Lös gren

Regler för golfspel

Moderator: Nale72

LaSt
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Lös gren

Inläggav LaSt » tis 10 okt 2017, 13:16

Om bollen fastnar på en lös liggande gren på en sluttning. Får man ta bort grenen? När man tar bort grenen så rullar bollen iväg 2meter. Det är på första klippning precis utanför fairway. Vad händer, plikt, återplacering? Om det inte går att återplacera, den rullar alltid iväg? Är det skillnad på reglerna om man legat på fairway eller i ruff?

classic
Inlägg: 549
Blev medlem: sön 15 jan 2012, 09:21

Re: Lös gren

Inläggav classic » tis 10 okt 2017, 13:45

Regel 18. Boll i vila rubbad
Det renderar i 1 plikt och bollen ska återplaceras.
Om det inte går att göra det på exakt rätt plats så skall den placeras så nära som möjligt

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1379
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Lös gren

Inläggav Nale72 » tis 10 okt 2017, 14:07

*edit* Långa versionen:

LaSt skrev:Om bollen fastnar på en lös liggande gren på en sluttning. Får man ta bort grenen?


Ja, då en lös gren är ett löst naturföremål får du ta bort grenen enligt regel 23-1 (se nedan)

LaSt skrev:När man tar bort grenen så rullar bollen iväg 2meter. Det är på första klippning precis utanför fairway. Vad händer, plikt, återplacering?


Ett slags plikt och återplacering. (se 18-2 nedan)


LaSt skrev:Om det inte går att återplacera, den rullar alltid iväg?


Då återplacerar man så nära som möjligt där bollen stannar, enligt 20-3c

d. Bollen stannar inte vid placering
Om en boll som placeras inte stannar på den punkt där den placerades,
utgår ingen plikt och bollen måste återplaceras.
Om den fortfarande inte stannar på punkten
(i) utom i ett hinder, måste den placeras på den närmaste punkt där
den stannar och som inte är närmare hålet eller i ett hinder,
(ii) i ett hinder, måste den placeras på den närmaste punkt i hindret
där den stannar och som inte är närmare hålet.
Om en boll som placeras först stannar på den punkt där den placeras
och därefter rör sig, utgår ingen plikt och bollen måste spelas som den
ligger om inte föreskrifterna i någon annan regel gäller.

LaSt skrev:Är det skillnad på reglerna om man legat på fairway eller i ruff?


Nej, bara om bollen legat i samma hinder som pinnen (får ej lättnad) eller på green (lättnad utan plikt om bollen rör sig)



23-1. Lättnad
Med undantag för när både det lösa naturföremålet och bollen ligger
i eller vidrör samma hinder, får varje löst naturföremål tas bort utan
plikt.
Om bollen inte ligger på green, och en spelares borttagande av ett löst
naturföremål orsakar att bollen rör sig, gäller Regel 18-2.
Om bollen ligger på green och bollen eller bollmarkeringen oavsiktligt
rubbas i samband med att spelaren tar bort ett löst naturföremål,
måste bollen eller bollmarkeringen återplaceras. Det utgår ingen
plikt om bollens eller bollmarkeringens rörelse direkt kan kopplas
till borttagandet av det lösa naturföremålet. I annat fall får spelaren
ett slags plikt enligt Regel 18-2.
När en boll är i rörelse får inget löst naturföremål som kan påverka
bollens rörelse tas bort.

Anmärkning: Om bollen ligger i ett hinder, får spelaren inte vidröra
eller flytta något löst naturföremål som ligger i eller vidrör samma
hinder – se Regel 13-4c.

18-2. Av spelare, partner, caddie eller utrustning
Med undantag för när reglerna tillåter det när en spelares boll är i
spel, och om:
(i) spelaren, hans partner eller någon av deras caddies:
• lyfter eller rubbar bollen,
• vidrör den avsiktligt (annat än med klubban vid adressering
av bollen), eller
• orsakar att bollen rör sig, eller
(ii) spelarens eller hans partners utrustning orsakar att bollen rör sig,
får spelaren ett slags plikt.

Om bollen rubbas måste den återplaceras om inte bollens rörelse
inträffar efter att spelaren har påbörjat slaget eller baksvingen före
slaget och slaget slås.


