Går ej placera boll i lättnadsområdet

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

JG76
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 16:20

Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av JG76 » lör 29 aug 2020, 08:47

Min boll pluggades i uppförslutet mot en Green. Efter 2 dropp och försök till placering som inte fungerade då bollen ej stannade kvar i lättnadsområdet funderar jag på hur jag skulle göra. Och var hittar jag det i regelboken.?

Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?

Coleburn
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 18:14
Ort: Åland

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Coleburn » lör 29 aug 2020, 10:32

JG76 skrev:
lör 29 aug 2020, 08:47
Min boll pluggades i uppförslutet mot en Green. Efter 2 dropp och försök till placering som inte fungerade då bollen ej stannade kvar i lättnadsområdet funderar jag på hur jag skulle göra. Och var hittar jag det i regelboken.?

Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?
Regel 14.2e bör täcka första frågan, dvs du ska placera bollen så nära ursprungsstället som möjligt där den stannar, men såklart inte närmare hål.

Extrafråga: Ja, om bollen har varit i vila efter placeringen i ursprungsfrågan. Se regel 9.3
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

JG76
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 16:20

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av JG76 » lör 29 aug 2020, 11:32

Coleburn skrev:
lör 29 aug 2020, 10:32
JG76 skrev:
lör 29 aug 2020, 08:47
Min boll pluggades i uppförslutet mot en Green. Efter 2 dropp och försök till placering som inte fungerade då bollen ej stannade kvar i lättnadsområdet funderar jag på hur jag skulle göra. Och var hittar jag det i regelboken.?

Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?
Regel 14.2e bör täcka första frågan, dvs du ska placera bollen så nära ursprungsstället som möjligt där den stannar, men såklart inte närmare hål.

Extrafråga: Ja, om bollen har varit i vila efter placeringen i ursprungsfrågan. Se regel 9.3
Tack

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1776
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Nale72 » lör 29 aug 2020, 15:16

Coleburn skrev:
lör 29 aug 2020, 10:32
JG76 skrev:
lör 29 aug 2020, 08:47
Min boll pluggades i uppförslutet mot en Green. Efter 2 dropp och försök till placering som inte fungerade då bollen ej stannade kvar i lättnadsområdet funderar jag på hur jag skulle göra. Och var hittar jag det i regelboken.?

Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?
Regel 14.2e bör täcka första frågan, dvs du ska placera bollen så nära ursprungsstället som möjligt där den stannar, men såklart inte närmare hål.

Extrafråga: Ja, om bollen har varit i vila efter placeringen i ursprungsfrågan. Se regel 9.3
Om jag förstått frågeställaren så ligger inte bollen på en green utan strax utanför green. Det innebär att om bollen efter återplaceringen (eller dropp) måste spelas som den ligger om den rubbas av naturkrafter och får alltså inte återplaceras. Det är endast på green som en boll som flyttas av naturkrafter ska (måste) återplaceras och även där endast om bollen först lyfts och återplacerats. Se som sagt regel 9.3:
9.3
Bollen rubbad av naturkrafter
Om naturkrafter (t ex vind eller vatten) orsakar att en spelares boll i vila rubbas:

blir det ingen plikt, och
bollen måste spelas från sitt nya läge.
Undantag – Boll på green måste återplaceras om den rör sig efter att ha lyfts och återplacerats (se Regel 13.1d): Om spelarens boll på green rubbas efter att spelaren redan hade lyft och återplacerat bollen på den punkt från vilken den rubbades:

måste bollen återplaceras på sin ursprungliga punkt (som, om den inte är känd, måste uppskattas) (se Regel 14.2).
Detta gäller oavsett vad som orsakade att den rubbades (inklusive naturkrafter).
Detta är ju något som jag vill minnas att Rickie Fowler råkade ut för på en stor tävling förra året tror jag. Där han slog över green ner i ett pliktområde. Droppade i en sluttning och fick placera då bollen rullade ner i pliktområdet båda gångerna. Efter att han placerat bollen gick han upp på green och inspekterade läget och innan han hunnit tillbaka hade bollen rullat ner i pliktområdet igen. Bara att plikta upp den ytterligare en gång, oavsett hur fel/orättvist man (och Rickie) tyckte det var.

Coleburn
Inlägg: 666
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 18:14
Ort: Åland

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Coleburn » lör 29 aug 2020, 21:48

Nale72 skrev:
lör 29 aug 2020, 15:16
Om jag förstått frågeställaren så ligger inte bollen på en green utan strax utanför green. Det innebär att om bollen efter återplaceringen (eller dropp) måste spelas som den ligger om den rubbas av naturkrafter och får alltså inte återplaceras. Det är endast på green som en boll som flyttas av naturkrafter ska (måste) återplaceras och även där endast om bollen först lyfts och återplacerats. Se som sagt regel 9.3:
Jag tolkar TS som att bollen pluggats i en avrinningsyta/"falsk front som inte är green" före greenen, dvs där det är fairway och/eller foregreenklippning, dvs regel 16.3b tillämpas.
Denna yta lutar så mycket, och har så kort klipphöjd, att bollen inte stannar inom lättnadsomsådet vid dropp, och alltså ska droppas om enligt 14.3c , vilket i detta fall (stark lutning) gör att regel 14.2e sedan måste tillämpas.
== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1776
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Nale72 » sön 30 aug 2020, 07:59

