Tokiga regelsituationer vi minns

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Big Berra

Re: Tokiga regelsituationer vi minns

Inlägg av Big Berra » tis 21 dec 2021, 11:00

Puttaren skrev:
ons 08 dec 2021, 13:40
Craig Stadler vill inte smutsa ned sina byxor på Torrey Pines 1987.
Bild
Enligt någon diskussion i ett amerikanskt forum hade det varit OK om han tagit två handdukar och knutit fast en runt vardera byxben och sedan
tagit sin "stans".

Detta ter sig då som en enormt löjlig regel, var går gränsen för att bygga sin stans ?

Skulle det fungera regelmässigt om han sätter fast handduken med en klädnypa vid byxlinningen och sedan tar sin stans ?
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 21 dec 2021, 11:10

Anders Forsbrand som fick två pliktslag på US Masters när han klev ned i ett vattenhinder och stöttade sig på klubban ( för att inte ramla ?).

Edit: Länk tillagd till Svensk Golfs arkiv:

Länk: http://www.e-magin.se/paper/6g9fgqvv/pa ... g9fgqvv/22

Där kan man läsa att det konstaterades dagen efter att domaren dömt fel.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

overdrive

Inlägg av overdrive » mån 27 dec 2021, 18:59

Nordan skrev:
ons 08 dec 2021, 14:51
Rickie Fowler's ball rolls back into water after drop | Waste Management 2019

En chip som inte är sådär vidare värst dålig hamnar i vattnet med en märklig situation som följd. Droppar, droppar igen, och placerar bollen, som sedemera rullar ner i vattnet igen EFTER att han tagit bort markeringen... Allt kryddat med regn...

Fråga: Måste man ta bort markeringen innan man slår?

https://www.youtube.com/watch?v=16Svz3nHOw0
Nej men så fort du har placerat bollen och bollen har stannat har markeringen ingen funktion. Den ersätter bollen endast när den är lyft.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 28 dec 2021, 11:26

overdrive skrev:
mån 27 dec 2021, 18:59
Nej men så fort du har placerat bollen och bollen har stannat har markeringen ingen funktion. Den ersätter bollen endast när den är lyft.
Tack!

Följdfråga: Man ser ju inte sällan spelare som linjerar bollen, går ifrån den, men låter markeringen ligga kvar, är det mest för att inte behöva markera igen alltså?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » lör 01 jan 2022, 15:41

Nordan skrev:
tis 28 dec 2021, 11:26
overdrive skrev:
Tack!

Följdfråga: Man ser ju inte sällan spelare som linjerar bollen, går ifrån den, men låter markeringen ligga kvar, är det mest för att inte behöva markera igen alltså?
Troligen, men det är inte något som hör ihop med det du frågat om.
Du tänker ”markering” men det är var markeringen sker och i vilket syfte som styr. Green vs spelfältet. Helt olika regler här.
Syfte. Markera för att droppa vs markera för att du får eller behöver (din boll stör någon annan). Återigen olika regler.

Egon

Nordan

Inlägg av Nordan » sön 02 jan 2022, 15:19

Egon skrev:
lör 01 jan 2022, 15:41
Nordan skrev:
tis 28 dec 2021, 11:26
overdrive skrev:
Tack!

Troligen, men det är inte något som hör ihop med det du frågat om.
Du tänker ”markering” men det är var markeringen sker och i vilket syfte som styr. Green vs spelfältet. Helt olika regler här.
Syfte. Markera för att droppa vs markera för att du får eller behöver (din boll stör någon annan). Återigen olika regler.

Egon
Topp!

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » tis 04 jan 2022, 08:17

overdrive skrev:
Nordan skrev:

En chip som inte är sådär vidare värst dålig hamnar i vattnet med en märklig situation som följd. Droppar, droppar igen, och placerar bollen, som sedemera rullar ner i vattnet igen EFTER att han tagit bort markeringen... Allt kryddat med regn...

Kan inte markeringen räknas som hjälpmedel om man låter den ligga kvar när man slår?
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

B60

Inlägg av B60 » tis 11 jan 2022, 14:17

Vattenmannen skrev:
tis 04 jan 2022, 08:17
overdrive skrev:
Nordan skrev:

Kan inte markeringen räknas som hjälpmedel om man låter den ligga kvar när man slår?
Japp, ett slags plikt på att inte ta bort markeringen. Regel 14.1a.