Enligt reglerna utgår inte någon plikt om en spelare oavsiktligt orsakar
att hans boll rör sig vid någon av följande omständigheter:

• När man letar efter en boll som är täckt av sand eller återskapar
läget för en boll som förändrats under ett sådant förfarande, vid
återplacerande av lösa naturföremål som rubbats i ett hinder vid
finnande eller identifiering av en boll, känner efter en boll i vatten
i ett vattenhinder, eller letar efter en boll i ett hindrande föremål
eller i ett onormalt markförhållande – Regel 12-1
• När man lagar en gammal hålplugg eller ett nedslagsmärke
– Regel 16-1c
• När man mäter – Regel 18-6
• När man lyfter en boll enligt en regel – Regel 20-1
• När man placerar eller återplacerar en boll enligt en regel – Regel
20-3a
• När man tar bort ett löst naturföremål på green – Regel 23-1
• När man tar bort flyttbara hindrande föremål – Regel 24-1

LaSt
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Re: Lös gren

Inläggav LaSt » tis 10 okt 2017, 14:17

classic, tack för ett snabbt svar
Nale72, tack för ett utförligt svar

LaSt
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Re: Lös gren

Inläggav LaSt » tis 10 okt 2017, 15:02

Tycker det låter lite hårt att det är plikt om bollen rör sig när man är på fairway borde det inte jämställas bedömas som green.
(eller fattar jag fel)

Stora Norrland
Inlägg: 412
Blev medlem: sön 20 okt 2013, 18:43

Re: Lös gren

Inläggav Stora Norrland » tis 10 okt 2017, 15:23

LaSt skrev:Tycker det låter lite hårt att det är plikt om bollen rör sig när man är på fairway borde det inte jämställas bedömas som green.
(eller fattar jag fel)

Tycka kan man alltid, och i avdelningen för tyckande så borde nog inte fairway jämställas med green.
Om man inte skulle få plikt så infinner sig genast fallet när ett löst föremål som flyttas gör att bollen hoppar iväg till ett bättre läge. Till exempel upp ur torvhålet, eller två meter sidledes så att det inte är mask bakom buske eller träd. ;)

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » tis 10 okt 2017, 22:47

Hur är det om man känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen. Släpper pinnen och bollen återtar sitt ursprungliga läge? Fortfarande plikt?

Användarvisningsbild
Hofnar
Inlägg: 3752
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 15:53

Re: Lös gren

Inläggav Hofnar » tis 10 okt 2017, 22:59

FSN skrev:Hur är det om man känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen. Släpper pinnen och bollen återtar sitt ursprungliga läge? Fortfarande plikt?

Av ren nyfkenhet: Vad har du för handicap?
"I´m, like, really smart."

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » tis 10 okt 2017, 23:06

Hofnar skrev:
FSN skrev:Hur är det om man känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen. Släpper pinnen och bollen återtar sitt ursprungliga läge? Fortfarande plikt?

Av ren nyfkenhet: Vad har du för handicap?


Av ren nyfikenhet, varför undrar du?

Jag spelade match för ca tre veckor sen mot en gubbe som inte accepterade att rubbad boll inte var rubbad då den inte gick att återplacera för den låg redan på rätt ställe. Gubben var obstinat och argumenterade som om han gick på amfetamin. Nu vann jag både hålet och senare matchen på 15:e där jag av andra anledningar valde att inte spela vidare och åkte hem och tänkte inte mer på det. Är ingen regelbitare och enligt mig är det plikt men jag är ingen regelbitare och det har kommit en del nya konstiga regler under mitt 10+år speluppehåll.

Gybben hade flera roliga ideér om regler tex flyttbara out-stolpar. Hoppas att det inte var nån här.
Senast redigerad av 1 FSN, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
AlbertS
Inlägg: 8883
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 20:26
Ort: Karlshamn GK
Kontakt:

Re: Lös gren

Inläggav AlbertS » tis 10 okt 2017, 23:17

FSN skrev:Hur är det om man känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen. Släpper pinnen och bollen återtar sitt ursprungliga läge? Fortfarande plikt?

Ingen plikt. Jag bjuder på mitt hcp i signaturen, varsågoda.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » tis 10 okt 2017, 23:26

AlbertS skrev:
FSN skrev:Hur är det om man känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen. Släpper pinnen och bollen återtar sitt ursprungliga läge? Fortfarande plikt?

Ingen plikt. Jag bjuder på mitt hcp i signaturen, varsågoda.


Är det möjligt eller skojar du med mig? Jag hävdade bestämt att det var plikt då bollen var rubbad och gubbfan sa att den är inte rubbad för den går inte att återplacera då den redan ligger där den skall.

Användarvisningsbild
AlbertS
Inlägg: 8883
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 20:26
Ort: Karlshamn GK
Kontakt:

Re: Lös gren

Inläggav AlbertS » tis 10 okt 2017, 23:48

http://www.randa.org/Rules-of-Golf/Main ... elief#core

"If the ball lies anywhere other than on the putting green and the removal of a loose impediment by the player causes the ball to move, Rule 18-2 applies. "


Om du håller musen över sista "move" där och vad det innebär, så står det följande:
A ball is deemed to have "moved" if it leaves its position and comes to rest in any other place.

