Flyttbara hindrande föremål vs 150-pinnar.

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Flyttbara hindrande föremål vs 150-pinnar.

Inläggav AlbertS » tor 24 aug 2017, 08:50

Hamnade för några rundor sedan preciiis vid en 150-markering som på vår bana markeras av gulsvarta pinnar nedstoppade i marken. Det går att lyfta dessa (i varje fall de jag behövt lyfta på). Jag var alltså 5cm från pinnen. När jag lyfter bort pinnen så är det ett ganska stort hål som psykologiskt hindrar mig från att slå ett bekymmersfritt slag. Man vill ju inte att klubbhuvudet skall åka ner i hålet och förstörda handleder, typ. Vi befinner oss i ruff strax vänster om fairway.

1) Får man droppa i detta läget? Alltså- frågan lyder, får man droppa sig fri från ett tillverkat föremål som är flyttbart? Är 150-pinnarna något unikum i regelboken? Om man inte får droppa sig fri från pinnen, får man droppa sig fri från exempelvis en parkbänk som står lös eller måste man flytta på parkbänken? Vad går gränsen?

2) Efter att man tagit bort pinnen och det är ett hål vid bollen, får man då istället droppa för onormalt markförhållande?

Vad gäller?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Stora Norrland

Re: Flyttbara hindrande föremål vs 150-pinnar.

Inläggav Stora Norrland » tor 24 aug 2017, 09:16

Jag tror 25:1 är tillämplig, dvs att du får droppa dig fri från hålet där pinnen satt.
Du får knappast droppa dig fri från pinnen. Den är flyttbart tillverkar föremål.

Dvs:
1) Nej
2) Ja

Någon regelguru får korrigera om jag har fel.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 24 aug 2017, 09:46

Så, om vi har en parkbänk av betong som väger 100kg så förväntas man flytta den? Var drar man gränsen? Beroende på hur stark man är? Eller hur stark bollen är ihop?

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tor 24 aug 2017, 09:57

Jag håller i princip med Stora Norrland, men det beror på...

1) Vissa klubbar har en lokal regel som säger att pinnar som markerar avstånd (eller liknande) är oflyttbara hindrande föremål. I så fall får du lättnad för pinnen och kan "droppa dig fri" enligt regel 24-2.

Om det inte finns en sådan lokal regel är det lättnad enligt 24-1 som gäller och då är lättnaden att ta bort pinnen. Detta då förutsatt att pinnen inte sitter hårdare än att den kan flyttas utan orimlig ansträngning, utan att otillbörligt fördröja spelet och utan att orsaka skada. Annars är den ett oflyttbart hindrande föremål och det är 24-2 som gäller.

2) Ja, hålet efter pinnen räknas som "hål som gjorts av banarbetare", vilket innebär att det räknas som mark under arbete, vilket är ett onormalt markförhållande, vilket innebär att du kan få lättnad enligt regel 25-1 om det föreligger störande inverkan på din avsedda sving.

Användarvisningsbild
+]Robban[+

Inläggav +]Robban[+ » tor 24 aug 2017, 09:58

AlbertS skrev:Så, om vi har en parkbänk av betong som väger 100kg så förväntas man flytta den? Var drar man gränsen? Beroende på hur stark man är? Eller hur stark bollen är ihop?

Eller hur stor publik man drar :)
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

Användarvisningsbild
Nale72

Inläggav Nale72 » tor 24 aug 2017, 10:00

AlbertS skrev:Så, om vi har en parkbänk av betong som väger 100kg så förväntas man flytta den? Var drar man gränsen? Beroende på hur stark man är? Eller hur stark bollen är ihop?

Ett hindrande föremål är ett flyttbart hindrande föremål om det kan
flyttas utan orimlig ansträngning, utan att otillbörligt fördröja spelet
och utan att orsaka skada. Annars är det ett oflyttbart hindrande
föremål.

Anmärkning: Tävlingsledningen kan utfärda en lokal regel som förklarar
ett flyttbart hindrande föremål vara ett oflyttbart hindrande
föremål.

Regelboken, s 34.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 24 aug 2017, 11:10

Tack Nale72.

Återgå till "Regler"