Stymie1952

Inlägg av Stymie1952 » ons 12 jan 2022, 20:16

Under ett seriespel på Söderby (GolfUppsala) så inträffar följande på ett Par 5 med dogleg till vänster efter andraslaget. Medtävlare 1 har ca 175 m kvar och slår sitt tredje slag med en hybrid över ett gräsparti med låg bollbana (ca 2-3m höjd ovanför gräspartiet). Alla är osäkra på hur det ser ut bakom och slår därför medtävlare 1 en provisorisk boll. Därefter går vi tre fram och noterar att gräsområdet enbart är ca 4 m djupt och det därefter är helt uppklippt ca 20-30 meter fram till ett vattenhinder som ligger kort om green. Boll 1 hittas inte. Medtävlare 2 säger då att medtävlare 1 måste spela den provisoriska bollen då han anser att bollen är förlorad. Medtävlare 1 säger att han är säker på att bollen passerade gräsområdet och att bollen utan tvivel hamnat i vattenhindret eftersom den omöjligt kunnat fastna i gräsområdet. Inte heller är bollen på green eller bakom. Att den inte kunde vara bakom green är alla överens om, men området avsöktes i alla fall. Medspelare 1 droppar för vattenhinder. Stämningen är upprörd mellan de två och på nästa tee är det så nära handgemäng att jag måste gå emellan. Inte ett ord utväxlades sedan de sista hålen.

Eftersom jag anser mig väl påläst om reglerna så stödjer jag medtävlare 1 i hans bedömning.
- bollen passerade garanterat gräsområdet utan att kunna fastna i det.
- inget utom vattenhindret kan ha stoppat upp bollen efter gräsområdet
- bollen kan inte heller passerat över vattenhindret
- den nedklippta ytan mellan gräsområdet och vattenhindret var enkel att avsöka

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » ons 12 jan 2022, 21:16

Stymie ger ett bra exempel på varför man inte skall spela med idioter.

MEN spela en alternativ boll och låt TL avgöra.

Men gå o sura över nån annans spel..
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

Egon

Inlägg av Egon » ons 12 jan 2022, 23:39

AlbertS skrev:
ons 12 jan 2022, 21:16

Idioter?
Jo, du kanske tänkte på beteendet mer än regelkunskapen?

Annars, har jag spelat trevliga ronder med medlemmar på det här forumet där det begåtts regelbrott i parti och minut. Troligen har även jag slirat till någon gång. Man gör det till vad det är. … och tro’t eller ej, jag vet när det är läge att hålla tyst. ;)

Egon

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tor 13 jan 2022, 10:57

Egon skrev:
ons 12 jan 2022, 23:39
AlbertS skrev:

Idioter?
Jo, du kanske tänkte på beteendet mer än regelkunskapen?

Annars, har jag spelat trevliga ronder med medlemmar på det här forumet där det begåtts regelbrott i parti och minut. Troligen har även jag slirat till någon gång. Man gör det till vad det är. … och tro’t eller ej, jag vet när det är läge att hålla tyst. ;)
Ja självklart beteendet. Att orka gå omkring och va kinkig för en regelsituation som knappt gör från eller till. Jag förstår och tycker givetvis att man sall stävja fusk men "there is a time and place". Att gå runt o sura när man spelar golf? Äsch, förklarar bara varför jag spelar färre och färre tävlingar och helst bara spelar med folk jag känner. Räcker väl man är sur på sig själv. Det finns som sagt en lösning, spela alternativ boll. Men då folk inte har koll på vanliga regler ens så "vågar" dom inte spela alternativ boll heller för dom vet inte ens vad det innebär.
Då är det viktigare at tjabba för sin rätt så man kan vinna den där jävla handsken när man suttit och väntat på prisutdelningen i 4h.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 13 jan 2022, 11:19

Om man vet eller kan anta att bollen befinner sig i ett pliktområde så bör man ju inte slå en provisorisk, men om man inte vet eller kan anta detta så gör man det.
Men även om man slagit en provisorisk så kan man ju på vägen fram anta att den ursprungliga bollen gör det, och då ska man väl utgå från den?
Om detta stöds av ytterligare spelare borde ju givetvis spelare 2 acceptera detta?

Forzza

Inlägg av Forzza » lör 15 jan 2022, 12:46

Stymie1952 skrev:
ons 12 jan 2022, 20:16
Under ett seriespel på Söderby (GolfUppsala) så inträffar följande på ett Par 5 med dogleg till vänster efter andraslaget. Medtävlare 1 har ca 175 m kvar och slår sitt tredje slag med en hybrid över ett gräsparti med låg bollbana (ca 2-3m höjd ovanför gräspartiet). Alla är osäkra på hur det ser ut bakom och slår därför medtävlare 1 en provisorisk boll. Därefter går vi tre fram och noterar att gräsområdet enbart är ca 4 m djupt och det därefter är helt uppklippt ca 20-30 meter fram till ett vattenhinder som ligger kort om green. Boll 1 hittas inte. Medtävlare 2 säger då att medtävlare 1 måste spela den provisoriska bollen då han anser att bollen är förlorad. Medtävlare 1 säger att han är säker på att bollen passerade gräsområdet och att bollen utan tvivel hamnat i vattenhindret eftersom den omöjligt kunnat fastna i gräsområdet. Inte heller är bollen på green eller bakom. Att den inte kunde vara bakom green är alla överens om, men området avsöktes i alla fall. Medspelare 1 droppar för vattenhinder. Stämningen är upprörd mellan de två och på nästa tee är det så nära handgemäng att jag måste gå emellan. Inte ett ord utväxlades sedan de sista hålen.