Alltså, du rör en gren, bollen rör sig, du släpper grenen och bollen är kvar i ursprungsläget- ingen plikt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.7

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » ons 11 okt 2017, 00:03

AlbertS skrev:http://www.randa.org/Rules-of-Golf/MainRules/23-Loose-Impediments/SubRules/1-Relief#core

"If the ball lies anywhere other than on the putting green and the removal of a loose impediment by the player causes the ball to move, Rule 18-2 applies. "


Om du håller musen över sista "move" där och vad det innebär, så står det följande:
A ball is deemed to have "moved" if it leaves its position and comes to rest in any other place.

Alltså, du rör en gren, bollen rör sig, du släpper grenen och bollen är kvar i ursprungsläget- ingen plikt.


Där ser man, trodde jag inte. Var i princip säker på att om man rycker en pinne som lyfter bollen som sen faller tillbaka i samma grop är rubbad.

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1379
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Lös gren

Inläggav Nale72 » ons 11 okt 2017, 08:47

FSN skrev:Där ser man, trodde jag inte. Var i princip säker på att om man rycker en pinne som lyfter bollen som sen faller tillbaka i samma grop är rubbad.


Nu är det ju i och för sig lite skillnad på "känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen." som i exemplet ovan eller "rycker en pinne som lyfter bollen som sen faller tillbaka i samma grop". Men principen är densamma. Du får plikt enligt regel 18-2 om bollen lyfts, "rubbas" eller om du gör så att bollen "rör sig":

18-2. Av spelare, partner, caddie eller utrustning
Med undantag för när reglerna tillåter det när en spelares boll är i
spel, och om:
(i) spelaren, hans partner eller någon av deras caddies:
• lyfter eller rubbar bollen,
• vidrör den avsiktligt (annat än med klubban vid adressering
av bollen), eller
• orsakar att bollen rör sig, eller
(ii) spelarens eller hans partners utrustning orsakar att bollen rör sig,
får spelaren ett slags plikt.

Om bollen rubbas måste den återplaceras om inte bollens rörelse
inträffar efter att spelaren har påbörjat slaget eller baksvingen före
slaget och slaget slås.


I definitionerna står tydligt vad som menas med rubbas eller att bollen "rör sig":

Rubbas (eller Röra sig)
En boll anses ha ”rubbats” eller ”rört sig” om den lämnar sitt läge och
stannar på någon annan plats.


Så om du drar lätt i pinnen och märker att bollen börjar röra sig, släpper pinnen och bollen återtar sin tidigare exakta position utgår ingen plikt eftersom bollen enligt definitionen inte rubbats eller rört sig.

Detsamma gäller om du "rycker en pinne som lyfter bollen" om den återtar exakt samma position som den ursprungligen hade. Men chansen att det ska hända i det senare exemplet är nog inte inte särskilt stor.

LaSt
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Re: Lös gren

Inläggav LaSt » ons 11 okt 2017, 11:39

Stora Norrland skrev:
LaSt skrev:Tycker det låter lite hårt att det är plikt om bollen rör sig när man är på fairway borde det inte jämställas bedömas som green.
(eller fattar jag fel)

Tycka kan man alltid, och i avdelningen för tyckande så borde nog inte fairway jämställas med green.
Om man inte skulle få plikt så infinner sig genast fallet när ett löst föremål som flyttas gör att bollen hoppar iväg till ett bättre läge. Till exempel upp ur torvhålet, eller två meter sidledes så att det inte är mask bakom buske eller träd. ;)


Tycker nog att man bör kunna förvänta sig att fairway inte innehåller vindfällen, grenar stora eller små. Tycker nog man kan ta det om bollen skulle "hoppa" iväg till ett bättre läge. Grenen har antagligen i det första läget stoppat bollen för att nå det läget den borde ha. Tycker nog inte jag kan se någon bra förklaring för att fairway inte borde jämställa med green i detta fall.

