorna! :-) Just det faktum att du kommer få frågor från medlemmarna är väl en stor anledning till att göra uträckningen på samma sätt som GIT kommer göra.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tis 03 dec 2019, 18:33

AFJ skrev:
tis 03 dec 2019, 13:22
Strömsborg skrev:
tis 03 dec 2019, 09:13
Precis - så har hcp-systemet varit sedan jag började spela golf 1989 - baserat på poängbogey.

Jag har full förståelse för att de som är duktiga golfare - som jag vill minnas att du är - tycker att det är fel att det är pb som är grunden. Säkert är det en del som tycker att hcp (om det överhuvudtaget skall få finnas) borde grundas på bruttoscore under tävling.

Vi andra, som allt som oftast gör tripplar, kavdrupplar eller helt enkelt "plockar upp", har kanske en annan uppfattning.

Med tanke på speltempo skall nog alla vara glada över att det faktiskt är pb som är grunden för hcp.
Jag tycker bara det är konstigt att nettodubbelbogeyn ska diskuteras ingående nu i övergången mellan hcp-systemen när den hållit ner folks hcp och avgjort poängbogeytävlingar i årtionden.

AFJ

Inlägg av AFJ » tis 03 dec 2019, 19:03

Strömsborg skrev:
tis 03 dec 2019, 18:33
Jag tycker bara det är konstigt att nettodubbelbogeyn ska diskuteras ingående nu i övergången mellan hcp-systemen när den hållit ner folks hcp och avgjort poängbogeytävlingar i årtionden.
OK då förstår jag vad du menar. Jag tror inte Ålänningen egentligen ifrågasatte det ur ett regelperspektiv - jag tror bara han hade lite svårt att få ihop matematiken! Det är säkert glasklart nu! :-)

Alanningen

Inlägg av Alanningen » ons 04 dec 2019, 08:08

AFJ skrev:
tis 03 dec 2019, 19:03
Strömsborg skrev:
tis 03 dec 2019, 18:33
OK då förstår jag vad du menar. Jag tror inte Ålänningen egentligen ifrågasatte det ur ett regelperspektiv - jag tror bara han hade lite svårt att få ihop matematiken! Det är säkert glasklart nu! :-)
Helt riktigt. Jag är inte emot, eller ifrågasätter, nettodubbel. Jag är bara nyfiken av naturen och väldigt intresserad av siffror. För mig handlar det enbart om att jag verkar ha missförstått en av förutsättningarna i beräkningarna. Detta sänder kalkylen i en loop. Men när jag ser en av formlerna som Nale72 visar, där man använder poäng i beräkning av WHS så inser jag att jag trott fel.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

Egon

Inlägg av Egon » Igår, 00:37

Vet inte om den här länkats till tidigare... men ändå.
https://golf.se/globalassets/regler-oc ... ultat.xlsx

Egon

Old-T

Inlägg av Old-T » Igår, 09:27

Egon skrev:
Igår, 00:37
Vet inte om den här länkats till tidigare... men ändå.
https://golf.se/globalassets/regler-oc ... ultat.xlsx

Egon
Tack!

Upp tre till enligt den, vilket verkar ganska rimligt.
Jag har definitivt haft en riktigt svenskt hcp (dvs alldeles för lågt jämfört med spelstandard) i många år!

AFJ

Inlägg av AFJ » Igår, 21:08

Old-T skrev:
Igår, 09:27
Upp tre till enligt den, vilket verkar ganska rimligt.
Jag har definitivt haft en riktigt svenskt hcp (dvs alldeles för lågt jämfört med spelstandard) i många år!
Den här Excel-filen ger samma resultat som min egen databasuträkning.

13,8 i WHS-hcp mot nuvarande 12,7

Skriv svar