Byta scorekort

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Kalle Vej

Byta scorekort

Inläggav Kalle Vej » mån 25 sep 2017, 15:34

Kanske inte en renodlad regelfråga, men detta är nog ändå bästa delforum...

När man tävlar för man ju varandras score och är varandras markör. Inga konstigheter där. Jag har i princip enbart varit med om att man byter scorekorten parvis (om man är fyra stycken). Skulle man vara tre "roterar" man förstås korten. Nu till min egentliga fundering:

Jag har en golfkompis (som är lite äldre) som absolut inte tycker att man bara ska byta parvis utan alltid "rotera" så att det absolut inte blir ett parvis byte. Det är det sättet han fått lära sig. Är detta en rekommendation som funnits förr och i så fall när "försvann" den? Är det kanske bara jag (och alla mina andra medtävlare/motspelare) som skiftar parvis?

Jag kan personligen tycka att det är enklare att ha all kommunikation parvis, oavsett om det är score, regelfrågor, markörärenden, osv. Detta behöver ju inte innebära att det är rätt, eller ens bäst. Min fråga är enbart nyfikenhet. Jag har inga problem att "rotera" scorekorten när just den golfvännen är med.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Byta scorekort

Inläggav AlbertS » mån 25 sep 2017, 18:32

Fördel för rotation skulle ju vara att det går att rekonstruera ett borttappat scorekort oavsett vem som tappar det (även om det blir fel ändå så att säga). Men har alltid bytt parvis. På senare tid ändå fört allas score i golfshot då det inte är några större bekymmer.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

Kalle Vej

Re: Byta scorekort

Inläggav Kalle Vej » mån 25 sep 2017, 20:41

Motivet till att "cirkulera" korten ska vara för att undvika jäv (eller ens misstanke om det).

Återgå till "Regler"