Användarvisningsbild
Nale72
Inlägg: 1379
Blev medlem: tor 22 dec 2011, 19:38
Ort: Uppsalas periferi

Re: Lös gren

Inläggav Nale72 » ons 11 okt 2017, 11:48

LaSt skrev:
Stora Norrland skrev:
LaSt skrev:Tycker det låter lite hårt att det är plikt om bollen rör sig när man är på fairway borde det inte jämställas bedömas som green.
(eller fattar jag fel)

Tycka kan man alltid, och i avdelningen för tyckande så borde nog inte fairway jämställas med green.
Om man inte skulle få plikt så infinner sig genast fallet när ett löst föremål som flyttas gör att bollen hoppar iväg till ett bättre läge. Till exempel upp ur torvhålet, eller två meter sidledes så att det inte är mask bakom buske eller träd. ;)


Tycker nog att man bör kunna förvänta sig att fairway inte innehåller vindfällen, grenar stora eller små. Tycker nog man kan ta det om bollen skulle "hoppa" iväg till ett bättre läge. Grenen har antagligen i det första läget stoppat bollen för att nå det läget den borde ha. Tycker nog inte jag kan se någon bra förklaring för att fairway inte borde jämställa med green i detta fall.


Det kan man ju tycka, men nu är det så att en green är vad regelbokens definition säger att en green är. Du kommer aldrig kunna få en domare att jämställa en fairway med en green:

Green
”Green” är all mark på det hål som spelas, som särskilt iordningställts
för puttning, eller som annars av tävlingsledningen definierats som
green. En boll är på green när någon del av bollen berör green.

LaSt
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Re: Lös gren

Inläggav LaSt » ons 11 okt 2017, 11:57

Nale72 skrev:Det kan man ju tycka, men nu är det så att en green är vad regelbokens definition säger att en green är. Du kommer aldrig kunna få en domare att jämställa en fairway med en green:

Green
”Green” är all mark på det hål som spelas, som särskilt iordningställts
för puttning, eller som annars av tävlingsledningen definierats som
green. En boll är på green när någon del av bollen berör green.



Tror nog du förstår att jag menar att fairway -regelmässigt- i detta fall om "lös gren" eller "lösa hindrande föremål" borde jämställas med green. Ser inte någon bra förklaring till varför det inte skulle kunna jämställas i detta fall.

Användarvisningsbild
Hofnar
Inlägg: 3752
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 15:53

Re: Lös gren

Inläggav Hofnar » ons 11 okt 2017, 13:14

FSN skrev:
AlbertS skrev:
FSN skrev:Hur är det om man känner lite på grenen och man ser att bollen rubbas lite när man lätt drar i pinnen. Släpper pinnen och bollen återtar sitt ursprungliga läge? Fortfarande plikt?

Ingen plikt. Jag bjuder på mitt hcp i signaturen, varsågoda.


Är det möjligt eller skojar du med mig? Jag hävdade bestämt att det var plikt då bollen var rubbad och gubbfan sa att den är inte rubbad för den går inte att återplacera då den redan ligger där den skall.

Undrar om han uppfattade dig som obstinat...
"I´m, like, really smart."

Användarvisningsbild
pstenman
Inlägg: 1390
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 22:56
Ort: Linköping

Re: Lös gren

Inläggav pstenman » ons 11 okt 2017, 14:29

Hofnar skrev:
FSN skrev:Är det möjligt eller skojar du med mig? Jag hävdade bestämt att det var plikt då bollen var rubbad och gubbfan sa att den är inte rubbad för den går inte att återplacera då den redan ligger där den skall.

Undrar om han uppfattade dig som obstinat...


Haha, påminner lite om när regelproffs vill plikta för att man berör grässtrån i hinder med klubban.
Linköpings GK - 15.7
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Hofnar
Inlägg: 3752
Blev medlem: ons 21 dec 2011, 15:53

Re: Lös gren

Inläggav Hofnar » ons 11 okt 2017, 16:51

LaSt skrev:
Nale72 skrev:Det kan man ju tycka, men nu är det så att en green är vad regelbokens definition säger att en green är. Du kommer aldrig kunna få en domare att jämställa en fairway med en green:

Green
”Green” är all mark på det hål som spelas, som särskilt iordningställts
för puttning, eller som annars av tävlingsledningen definierats som
green. En boll är på green när någon del av bollen berör green.



Tror nog du förstår att jag menar att fairway -regelmässigt- i detta fall om "lös gren" eller "lösa hindrande föremål" borde jämställas med green. Ser inte någon bra förklaring till varför det inte skulle kunna jämställas i detta fall.

Det är bara två saker som är viktiga när det gäller reglerna. Att man kan dem och att man följer dem. Att man dessutom förstår varför de ser ut som de gör är inte absolut nödvändigt.
"I´m, like, really smart."

LaSt
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 07 aug 2017, 10:47

Re: Lös gren

Inläggav LaSt » ons 11 okt 2017, 17:37

Hofnar skrev:
LaSt skrev:
Nale72 skrev:Det kan man ju tycka, men nu är det så att en green är vad regelbokens definition säger att en green är. Du kommer aldrig kunna få en domare att jämställa en fairway med en green:

Green
”Green” är all mark på det hål som spelas, som särskilt iordningställts
för puttning, eller som annars av tävlingsledningen definierats som
green. En boll är på green när någon del av bollen berör green.