Eftersom jag anser mig väl påläst om reglerna så stödjer jag medtävlare 1 i hans bedömning.
nu är det så att självklart slå en provisorisk boll då man är osäker hur slinga ser ut men! banguiden borde upplysa. Men droppa för pliktområde då man bara tror att den har hamnat där, nopp!! så ha skull fortsatt med den provisoriska..

Egon

Inlägg av Egon » lör 15 jan 2022, 14:56

Forzza skrev:
lör 15 jan 2022, 12:46
Stymie1952 skrev:
ons 12 jan 2022, 20:16

nu är det så att självklart slå en provisorisk boll då man är osäker hur slinga ser ut men! banguiden borde upplysa. Men droppa för pliktområde då man bara tror att den har hamnat där, nopp!! så ha skull fortsatt med den provisoriska..
Nej, så som det beskrivs så ÄR bollen i pliktområdet. … och det kvittar faktiskt om den är där eller ej, det är den logiska slutsatsen och då är det ”så gott som säkert” som reglerna tillstår.
Jag förstår inte hur du kan komma till din slutsats och förfasas lite över det. ”Anala domare” gillar vi inte. ;)

Att spela 2 bollar och låta en domare avgöra efteråt är en fail-safe men helt onödigt i det här fallet. För mig, som tvingas hantera speltempo på tävlingar (mer än jag borde behöva), så tycker jag tom. att det borde pliktas folk som fördröjer spelet med dålig regelkunskap som grund.

Egon

Stymie1952

Inlägg av Stymie1952 » sön 16 jan 2022, 00:12

AlbertS skrev:

Ibland kan man inte välja spelkamrater…

Ingen kul rond kan man väl säga. Den började illa också, så det byggdes upp irritation tidigt. Medtävlare 1 och jag står på första tee och då kommer medtävlare 2 flåsandes 5 minuter innan tee-off och säger ”j-vlar så stressad jag är. Det var broöppning och jag fick åka en annan väg, men nu är jag här”. Jag säger då, ” oj då. Tävlingsledningen sade att vi bara skulle bli två i bollen”. Han svarar, ”ja, jag blev blixtinkallad”. Jaha tänker jag och får hans scorekort. Vi spelar ettan och medtävlare 2 slår ut på tvåan, rätt ned i dammen, samtidigt som jag skriver ned scoren på ettan. Jag ser då att han har starttiden efter oss. Ridå. Jag nämner det för honom och säger att vi tar upp det med tävlingsledningen efter ronden och att vi ska spela ronden som om allt vore korrekt. Han droppar för vattenhindret och slår boll nr 2 i vattnet. Lite otrevlig stämning redan tidigt under ronden.

PS. Jag föreslog en alternativ boll, redan då var stämningen så upprörd att det inte gick att diskutera. Precis som Egon skrev, bollen var i vattenhindret, ingen tvekan, inga andra rimliga möjligheter. Därmed rätt beslut att droppa för vattenhindret.

AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 16 jan 2022, 00:47

Forzza skrev:
c. Relief for Your Ball Not Found but in Penalty Area
If your ball has not been found and it is known or virtually certain that it came to rest in a penalty area you may take penalty relief under this Rule.

But if it is not known or virtually certain that your ball came to rest in a penalty area and the ball is lost, you must take stroke-and-distance relief.
Regel 17.1c. Det har ändrats med andra ord, om man är säker på att bollen gått i pliktområdet så spelar man den så.

Forzza

Inlägg av Forzza » sön 16 jan 2022, 17:56

AlbertS skrev:
sön 16 jan 2022, 00:47
Forzza skrev:
c. Relief for Your Ball Not Found but in Penalty Area
If your ball has not been found and it is known or virtually certain that it came to rest in a penalty area you may take penalty relief under this Rule.

But if it is not known or virtually certain that your ball came to rest in a penalty area and the ball is lost, you must take stroke-and-distance relief.
Regel 17.1c. Det har ändrats med andra ord, om man är säker på att bollen gått i pliktområdet så spelar man den så.
ja om man är säker men är man det eller tror man det?

Skriv svar