Plushandicap - eller inte?

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Gay på banan

Re: Plushandicap - eller inte?

Inlägg av Gay på banan » fre 19 feb 2021, 17:49

Nordan skrev:
fre 19 feb 2021, 14:53
Primus skrev:
fre 19 feb 2021, 13:20
Nordan skrev:
fre 19 feb 2021, 11:32

För att veta din spelstandard vilket hcp väl ytterst anger, så ska du till banans par ADDERA ditt hcp. Hur du sen förhåller dig till den summan i ditt spel ger en justering av hcp, men alltsom oftast är förmodligen ditt resultat banans par + ett antal slag, ganska troligt något i närheten av ditt hcp.
Nu förstår jag äntligen hur du tänker, jag har varit väldigt frågande.
Jag har aldrig tänkt på att man lägger på slag på banans par, handicapet är en siffra man drar av sin egen score. Det är ju liksom så man gör när man summerar scoren.
Undrar om det är vanligt att tänka som du gör i resonemanget ovan...
Tack, och en mkt bra fråga!
Vanligt å vanligt. Men jag har tänkt på det många år. En bana har par 72. Jag får 14 slag. Jag adderar 14 slag. Spelar jag 72 slag plus 14 slag vilket ger 86 slag så har jag gått på mitt hcp.

AFJ

Inlägg av AFJ » fre 19 feb 2021, 19:55

Som Puttaren säger så visas en riktigt duktig spelares hcp med ett plustecken i Min Golf. Mitt rekord är från i våras då jag och polarn fick sällskap av två killar med ett totalt plus på 10 - fick en liten chock när jag kollade bokningen on-line! :-)

AFJ

Inlägg av AFJ » fre 19 feb 2021, 20:05

Gay på banan skrev:
fre 19 feb 2021, 17:49
Nordan skrev:
fre 19 feb 2021, 14:53
Primus skrev:
fre 19 feb 2021, 13:20

Nu förstår jag äntligen hur du tänker, jag har varit väldigt frågande.
Jag har aldrig tänkt på att man lägger på slag på banans par, handicapet är en siffra man drar av sin egen score. Det är ju liksom så man gör när man summerar scoren.
Undrar om det är vanligt att tänka som du gör i resonemanget ovan...
Tack, och en mkt bra fråga!
Vanligt å vanligt. Men jag har tänkt på det många år. En bana har par 72. Jag får 14 slag. Jag adderar 14 slag. Spelar jag 72 slag plus 14 slag vilket ger 86 slag så har jag gått på mitt hcp.
Hur man tänker får väl vara upp till var och en och slutresultatet brukar vara det samma om man gör rättt. Jag håller med Primus om att det brukliga är nog ändå att man utgår ifrån BRUTTO score, drar av HPC-slag och får ett NETTO - så ser det i alla fall ut på alla scorekort som jag sett.

Vid poängbogeyberäkning så kan man ju säga att handicapslagen adderas men där handlar det ju också om en "omvänd" beräkning där man helt plötsligt skall ha MAXIMALT med poäng istället för MINIMALT med slag.

Att slope är med gör ju ingen direkt skillnad, det handlar bara om att justera ett exakt handicap till ett spelhandicap.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 19 feb 2021, 22:19

Puttaren skrev:
fre 19 feb 2021, 11:54

Det här är den bästa spelare jag har i min bekantskapskrets. Lite tungt att ställa upp på första tee och behöva skjuta sju under par för att gå på handicap.
Alla par-5 or är väl egentligen långa par 4-or för denna kategori spelare.
Hälften av par 4-orna är par 3.5
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Zaphod

Inlägg av Zaphod » lör 20 feb 2021, 00:13

Puttaren skrev:
Nordan skrev:
fre 19 feb 2021, 11:50
Puttaren skrev:
fre 19 feb 2021, 11:49

Bild
Tack!
Är det där en plushandicappare, alltså en som ligger under scratch?
Ja, en av klubbens bästa spelare. Går på college i USA. Spelade en runda med honom i somras. Slår helt oskruvade drivar med till synes platt bollbana. Och är inte helt oäven på resten av spelet heller.

Det här är den bästa spelare jag har i min bekantskapskrets. Lite tungt att ställa upp på första tee och behöva skjuta sju under par för att gå på handicap.
Bild
Ähh, personen har ju höjt sig. 😜

Mer allvarligt:
+7?! Helt sjukt bra!

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 20 feb 2021, 12:23

Nordan skrev:

Hursomhelst, nu säger du väl emot dig själv? Har du gått igenom vad du skrivit egentligen? Eller har vi missförstått varandra komplett?

Som vi ser på det idag så är det dom som är riktigt jävla bra som vi benämner som "plushandicappare", det är vi överens om, eller?
Men alla vi andra, vi benämns inte med att vi har ett minushandicap. Vårt hcp är en positiv siffra, det står väl inte -14,3 någonstans?
Nej, jag säger inte emot mig själv och ja vi är överens om ovanstående.