Tror nog du förstår att jag menar att fairway -regelmässigt- i detta fall om "lös gren" eller "lösa hindrande föremål" borde jämställas med green. Ser inte någon bra förklaring till varför det inte skulle kunna jämställas i detta fall.

Det är bara två saker som är viktiga när det gäller reglerna. Att man kan dem och att man följer dem. Att man dessutom förstår varför de ser ut som de gör är inte absolut nödvändigt.


Att man kan regler och följer dem är inte det som diskuteras i denna tråd. Man måste väl kunna diskutera eller ifrågasätta regler utan att "allt måste alltid vara som det alltid varit".

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » ons 11 okt 2017, 18:21

Hofnar skrev:
FSN skrev:
AlbertS skrev:Ingen plikt. Jag bjuder på mitt hcp i signaturen, varsågoda.


Är det möjligt eller skojar du med mig? Jag hävdade bestämt att det var plikt då bollen var rubbad och gubbfan sa att den är inte rubbad för den går inte att återplacera då den redan ligger där den skall.

Undrar om han uppfattade dig som obstinat...


Det tror jag absolut han gjorde. Jag gick ju tex inte med på fri dropp för outpinne. Där spelade vi vidare med skiljda resultat, jag med vunnet hål och han med delat. Och jag skulle verkligen vilja visa en domare pinne-incidenten om det verkligen är ok.... Hur mycket löst bös får man plocka bort och hur mycket kan bollen kana runt i det läget?

Men droppen var nog när han spelade mot en gubbe som slicat sig ut på vår fairway med motiveringen "jag har företräde, högre hål" och slår en rabbitkiller 1 meter över marken som missar gubben med noll och ingenting, då var jag extremt obstinat. Du skulle varit med, du verkar vara typen som kan styra upp sånt.

Mitt hcp på pappret är runt 12 nånting. I paktiken mellan 9 och 25.... Själv då?

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » ons 11 okt 2017, 18:26

pstenman skrev:
Hofnar skrev:
FSN skrev:Är det möjligt eller skojar du med mig? Jag hävdade bestämt att det var plikt då bollen var rubbad och gubbfan sa att den är inte rubbad för den går inte att återplacera då den redan ligger där den skall.

Undrar om han uppfattade dig som obstinat...


Haha, påminner lite om när regelproffs vill plikta för att man berör grässtrån i hinder med klubban.


Jag pliktade en medspelare på företagsgolfen för provsving i bunkern en gång i mitten av 90-talet. Det var inte populärt. Ett par hål senare gjorde han samma sak igen med motiverinen att han har fan redan betalat dyrt för att provsvinga i bunker så det skulle han minsann göra...och fick ny plikt. Trodde att han tänkte döda mig faktiskt. Han hävdade senare att han inte kastade klubban åt mitt håll.

Användarvisningsbild
pstenman
Inlägg: 1390
Blev medlem: fre 01 jul 2016, 22:56
Ort: Linköping

Re: Lös gren

Inläggav pstenman » ons 11 okt 2017, 18:38

FSN skrev:Jag pliktade en medspelare på företagsgolfen för provsving i bunkern en gång i mitten av 90-talet. Det var inte populärt. Ett par hål senare gjorde han samma sak igen med motiverinen att han har fan redan betalat dyrt för att provsvinga i bunker så det skulle han minsann göra...och fick ny plikt. Trodde att han tänkte döda mig faktiskt. Han hävdade senare att han inte kastade klubban åt mitt håll.


Slog han ner i sanden alltså? :lol:
Linköpings GK - 15.7
Inget var bättre förr, inte nu heller.

FSN
Inlägg: 1272
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:01

Re: Lös gren

Inläggav FSN » ons 11 okt 2017, 20:20

pstenman skrev:
FSN skrev:Jag pliktade en medspelare på företagsgolfen för provsving i bunkern en gång i mitten av 90-talet. Det var inte populärt. Ett par hål senare gjorde han samma sak igen med motiverinen att han har fan redan betalat dyrt för att provsvinga i bunker så det skulle han minsann göra...och fick ny plikt. Trodde att han tänkte döda mig faktiskt. Han hävdade senare att han inte kastade klubban åt mitt håll.


Slog han ner i sanden alltså? :lol:


Ja, naturligtvis. Två provsvingar med faktiskt om jag inte minns fel.


Återgå till "Regler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst