Vad?
Det verkar skumt , ingen jag känner i golfen fick någon hcp revision.
Moderator: Nale72
Vad?
Hur ser din handicap-historik ut om du går in och tittar i Min Golf? Har du någon form av manuell justering där? I så fall skulle jag ha kontaktat min klubb och frågat dem om varför de i så fall manuellt justerat mitt handicap. Den gamla årliga justeringen är ju inte kvar i de nya reglerna, men klubbens hcp-kommitté har ju fortfarande rätt att göra en manuell justering av en spelares hcp om de anser att det är felaktigt.Old-T skrev: ↑ons 31 mar 2021, 19:26Sista rundan förra året på WaxholmFörsta rundan på Kungsängen i år:Ny exakt handicap: 16,3
Tidigare exakt handicap: 16,3Ny exakt handicap: 16,6
Tidigare exakt handicap: 16,6
Tack!!!Nale72 skrev: ↑tor 01 apr 2021, 07:55Hur ser din handicap-historik ut om du går in och tittar i Min Golf? Har du någon form av manuell justering där? I så fall skulle jag ha kontaktat min klubb och frågat dem om varför de i så fall manuellt justerat mitt handicap. Den gamla årliga justeringen är ju inte kvar i de nya reglerna, men klubbens hcp-kommitté har ju fortfarande rätt att göra en manuell justering av en spelares hcp om de anser att det är felaktigt.
Mycket som är märkligt.oskiP skrev: ↑lör 10 apr 2021, 23:00Märkliga beräkningar det nya hcp-systemet verkar göra. Jag spelade idag min första rond på 10 år och mitt spel motsvarade så klart inte mitt hcp på långa vägar.![]()
88 slag netto, 19 poäng resulterade i att mitt hcp justerades ner(!) från 4,2 till 2,2....
Jag har förstått att det är helt korrekt och tydligen baseras på någon ”fiktiv” rond. Men var ligger logiken i det?
Du behöver prata med din hcp-kommitté på klubben så höjer dom dig till lämpligt hcp. Regga några ronder till så dom ser din spelstandard. Kan ju bli så att du hittar tillbaka dessutomoskiP skrev: ↑lör 10 apr 2021, 23:00Märkliga beräkningar det nya hcp-systemet verkar göra. Jag spelade idag min första rond på 10 år och mitt spel motsvarade så klart inte mitt hcp på långa vägar.![]()
88 slag netto, 19 poäng resulterade i att mitt hcp justerades ner(!) från 4,2 till 2,2....
Jag har förstått att det är helt korrekt och tydligen baseras på någon ”fiktiv” rond. Men var ligger logiken i det?
Ja men precis. Jag tänkte ge det någon månad tills jag fyllt på med lite fler ronder och se vad som händer. Är det fortfarande helt knasigt framåt sommaren så får jag ta en diskussion med hcp-kommittén... Det kändes bara så sjukt märkligt att mitt hcp halverades efter en rond på 19 poäng...AlbertS skrev: ↑mån 12 apr 2021, 09:30Du behöver prata med din hcp-kommitté på klubben så höjer dom dig till lämpligt hcp. Regga några ronder till så dom ser din spelstandard. Kan ju bli så att du hittar tillbaka dessutomoskiP skrev: ↑lör 10 apr 2021, 23:00Märkliga beräkningar det nya hcp-systemet verkar göra. Jag spelade idag min första rond på 10 år och mitt spel motsvarade så klart inte mitt hcp på långa vägar.![]()
Jag har förstått att det är helt korrekt och tydligen baseras på någon ”fiktiv” rond. Men var ligger logiken i det?tycker du skall anmäla dig till hallandslaget i slaget om Hallandsåsen sålänge.
Det handlar om konstruktionen av systemet. Med bara en runda i systemet får du ankarrundan (en fiktiv runda byggd på ditt handicap i gamla systemet) och så drar de av slag för att du kanske har en ”dold” talang. I kid you not – så fungerar det.oskiP skrev: ↑mån 12 apr 2021, 12:57Ja men precis. Jag tänkte ge det någon månad tills jag fyllt på med lite fler ronder och se vad som händer. Är det fortfarande helt knasigt framåt sommaren så får jag ta en diskussion med hcp-kommittén... Det kändes bara så sjukt märkligt att mitt hcp halverades efter en rond på 19 poäng...AlbertS skrev: ↑mån 12 apr 2021, 09:30Du behöver prata med din hcp-kommitté på klubben så höjer dom dig till lämpligt hcp. Regga några ronder till så dom ser din spelstandard. Kan ju bli så att du hittar tillbaka dessutomoskiP skrev: ↑lör 10 apr 2021, 23:00Märkliga beräkningar det nya hcp-systemet verkar göra. Jag spelade idag min första rond på 10 år och mitt spel motsvarade så klart inte mitt hcp på långa vägar.![]()
Jag har förstått att det är helt korrekt och tydligen baseras på någon ”fiktiv” rond. Men var ligger logiken i det?tycker du skall anmäla dig till hallandslaget i slaget om Hallandsåsen sålänge.
Utmärkt idé. Kommer du med i Hallandslaget så ska jag se till att du får ett helt annat handicap …AlbertS skrev: ↑mån 12 apr 2021, 09:30Du behöver prata med din hcp-kommitté på klubben så höjer dom dig till lämpligt hcp. Regga några ronder till så dom ser din spelstandard. Kan ju bli så att du hittar tillbaka dessutomoskiP skrev: ↑lör 10 apr 2021, 23:00Märkliga beräkningar det nya hcp-systemet verkar göra. Jag spelade idag min första rond på 10 år och mitt spel motsvarade så klart inte mitt hcp på långa vägar.![]()