Nordan skrev:
Men krasst så har vi ju det, för alla kan ju inte vara plushandikappare?
Nej vi är inte plushandicapare. Pluset har lagts till för att indikera att dessa duktiga spelare skall lägga till slag tillskillnad från att dra ifrån när nettoscoren beräknas.

Det kan tyckas olyckligt men systemet är utformat som att vi alla "dödliga" har ett handicap som utryckts som ett heltal utan tecken. De som inte får dra ifrån slag utan skall lägga till har fått benämning "plus". Det bara är så det är och det har fungerat så länge jag kan minnas - ända tills några österrikare vaknade på fel sida! :-)

Jag är övertygad om att de kommer få ändra sin inställning och rätta in sig i ledet förr eller senare.

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 22 feb 2021, 11:05

AFJ skrev:
lör 20 feb 2021, 12:23
Det kan tyckas olyckligt men systemet är utformat som att vi alla "dödliga" har ett handicap som utryckts som ett heltal utan tecken. De som inte får dra ifrån slag utan skall lägga till har fått benämning "plus". Det bara är så det är och det har fungerat så länge jag kan minnas - ända tills några österrikare vaknade på fel sida! :-)

Jag är övertygad om att de kommer få ändra sin inställning och rätta in sig i ledet förr eller senare.
:lol:
Och jag vill absolut inte tjafsa om det, för det är en hygglig ickefråga för mig, men igen, sättet som jag ser på det är för mig inte ologiskt. Jag accepterar och har alltid själv förstått innebörden av plushandikapp, men nu med diskussionen som uppstått, vilken jag tycker är intressant, så undrar man hur det uppstod, hur man resonerade kring att några skulle ha plushandicap, och om man nu vill särskilja spelare, inte pratade om minushandicap isåfall? Eller så gjorde man det och kom fram till att plus är eller låter bättre.

Att österrikarna kommer att justera det de tolkat, det tror jag är klart även det.

I staterna, hur betecknas man som golfare som är scratch eller bättre, någon som vet, vågar man gissa på Puttaren kanske?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 22 feb 2021, 11:12

Puttaren skrev:

Bild
Alltså, det är ju så sinnessjukt bra :o

Men den personen måste väl nästan vara i sån status så att den lirar på någon tour och kan göra hyggliga scorer?

Jag har spelat ett varv med Mats Hallberg som då fick kvala till scandinavian masters, och han slog slag som man inte ens trodde fanns. Hans hcp vid tillfället har jag ingen aning om, men är det någon som tror sig veta vad en sån spelare har?

Hogan

Inlägg av Hogan » mån 22 feb 2021, 11:27

Att ni orkar :P

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » mån 22 feb 2021, 15:09

Nordan skrev:
mån 22 feb 2021, 11:12
Puttaren skrev:

Bild
Alltså, det är ju så sinnessjukt bra :o

Men den personen måste väl nästan vara i sån status så att den lirar på någon tour och kan göra hyggliga scorer?

Jag har spelat ett varv med Mats Hallberg som då fick kvala till scandinavian masters, och han slog slag som man inte ens trodde fanns. Hans hcp vid tillfället har jag ingen aning om, men är det någon som tror sig veta vad en sån spelare har?
Spelade med Hyllan på invigningen av Öster by Stenson. Stabil och säker, med en riktigt mjuk och fin sving med bra tempo. Inget spektaktulärt. Har runt plus 2 i handicap.
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 22 feb 2021, 15:34

Puttaren skrev:
mån 22 feb 2021, 15:09
Spelade med Hyllan på invigningen av Öster by Stenson. Stabil och säker, med en riktigt mjuk och fin sving med bra tempo. Inget spektaktulärt. Har runt plus 2 i handicap.
Han var verkligen supertrevlig, hjälpsam och medbjudande. Undrar vad han hade då, när han kvalade?

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » mån 22 feb 2021, 17:32

Det är väl just det, är man riktigt bra ser det aldrig svårt ut
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 22 feb 2021, 18:51

Nordan skrev:
mån 22 feb 2021, 11:12
Hans hcp vid tillfället har jag ingen aning om, men är det någon som tror sig veta vad en sån spelare har?
Det var väl en artikel i svensk golf för något år sedan med den som hade lägst hcp i Sverige. Har för mig att det var en av amatörtjejerna (Linnea Ström ???) och att hcp var ca +6,5.

På min golf kan man ju söka golfvänner och kan man namnet och klubben och de inte har dolt sina uppgifter så kan man se vad de har för hcp. Som exempel har Alexander Norén +4,2 och Kristoffer Broberg +6,8. Kinhultarna har +4,9 och +4.6 och Henrik Norlander +4,9.

Normalt sett avser detta deras hcp när de blev proffs. Jag tror inte Alex loggar in på MinGolf och reggar rundorna från Riviera i helgen! :-) Så i verkligheten är de aktiva proffsen sannolikt betydligt bättre än deras officiella hcp.

Jag tror att WHS har givit det riktigt bra spelarna lite lägre hcp (mer +) än de hade i tidigare system.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 23 feb 2021, 12:14

AFJ skrev:
mån 22 feb 2021, 18:51
Jag tror inte Alex loggar in på MinGolf och reggar rundorna från Riviera i helgen! :-)
Va, gör dom inte? ;)

Undrar hur en slope skulle se ut på en sån tävling?