Coleburn skrev:
lör 29 aug 2020, 21:48
Nale72 skrev:
lör 29 aug 2020, 15:16
Om jag förstått frågeställaren så ligger inte bollen på en green utan strax utanför green. Det innebär att om bollen efter återplaceringen (eller dropp) måste spelas som den ligger om den rubbas av naturkrafter och får alltså inte återplaceras. Det är endast på green som en boll som flyttas av naturkrafter ska (måste) återplaceras och även där endast om bollen först lyfts och återplacerats. Se som sagt regel 9.3:
Jag tolkar TS som att bollen pluggats i en avrinningsyta/"falsk front som inte är green" före greenen, dvs där det är fairway och/eller foregreenklippning, dvs regel 16.3b tillämpas.
Denna yta lutar så mycket, och har så kort klipphöjd, att bollen inte stannar inom lättnadsomsådet vid dropp, och alltså ska droppas om enligt 14.3c , vilket i detta fall (stark lutning) gör att regel 14.2e sedan måste tillämpas.
Ja, vi är helt överens :D

Det var extrafrågan, dvs "Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?" som jag avsåg med mitt svar och där var vi också överens, även om jag först i mitt huvud läste TS fråga fel. Se bara mitt svar som ett förtydligande av ditt korrekta svar på TS fråga, där jag (i onödan) förklarade den nya regeln om återplacering av boll som rubbats på green, som jag märkt att en del har missförstått).

JG76
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 16:20

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av JG76 » sön 30 aug 2020, 14:15

Allt är nu glasklart 😁

Alanningen
Inlägg: 306
Blev medlem: tor 03 mar 2016, 14:31

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Alanningen » tor 10 sep 2020, 07:33

Är du orolig att bollen ska rulla/blåsa iväg efter placering i lutning så markera platsen för placeringen, läs greenen och välj ut klubba och slag. Sen återplacerar du och slår bollen. Finns ingen regel som säger att bollen skall återplaceras direkt, eller inom en specifik tid.
Eckerö GK, Åland
Hcp 8,6

Lofgren001
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 04 feb 2018, 15:52

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Lofgren001 » fre 11 sep 2020, 07:20

Nale72 skrev:
lör 29 aug 2020, 15:16
Detta är ju något som jag vill minnas att Rickie Fowler råkade ut för på en stor tävling förra året tror jag.
Japp, det var Rickie Fowler, retar mig bara att jag inte minns vilken tävling. Torrey Pines?

Nordan
Inlägg: 8113
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 17:40

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Nordan » fre 11 sep 2020, 10:19

JG76 skrev:
lör 29 aug 2020, 08:47
Min boll pluggades i uppförslutet mot en Green. Efter 2 dropp och försök till placering som inte fungerade då bollen ej stannade kvar i lättnadsområdet funderar jag på hur jag skulle göra. Och var hittar jag det i regelboken.?

Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?
fråga Rickie Fowler... Han droppade, fick placera, gjorde det, och när han gick upp på green rullade bollen ner i ett vattenhinder.
Om jag inte missminner mig var vattenhindret den nya ursprungspunkten, dvs, han fick droppa om ta plikten ytterligare en gång.
https://www.youtube.com/watch?v=16Svz3nHOw0
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1776
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Går ej placera boll i lättnadsområdet

Inlägg av Nale72 » fre 11 sep 2020, 10:40

Nordan skrev:
fre 11 sep 2020, 10:19
JG76 skrev:
lör 29 aug 2020, 08:47
Min boll pluggades i uppförslutet mot en Green. Efter 2 dropp och försök till placering som inte fungerade då bollen ej stannade kvar i lättnadsområdet funderar jag på hur jag skulle göra. Och var hittar jag det i regelboken.?

Extrafråga : om jag lyckas placera bollen, går upp för att läsa Green o bollen blåser ner, då ska jag väl spela från det nya stället?
fråga Rickie Fowler... Han droppade, fick placera, gjorde det, och när han gick upp på green rullade bollen ner i ett vattenhinder.
Om jag inte missminner mig var vattenhindret den nya ursprungspunkten, dvs, han fick droppa om ta plikten ytterligare en gång.
https://www.youtube.com/watch?v=16Svz3nHOw0
*Waste Management 2019 var det tydligen Lofgren001*

Japp, det blev ytterligare en plikt för det. Men i min värld är inte det största misstaget Fowler gjorde där att han placerade bollen för att sedan ta rätt lång tid på sig att gå upp och kolla greenen så att bollen åkte ner i pliktområdet igen, för ytterligare en plikt.

Det största misstaget bör rimligtvis vara att han inte tog lättnad enligt regel 18.1, slag och distans, istället och chippade från föregående plats (som han nu rimligtvis hade bättre koll på hur han skulle göra ifrån) utan istället droppade vid pliktområdet , vilket krävde ett högt slag över bunkern, med mycket lite green till flaggan. Nu hamnade han ju (i princip så bra som var möjligt därifrån) ungefär mitt på green med en rätt lång returputt (som han nu trots allt satte).

18.1 - slag och distans, "världens bästa regel", mycket bra att kunna och framförallt att komma ihåg att använda den när den verkligen kan göra stor skillnad och den inte känns helt självklar.

Skriv svar