Det flygande lövet

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

Strömsborg

Det flygande lövet

Inläggav Strömsborg » tis 26 sep 2017, 21:51

Nån som kände till det här?
http://www.svenskgolf.se/artiklar/tournytt/20170925/tv-lov-andrade-bollens-riktning-gjorde-birdie-till-kvadrupel/
Helt absurt. Ett förbiflygande löv måste väl ändå räknas som en naturlig del av banan?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Det flygande lövet

Inläggav AlbertS » tis 26 sep 2017, 21:53

Sånt där gör ju bara att folk tappar intresset för tävlingsgolf öht.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 26 sep 2017, 22:10

Regler ska ju följas och Sergios strapats i vattenhindret förra veckan var utmärkt TV, men varför finns lövregeln alls i regelboken?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Egon

Inläggav Egon » ons 27 sep 2017, 06:54

Strömsborg skrev:Regler ska ju följas och Sergios strapats i vattenhindret förra veckan var utmärkt TV, men varför finns lövregeln alls i regelboken?

Det finns ingen "lövregel"!
Ett "löv i rörelse" räknas som att något utomstående rubbat bollen. På green ska ett sådant slag annullleras.
Media vänder på historien och "skyller" på reglerna ist.f spelaren...och vi går på det.

Kuriosa.
Hade han kunnat reglerna, slagit om putten och kanske satt birdien...
Så hade vi fått läsa hur orättvist det var. Att ett litet flygande löv som ändrar bollens riktning ska ge ett gratis försök när t.ex spikmärken inte ger det.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 27 sep 2017, 07:47

Nej Egon, problemet är att golfreglerna är så invecklade att t.om tourspelare som har detta som jobb inte kan dem.

I fotboll är det mest komplicerade en utövare eller supporter behöver lära sig offsideregeln ungefär. Vilket man gjort ännu enklare i hockey förresten.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » ons 27 sep 2017, 11:29

Men låt folk spela och räkna som de vill så behöver ingen gnälla...
Valfrihet är opium för folket.

janne64

Inläggav janne64 » ons 27 sep 2017, 13:32

Om bollen gått i trots träffen ifrån lövet , då hade inget hänt, vad?
Eller detta också , kan man vara säker på att lövet påverkar bollen ?
Jag tycket det ser ut som en dåligt slagen putt, den är på tok för lös.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » ons 27 sep 2017, 13:47

janne64 skrev:Om bollen gått i trots träffen ifrån lövet , då hade inget hänt, vad?
Eller detta också , kan man vara säker på att lövet påverkar bollen ?
Jag tycket det ser ut som en dåligt slagen putt, den är på tok för lös.

Om bollen påverkas så blir slaget annullerat och du skall göra om etc...
Huruvida slaget var "dåligt" eller ej påverkar inte situationen.
Två slags plikt.
Regel 19-1-b.
Se också decision 19-1/3

Om man inte kan avgöra att bollen påverkats, så har den såklart inte påverkats.

Egon

Inläggav Egon » ons 27 sep 2017, 21:26

AlbertS skrev:Nej Egon, problemet är att golfreglerna är så invecklade att t.om tourspelare som har detta som jobb inte kan dem.

Jag sätter inte emot det.. men samtidigt är jag tämligen stensäker på att spelaren hade haft koll om det varit en fågel eller en kanin som hade ändrat bollens färd.
Same same but different.

Egon

Användarvisningsbild
Barilla

Inläggav Barilla » fre 29 sep 2017, 14:09

Egon skrev:
AlbertS skrev:Nej Egon, problemet är att golfreglerna är så invecklade att t.om tourspelare som har detta som jobb inte kan dem.

Jag sätter inte emot det.. men samtidigt är jag tämligen stensäker på att spelaren hade haft koll om det varit en fågel eller en kanin som hade ändrat bollens färd.
Same same but different.

Egon

Precis, och hur svårt är det att tillkalla domare om man är osäker? Hade tagit någon minut. "Yo, ett löv kom flygande och ändrade riktiningen på min putt, vad gör jag? aha, jag får slå om det, sweet! Tack Brorsan".

AFJ

Inläggav AFJ » lör 30 sep 2017, 00:01

Barilla skrev:Precis, och hur svårt är det att tillkalla domare om man är osäker? Hade tagit någon minut. "Yo, ett löv kom flygande och ändrade riktiningen på min putt, vad gör jag? aha, jag får slå om det, sweet! Tack Brorsan".

Jag tror han blev rätt paff när det hela inträffade. Han såg nog mest att han hade blivit bestulen på en birdie och tankar på att tillkalla domare var nog långt bort.

Jag tycker det är fel att lasta spelaren eller reglerna - det vara bara en sådan där kombination av maximal oflyt som händer vid sällsynta tillfällen.

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » tor 05 okt 2017, 16:14

Kan man inte utnyttja det här?
Nu på hösten när det flyger en massa löv så kan man varje gång man slagit ett dåligt slag hävda att ett löv påverkade bollen. Så får man slå om slaget :)
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 05 okt 2017, 16:17

Ballesteros skrev:Kan man inte utnyttja det här?
Nu på hösten när det flyger en massa löv så kan man varje gång man slagit ett dåligt slag hävda att ett löv påverkade bollen. Så får man slå om slaget :)

Gällde det inte endast på green?

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » tor 05 okt 2017, 16:24

DCI981 skrev:
Ballesteros skrev:Kan man inte utnyttja det här?

Gällde det inte endast på green?

Jo, jag läste regeln nu (19.1) och du har rätt. Bara på green.
"I do not trust doctors. They are like golfers. Every one has a different answer to your problems."
Seve Ballesteros

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 08 okt 2017, 21:01

Hade inte sett det här med Southgate, måste säga att jag blev förvånad! De flesta regler, då man får höra om dem känns ganska intuitivt riktiga.
Den här känns för snäll! Jag hade reagerat som Southgate, känns mest intuitivt att, ja, om ett löv blåser in och ändrar riktingen så är det tough shit.

Antar att regeln kommit till på grund av lekfulla hundjävlar som folk släpat med sig på banan, och då kan det för all del kännas rimligt att man får slå om.

Men det finns en intressant formulering i regeln :
b.Om en spelares boll som är i rörelse efter ett slag på green påverkas
eller stoppas av eller hamnar i eller på något utomstående som är i
rörelse eller är levande, med undantag för en mask, insekt eller
något liknande
, annulleras slaget. Bollen måste återplaceras och
slaget spelas om.

Alltså, jag skulle likna ett blåsande löv mer med en mask än en lekande hund. En grej man normalt kan förvänta sig. Så med den formuleringen skulle man kunna ge Southgate rätt?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » sön 08 okt 2017, 22:01

påverkas ... något utomstående som är i rörelse

Mja. Nog mer så

Återgå till "Regler"