AFJ

Inlägg av AFJ » ons 24 feb 2021, 12:11

Nordan skrev:
mån 22 feb 2021, 11:05
Och jag vill absolut inte tjafsa om det, för det är en hygglig ickefråga för mig, men igen, sättet som jag ser på det är för mig inte ologiskt. Jag accepterar och har alltid själv förstått innebörden av plushandikapp, men nu med diskussionen som uppstått, vilken jag tycker är intressant, så undrar man hur det uppstod, hur man resonerade kring att några skulle ha plushandicap, och om man nu vill särskilja spelare, inte pratade om minushandicap isåfall? Eller så gjorde man det och kom fram till att plus är eller låter bättre.

Att österrikarna kommer att justera det de tolkat, det tror jag är klart även det.

I staterna, hur betecknas man som golfare som är scratch eller bättre, någon som vet, vågar man gissa på Puttaren kanske?
Det är ju kul att tjafsa! :D

Om man googlar lite är det mycket skrivet om historien bakom hur dagens handicapsystem kom till. I början handlade det väl mycket om matchspel. Den bättre spelaren gav den sämre ett antal slag (eller hål), man pratade nog aldrig plus eller minus. Precis som vi gör idag i normala fall, A har hcp 10 B har 15. B säger "Jag fick 5 slag" och A säger "Jag fick ge bort 5 slag".

Samma sak när man spelar slagspel, "Jag får 15 slag idag från gul", sedan drar man dessa slag från scoren (eller lägger till dem enligt hålens index om man räknar poäng). Handicapet är alltså ett tal som dras från scoren.

När man börjar införa matematiska modeller som beräknar hcp så uppstår förstås "problemet" hur de riktigt duktiga spelarna skall hanteras. En variant hade ju varit att sätta alla dessa på 0 men man har valt att fortsätta att räkna "på andra sidan". Då har man sonika lagt till plustecknet för att markera att dessa spelare skall lägga till slag istället för att dra ifrån som alla andra gör. Jag tycker det är logiskt ur en språklig synvinkel. Rent matematiskt ställer det förstås till det en aning och gör man beräkningsformler så får man vända på tecknen. Det framgår ju också tydligt av det tyska regelverket 5.2 som citeras ovan, får man ett negativt index skall en sådan hcp benämnas som plus. Det är ju här som Österrikarnas tolkning är så märklig, de har samma grund som vi och övriga världen men kan inte läsa.

När det gäller USA så utgår jag ifrån att de också använder plus för de duktiga spelarna. När man t ex läser om tour-golfare på engelskspråkiga sajter så kan det stå "Turned pro at the age of 19 with a hcp of +5".

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 24 feb 2021, 12:27

Hmm. Ta spelares statistik på pgatouren och räkna ut ett tour-hcp.... Kanske vore intressant
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 24 feb 2021, 14:26

AFJ skrev:
ons 24 feb 2021, 12:11

Det är ju kul att tjafsa! :D

Om man googlar lite är det mycket skrivet om historien bakom hur dagens handicapsystem kom till. I början handlade det väl mycket om matchspel. Den bättre spelaren gav den sämre ett antal slag (eller hål), man pratade nog aldrig plus eller minus. Precis som vi gör idag i normala fall, A har hcp 10 B har 15. B säger "Jag fick 5 slag" och A säger "Jag fick ge bort 5 slag".

Samma sak när man spelar slagspel, "Jag får 15 slag idag från gul", sedan drar man dessa slag från scoren (eller lägger till dem enligt hålens index om man räknar poäng). Handicapet är alltså ett tal som dras från scoren.

När man börjar införa matematiska modeller som beräknar hcp så uppstår förstås "problemet" hur de riktigt duktiga spelarna skall hanteras. En variant hade ju varit att sätta alla dessa på 0 men man har valt att fortsätta att räkna "på andra sidan". Då har man sonika lagt till plustecknet för att markera att dessa spelare skall lägga till slag istället för att dra ifrån som alla andra gör. Jag tycker det är logiskt ur en språklig synvinkel. Rent matematiskt ställer det förstås till det en aning och gör man beräkningsformler så får man vända på tecknen. Det framgår ju också tydligt av det tyska regelverket 5.2 som citeras ovan, får man ett negativt index skall en sådan hcp benämnas som plus. Det är ju här som Österrikarnas tolkning är så märklig, de har samma grund som vi och övriga världen men kan inte läsa.

När det gäller USA så utgår jag ifrån att de också använder plus för de duktiga spelarna. När man t ex läser om tour-golfare på engelskspråkiga sajter så kan det stå "Turned pro at the age of 19 with a hcp of +5".
:lol: :lol:

Alltså jag köper det, men i mitt synsätt så är mitt hcp något som ska läggas till banans par. Likaväl som en scratchspelare ska dra av, subtrahera räkna minus banans par, det är egentligen det jag "lutar" mig emot.
Hcp reflekterar din spelstyrka mot banans par.

Skriv svar